bandages of peesbeschermers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bandages of peesbeschermers

bandages
13 (9%)
peesbeschermers
121 (90%)

Totaal aantal stemmen: 134

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:26

unicorn_kiss schreef:
Voor degene die tegen beide zijn: wat doen jullie met springen?

Ik ben niet tegen, ik snap gewoon niet waarom mensen ze gebruiken als het niet nodig is...9 van de 10 paarden functioneren prima zonder..

Met springen zou ik ze wel omdoen...maar goed heb een jog paard dus lijkt me logisch...Maar bij hoogtes van 50cm zou ik niets doen, wel als je serieus aan de slag gaat

Anoniem

Re: bandages of peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:50

Juist. En ik ga nooit hoger dan 40 cm. Je bent een dressuurtrut of je bent het niet :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:57

Nee ik hou van cross en springen, dus ik zal straks wel peesbeschermers gebruiken, maar pas wanneer ik het nodig vindt

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:13

Hier zijn volgens mij echt al ZOVEEL topics over.
Maar ja, ik gebruik Peesbeschermers.
Ze zijn makkelijker om te doen en het wordt er minder warm onder.

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 19:45

ok maar ik heb alleen de vraag wat beter is als je gewoon in het verkeer rijd en dan in een soort bak maar het is alleen nodig omdat ze tegen haar pezen aan tikt en ze heeft hoefijzers

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:46

als ze haar pezen aantikt vanwege ijzers kan je beter peesbeschermers nemen (harde beschermingslaag) maar je kan je oof afvragen of zij die ijzers nodig heeft

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 19:54

ja omdat als ze soms schrikt gaat zij draven en dan is dat niet zo prettig voor haar zelf ; het zelfde als je gaat rennen op blote voeten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:28

Da's je paard vermenselijken. Paarden hebben hoeven, dat is voldoende. Alleen als je paard echt probleemhoeven heeft, zijn ijzers misschien nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:50

unicorn_kiss schreef:
Een peesbeschermer beschermt puur tegen het zichzelf aantikken? Ik voel me nu heel dom, maar ik dacht dat ze naast dat ook verrekkingen tijdens het landen tegengingen bij het springen. In principe, als je paard niet meteen de gewoonte heeft zichzelf aan te tikken, zijn ze onnodig?

Ze kunnen zich makkelijk 1 keer per ongeluk aantikken. Het gaat juist om risico beperking, omdat peesklap vaak het einde betekent van een sportcarriere.
Maar tegen verrekkingen helpen ze echt niet. Dat kan niet. Verrekkingen komen oa van draaien op een hoef die blijft staan (kalkoenen zijn daar feitelijk de boosdoeners). Het deel dat draait heeft geen bescherming. Andere verrekkingen komen van sliding achtige bewegingen en diep wegzakken (landen na de sprong), en er zijn nog wel wat varianten. Een paard heeft meerdere pezen die op verschillende manieren geblesseerd kunnen raken. De peesbeschermer is ontworpen tegen peesklap, het meest desastreuse, en dat is zuiver het aantikken van de diepe buigpees door de achterhoef. Het kan niets doen tegen verrekken wat door overstrekken of verdraaien komt.
De pezen zitten gewoon in het been, en kunnen vrij werken onder de peesbeschermers (en ook onder bandages), dus ook verrekken.
;)

Op het eerder gegeven plaatje zijn ook nummer 11 (tussenpees), 12 (oppervlakkige buigpees) en 17 (strekpees) pezen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:50

Bedankt voor de info!

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 17:52

Yamcha schreef:
Da's je paard vermenselijken. Paarden hebben hoeven, dat is voldoende. Alleen als je paard echt probleemhoeven heeft, zijn ijzers misschien nodig.

het was alleen maar een voorbeeld en ze slaat nu toch alleen maar hoefijzers er af. dus ze gaan er nu allebei af

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:06

Ik heb al-tijd peesbeschermers om.
Eerder deed ik niet; puur om haar te leren om haar benen op de goeie plek te zetten en niet zichzelf steeds aan te tikken. Nu heeft ze 3 enorme schiefels op haar voorbenen, en is nog steeds vaak wat lomp.
En afgezien van dat ik het enorm lelijk vind, voorkom ik het liever dan dat ik het moet genezen als het wél een x misgaat

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:23

smeetjoew schreef:
Het heten nog altijd peesbeschermers en geen peesondersteuners.
Je bent mooi klaar als je paard tijdens het rijden of in het land een gekke sprong maakt en zich heel hard aantikt tegen de pees of het gebied daaromheen. Daarom doe ik er altijd peesbeschermers om; ter bescherming. Dat biedt geen enkele ondersteuning. Ongeveer net zo als wanneer jij handschoenen draagt; biedt ook geen steun, maar wel bescherming tegen de teugels.

