touwhalster gevaarlijk bij hele dag om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:35

Japeloup schreef:
Ik snap je probleem, heb je wel eens gekeken naar een halster met een soort van rubberen netje er om heen. Ben aan het zoeken geweest naar een afbeelding maar helaas niet kunnen vinden.

ik snap niet precies wat voor halster je bedoelt; ben wel benieuwd

Wat ik een nadeel vind van wol is dat het warmer is dan je eigenlijk zou willen. Sneller er mee zweten en dus er meer vuil aan blijft hangen. Wat dan weer voor meer irritatie zorgt.

idd, en daar heb ik nu dus last van nu het weer warmer begint te worden
Eva_D schreef:
Ik vraag me alleen af in hoeverre een stalhalster stuk gaat,
en al vaak verhalen gehoord dat een paard zich eraan heeft opgehangen (aan staldeur oid) wat zelfs de dood tot gevolg had. Die dingen zijn toch super stevig?

dat is heus wel eens gebeurd maar het gebeurt ook wel eens zonder halster hoor!
Ik ken paard die zichzelf op hebben gehangen aan een weefrek(zonder halster) of tussen de tralies.
meeste halsters gaan kapot bij grote druk; als een paard gaat hangen bv gaat het halster ook vaak kapot(heb bij mijn vorige paard vele nieuwe halsters daardoor moeten kopen )
Laatst bijgewerkt door Revanches op 07-04-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:36

Eva_D schreef:
Ik vraag me alleen af in hoeverre een stalhalster stuk gaat,
en al vaak verhalen gehoord dat een paard zich eraan heeft opgehangen (aan staldeur oid) wat zelfs de dood tot gevolg had. Die dingen zijn toch super stevig?

dat is heus wel eens gebeurd maar het gebeurt ook wel eens zonder halster hoor!
Ik ken paard die zichzelf op hebben gehangen aan een weefrek(zonder halster) of tussen de tralies.
meeste halsters gaan kapot bij grote druk; als een paard gaat hangen bv gaat het halster ook vaak kapot(heb bij mijn vorige paard vele nieuwe halsters daardoor moeten kopen )

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:37

Ik weet dat het al een paar x gezegd is, maar herhaal het nog even ; absoluut geen touwhalster!
Wij werken ook met deze dingen, maar ze zijn NIET stuk te krijgen .. Je kan er lelijke snijwonden aan overhouden of erger!

Is een leren halster niet iets?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:38

Honeys schreef:
Ik zou een goed en zachtlederen halster nemen, een paard bij mij op stal heeft er ook last van. Dit was de uitkomst..

Neem in ieder geval geen touwhalster, maar dat had je ondertussen ook wel door las ik.

is misschien ook wel een optie; had dat paard ook hele dagen dus op de wei en stal dat halster om?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:45

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:48

Japeloup schreef:
ben druk aan het zoeken naar een foto, maar kan hem nog niet echt vinden.
Wel deze gevonden en een paard van een vriendin van mij, met het zelfde probleem, had deze en was er goed over te spreken.
http://www.paardendrogist.nl/product/156/503/feel_good_halster/114027/
blijf nog wel ff zoeken voor je hoor.

het halster van de link heb ik al ;)
geeft ook schuurplekken met die hitte want het fleece word ook erg warm(en vuil vh rollen e.d.)

mijn paard krijgt geen schuurplekken op de neus maar bij het kopstuk; dus onder de oren zeg maar en dan bij de kaak waar de keelriem zit en waar de gesp vd keelriem bij het halster komt; vandaar dat ik daar dus zelf nog een echt bontje aan vast heb gemaakt.

in ieder geval bedankt v je moeiet ;)
hoop dat je een plaatje/naam vind v dat andere halster wat je bedoeld

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:50

Levertraanzalf is ook goed, als speciale stof erom heen geen optie is dan zou ik ook voor een zacht lederen halster gaan maar dan wel een diezo goed mogelijk aansluit ivm het ergensachterhaken, maar gezien je ervaring met paarden zul je dat zelf ook wel bedacht hebben,succes.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:51

en als je 2 of 3 halsters hebt die je elke dag wisselt en schoonmaakt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:51

Paard kan door de dunnere vacht ook licht allergisch reageren op het metaal wat aan het halster zit, heeft eentje van ons ook, warmer weer = kale plekken waar het metaal op de huid komt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:53

Yessy schreef:
Ik kan me herinneren dat een paar jaar terug iemand hier op bok touwhalsters maakte met een paar klippen erin, zodat ze bij (grote) druk op die punten open/kapot zouden schieten. Ik denk dat dat niet veel gevaarlijker is dan een gewoon halster?

