voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:21

Sodeletuut schreef:
kynshiri schreef:
ik ben een zonder -zadel -ruiter trouwens. ik kan echt zonder problemen alles wat ik met zadel kan ook zonder. springen, lichtrijden, doorzitten,... en ik rij dus echt liever zonder zadel dan met een boomloos :D ik vond het dus enkel maar nadelig in de weg zitten en heb dan liever zo'n schapenvelletje ofzo er tussen gewoon zodat ik niet met een harige reet afstap ( :+ )
kan er ook niet aan doen. ik dacht dat ik het net heel fijn zou vinden omdat ik zo graag zonder zadel rijdt, maar het viel dus tegen in mijn geval

Maaar, een zadel is wel beter voor de rug van je pony. :j

@xJess, fijn dat jij daar geen last van hebt. :D

ja die heb ik ook hoor, MET boom en daar rij ik ook prima op en mijn paard loopt ook niet korter mee dan zonder zadel... imo is er wat mis met je boomzadel als het paard 'plots' beter loopt met een ander/boomloos zadel er op

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:41

@xJess: Mijn paard zit wel heel lekker, dus dat zal zeker schelen. Hij geeft totaal niet hoog op( is een fjord).

gebakje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:58

zelf eigenaresse van een barefoot cheyenne drytex

voordelen boomloos ten opzichte van boom :

je krijgt een onafhankelijke zit.
je voelt je paard beter aan.
ik vind het lekkerder zitten als een boomzadel (maar dat is persoonlijk.)
geen extra kosten voor zadelmakers.
een boomloos zadel word vaak aangeraden bij rugklachten van een paard ( vraag jezelf eens af waarom)
de dekjes zijn inderdaad wat duurder , wel van goede kwaliteit moet ik eerlijk zeggen.
maar je bent geen kosten kwijt aan het opvullen van je zadel, dit kan je 1 keer per jaar gewoon zelf doen met een setje nieuwe inlages van 19 euro.

een boomzadel is iets wat al lang meegaat in de paardensport, dus sommige mensen hebben moeite om hier van af te stappen. de voordelen van een boomloos zadel zijn voor mij 100 x groter dan die van een boomzadel.

een paard kan net als mensen binnen 2 weken al anders bespierd zijn door verscillende omstandigheden, dit hoeft vaak nog niet eens iets drastisch te zijn. en als je dan een boomzadel hebt kan deze dus binnen 2 weken al niet meer goed zitten op een paard. denk aan bv iets simpels als dikker worden omdat ze weer naar buiten gaan en weer lekker mogen grazen, denk aan 3 weken op vakantie gaan en je paard staat even stil) het kan iets heel simpels zijn waardoor je paard veranderd in omvang. dat betekend eigenlijk dat een boomzadel nooit mee kan gaan in de groei van een paard of je moet er elke keer een zadelmaker bij laten komen.

Een boomloos zadel daarintegen gaat mee in de groei van een paard, ik ben wel van mening dat je de maat van je pommel regelmatig moet controleren. maar ik heb er 2 voor mijn fjord op stal liggen en omdat ik vrij consequent rij heeft ze al een behoorlijke tijd dezelfde maat pommel in het zadel.

Nadelen boomloos zadel:
ik vind springen niet prettig in een barefoot cheyenne, omdat ik zelf het evenwicht niet kan vinden maar ik vind springen zowieso al niet leuk dus dat is voor mij geen probleem.

er zijn bij boomloze zadels ook een hoop verschillende soorten, ik zelf rij dus een barefoot cheyenne maar er zijn ook boomloze en zelfs semi boomloze zadels op de markt waar je dus wel mee kunt springen.
ik ben momenteel aan het sparen voor een trekker endurance pro ( de luxere variant), dit is een semi boomloos zadel waarbij je geen speciaal dekje meer nodig hebt maar waarvan de kussen dmv klitteband aan het zadel worden bevestigd. Dit is gewoon omdat ik dat een supermooi zadel vind want op mijn barefootje heb ik ook niks op aan te merken. maar het trekker zadel vind ik nog beter bij mijn eigen wensen aan sluiten maar ik heb dit zadel nog niet geprobeerd dus voor hetzelfde geld vind ik het niet zo lekker rijden als een barefoot en blijf ik daar gewoon bij.

ik hoop dat je wat met deze info kunt.

groetjes Tamara

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:09

Ik ben ook een boomloze rijdster.
Ik heb een barefoot lonon al 1,5 jaar, ik rijd er 2/3
paarden 3tot6 keer per week mee.

