Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:34

KBTP schreef:
af en toe ging 't gewoon niet, eerlijk is eerlijk.

En dan, als het af en toe echt niet ging of gaat zoals je zegt, moet je het er maar gewoon bij laten en af en toe hem niet te kunnen houden op een "gewoon" bit?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:36

KBTP schreef:
Ik raad je aan als je beslist een zwaarder bit erin te hangen zoals hier boven genoemd een pessoabit met dubbele teugel, in geval van nood pakt ze teugel twee. Maar als ik jou was zou ik kijken of je niet iemand anders kunt laten rijden,

Er is geen ander die op hem wil/kan rijden, ik heb in verschillende advertentie's, en gevraagd zowat iedereen die paard rijd heeft een eigen of een verzorgpaard.

En zoals ik al eerder schreef, ik had hetzelfde probleem met hem, toen ik zelf reed, en ik ben 25 jaar en rijd al vanaf jongs af aan dus ik zou genoeg ervaring moeten hebben hem te kunnen houden als je het zo bekijket maar helaas..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:37

Het meisje gaat naar les, daar moet je heen rijden omdat dat een paar kilometer weg is. Ze moet alleen met Sander onder het zadel door de polder, en dan kan ze hem niet houden op weg, en op de terug weg.
Dus hoe kan ze leren hem beter te kunnen houden met zijn "gewone bit" als ze hem op weg naar de les al niet kan houden af en toe?[/quote]

Misschien door het paard ook dressuur matig eens te rijden? Paard dat alleen door kracht en druk in de mond kan worden gereden is ook voor de wagen een probleem!
En ik zou zo´n meisje nooit alleen de weg op sturen!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:42

Zo'n meisje zeg je, het meisje kan prima rijden voor een 14 jarig meisje hoor, dat is het probleem niet.
Het probleem is dat het paard pittig is en te graag wil..

En tja, dresuurmatig te rijden zeg je, dat geloof ik best dat je daar een punt hebt, maar zoals ik al eerder schreef, er is hier geen rijbak bij mijn huis, dus als ze dressuurmatig wil rijden moet ze daar heen rijden een paar km.. dus tja.. hoe dat op te lossen weet ik niet helaas..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:51

linda_arnold schreef:
wereld schreef:
Hmm ik weet niet. Het meisje is 14. Ik weet niet of een dubbele teugel een succes is..

Hoe werkt dat? Je laat de teugel die op het lagere gat zit los hangen, en die kan je er dan bij pakken als extra rem bedoel je?

Je hebt teugels in die aan het einde splitsen in twee sluitingen, maar kan zo gauw even geen plaatje vinden :+

Ik kon het laatste niet vinden omdat het niet wordt toegepast op een pessoa bit :+

Het gaat hier om een pelham bitje. Persoonlijk zie ik dan liever een Pessoa met dubbele teugel :D

[HAR] Waarom een Pelham bit???

Rijdt jij hem zelf ook onder het zadel?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:59

wereld schreef:
Zo'n meisje zeg je, het meisje kan prima rijden voor een 14 jarig meisje hoor, dat is het probleem niet.
Het probleem is dat het paard pittig is en te graag wil..

Prima kunnen rijden is één ding, maar dat betekent niet meteen dat je op ieder paard kunt rijden.
Is je haflinger misschien dan toch wat te pittig voor dit 14 jarig meisje?
Meer begeleiding betekent voor mij niet alleen les krijgen in een bak, maar ook over de weg.

Een strenger bit erin hangen lijkt mij niet de beste oplossing...
maar ik snap dat het lastig is als je geen rijbak aan huis hebt!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:00

linda_arnold schreef:
Rijdt jij hem zelf ook onder het zadel?

Normaal gesproken rijd ik hem recreatief, maar nu sinds een paar maanden niet meer omdat ik hoogzwanger ben. Vandaar dat er nu een ander op hem rijd..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:02

Horse321 schreef:
Meer begeleiding betekent voor mij niet alleen les krijgen in een bak, maar ook over de weg.

