Enorm singelprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Re: Enorm singelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:40

Veel reacties :=
Zadel ligt echt heel goed, dit is het enige zadel dat niet schuift en drukplekken geeft.
Singelstoten hangen ook recht naar beneden, maar het singelsysteem is gewoon helemaal naar voren geplaatst.
Ik twijfel niet aan mijn zadelmaker. Voor het eerst sinds tijden kan ik gewoon weer rijden zonder dat mijn paard overal drukplekken op haar rug heeft, heb slechte ervaringen met zadelmakers.

Om het nog wat duidelijker te maken, dit zadel is ook helemaal uit elkaar geweest en er is een heel ander type boom in gezet, voor mijn paard speciaal. :j

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:49

Een onderdeel van een goed passend zadel is ook de juiste singelplek voor je paard. Het zou goed kunnen dat dit singel systeem niet bij jou paard past. Ik zou je zadelmaker of een andere bellen en je dilema voorleggen wie weet kan het systeem worden aangepast zodat het wel goed zit.

Leg je de singel zelf wel al naar voren? Als de singel nog de plek moet aannemen waar hij uiteindelijk terecht komt krijg je ook schuurplekken (geldt voor mijn merrie, ik leg hem verder naar voren). Verder zou ik bepalen waar de singelplek voor je paard ligt en waar het zadel de singelplek heeft. als je stoten verder naar achter liggen dan de singelplek van je paard zou ik toch een anatomische proberen. Koop anders tweedehands een leren singel van een degelijk merk die krijg je altijd weer verkocht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:54

Kijk eens naar het singelsysteem, want daar moet je het probleem zoeken, waarschijnljk niet bij het soort singel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:59

Mijn paard heeft de singelplek ook verder naar voren. Echter los ik dat op met een curved singel.
Dat is wat anders als een banaan of anatomische singel. Deze loopt recht naar beneden vanaf de singelstoten, en maakt daarna een bocht naar voren.
Zadel en singelstoten blijven dus op de plaats waar ze horen.
Kan jij wel een hand leggen tussen het voorbeen en de singelstoten?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:33

Morgen bel ik de zadelmaker, dan moet hij maar even langs komen.
Ik kan opzich wel wat vingers tussen de benen en de singel leggen maar niet een hand nee, Needje! ;)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:48

annebe schreef:
Kijk eens of het helpt als het paard aan beide voorbenen even naar voren trekt zodat de huid in ieder geval strak ligt.
(zou iedereen moeten doen na het aansingelen)

Dat is een beetje kort door de bocht denk ik, sommige paarden met singelproblemen (vooral degenen met veel vel op die plek en veel beweging bij de elleboog) rijden zich juist open als je de benen naar voren trekt voor het rijden. Bij mijn merrie moet ik het echt niet doen, bijvoorbeeld! Ik ken meer mensen die dat ervaren met hun paard.
Heb je al eens geprobeerd om de benen juist niet naar voren te trekken voor het rijden TS?

Ik heb volgensmij een beetje hetzelfde type paard, ook een ronde arabische merrie. Singelplek ver naar voren, korte rug, ronde bouw, veel beweging/huid achter de ellebogen, gevoelig huidje en een beetje een buikje ;)
Voor mij was het ook lastig om de juiste singel te vinden. Zadel past prima (dit type singelsysteem heeft ze echt nodig, anders wordt het zadel gewoon naar voren getrokken). Als je paard ook nog een beetje een buik heeft ontkom je er niet aan dat de singel richting voorbenen gaat schuiven. Gevolg was dat ze steeds haar oksels kaal had.. Ik heb verschillende singels geprobeerd, banaansingel en gewone leren singel ging niet, dat was te hard en te dik. Een bontje om de singel ging ook fout, want dan werd de singel te dik.
De FRA singel ging best aardig, behalve in de rui periode, dan werd ze alsnog kaal.

Ik heb nu een H-singel (van WOW), die is erg zacht en de druk komt niet alleen direct achter de voorbenen. Hiermee gaat het tot nu toe goed! Maar hij is erg duur...
Ik heb ook een mattes extra uitgelijnde singel, die heb ik deze week gekregen maar nog niet kunnen uitproberen, omdat mijn merrie op het moment een blessure heeft.

