-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:13

xTamay schreef:
MonaBelle schreef:
Jij bent lekker onbeleefd!
Je geeft in 1 van je posts zelf aan waarom je nadenkt over een martingaal.
Wij geven je allemaal goedbedoelde adviezen en ook info over de martingaal.....

Zodra jij het hier op bokt plaatst is het "openbaar" dus niet meer alleen maar jouw zaak.

Nee het is en blijft mijn zaak.
Ik vraag om hoe het werkt.
Dus het enige wat jullie kunnen doen is er wat over zeggen maar
het is MIJN pony ik doe er mee wat IK wil, ik beslis hier. PUNT UIT.
Danku.

Ohja? Heb ik je niks verteld over de werking van de martingaal?
Advies gegeven?
Lekker respectloos van je.....

Je bent 13 jaar, je komt er nog wel op een harde manier achter als je al het advies in de wind slaat.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:30

Ik rij alles met een martingaal en natuurlijk goed afgesteld.
het is makkelijk bij het opstappen en mocht er iets gebeuren heb je altijd een band voor je.
Rij de paarden van een springruiter en als ik op wedstrijd (dressuur) moet ik er altijd aan denken dat ding eraf te laten.
Zoals je zelf al aangeeft zal het je probleem niet verhelpen maar het kan je wel helpen in het trainingsproces en denk dat het in jouw geval dan een stukje zekerheid en dus ontspanning kan geven.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:04

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:06

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zombie

Re: De werking van een martingaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:49

De martingaal zorgt er inderdaad voor dat het paard zijn hoofd niet omhoog kan gooien.
Zelf heb een tijdje een paard gereden wat met zijn hoofd omhoog gooide, een martingaal was een prettig hulpmiddel.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:51

Even een vraagje: helpt een martingaal ook met naar beneden trekken?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:48

Past je zadel wel goed na de stop van het rijden?
Je zegt eerst deed ie het niet. Je bent gestopt met rijden en nu weer begonnen en nu doet ie het weer.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:54

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:38

Na een stop (om wat voor reden ook) kun je vaak helemaal weer van voren af aan beginnen.
Bij het trainen van paarden zijn er geen afkortingen. Ik vrees dat je gewoon weer dat moet doen wat je voorheen deed, want als je paard op den duur wel naar beneden kwam, heb je ergens iets goed gedaan.

xSetjeslover schreef:
Even een vraagje: helpt een martingaal ook met naar beneden trekken?

Daar kan ik een heel kort antwoord op geven: Nee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:58

Citaat:
_Amigo:
Zoals ik al zei: Ga niet meteen van dingen uit.
Om precies te zijn had ik de eerste tijd 2x per week en halfuur les.
Mijn vader gaf ook vaak les.

En wat zegt je instructrice dan?
heeft je pony geen problemen in de mond? Dat het gewoon pijn doet?
Zou iig geen martingaal omdoen omdat hij zijn hoofd in de lucht gooit, dit moet je op een andere manier oplossen.
Een hulpteugel is voor de ruiter, niet voor het paard.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:41

Wat een vage situatie dit.
Martingaal kan in principe geen kwaad, maar als je pony hem niet nodig heeft (wat ik hieruit op maak), moet je hem ook niet om doen.

Meis, zoek eens op het internet een GOEDE instructrice die je kan helpen met je pony!
Ik had ook een enorme sterrenkijker en ik deed er ook een martingaal aan, het hielp alleen helemaal niks.
Pas op het moment dat ik goed les kreeg en leerde mijn pony te laten ontspannen, werd het sterrenkijken minder en ging het uiteindelijk ook weg. :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:53

Een martingaal helpt niet voor (tijdelijke) sterrenkijkers. Een martingaal is er alleen voor dat als je paard zijn hoofd echt hoog omhoog gooit, dat je de controle niet verliest... Je moet een martingaal namelijk instellen naar de normale houding van het dier!

Zoals ik het verhaal van de TS begrijp loopt haar pony hoog met zijn hoofd, maar is die dat gaan doen na ruiterwissel en na stilstand... Het dier moet gewoon weer de ontspanning terug vinden en fijn doorgereden worden en daar helpt een martingaal je niet bij :(:)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:55

ik heb altijd gedacht dat een martingaal ervoor bedoeld was om een soort hefboomfunctie te creeeren. Door de knik die er in de teugel komt kun je lichter hulpen met je handen geven...

