wat voor soort bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilovemyhaf

Re: wat voor soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:10

ik had voor een paard dat pas ingereden moest worden een dubbel gebroken sprenger trens :)

de ultra bustrens ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:08

ik vind die happymouthbitjes een beetje onzin.. ben er nog nooit mee in aanraking gekomen, maar kom op, je geeft een kind ook gewoon een speen, niet 1 met babypotjessmaak. Geloof ook echt niet dat een appelsmaak naar appel smaakt...?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:23

Slofje schreef:
ik vind die happymouthbitjes een beetje onzin.. ben er nog nooit mee in aanraking gekomen, maar kom op, je geeft een kind ook gewoon een speen, niet 1 met babypotjessmaak. Geloof ook echt niet dat een appelsmaak naar appel smaakt...?

:z Een baby geef je een speen ivm de zuigreflex, de speen is dan de vervulling op zich. Een bit is grof gezegd een stuur, zit een paard totaal niet op te wachten en is dus niet te vergelijken met een speen. Hoe krom kun je redeneren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:15

Slofje schreef:

Nou, ik vind ze best fijn (al gebruik ik ze op het moment niet). Ze zijn (letterlijk) zachter dan metaal, vergelijk het met een metalen lepel die tegen je tanden tikt of een plastic variant. Metaal voelt dan veel vervelender. (Natuurlijk hoort een bit niet tegen de tanden te komen, maar in geval dat)

Verder smaakt RVS heel bitter (probeer zelf maar). Koper, of een legering met koper heeft dat niet/veel minder. De appelbitjes hebben idd niet echt een appelsmaak (vind ik zelf) maar ze smaken absoluut niet onaangenaam. (Voor hoever wij dat als mens kunnen proeven, want mijn pony vind gras lekker en ik niet ;) )

Het grote nadeel van dit soort bitjes vind ik dat ze snel slijten wanneer het paard er op knabbelt. Ze kunnen dan scherp worden. Ook vind ik de bitjes die een metalen verbindingsringetje hebben niks, want dat lijkt me erg scherp.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:20

Ik rij inprincipe alles met enkelgebroken bustrens, een ''vriendelijk'' bit kan door een bepaald gebruik ervan ook niet vriendelijk meer zijn dus het is maar net hoe je ermee omgaat. Mijn reden is eigenlijk gewoon dat dat goed bevalt, al zou ik ook wel zo'n dubbelgebroken van HH (met dat koperachtige) willen proberen, al heb ik bij dubbelgebroken weer het idee dat dat minder stil in de mond ligt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:13

Ik rij in principe al mijn paarden met dubbelgebroken koper watertrens.
Lopen ze allemaal fijn op, soms zeggen ze dat sommige paarden te 'stug/sterk' zijn om met zo'n bit te rijden, grootste onzin, licht aan de hand van de ruiter.