Foto van de H-singel op mijn paard, voor het idee;
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... singel.jpg
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... age2-4.jpg

Vergeleken met een gewone singel (hier zie je ook duidelijk waardoor de singel achter de voorbenen trekt, dat komt niet door het zadel, gewoon de weg van de minste weerstand)
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... ge10-5.jpg
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 01-04-11 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:53

Ik vind het beste nog altijd een lederen singel. Die zijn wel duur natuurlijk, misschien kan je eerst katoen proberen? Of een zachte katoenen doek tussen de singel en het paardje steken en zien of dat helpt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:03

Of anders gewoon een singelbontje. Ik vind ze ook niet zo 'mooi' maar als mijn paard nergens last van heeft dan heb ik er geen problemen mee. En ze kosten ook bijna niets, spaart mij weer mooi geld uit:)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:14

De benen na voren trekken voorkomt dat een huidplooi dubbel zit, maar het nadeel is dat er ook extra huid rond de elleboog kan komen.
Ireen.. Daar heb je wel een punt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:46

Trouwens wat ik net was vergeten, heeft je paard er last van sins de temperaturen omhoog zijn gegaan? Kan het dan niet komen omdat hij/zij nu meer zweet? Als ik dat zo hoor heeft jouw paard dus ook een dun huidje dat dus snel geirriteerd kan raken. Mijn paard heeft er in de winter geen last van maar zodra ze meer zweet dan komen de wondjes.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:08

Hier een foto met de curved.
(ligt hier zelfs iets teveel naar voren)
http://i85.photobucket.com/albums/k73/n ... G_0007.jpg
Singelstoten horen gewoon recht naar beneden te hangen!
Staan ze naar voren, dan zal het zadel over de schouder getrokken worden.
En dat wil je niet.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 09:24

Ireen_ schreef:
annebe schreef:
Kijk eens of het helpt als het paard aan beide voorbenen even naar voren trekt zodat de huid in ieder geval strak ligt.
(zou iedereen moeten doen na het aansingelen)

Dat is een beetje kort door de bocht denk ik, sommige paarden met singelproblemen (vooral degenen met veel vel op die plek en veel beweging bij de elleboog) rijden zich juist open als je de benen naar voren trekt voor het rijden. Bij mijn merrie moet ik het echt niet doen, bijvoorbeeld! Ik ken meer mensen die dat ervaren met hun paard.
Heb je al eens geprobeerd om de benen juist niet naar voren te trekken voor het rijden TS?

Ik heb volgensmij een beetje hetzelfde type paard, ook een ronde arabische merrie. Singelplek ver naar voren, korte rug, ronde bouw, veel beweging/huid achter de ellebogen, gevoelig huidje en een beetje een buikje ;)
Voor mij was het ook lastig om de juiste singel te vinden. Zadel past prima (dit type singelsysteem heeft ze echt nodig, anders wordt het zadel gewoon naar voren getrokken). Als je paard ook nog een beetje een buik heeft ontkom je er niet aan dat de singel richting voorbenen gaat schuiven. Gevolg was dat ze steeds haar oksels kaal had.. Ik heb verschillende singels geprobeerd, banaansingel en gewone leren singel ging niet, dat was te hard en te dik. Een bontje om de singel ging ook fout, want dan werd de singel te dik.
De FRA singel ging best aardig, behalve in de rui periode, dan werd ze alsnog kaal.

Ik heb nu een H-singel (van WOW), die is erg zacht en de druk komt niet alleen direct achter de voorbenen. Hiermee gaat het tot nu toe goed! Maar hij is erg duur...
Ik heb ook een mattes extra uitgelijnde singel, die heb ik deze week gekregen maar nog niet kunnen uitproberen, omdat mijn merrie op het moment een blessure heeft.

Foto van de H-singel op mijn paard, voor het idee;
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... singel.jpg
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... age2-4.jpg

Vergeleken met een gewone singel (hier zie je ook duidelijk waardoor de singel achter de voorbenen trekt, dat komt niet door het zadel, gewoon de weg van de minste weerstand)
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... ge10-5.jpg

Heel erg bedankt, dit probleem heb ik dus ook echt precies hetzelfde!
Ook veel huidplooien achter de oksels.
Bedankt nogmaals, voor de tips. Ik ga zeker even kijken naar zo'n H-singel. :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 09:25

Danique_G schreef:
Trouwens wat ik net was vergeten, heeft je paard er last van sins de temperaturen omhoog zijn gegaan? Kan het dan niet komen omdat hij/zij nu meer zweet? Als ik dat zo hoor heeft jouw paard dus ook een dun huidje dat dus snel geirriteerd kan raken. Mijn paard heeft er in de winter geen last van maar zodra ze meer zweet dan komen de wondjes.

