Rianneke schreef:Een martingaal helpt niet voor (tijdelijke) sterrenkijkers. Een martingaal is er alleen voor dat als je paard zijn hoofd echt hoog omhoog gooit, dat je de controle niet verliest... Je moet een martingaal namelijk instellen naar de normale houding van het dier!
Precies, instellen op normale houding.
En bij het hoger komen, komt hij in werking en daarom komt hij ook in werking bij sterrekijkers en al is het niet op een hoofd naar beneden te trekken, de hulpen komen in elkgeval wel normaal door op de lagen en niet in de mondhoeken (zoals zonder martingaal gebeurt bij een sterrekijker) en daardoor kan je OP DE HULPEN een paard makkelijker naar een normale houding rijden.
Ik heb een 17 jarige pony ingereden met hulp van een martingaal en ik ben een expert in het helpen van verreden paarden, puur dressuurmatig, zonder hulpmiddelen. Maar bij die pony (die haar hoofd trouwens tot vertikaal omhoog sloeg) was het echt hét middel. Het mooie is ook dat het alleen in werking komt indien nodig en zodar de pony in een normale houding loopt, het verder niks meer doet. Je kunt ook heel gemakkelijk gewoon ruimte geven. Met wat geluk heb je hem na een paar sessies niet eens meer nodig.
Waarschuwing: Sommige paarden ervaren elke belemmering als iets om tegen te vechten en dna wordt het gevaarlijker met een martingaal, hoewel je dus wel de teugels los kunt gooien om steigeren bv te stoppen.
Verder kan het sturen belemmerd worden als je de pony nog met "open teugelvoering" stuurt, dus door een hand opzij te brengen.
Ik vind het heel goed dat er naar de werking wordt gevraagd en het blijkt dat zelfs een aantal die denken het te weten er niet genoeg over na gedacht hebben.
Conclusie:
De martingaal heeft GEEN eigen werking. Hij heeft wel een nut.
Hij zorgt er voor dat de hulpen normaal op het bit blijven inwerken als het hoofd te hoog is, waardoor de samenwerking van been-, zit- en teugelhulpen niet verloren gaat en je dressuurmatig een correcte houding kunt bereiken.
Hetzelfde lukt ook door het zeer laag houden van de handen, maar dit heeft ontzettend veel nadelen omdat de armen dan gestrekt, dus stug zijn en de voorhand blokkeren. Daarbij komt de ruiter dan vaak ook uit het zadel met het gewicht en gaan zithulpen verloren.