Bandages hebben mijn inziens wel een ondersteunende functie. Ik gebruik ze nooit; enkel voor de mooi en dat is zelden. :D Daarnaast bieden ze slechte bescherming en worden de benen heel warm. Het is immers maar een stukje stof.

Precies, peesbeschermers bieden alleen bescherming! Dit is geen overbodige luxe als je het mij vraagt.

Bandages hebben mijn inziens weinig tot geen ondersteunende functie! Er zitten als je het mij vraagt dan ook alleen maar nadelen aan, zoals ik al eerder noemde. Inderdaad, ze warmen ontzettend op en ventileren niet en bieden 0 bescherming.
Als je ze echter voor de mooi af en toe op concour aandoet, is dat geen probleem.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:42

een eeuwen oude discussie... bandages of peesjes.. wat is nou beter? :+
er zijn altijd veel voor en tegens.

Ik gebruik zelf het liefst peesjes, omdat dat vaak doeltreffend genoeg is.
Bandages hoeven niet slecht te zijn, mits:
- goed gebandageerd
- goede ventilerende onderlappen
- je ze niet gebruikt als het buiten 25 graden is ofzo.

bandages kunnen heus nuttig zijn voor paarden die meer ondersteuning nodig hebben.
Aan de andere kant ben ik ook wel van mening dat een paard van altijd inbandageren geen mooi droog en hard beenwerk krijgt.
dusja het is gewoon eigen keus.

Ik kies 9 van de 10 keer toch voor peesjes, omdat het gemakkelijk is en bescherming geeft. :)

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:45

Ik ga helemaal mee met _Nann_ :j
mijn pony kan niet tegen fleece dus ik gebruik elastische mét onderlappen
maar met erg warm weer gewoon peesjes toch voor de iets meer ventilatie :)

_ping_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:55

ik heb altijd peesbeschermers

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:59

Ik heb bandages ze heeft dun vel dus peesbeschermers schuren te veel (als ik veel rij )
dus vind bandages dan veel beter voor haar

xRevanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:22

ik rij meestal met peesbeschermers. Vind ik veel makkelijker dan bandages

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:12

Zag pasgeleden alles in een beschermers bij Divoza. Leek me eigenlijk ook wel ideaal, naar vond ze wel erg duur.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:26

Ik rij alleen nog maar met bandages op advies van de dierenarts, ik kon veel beter met bandages rijden als ik netjes en goed kon bandageren. Zolang je goede onderlappen gebruikt en niet veel te strak bandageerd moet ik zeggen dat onder de peesbeschermers de benen vaak warmer waren.

Voor het springen en de cross gebruik ik of elastische bandages met onderlappen met daarover ruime peesbeschermers of vetrap met daarover beenbeshermers. Maar mijn paard landde vorig jaar niet goed na een sprong op feitelijk een te nat terrein en zowel de elastische bandages als de peesbeschermer erover konden de milde peesblessure niet voorkomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:25

als er dan iets warm wordt, zijn het wel die 3-in1 beschermers: been zit rondom ingepakt, en sommige hebben dan daarin nog een stuk neopreen zitten! Hetzelfde als bandages, daar worden ze ook zo heet in.

Ik gebruik eigenlijk altijd peeskappen en strijklappen, gewoon ter preventie. Benen worden er niet warm onder, dat controleer ik wel altijd.
Bandages alleen voor het mooie bij sommig gelegenheden en dan eigenlijk alleen maar als het niet te warm is buiten...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:42

bandages ondersteunen amper,dus daarvoor hoef je het niet te doen.

peesbeschermers zijn gemakkelijker om te doen,en het gaat minder snel fout als met bandageren.
het wordt warm onder beiden,maar onder bandages nog meer als onder peesbeschermers.
bij bandages is het belangrijk dat er goede onderlappen onder zitten,als je ze dan toch perse wil gebruiken.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:45

Ik rij met drie in één peesbeschermers en ben er dol op, je ziet aan de beschadigingen dat ze nodig zijn :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:59

ik heb weleens gehoord dat bandages slecht zijn voor je paard (weet niet of dit echt waar is)! lijkt me niet want de profs hebben ook bijna allemaal bandages om.
ikzelf zou voor peesbeschermers gaan, ze zijn makkelijker om te doen en een stuk harder.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:06

Ik rij eigenlijk altijd zonder. Met een parcour springen wil ik ze nog wel is omdoen. Heel af en toe is bandages, gewoon voor de mooi. Voor de rest, vind ik blote benen toch het mooiste bij hem staan.