Het enige 'minpuntje' is dat het inderdaad
wat breed is, m'n eigen paard is vrij smal dus daar
heb ik er minder last van, maar ik train twee paarden
voor iemand anders en die zijn wat breder en den moet
ik ineens weer wennen. Maar echt een minpunt vind ik
het niet.

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:48

op een zadel met vps kan je gewoon lichtrijden hoor, zowieso is te veel steunen in de beugels iets wat je beter niet kunt doen. voor degene die het interessant vinden http://www.equisenso.be/barefootVPS.htm

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 14:55

Ik heb nu 2 keer op mijn barefoot gereden, de eerste keer dat ik erop klom, woow.... dat zit niet lekker! Maar vandaag weer erop, ermee naar buiten gegaan want ik wilde draven ook proberen, en mij paard valt zowat om van het niet doorstappen in de bak, buiten is hij een stuk meer voorwaards.

Hij is goed getest, Mastro schrok behoorlijk van een traktor de eerste keer (toen ben ik maar een klein stukje naar buiten gegaan) en hij nam een sprintje, bleef 10 keer beter zitten dan op het dressuur zadel wat ik te leen had! Vandaag buiten gedraaft, voelde dat hij wilde galopperen en hij geeft dan altijd een bok, die kon ik prima uizitten, net zo goed dan niet beter op het zadel wat ik eerst had. Ben nu ook meer gewend en zit wat beter maar verlies wel weer constant mijn beugels.... Dat probleem had ik eindelijk niet meer met een boomzadel maar dat zal ook wel een kwestie van wennen zijn. Ging aan het einde ook wel weer iets beter maar zal nog wel oefenen zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:29

Een (nog niet genoemd?) nadeel vind ik dat de 'vormeloze' dus XXL pommel van barefoot drukkingen op de schoft geeft bij onze poown. Hoop dat het is opgelost met een gewone, brede pommel, en het zadel dan net zo goed blijft liggen.

Voordelen vind ik dat de ruiter een betere houding moet ontwikkelen en een barefoot drytex is het eerste zadel dat goed blijft liggen op onze korte pony met steile schouder :)

Nog een nadeel vind ik de prijs van de zadels (en dekjes!). Er is maar een instapmodel: de drytex, en die is best stug. Oja, en de kniewrongen vind ik een heikel punt: er komen/zijn nu wel modellen met wat meer steun, maar naar mijn mening nog te weinig. Ik voel me nu eenmaal veiliger en fijner mét.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:46

Ik vind de prijs juist wel een voordeel, helemaal niet duur vergelijken met een goed dressuur of westernzadel.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:31

Ik rijd op een tinker met dressuurzadel, zij reageert heel erg op doorzitten (bijna meteen stappen, ontzettend langzaam draven) ik ben al met haar aan het oefenen, maar ze snapt het niet helemaal.
Zit na te denken over een boomloos zadel, maar als ik het zo hoor is dat niet erg verstandig ivm lichtrijden enzo?
Ik heb wel vaker op een boomloos zadel gereden, een barefoot, ik weet verder niet meer hoe die verder heette. Was een suuuuperlekker zadel, reed op een ontzettend relaxte draver, ging echt fijn.
Volgens mij ligt het ook wel aan je paard wat voor zadel het fijnst ligt op je paard en rijdt.

Ik ga dit topic volgen, ben benieuwd hoe je nieuwe zadel bevalt!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:34

Lichtrijden maakt denk ik niet zoveel verschil met een boomzadel, heb zelf gelezen dat het verschil meer tussen zit of je jezelf echt opduwd vanuit je eigen benen of uit de beugels.

Kan zelf wel lichtrijden vanuit mijn eigen benen maar ik irriteer me er gewoon mateloos aan dat ik mijn beugels niet heb of dat mijn voeten door de beugels heen zitten... Vooral omdat paardlief soms wel is een onvoorspelbaar hupje kan maken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:35

Als je netjes vanuit je bovenbenen lichtrijd is er niks aan de hand hoor. :)

@Safiera: Maar een boomzadel met te wijde boom daar krijgt je paard ook drukkingen van. Dus ja, natuurlijk gebeurt dat ook als je pommel niet past!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:46

Nadeel vind ik het verschil in maat van pommels. Ik had een wijde pommel voor het ene paard die ook goed lag op het andere paard, heb er dus nog 1 bijbesteld maar die is gewoon echt anders. Het is van ander materiaal en breder dan de 1e pommel. Vreemd! Ook vind ik het jammer dat de maten van de pommels zeer beperkt zijn, zou graag nog bredere pommels zien. Nu ga je na de wijde gelijk naar een flexibele maar dat lijkt me niet goed i.v.m. drukplekken.

