Boomloos zadel bevalt niet meer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:01

Laatst bijgewerkt door Kim90 op 20-04-11 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Boomloos zadel bevalt niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:03

Als boomloos goed is voor jou en je poown zou ik persoonlijk niet toch naar een boomzadel gaan zoeken.
Alleen de vorm moet wat aangepast. Als je nu een boomloos met meer wrong pakt, zoals de london of stella, is het probleem ook opgelost.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:09

Gypsy schreef:
Als boomloos goed is voor jou en je poown zou ik persoonlijk niet toch naar een boomzadel gaan zoeken.
Alleen de vorm moet wat aangepast. Als je nu een boomloos met meer wrong pakt, zoals de london of stella, is het probleem ook opgelost.

Ja, maar die stelle vind ik qua vorm nog vrij lom en de london is dresuur.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:10

Kim90 schreef:
ik ken een hoop mensen die tevreden zijn met de wintec XL , die kunnen tot enorm breed en je kunt zelf de kniewrongen aanpassen, dat zijn blokjes met klinband die in verschillende diktes bestaan.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:0,s:0

ook heb ik deze wel eens gezien:
http://www.hidalgo-sattel.com/products/ ... -SALE.html

is met flexibele boom ( losse panelen dus ) en ook met aanpasbare kniewrong (flexiblocks) net als wintec.
en dus ook boomloos

Wintec heb ik zelf niet echt goede ervaringen mee. De singelstoten gaan vind ik erg snel kapot. En dat andere zadel is ook wel mooi! ik zal eens verder zoeken op google naar dat zadel :D

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:17

er staat op de site ook een gebruikt bruin zadel voor 300,- euro. Moet je even bij '' used saddle'' kilkken in het menu.

Bij wintec kun je de singelstoten makkelijk door lederen laten vervangen, kost rond de 30 euro dacht ik. Die gaan wel lang mee :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:18

Maar in boomloos zul je zowiezo geen zadel gaan vinden wat geschikt is om te springen. Ja natuurlijk kun je af en toe een sprongtje doen, maar niet te vaak, daar zijn ze gewoon niet op gemaakt.
Ik zou zeggen koop dan de london, en pak er een oud veelzijdigheidszadeltje bij wat met bontje nog redelijk ligt en leg dat er dan af en toe op om te gaan springen.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:20

Gypsy schreef:
Maar in boomloos zul je zowiezo geen zadel gaan vinden wat geschikt is om te springen. Ja natuurlijk kun je af en toe een sprongtje doen, maar niet te vaak, daar zijn ze gewoon niet op gemaakt.
Ik zou zeggen koop dan de london, en pak er een oud veelzijdigheidszadeltje bij wat met bontje nog redelijk ligt en leg dat er dan af en toe op om te gaan springen.

Jaa dat is ook nog een idee. :+

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:22

maar welke boommaat heeft je pony? als ie echt heel breed is lijkt me het heel lastig om een oud vzh zadeltje in die maat te gaan vinden.

edit: en als je wat vaker wil springen dan je met een boomloos kunt, is het dan wel een slim idee om dat met een redelijk passend zadel te doen ipv van een goed passend zadel?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:24

Das waar, maar ts, hoe vaak wil je springen? Als dat af en toe is, kan dat ook best met boomloos... Mischien toch eens naar de stella kijken, het is een prachtig zadel hoor, en zit heel stevig.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:26

Gypsy schreef:
Das waar, maar ts, hoe vaak wil je springen? Als dat af en toe is, kan dat ook best met boomloos... Mischien toch eens naar de stella kijken, het is een prachtig zadel hoor, en zit heel stevig.

Ik krijg 1 x in de maand springles en dan spring ik thuis ook nog vrijwel elke week 1 x.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:27

Kim90 schreef:
maar welke boommaat heeft je pony? als ie echt heel breed is lijkt me het heel lastig om een oud vzh zadeltje in die maat te gaan vinden.

edit: en als je wat vaker wil springen dan je met een boomloos kunt, is het dan wel een slim idee om dat met een redelijk passend zadel te doen ipv van een goed passend zadel?

