Een springzadel? Of toch een VZH?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Een springzadel? Of toch een VZH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:45

ik ben zelf geen springer, maar ik weet niet of de hoogte van de hindernis ook van toepassing is voor het wel/niet nemen van een springzadel?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 10:52

Volgens mij wel, als je maar een huppeltje maakt van 50cm of 1m springt, dan doe ik mijn beugels wel wat gaatjes korter :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:54

ja, ok. ik weet niet hoe hoog je normaal gesproken springt?
ik heb eerder gesprongen met vzh zadel. maar hoger dan 1.30 vind ik geen pretje.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:02

1,30 ga ik toch niet springen, dat durf ik niet :+

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:05

spring je parcoursen? of zo nu en dan een huppeltje?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:14

Ik ga misschien spring wefstrijden rijden, maar nu rijd ik oefen springen [ong eens in de maand), spring thuis ook weleens wat lijntjes, mar meestal spring ik maar 1 of 2 hindernissen, moet het namelijk zelf opzetten etc.
In de toekomst wil ik ook oefencrossen gaan rijden en sgw :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:20

aha.. misschien is het verstandig om eerst goed na te denken wat je wil. je zegt dat je misschien springwedstrijden gaat rijden. als je zeker weet dat je het wilt, is het misschien raadzaam toch te gaan sparen voor een goed tweedehands springzadel.
als jij gewoon zo af en toe een huppeltje meepakt, kan dat prima met een vzh.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:47

Voor SWG is het ook fijn om een zadel te hebben waar je stabiel in zit (wat voor type het ook is).
Een zadel waarin je 'los' zit is niet fijn. Dat komt het vertrouwen ook niet ten goede.
Een parcour kun je prima met een vzh. springen. Daar zijn ook weer verschillende pasvormen in.
Ten slotte springt het zadel niet, dat moet je nog steeds zelf doen :D.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 13:07

@ ilse86
Een B pacours is rond de 80/90, en het écht maximale wat ik spring is 1 meter, L komt er dus hooguit -als ik het druf dan :') -
En als ik ooit springwedstrijden ga rijden is dit niet vaak, gewoon 6/7 keer per jaar :)

@ senna21
Idd :D
Zadel is ook wat te groot voor mij, kan er nog ong. 1,5 hand achter leggen, dat lijkt me te veel?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:33

Persoonlijk vind ik 2/3 keer in de week springen gewoon veel. (bedoel niet teveel hoor, maar tegenover dat jij het weinig noemt) De mensen bij ons op stal die wedstrijden springen, springen ook hooguit 2x per week. Daar zou ik in mijn zadel dus zeker niet op gaan bezuinigen.

Ik zou zeker als je ook al een dressuurzadel hebt, zeker geen vzh zadel kopen. Zoals anderen ook al zeggen een vzh is het gewoon net niet. Het klinkt eerder alsof je een springzadel nodig hebt met een halfdiepe zit. (of zelfs een diepe zit) Hoe dieper de zit, hoe moeilijker het wel wordt om mee te komen boven de sprong.

Ik zou liever een 2e hands springzadel gaan zoeken. Dan maar wat langer doorsparen. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:37

Uit heel je topic blijkt dat je liever overstapt naar een veelzijdigheidszadel, dus dan moet je dat gewoon doen. ;)

Maar ik zal je ook nog even mijn visie geven.
Je springt gemiddeld 2 á 3 keer in de week, hindernissen tot ongeveer 1 m, je wilt gaan oefenspringen en als het kan ook wat oefencrossen meerijden, in het zomerseizoen wil je op springwedstrijd.
Mag ik persoonlijk zeggen dat ik dat toch wel al onder intensief schaar. In mijn ogen ben je dan toch al een springruiter.
Dit in acht genomen zou ik (persoonlijk ;) ) de wintec die je nu hebt verkopen, heel goed sparen en een deftig springzadel kopen.
Een veelzijdigheidszadel blijft een veelzijdigheidszadel en je gaat altijd tegen beperkingen aanlopen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:25

Idd lijkt me ook beter...
Ga als ik weer eesn naar de zadelmaker ga kijken of ik mijn zadel kan ruilen tegen een springzadel of laten taxeren :)

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:02

Ik zou toch gaan kijken voor een springzadel dan, als je in de toekomst SGW wil gaan starten. Mn vriendin had ook een vzh en op een gegeven moment moment kunnen je beugels daarbij niet korter, want dan komen ze over het zadel heen. Bij SGW heb je over het algemeen je beugels korter dan bij springen. Het zou zonde zijn als je nu een nieuw zadel koopt en je dat later weer moet doen, omdat je voor het crossen tch niet fijn op een vhz zit!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:20

Idd, heb mun zadeltje al weer te koop staan :D
Oudsers weten van niets, die vinden het niet goed, maar als ik een goed bod krijg dan weten zij het ook wel :D