Ja oke, dat kan natuurlijk ook.
Als ze met een ander rustig paard samen rijd, gaat het beter, maar als ze naar de les gaat rijd ze alleen.
Het is ook nieteens elke keer raak, maar als hij een jolige bui heeft kan hij erg pittig zijn en gewoon door zijn bit heen lopen, dat deed hij bij mij ook af en toe..

LadyMadonna

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:19

Als het meisje het paard buiten niet kan houden, heeft ze dus niks op de weg te zoeken. Ze moet over de weg naar de les, een paar kilometer... Dus pak je fiets en ga mee :j

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:43

Stef, je moet wel goed lezen, ik ben hoogzwanger... Dat heb ik hier al eerder verteld.. Dus als Sander er vandoor gaat kan ik hem op het moment niet vangen...

Zulk commentaart heb ik niks aan, en het is ook behoorlijk offtopic. Het topic heb ik geopend om te vragen wat het verschil in werking is tussen de 2 genoemde bitten. Zulke opmerkingen heb ik niet zo veel aan..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:50

wereld schreef:
KBTP schreef:
af en toe ging 't gewoon niet, eerlijk is eerlijk.

En dan, als het af en toe echt niet ging of gaat zoals je zegt, moet je het er maar gewoon bij laten en af en toe hem niet te kunnen houden op een "gewoon" bit?

Dan stopte ik de training en probeerde de dag erna weer. Mensen hebben soms een slechte dag, waarom paarden dan niet ;) Of ervoor kiezen hem niet meer te rijden en alleen nog maar te mennen. Sommige paarden zijn gewoon menpaarden :) Als dat zonder problemen verloopt, dat ie ja net zo leuk! :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:55

wereld schreef:
Stef, je moet wel goed lezen, ik ben hoogzwanger... Dat heb ik hier al eerder verteld.. Dus als Sander er vandoor gaat kan ik hem op het moment niet vangen...

Zulk commentaart heb ik niks aan, en het is ook behoorlijk offtopic. Het topic heb ik geopend om te vragen wat het verschil in werking is tussen de 2 genoemde bitten. Zulke opmerkingen heb ik niet zo veel aan..

Verschil in werking is uitgelegd. Mijn haflinger kon buiten ook weleens heet worden, gevolg: Verzorgster mocht er simpelweg niet mee de weg op. Dat ze dan niet kan rijden is sneu, maar is even niet anders.
Het probleem doet zich buiten voor, dus zal je het buiten op moeten lossen, en je verzorgster kan dat niet alleen :n

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 21:53

KBTP schreef:
Dan stopte ik de training en probeerde de dag erna weer. Mensen hebben soms een slechte dag, waarom paarden dan niet ;)

Haha ja je hebt gelijk, zo had ik het nog niet eens bekeken. En het is idd ook niet elke keer dat hij zo doet...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:15

Ik heb vroeger ook een Haf gereden die dit deed, die ben ik uiteindelijk ook met liverpool gaan rijden, een bit is zo scherp als de hand van de ruiter... dus ook zo zacht als de hand van de ruiter. Ik zou tegenwoordig eerder een pessoa of een yankee bit proberen, en als dat niet werk een pelham.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:54

Oke bedankt voor de tips..

Alleen snap ik jullie niet helemaal. Jullie raden mij aan een (gebroken) bit te gebruiken met een hefboomwerking zoals de pessoa... Maar een gebroken bit (steekt in het gehemelte) met een hefboomwerking lijkt me wel iets scherper in te werken als een stangenbit waarbij je de teugels gewoon op de bovenste ring doet waarbij je dus geen hefboom werking krijgt en die dus niet in het gehemelte steekt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:55

Tessebes schreef:
een bit is zo scherp als de hand van de ruiter... dus ook zo zacht als de hand van de ruiter. .

Mooi gezegd, helemaal mee eens :j