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:56

Een vriendin van mij heeft een Martingaal omdat haar fjord snel z'n hoofd omhoog gooit en dan te sterk word.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:23

Rianneke schreef:
Een martingaal helpt niet voor (tijdelijke) sterrenkijkers. Een martingaal is er alleen voor dat als je paard zijn hoofd echt hoog omhoog gooit, dat je de controle niet verliest... Je moet een martingaal namelijk instellen naar de normale houding van het dier!

Precies, instellen op normale houding.
En bij het hoger komen, komt hij in werking en daarom komt hij ook in werking bij sterrekijkers en al is het niet op een hoofd naar beneden te trekken, de hulpen komen in elkgeval wel normaal door op de lagen en niet in de mondhoeken (zoals zonder martingaal gebeurt bij een sterrekijker) en daardoor kan je OP DE HULPEN een paard makkelijker naar een normale houding rijden.
Ik heb een 17 jarige pony ingereden met hulp van een martingaal en ik ben een expert in het helpen van verreden paarden, puur dressuurmatig, zonder hulpmiddelen. Maar bij die pony (die haar hoofd trouwens tot vertikaal omhoog sloeg) was het echt hét middel. Het mooie is ook dat het alleen in werking komt indien nodig en zodar de pony in een normale houding loopt, het verder niks meer doet. Je kunt ook heel gemakkelijk gewoon ruimte geven. Met wat geluk heb je hem na een paar sessies niet eens meer nodig.

Waarschuwing: Sommige paarden ervaren elke belemmering als iets om tegen te vechten en dna wordt het gevaarlijker met een martingaal, hoewel je dus wel de teugels los kunt gooien om steigeren bv te stoppen.
Verder kan het sturen belemmerd worden als je de pony nog met "open teugelvoering" stuurt, dus door een hand opzij te brengen.

Ik vind het heel goed dat er naar de werking wordt gevraagd en het blijkt dat zelfs een aantal die denken het te weten er niet genoeg over na gedacht hebben.

Conclusie:
De martingaal heeft GEEN eigen werking. Hij heeft wel een nut.
Hij zorgt er voor dat de hulpen normaal op het bit blijven inwerken als het hoofd te hoog is, waardoor de samenwerking van been-, zit- en teugelhulpen niet verloren gaat en je dressuurmatig een correcte houding kunt bereiken
.
Hetzelfde lukt ook door het zeer laag houden van de handen, maar dit heeft ontzettend veel nadelen omdat de armen dan gestrekt, dus stug zijn en de voorhand blokkeren. Daarbij komt de ruiter dan vaak ook uit het zadel met het gewicht en gaan zithulpen verloren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:26

Bedankt voor je heldere uitleg, Lusitana! Had het niet beter kunnen verwoorden.

Bij mijn zusje's pony (idd, sterrekijker) hebben we 'm ook gebruikt om precies de reden die jij noemt: inwerking van het bit normaal houden. Mensen die het over meer 'controle' met martigaal hebben, hebben in die zin ook gelijk, zonder martigaal werkt het bit gewoon niet meer zoals het bedoeld is, dus verlies je controle.

*knip in m'n eigen bericht*

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat les misschien wel het belangrijkste hulpmiddel is. En dat betekent echt niet altijd dat een rijtechnisch betere ruiter jouw paard hoeft te gaan rijden. Uiteindelijk zijn jullie de combinatie die samen moet leren lezen en schrijven. Met de juiste begeleiding kunnen ook onervaren ruiters onervaren paarden rijden en opleiden. Dat het niet de makkelijkste weg is... absoluut. Maar zeker niet onmogelijk.
Als het voor jou wat extra vertrouwen of gevoel van veiligheid geeft TS: gewoon die martigaal er om! Zolang hij niet te strak staat (voorbeeld van hoe het niet moet bij een shet uit mijn profiel) kan het geen kwaad, al zal het de oplossing voor aanleuningsproblemen niet zijn.

edit: zodat jullie niet allemaal in mijn profiel te hoeven zoeken: deze foto bedoel ik
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... jes765.jpg
nog een edit: de foto vertekent ook wat, doordat de binnenteugel te los hangt. Daardoor lijkt de knik extremer dan hij was, maar toch blijft deze martigaal imo te strak (schuld voor mij, overigens)