Inrijden met een boomloos zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:18

Dat onderzoek van Bit slaat echt helemaal nergens op, dus daar zou ik me niet op baseren. :n

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:22

pmarena schreef:
Hihi , voor de kots :+

Rot-toetsenbord :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:23

dorientjuh schreef:
Dat onderzoek van Bit slaat echt helemaal nergens op, dus daar zou ik me niet op baseren. :n

Dat met de BBP's niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:24

ADil : Ik ken het , zit hier ook regelmatig te mopperen... moet weer eens met de stofzuiger er overheen geloof ik , of even op zijn kop houden en uitkloppen :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:34

Ik heb het even teruggelezen, ik dacht dat het over boomloze zadels ging, maar het gaat inderdaad over BBP's. Maar BBP's kun je m.i. niet vergelijken met boomloze zadels. Bovendien kun je de 'test' nou niet echt een goede test noemen. Maar 4 testruiters, en een vergelijking tussen een BBP en een goed passend boomzadel. Artikel staat trouwens in Bit 183.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:38

Adil schreef:
crazycactus schreef:
Heee... waar is mijn berichtje gebleven??

Nou na nog maar een keer. Ik rijd voor een vriendin van mij haar jonge paint in met boomloze zadels. Eerst een bob marshal en nu met een circle y (beide western) en ik vind juist dat de druk met die zadels prima verdeeld wordt. De opbouw verscheelt maar weinig van een gewoon westernzadel, er moet alleen een hele goede pad onder.

Tja, ik zou zeggen: Lees het onderzoek ;)

Ik zou zeggen, lees niet zo selectief... Uit het onderzoek blijkt dat voor beiden veel te zeggen is en beiden hebben minpunten. Veel boomzadels passen niet goed, want een paard verandert en niet iedereen kan elk half jaar een zadelmaker laten komen... Dat probleem heb je met boomloos niet. Heb zelf een Heather Moffett, wat lijkt op een dressuurzadel en even duur is, maar het heeft geen boom, heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:40

FRE singels voorkomen trouwens schuiven bij het opstappen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:43

joenohoe schreef:
Ik zou zeggen, lees niet zo selectief... Uit het onderzoek blijkt dat voor beiden veel te zeggen is en beiden hebben minpunten. Veel boomzadels passen niet goed, want een paard verandert en niet iedereen kan elk half jaar een zadelmaker laten komen... Dat probleem heb je met boomloos niet. Heb zelf een Heather Moffett, wat lijkt op een dressuurzadel en even duur is, maar het heeft geen boom, heerlijk.

Lees aub terug, heb de uitspraak al terug genomen omdat ik fout zat, ging over BBP's

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:44

joenohoe schreef:
FRE singels voorkomen trouwens schuiven bij het opstappen.

FRA neem ik aan ? :)

Die geven goede resultaten inderdaad , bij zadels die wat dreigen te schuiven , boom- of boomloos :)

Diaz

Re: Inrijden met een boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 12:59

bedankt voor alle reacties! :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:40

Ik heb ook een driejarige staan die zadelmak gemaakt moet worden en heb een boomloos zadel liggen. Ik ga dat zadel zeker niet gebruiken voor het zadelmak maken. Laat er eerst maar eens goed onderzoek komen wat het effect is van zo'n zadel met ruitergewicht op een ongetrainde, jonge, paardenrug. Ik neem het risico niet, ondanks goede ervaringen van mensen. Laten ze eerst al die ruggen maar eens op de foto zetten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:45

Sammyoo schreef:
Ik heb ook een driejarige staan die zadelmak gemaakt moet worden en heb een boomloos zadel liggen. Ik ga dat zadel zeker niet gebruiken voor het zadelmak maken. Laat er eerst maar eens goed onderzoek komen wat het effect is van zo'n zadel met ruitergewicht op een ongetrainde, jonge, paardenrug. Ik neem het risico niet, ondanks goede ervaringen van mensen. Laten ze eerst al die ruggen maar eens op de foto zetten.

Goed idee
Met de ruggen van paarden met boomzadels is het ieder geval slecht gesteld :+
Boomloze scoren vast veel beter 8-)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:26

Voorlopig ga ik voor het inrijden voor een goed passend boomzadel. Ben verder niet tegen boomloos, heb al zes jaar een Barefoot Arizona.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:37

Pff ik weet niet eens meer hoe een paardrijzadel eruit ziet :+ :P.

Heb mijn paard ingereden meteen BBP en ik ga hopelijk deze zomer een zadel aanschaffen.
Maar inrijden is prima gedaan, al moet ik zeggen dat ik nog niet intensief rijd. Basis zit erin that's all.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:12

BBP zou ik eerder gebruiken dan boomloos. Dan heb je in ieder geval geen drukpuntbelasting van de beugelophanging. Alleen dan wordt het ruitergewicht ook niet over de rug verdeeld.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:57

mijn tinkertje wordt ook ingereden met boomloos en
hebben verschijdene gepast en ghost paste haar gewoon goed
er knelt haar niks en ze kan rustig doorgroeienzodat ik dan later verder kan zien als het niet bevalt
heb de ghost op ander paard mee gereden en beviel zeer goed.
wil haar ook bitloos beleren.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 11:29

Hmm.. de meningen zijn dus verdeeld..

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:49

Ik zou het wel doen.
Mijn pony is een ontzettende pietlut met een moeilijke rug, maar sinds ik een boomloos zadel leen van iemand loopt hij lekker ontspannen en reageert er goed op :) Ben nu al op zoek naar een eigen boomloos zadel :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 11:56

Ja ik heb nogsteeds ook wel de voorkeur voor boomloos, maar ik wil niet iets doen dat straks slecht is voor haar rug!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:03

Als e je paard met een boomzadel in wil rijden, ben je eigenlijk elke week aan een nieuw zadel toe, omdat er zo veel in de spiermassa veranderd.

Dat vind ik ook zo ideaal aan boomloze zadels. Je hoeft je niet druk te maken of het past of niet.
Drukpunt belasting (beugels), daar heb je met een boomloos zadel niet zoveel last van imo. Daar zijn ze vaak te dik voor.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:25

Wellicht zou je het met een dierenarts, osteopaat of fysiotherapeut moeten overleggen. Overigens ben ik van plan mijn jonge paard eerst goed aan de lange lijnen te trainen zodat hij zijn (rug)spieren alvast kan ontwikkelen voordat ik er op ga zitten.

Mijn Haflinger heeft zeker wel last van drukpuntbelasting als ik lichtrijd. Ik probeer dus zoveel mogelijk door te zitten wat buiten door haar tempo niet altijd lukt.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:08

mij is aangeraad een boomloos zadel te nemen voor jong paard.
zodat ze verder kan groeien Want ze kan binnen een paar weken uit je boomzadel gegroeid wezen en rijden doe je toch weinig de eerste jaren
ik rij haar stra 1 a 2 ker per week 20 a 30 min meer niet en bouw pas op als ze 5 is.
dus kan mooi 2 a 3 jaartjes met boomzadel tuffen.
voor zwaardere werk waren ze wel eerlijk dat dan misschien een boomzadel beter is
dus zal zeker dan verder kijken als ze een jaar of 6 is.