Verder vind ik het een fijn zadel, heb de Barefoot London. Kreeg voorheen bij alle zadels zere zitbeenknobbels en dit is de 1e waar ik geen last van krijg, dus kan nu gewoon elke dag rijden. Mn paard loopt er ook super onder dus ben eigenlijk wel heel tevreden over het zadel.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:48

Millanka schreef:
Kan zelf wel lichtrijden vanuit mijn eigen benen maar ik irriteer me er gewoon mateloos aan dat ik mijn beugels niet heb of dat mijn voeten door de beugels heen zitten... Vooral omdat paardlief soms wel is een onvoorspelbaar hupje kan maken.

Idd ja! Ik voel mn voet soms ook door de beugel schieten, hoe zou dit komen? Met de boomzadels heb ik hier eigenlijk nooit last van gehad.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:52

romatjuh schreef:
Millanka schreef:

Idd ja! Ik voel mn voet soms ook door de beugel schieten, hoe zou dit komen? Met de boomzadels heb ik hier eigenlijk nooit last van gehad.

Omdat blijkbaar, zou ik zeggen, je zit nog niet zo stabiel is dat je netjes op de bal van je voet kan steunen.
Ik heb daar in ieder geval nooit last van :3

over lichtrijden: onzin, je kunt er gewoon mee lichtrijden. Je gaat naar mijn idee wel vanzelf wat meer vanuit de bovenbenen lichtrijden dan vanuit je voeten, waardoor je minder directe druk krijgt. Als je er toch bang voor bent: gebruik endurance of western fenders met western beugels, en een goede, evt extra dikke pad. Dat verdeelt de druk meer.

Ik vind verder de zadels juist goedkoop voor zulke kwaliteit.. De pads zijn inderdaad wel loeiduur :\

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:18

Miss_Malfoy schreef:
@Safiera: Maar een boomzadel met te wijde boom daar krijgt je paard ook drukkingen van. Dus ja, natuurlijk gebeurt dat ook als je pommel niet past!

Nou, toch anders is mijn ervaring. Als een boomzadel op de schoft ligt, krijg je idd hetzelfde. Maar een iets te breed boomzadel kiept vooral naar voren, en geeft nog niet direct drukkingen. Pony is wel breed, in een boomzadel zou ze maat 32/33 hebben schat ik. De normale pommel was iig te smal.

romatjuh schreef:
Nadeel vind ik het verschil in maat van pommels. Ik had een wijde pommel voor het ene paard die ook goed lag op het andere paard, heb er dus nog 1 bijbesteld maar die is gewoon echt anders. Het is van ander materiaal en breder dan de 1e pommel. Vreemd! Ook vind ik het jammer dat de maten van de pommels zeer beperkt zijn, zou graag nog bredere pommels zien. Nu ga je na de wijde gelijk naar een flexibele maar dat lijkt me niet goed i.v.m. drukplekken.

Daar ben ik het totaal met je eens, romatjuh. Ik zou ook heel graag meer gestandaardiseede pommels hebben, en veel meer keuze uit maten. Of een flexibele drukt lijkt erg aan het paard te liggen, onze pony heeft er nu een drukking op haar schoft van, ( :( ) maar ik weet dat een vriendin jaren op een paard met juist een hele hoge schoft heeft gereden, waarbij de flexibele een uitkomst was. De flexi drukte niet. Heel apart.

Ik ben voor mijn pony bang dat er geen wijd genoege pommel is, hij heeft in boomzadels ongeveer maat 36. En de flexibele durf ik nu niet meer aan. Dat houd me nu vooral tegen om een boomloos zadel te kopen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:19

Ach voor een westernpad mag je soms wel 225 euro betalen, dus vallen de barefoot pads wel mee.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:46

Slofje schreef:
romatjuh schreef:

Omdat blijkbaar, zou ik zeggen, je zit nog niet zo stabiel is dat je netjes op de bal van je voet kan steunen.
Ik heb daar in ieder geval nooit last van :3

over lichtrijden: onzin, je kunt er gewoon mee lichtrijden. Je gaat naar mijn idee wel vanzelf wat meer vanuit de bovenbenen lichtrijden dan vanuit je voeten, waardoor je minder directe druk krijgt.

