unicorn_kiss schreef:Een peesbeschermer beschermt puur tegen het zichzelf aantikken? Ik voel me nu heel dom, maar ik dacht dat ze naast dat ook verrekkingen tijdens het landen tegengingen bij het springen. In principe, als je paard niet meteen de gewoonte heeft zichzelf aan te tikken, zijn ze onnodig?
Ze kunnen zich makkelijk 1 keer per ongeluk aantikken. Het gaat juist om risico beperking, omdat peesklap vaak het einde betekent van een sportcarriere.
Maar tegen verrekkingen helpen ze echt niet. Dat kan niet. Verrekkingen komen oa van draaien op een hoef die blijft staan (kalkoenen zijn daar feitelijk de boosdoeners). Het deel dat draait heeft geen bescherming. Andere verrekkingen komen van sliding achtige bewegingen en diep wegzakken (landen na de sprong), en er zijn nog wel wat varianten. Een paard heeft meerdere pezen die op verschillende manieren geblesseerd kunnen raken. De peesbeschermer is ontworpen tegen peesklap, het meest desastreuse, en dat is zuiver het aantikken van de diepe buigpees door de achterhoef. Het kan niets doen tegen verrekken wat door overstrekken of verdraaien komt.
De pezen zitten gewoon in het been, en kunnen vrij werken onder de peesbeschermers (en ook onder bandages), dus ook verrekken.
Op het eerder gegeven plaatje zijn ook nummer 11 (tussenpees), 12 (oppervlakkige buigpees) en 17 (strekpees) pezen.