Pff geen flauw idee. heb nooit een zadel gehad met vaste boom.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:28

Maar ik zat ook al te kijken naar Norton zadels. of knight rider is dit ook wat?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:32

Knight rider is best fijn vind ik persoonlijk, Däslo is ook goed te doen :j

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:33

en hoe zijn de singelstoten?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:35

ik heb een norton stock voor mn ene pony en een wintec pro voor mn andere pony, ben over beiden tevreden :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:46

Als je voor boomzadel gaat kan je eens kijken naar de cob versies vsn thorowgood, daar kan ook een hele brede boom in.

Wat betreft springen denk ik dat je dan met de Startrekk het beste uitkomt. Deze is vrij stevig, heeft wolgevulde kussens en heefr stevige plaatjes onder de beugelriemophanging om puntbelasting te voorkomen.
Kopijzer 5 ligt goed op mijn echte brede haf en er is ook nog kopijzer 6 beschikbaar.
Welke pommel heb je in je BF zitten? Mijn pony paste ze niet en ik wilde geen flexibele pommel. Bovendien vond ik de cheyenne niet fijn icm haar omvang. Mijn benen konden niet afhangen waardoor mijn knieen gingen afstaan en je niet meer correct kunt rijden.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:08

Maikaatje schreef:
en hoe zijn de singelstoten?

BIj de däslo moest er een singelstoot bij omdat er maar 2 opzitten en redelijk ver naar achter. Het slijt wel wat sneller dan duurdere zadels, maar blijven langer heel dan die van wintec :j

Knightrider heb ik wel mee gereden en een stuk open gehad maar ik heb hem nog niet intensief gebruikt zien worden.

Wat ik wel een érg groot voordeel vind is dat ze beide beter zitten dan de wintec :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:28

Hhm tja ik vind het moeilijk te zeggen... Een ding weet ik wel, je hebt gevonden dat boomloos werkt voor jou en je paard, dan zou ik daar iig niet meer van af stappen. Zoek een goed compromis in semi boomloos oid, zodat jij kan springen en je pony nog altijd een fijn zadel heeft.
Want als je nu weer voor boomzadels gaat begint het hele gesodemieter weer van voor af aan...
Plus die zijn ook niet altijd even fijn met springen. Wel eens gezien hoe de schoft afgeknepen kan worden bij de landing?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:32

Bij mij kan je de Startrekk zadels uitproberen. Ik kom dan bij je langs om te kijken of het past op je paard en welk boogje er dan in moet en dan mag je het zadel 4 dagen uitproberen. PB me maar als je meer info wilt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:33

Gypsy, ze heeft nog nooit en boomzadel gehad voor haar haf...

Misschien ligt een boomzadel juist wel beter en bevalt dat beter. Dat weet ze nog niet.

Ik zou dan gaan kijken naar een wintec oid als je toch voor een boomzadel wil. De pasvorm van de nieuwe modellen is zeeeer goed.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:46

@Peelie: Goed lezen, en anders niet iedereen willen verbeteren/op fouten betrappen. ;)
De ts geeft aan al veel boomzadels uitgeprobeerd te hebben, maar dat niks past. Uiteindelijk kwam ze bij boomloos uit en dat ging meteen goed.
Dan lijkt het me logisch om iig niet meer naar boomzadels te kijken. Ja wow mischien, maar niet iedereen heeft daar het budget voor.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:06

Ik had een boomloos dreamsaddle van www.buitenzinnig.nl
Foto staat in mijn profiel.
Alleen als je niet goed aansingeld hang je zo onder de buik.
Maar dat heb je met elk boomloos zadel en een rond paard;b

Anders is de massimo boomzadel mischien wat?
Dat is een leer zadel met boomwijdtes tot maat 46, die werd mij geadviseerd door mijn zadelmaker.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 14:02

Mensen ik heb een hel fijn Norton zadel gekocht! tot nu toe bevalt tie echt super! Heel fijn licht zadel !
Afbeelding