Boomloos rijden heel erg wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: Boomloos rijden heel erg wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:56

bij mijn fjord ligt die super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:03

Ik heb er niet aan moeten wennen, ik vond het meteen een verademing toen ik ermee begon. Maar ik reed altijd al veel zonder zadel en heb het liefst zo min mogelijk 'ruis' tussen mij en het paard, dus een boomloos zadel voelde meteen goed.

Er wordt in het algemeen wel aangegeven dat de omschakeling van boomzadel naar boomloos even tijd nodig heeft, die tijd zou ik dan ook zeker nemen. :j Zitfoutjes sluipen er snel in als je een zadel hebt die dat toestaat, maar alles is weer af te leren. :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:17

Ik heb er ook enorm aan moeten wennen. Was een boomzadel gewend met hele diepe stevige zit en schoof echt alle kanten op toen ik boomloos ging rijden. Het heeft even geduurd maar na eenmaal gewend te zijn wilde ik niets anders meer, heerlijk!
Inmiddels weer terug naar een boomzadel helaas, en ook dat was weer een hele omschakeling.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:31

ik wil het zeker ook proberen mijn merrie loopt er stukken beter op dan met mijn stock.
maarja durf amper te draven laat staan galoperen haha

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:33

SecretLIN schreef:
ik wil het zeker ook proberen mijn merrie loopt er stukken beter op dan met mijn stock.
maarja durf amper te draven laat staan galoperen haha

als je door blijft zitten , lukt dat ook niet , ik vond dat juis wel lekker ??

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:15

Heb je een rijbroek met nepleren kont, dan zit je namelil helemaal zacht en vast? Hoe is het met lindia? Die was tocb ziek?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 14:35

Lindia is alweer wat opgeknapt maar nog wel wat ingevallen, toevallig was er vanmiddag een dierenarts bloed afnemen ( ze begon een aantal keren flink te steigeren) worm onderzoek had niks opgeleverd ze had geen wormen en voer was ook goed ( ik voer nu senior slobber bij) heb nog niet echt fanatiek gereden alleen van weiland in stap en kleine stukjes draven naar huis ( haha 700 meter ofzo :P ) dus zonder rijbroek aan.

ik zal straks of morgen even nieuwe foto's van haar maken om te vergelijken.

Cynthiar lief dat je het vraagt trouwens :D

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:16

Ik ben nu een barefoot london aan het testen. Het is niet zozeer dat ik er aan moet wennen...maar mijn paard vind het dood eng dat ik zo direct op z'n rug zit.
Nu is hij sowieso een lastige met nieuwe dingen, en kan om het minste of geringste flippen (bv een daas uit z'n nek slaan) terwijl hij doodkalm staat te kijken als een tractor passeerd :D 't is 'n rare... :+ Maar hij moet er aan wennen want voor hem is het de beste optie! Hij heeft een karperrug, en geen enkel zadel heeft ooit zo perfect op hem gelegen als dit! Drukt nergens en is lekker zacht en licht. We komen er wel, want we stappen al rustig door de bak. Als ie maar eenmaal door heeft dat dit hem niet meer drukt en dat ie zo veel meer bewegingsvrijheid heeft.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:28

Als je niet direct op de rug wilt zitten, zelf niet zo breed wilt zitten, en een boomloos zadel wilt wat niet bij elke misstap onder de buik van je paard hangt moet je eens een boomloos zadel proberen waar gewoon kussens onder zitten, qua zit merk je dan weinig verschil met een boomzadel, en de druk wordt ook beter verdeeld door die kussens.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:37

Ligt aan welke type boomloos zadel je hebt. Ik vond Barefoot vreselijk instabiel zitten maar heb nu zelf een Bob Marshall en die ligt als een huis, daar hoef je echt niet aan te wennen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:41

Ik was er met 2 keer rijden aan gewend. Ik rij nu net zo gemakkelijk boomloos als met boom, maar dat komt denk ik doordat ik beide zadels lang naast elkaar gebruikt heb. Ik heb trouwens een barefoot cheyenne.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:55

Ben er gisteren achter gekomen dat de verkoopster van mijn 2ehands zadel beetje tegen mij heeft gelogen..
"ja, er zitten echt inlages in voor het oude model zadel!" Heb nu een pad binnengekregen met dus blijkbaar échte vpsloze inlages.. Ik heb dus ruim een jaar met de dunne inlages gereden.. Geen wonder dat mijn paard de laatste tijd wegdraaide als ik hem aansingelde en/of op wilde stappen.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:22

dianaw33 schreef:
Als je niet direct op de rug wilt zitten, zelf niet zo breed wilt zitten, en een boomloos zadel wilt wat niet bij elke misstap onder de buik van je paard hangt moet je eens een boomloos zadel proberen waar gewoon kussens onder zitten, qua zit merk je dan weinig verschil met een boomzadel, en de druk wordt ook beter verdeeld door die kussens.

En welke zijn dat dan? Want bv de barefoot heeft geen kussens maar een speciale pad eronder.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:36

barefoot heeft ook kleine kussentjes tegenwoordig, maar bijvoorbeeld een trekker heeft kussens.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:39

Startrekk en Hidalgo hebben boomloosjes in alle soorten en maten met kussens die je met klittenband eronder kunt verstellen in de optimale stand voor jou paard.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:44

Ik rij er sinds kort mee en ik moet zeggen dat zo boomloos barefoot zadel zalig zit :P