Voor/Na Delen Passoa Bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:39

Paperboy schreef:
Mag ik vragen hoe je daarbij komt dat het zo scherp is als een mes, HBZ??

Mijn paard zou echt niet ontspannen lopen als hij een mes in zijn mond had, dan lag ik er ongetwijfeld binnen een tiende van een seconde naast (en terecht).
Ik blijf erbij als je fatsoenlijk met dit bit omgaat is het net zo "scherp" als elk ander bit.
Maar misschien komt het dat ik het bit niet gebruikt voor probleemgedrag. Mijn paard lijkt de druk verdeeld achter de oren en op de tong het prettigst te vinden, en daarom heel bewust dit bit.
Als je het gebruikt voor buiten voor veiligheid lijkt het me een prima bit. Maar als je het gebruikt omdat je paard dagelijks met je aan de haal gaat dan ben ik er zeker op tegen, dat soort problemen moet je rijtechnisch oplossen. Maar dan kom je weer bij de kern van het verhaal dat er dan gereden wordt met constante druk op het bit en dat gaat uiteindelijk met elk bit verkeerd..... Er is niets mis met het bit, hooguit met het gebruik in verkeerde handen ervan......

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, alleen vindt ik het zo jammer dat dit bit zo vaak verkeerd word gebruikt, en dan werkt het wel in als een mes.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 06:25

Wie heeft er nog een 11,5 cm dubbel gebroken pessoa bit?

:pb:

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:00

http://www.digishots.nl/gallery/main.ph ... mId=381646

Op deze manier gebruik ik mijn pessoa-bitje . Met een enkele teugel op de ring onder de "trens"ring . Ook op KNHS wedstrijden nog NOOIT gehoord dat ik een tussenstukje eraan moest doen ,mss is het in lagere klassen tegenwoordig maar dat weet ik niet , in ieder geval mijn hele hefboomwerking zou dan ook weg zijn dus dan zou dit bit ook niet helpen .

Pony loopt er al jaren op , ook bij de vorige eigenaar en er is niks aan de hand . Bit voelt niet als een mes en hij springt prima met mij dus ik zie het probleem niet !!! Ik kan met dit bit hem goed controleren en zowaar nodig corrigeren voor de sprong , en nee het is geen makkelijke pony ook , maar met dit bit is het wel een stuk fijner werken . Wel gebruik ik dit bit alleen op concour of als ik springles heb . Dressuurmatig heb ik er een simpel koperen trensje in .

Bit kan niet zoveel kwaad , zolang er met verstand word gereden en je dit "erbij" gebruikt , dus gewoon flatwork met een trensje ofzo doen .

Mizora

Re: Voor/Na Delen Passoa Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:24

Dat is inderdaad sinds (en pin me er niet op vast) 1 april 2010, een jaar dus nu. En inderdaad alleen bij de lagere klassen. Vanaf Z of ZZ, mag je met alle bitten springen op alle manieren. Er is met een tussenstukje wel degelijk nog steeds hefboomwerking, minder, dat wel, maar het is er nog steeds wel degelijk. En doordat je nu niet meer met dubbele teugels mag rijden is een ruiter die de herboom alleen bij een noodgeval nodig heeft nu verplicht om deze constant te gebruiken.
Ik ben fel tegen het met één teugel rijden op een pessoa. Je kan dan namelijk ook niet de pessoa afbouwen, zodat je hem niet meer nodig hebt. Zeker in de springles zelf is dit iets dat er eigenlijk gewoon bijgepakt hoort te worden. Dat je dat op wedstrijden besluit is logisch, de meeste paarden zijn al bij een dressuurwedstrijd drukker, laat staan bij een (lawaaiige) springwedstrijd.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:42

Zou een ongebroken trens een idee kunnen zijn ipv een pessoabit ?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:24

Rij op een gewoon trensje en neem les om je paard te kunnen begrijpen en te begeleiden wanneer die gestresst wordt.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:42

hallo, ik heb dit topic even goed doorgelezen, omdat ik precies hetzelfde probleem heb met een paard waar ik mee spring als de TS!
en ben ook op zoek naar een ander bit (rij nui ook gewoon met enkelgebroken bustrens, heb regelmatig springles spring met dit paard vanaf november ongeveer, en het wordt me nou toch echt aangeraden om een scherper bit voor meer controle te gaan gebruiken :P)

maar wat ik me nou afvraag, of je het beste dan een pessoabit met 2 of 3 extra ringen kan kopen?

en als je dan de teugel (of het tussenstukje) aan de onderste ring zeg maar doet, dan lijkt mij dat de hefboomwerking ook sterker is? klopt dat? :P (kan iemand me hier duidelijk iets over vertellne :P)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:44

bij ons op de manege staat een paardje die super springt maar daar gewoon heeeeel erg heet bij word !
ze gebruiken bij hem alleen het pessoa bit als extra rem zoals al eerder aangegeven werd. en dat werkt heeel erg goed :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:05

Bij de onderste ring wordt de hefboomwerking inderdaad sterker, maar op wedstrijden mag hij alleen, met tussenstukje, aan de grote ring en de ring direct daaronder.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:48

Geldt dat ook voor springwedstrijden? Aangezien ik hem alleen maar wil gebruiken voor in parcoursen :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 06:32

Dat is juist met springwedstrijden. Met dressuur mag je er helemaal niet mee komen, maar endurance mag je er alles inhangen zolang het maar geen wreedheid veroorzaakt. Eventing weet ik de regels niet van.