Dan moet je je afvragen wanneer ze breken en of het dan niet al te laat is, en dus het touw al heeft kunnen snijden..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:55

Japeloup schreef:
en als je 2 of 3 halsters hebt die je elke dag wisselt en schoonmaakt?

heb ik ook al geprobeerd ;)
heb momenteel zelfs 4 halsters; bonthalster werkt het beste maar bij warmer weer krijgt ze kale plekken; de rest vh jaar heeft ze hier geen last van

pmarena

Re: touwhalster gevaarlijk bij hele dag om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:44

Ik zou op zoek gaan naar een mooi zacht stuk touw van katoen o.i.d. , dus zonder verstevigde kern , en daar een touwhalster van (laten) knopen. Is zacht , luchtig en breekt snel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:11

Wat ik ook nog zat te denken dat je een pluk manen vlecht en daardoor je halster steekt dan kan je hem meer terug leggen en zo hem achter de oren weg houden. Niet te strak vlechten en wellicht alleen een elastiekje ipv een vlecht. Zo kan in geval van nood het halster wel los komen.

p.s. ben nog aan het zoeken hoor naar dat ene halster

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:15

Kan je niet een touwhalster kopen en er een tussenstuk in maken dat wel zou breken?
Dus achter de oren doormidden knippen en er dan een stuk van bijv katoen tussen knopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:24

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:26

Niet doen :n
Heb een paard erdoor zichzelf zien ophangen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:27

pmarena schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een mooi zacht stuk touw van katoen o.i.d. , dus zonder verstevigde kern , en daar een touwhalster van (laten) knopen. Is zacht , luchtig en breekt snel.

dat is niet echt handig als je er mee langs de weg moet lijkt mij

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:29

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:31

maar door deze eraan te zetten bovenkant, ligt het halster iets vrij van de zijkant van het hoofd van het paard en dus ook aan de bovenkant.
dan zou je er nog 1 op de keelriem moeten zetten.

de onze had een erg dun huidje vooral in de zomer en altijd maar kale open plekken, maar toen we dit gebruikte was het weg. het werkt echt,

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:09

Qimm schreef:
pmarena schreef:

dat is niet echt handig als je er mee langs de weg moet lijkt mij

Zo snel breekt het ook weer niet :P

Als je zelf een paard vasthoudt dan komt er natuurlijk lang niet zoveel kracht op te staan :)

Zelfs als een paard helemaal over de emmer gaat , is jouw hand altijd nog iets flexibel waardoor de krachten die op het halster komen , nogal meevallen.
Normale stalhalsters breken toch ook (in principe :P ) niet spontaan als je met je paard over de weg loopt ? :)

Pas als een paard vast komt te zitten komen er grote krachten vrij , en als het dan breekt is het prima.

Gewoon een zacht touw , niet te dun (of dubbel gebruiken) zodat het niet te erg snijdt voordat het breekt :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:19

Gewone stalhalsters breken ook niet zo snel in noodgevallen, paarden hangen zich daarmee op.
Het nadeel aan die touwhalsters is dat ze dus OOK niet breken, maar wel heel erg snijden.
Een touwhalster is bedoelt om mee te trainen en niet om zonder toezicht te gebruiken.
Het veiligste is nog een leren halster, dat breekt namelijk wel in noodgevallen.

Probleem van TS is de gevoeligheid van haar paard lees ik.
Mijn tip zou (ook) zijn: afwisselen met verschillende halsters.
En eens een zacht leren halster proberen, al dan niet met een onderlegger.
Is je wol nog wel schoon, zacht en vrij van zand?

Overigens ken ik paarden die juist wat gevoelig reageren op wol, bijvoorbeeld ook bij wollen singels.
In mijn ervaring is DE oplossing: een goede kwaliteit wolvilt, in plaats van wol!
Je zou misschien eens wolvilt kunnen kopen en daar zelf een sokje van maken voor om je halsters.
Wie weet reageert je paard dan wel minder gevoelig! :j

mariannebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:58

ik vind ze persoonlijk erg gevaarlijk,

als je paard inderdaad blijft hangen dan ben je de klos

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:49

http://www.excellentruitersport.nl/wink ... 005372.jpg
Tadaaaa.
Hier kun je ook bond of een gel ding omheen doen of een leren pakken (als dat helpt?)

Die zijn er volgens mij ook met klitteband zodat ze kapot schieten als hij vast zit :)
Als je paard hier goed aan mee loopt dat zal ik dit doen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:03

Ik weet het hoor met dat halster wat ik bedoelde, maar heb helaas geen goed nieuws.
Het was een test halster van een Harry's Horse. Mijn vriendin had hem gekregen van iemand die daar werkt. Helaas is dat halster nooit in productie genomen.