Nee ze heeft het altijd al. :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:44

Mijn paard heeft ook een gevoelige huid aan de singelplek en het enige dat bij hem echt helpt is toch een wollen hoes (lamsvel van mattes) errond doen. En niet té strak aansingelen, mensen hebben soms de neiging de singel te vast te doen, ik laat hem zelfs eerder een gaatje te los en dan krijgt hij geen plekjes.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 02:04

Dat is natuurlijk ook een matige oplossing.
Ik en benieuwd hoe dat gaat met lange warme en stoffige ritten met veel zweet inclusief galopperen, opstijgen en afstijgen, oftewel: paardrijden.
Een goede singel is van leer en niet anders.
Je moet er toch niet aan denken, dat je een uur bezig bent, voordat je met je paard op stap kunt, omdat een singel niet past of op therapeutische aanbeveling nog aan allerlei maatstaven moet voldoen?
Ik zou zeggen: zalfje erop, aansingelen en wegwezen! ~~}>

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:25

Paardrijden betekend niet automatisch zweet en als ik er op zit ben ik niet van plan om tussendoor af te stappen :P
Verder kan niet elk paard tegen leer. Dus een goede singel is niet automatisch van leer.
Een goede singel is er een die past bij het paard.
En je bent echt niet veel langer bezig als je er een bontje omheen doet, want die laat je gewoon zitten (tenzij je m gaat wassen uiteraard)
Echter denk ik nog steeds dat ze met een andere vorm singel het probleem wel oplost. En niet een zalfje, aansingelen en wegwezen :+

A_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:29

mijn paard kreeg ook steeds wondjes van z'n singel, ik heb nu een knightrider singel en nou krijgt hij geen wondjes meer. ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:35

Als het aan het systeem van de singelstoten zit (zoals je zelf al zegt), dan moet de zadelmaker dat systeem wijzigen en aan jouw paard aanpassen.
Het is zijn taak om het zadel goed af te leveren en niet dat jij nader nog eens moet gaan lopen k*tten met een goede singel zoeken.
Lijkt mij een simpele zaak!
Succes :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:32

charily schreef:
neopreen zal idd het probleem kunnen zijn, 1 van mijn paarden had dat ook en met leer is het opgelost.
al vind ik de manier van aansingelen volgens je zadelmaker een beetje vreemd..
naar mijn idee zit het zadel dan verkeerd in mekaar, of niet geschikt.
want je stoten horen toch ongeveer recht naar beneden te hangen, en dan hoort je singel toch op de goede plek te komen.
iedegeval zo was het mij altijd uitgelegd.

Nee dat is het geval. Een paard kan zijn singelgroeve zo ver naarvoren hebben liggen dat de stoten met aangesingeld niet recht naar beneden wijzen.

Enigste oplossing is een banaan of anatomische singel.
Zijn niet goedkoop maar lossen het probleem voor een groot gedeelte op.
Zoek wel een singel van zacht leer zoals bv de mfsc singel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:12

Nee juist geen banaan, maar een curved singel. Totaal iets anders.
Anatomisch noemen heel veel merken hun singel, maar vergelijk ze maar eens goed. Ze zijn allemaal anders.
Banaan:
Afbeelding

curved:
Afbeelding
Echter wordt deze beide singels op de site aangeduid als anatomisch....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:17

Inderdaad geen banaan doen, die drukt nog harder achter de ellebogen.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:30

Ik heb een rondgeribde arabische volbloed merrie met de singelplek ver naar voren. Ook ik heb van alles geprobeerd. Met lederen singels reed ik haar in een tel door.
Neopreen singel is te dik, kreeg ze kale plekken van, echter niet door. H-singel, na 5 minuten rijden door.
Heb nu 2 singels die niet doorrijden. Een Thorowgood open cell met aan twee zijden elastiek en een simpele platte banaansingel die ik met de bolle kant naar achteren doe.
De Thorowgood bevalt tot nu toe het beste.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:09

Ik heb het probleem ook. Maar denk dat mijn pony gewoon te dik is, waardoor de singel niet meer goed op zijn plaats ligt. Heb zelf al van alles geprobeerd en niks helpt.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:23

Is dit misschien een oplossing?
Afbeelding

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:16

Bedankt allemaal voor de tips.
Mijn zadelmaker is langs geweest, en die vindt toch dat het zadel iets schuift.
Het is niet dat het mijn paard hindert (je ziet het ook niet heel erg), maar de singel wordt hierdoor nog verder naar voren getrokken, terwijl de singelplaats al verder naar voren ligt, waardoor hij te dicht bij de ellebogen ligt.
Zadel komt van de week weer terug, het is weer iets aangepast, eens zien hoe het dan gaat! :)