Springen in ieder geval t/m M, mogelijk t/m Z. Daarna is wat voor bit je erin hangt eigen keus.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:01

fjordnina schreef:
Ik gebruik een dubbel gebroken pessoa (geen passoa ;) )bit om een extra rem te hebben. Ik heb er 2 teugels aan hangen en rij in principe met de teugel in de grote bitring. Wordt mijn merrie te enthousiast en negeert ze mijn andere hulpen om af te remmen dan grijp ik in met de andere teugel die op de onderste ring hangt. Dat vind ze niet leuk, maar daar heeft ze wel respect voor.
Het voor ons enige nadeel is dat het bit sowieso een hefboomwerking heeft, ongeacht op welke ring je ermee rijd.

Heb je hier een foto van?

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:34

mizora: weet je dat wel zeker. ik heb vaker de regels doorgelezen van de bitten.
zal het morgen nog eens doornemen.

naar mijn idee (morgen kan ik er dus echt een punt achter zetten) is het tot het Z dat je MET verbindingsriempjes moet en alleen om de grote ring en om de 1e ring mag.
vanaf het ZZ gelden de FEI regels en mag het bit om de grote ring en de 2e ring (ook de 1e dus).
zo heb ik er ook altijd mee gereden.

ik rij mijn paard altijd met een normaal bitje maar op wedstrijd is ze met dit bit beter te rijden.
door haar gewone bitje loopt ze heen. ik weet daarintegen wel degelijk hoe ik met het bit om moet gaan en heb geen constante druk maar kan in het geval dat het moet wel ingrijpen om ongelukken te verkomen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:37

Dat zeg ik toch ook? Ik wist alleen niet zeker of je vanaf Z of vanaf ZZ ieder bit mocht gebruiken. Het is al weer een tijdje terug dat ik al die regels zo ongeveer bij nummer kon noemen. Nu hou ik alleen de reglementsveranderingen nog bij.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:08

ja maar ik had het ook puur over het Z en ZZ. want volgens mij zijn daar de regels met de pessoa bitten ook met verbindingsriempje. ik val je ook niet aan verder hoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:24

Even nagezocht:
reglement schreef:
Voor voorbeelden van toegestane bitten in de klassen B t/m M verwijzen we
naar de afbeeldingen in de bijlage. Wijzigingen op bovenstaande worden ge-
communiceerd via de website van de KNHS.
Toegestane bitten voor deze klassen zijn;
– bitten in bus- , water-, D- en kneveltrens uitvoering.
– Ongebroken, gebroken, dubbel gebroken bitten en bitten voorzien van een
roterend mondstuk, een cilindervormige tussenschakel of een tongboog
– Pessoabitten voorzien van maximaal 1 ring onder de bitring. Wanneer ge-
bruik gemaakt wordt van een pessoa-bit met meerdere ringen is het alleen
toegestaan de grote bitring en de ring direct onder de bitring te gebruiken.
Het gebruik van een “vorkje” dat de bitring en de ring eronder met elkaar
verbindt en waar de teugels aan bevestigd worden is hierbij verplicht.
– Pelhambitten met een gebroken mondstuk. Het gebruik van een “vorkje”
dat de twee bitringen met elkaar verbindt en waar de teugels aan bevestigd
worden is hierbij verplicht.

Vanaf de klasse Z wordt voor de paarden het FEI-reglement gehanteerd. In principe is daarin alles toegestaan mits het bit niet als paardonvriendelijk wordt beschouwd ter beoordeling van de jury of toezichthouder. Ondertussen heeft de FEI laten weten dat een Mikmarbit met een touwtje over de neus die wordt bediend met een hefboom niet toegestaan is. Voor de pony’s vanaf de klasse Z wordt ook het FEI-reglement aangehouden en onlangs zijn daar een aantal wijzigingen op gekomen die worden toegelicht in het kader op deze pagina.

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:33

_ManOnn_ schreef:
fjordnina schreef:
Ik gebruik een dubbel gebroken pessoa (geen passoa ;) )bit om een extra rem te hebben. Ik heb er 2 teugels aan hangen en rij in principe met de teugel in de grote bitring. Wordt mijn merrie te enthousiast en negeert ze mijn andere hulpen om af te remmen dan grijp ik in met de andere teugel die op de onderste ring hangt. Dat vind ze niet leuk, maar daar heeft ze wel respect voor.
Het voor ons enige nadeel is dat het bit sowieso een hefboomwerking heeft, ongeacht op welke ring je ermee rijd.

Heb je hier een foto van?

http://www.hageboom.nl/index.php?page=s ... t&Itemid=3 misschien bedoeld ze deze??