Paperboy schreef:Mag ik vragen hoe je daarbij komt dat het zo scherp is als een mes, HBZ??
Mijn paard zou echt niet ontspannen lopen als hij een mes in zijn mond had, dan lag ik er ongetwijfeld binnen een tiende van een seconde naast (en terecht).
Ik blijf erbij als je fatsoenlijk met dit bit omgaat is het net zo "scherp" als elk ander bit.
Maar misschien komt het dat ik het bit niet gebruikt voor probleemgedrag. Mijn paard lijkt de druk verdeeld achter de oren en op de tong het prettigst te vinden, en daarom heel bewust dit bit.
Als je het gebruikt voor buiten voor veiligheid lijkt het me een prima bit. Maar als je het gebruikt omdat je paard dagelijks met je aan de haal gaat dan ben ik er zeker op tegen, dat soort problemen moet je rijtechnisch oplossen. Maar dan kom je weer bij de kern van het verhaal dat er dan gereden wordt met constante druk op het bit en dat gaat uiteindelijk met elk bit verkeerd..... Er is niets mis met het bit, hooguit met het gebruik in verkeerde handen ervan......
Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, alleen vindt ik het zo jammer dat dit bit zo vaak verkeerd word gebruikt, en dan werkt het wel in als een mes.

)
)bit om een extra rem te hebben. Ik heb er 2 teugels aan hangen en rij in principe met de teugel in de grote bitring. Wordt mijn merrie te enthousiast en negeert ze mijn andere hulpen om af te remmen dan grijp ik in met de andere teugel die op de onderste ring hangt. Dat vind ze niet leuk, maar daar heeft ze wel respect voor.