Misschien dat het idd dan wel met mijn zit te maken heeft. Maar wat ik niet begrijp is je 2e alinea, naar mijn idee moet je toch juist lichtrijden vanuit de bal van je voet? Dus de druk blijft constant.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:07

Over het algemeen is het de bedoeling dat je je meer opdrukt vanuit je bovenbenen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:08

@Safier: Ik heb gezien wat een naar voren kieperend boomzadel aan kan richten, geloof me da's veel erger.
Wat je wel kunt doen, is er niet iemand hier op bokt die een pommel op maat had laten maken?
Overigens heb ik zelf een poosje zonder pommel rondgereden, krijg je een beetje het idee van een luxe barebackpad. Beviel prima, alleen iets minder veilig voor mijn gevoel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:23

Van het boomzadel had ponylief geen drukkingen (na 1 keer) en van het boomloos ligt nu haar schoft open (ook 1 keer). Ben bang dat dat een hoop witte haren worden.

Wat het op de spieren en/of gewrichten doet kan ik niet goed beoordelen, heb er onvoldoende kennis van.
En een pommel op maat... dat klinkt erg duur, plus ook niet de garantie dat het past op mijn pony. (al heb je dat nooit, weet ik)
Zonder pommel? Gaat het zadel dan niet kapot? Vind het niet zo'n fijn idee...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:37

Het doet veel met de spieren, echt.

Maar ik snap het niet zo, je neemt de pommel uit het zadel, zet 'm op de blote paardenrug, op de juiste plek, en ziet of het aansluit of niet. Een beetje verschil maakt niet veel uit, dat vangen de inlages imo wel op. Past het niet, rijd dan zonder pommel als dat gaat, of rij niet, tot je wel een goede pommel hebt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:39

Je kan ook een handdoek gebruiken oid. als flexibele pommel.. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:42

@Sodeluut: Ik stopte dus idd sokken erin als flexibele pommel, zelfde idee.
Het zit wat minder stevig als je een fork (westernvariant) gewend ben, maar het is als tijdelijk oplossing niet verkeerd.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:00

Miss_Malfoy schreef:
Het doet veel met de spieren, echt.

Maar ik snap het niet zo, je neemt de pommel uit het zadel, zet 'm op de blote paardenrug, op de juiste plek, en ziet of het aansluit of niet. Een beetje verschil maakt niet veel uit, dat vangen de inlages imo wel op. Past het niet, rijd dan zonder pommel als dat gaat, of rij niet, tot je wel een goede pommel hebt.

Wat snap je niet zo?

Voor onze C-pony (gelijk eerste ervaring met boomloos) hadden we er de flexibele in zitten. De standaard was een stuk te smal (die hebben we eerst gepast). Na een keer rijden bleek er een drukking op de schoft. Ik wil nu voor haar de 'wijde' pommel kopen. Hoop het daarmee opgelost te hebben.

Mijn pony (D'tje) is heel breed, en ik verwacht dat de 'wijde' pommel zelfs nog te smal voor hem is. Heb overigens nog niks gepast op hem, kwam er pas vorig weekend achter dat hij uit zijn wintec gegroeid is. Durf (door de ervaring met onze andere pony) niet zomaar een boomloos te kopen en die met flexibele pommel te gebruiken. Ben te bang voor drukkingen.

Misschien was ik niet duidelijk dat ik het over twee verschillende pony's had?

Ik had dus toevallig een flexibele pommel bij het zadel gekregen. Had anders ook sokken of handdoek geprobeerd :) Vriendin van me heeft een tijdlang daarmee probleemloos gereden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:03

Slofje schreef:
Ik heb een barefoot cheyenne, helaas zonder vps.
voordelen: zit heerlijk, kan er uren in blijven zitten zonder kontpijn en ik zit er ook goed, netjes en recht op. Verschuift niet en je voelt je paard er echt goed door heen, kan feilloos aanvoelen wat hij wil doen (handig bij thom-wil-links ik-wil-rechts akkefietjes).
Nadeel: door vps-loos zijn en ik de inlages van de pad belachelijk dun vind rijd ik voorlopig niet zo lang met zadel, totdat ik dubbele inlages of een nieuwe pad met extra inlages heb. Dan zou t weer helemaal perfect moeten zitten maar de ruggegraatvrijheid (zweetplek-kijken) is mij nu net iets te weinig.

extra: ik was, na 3 a 4 jaar verzorgpony's met veel zonderzadel rijden, voor het eerst weer een lange rit maken met zadel op een torsion boomloos zadel op Thom. K ging zitten, dacht "he lekker zadel" en reed weg. :) Benen liggen bij mij ook echt stil en heb een aan-het-zadel-geplakte kont. behalve net na een winterstop, dan kan ik nog wel eens wiebelen.

inlages kun je ook zelf knippen, of dubbele inlages erin doen :)

voordelen: ligt snel goed, goed contact met paard, relatief goedkoop.
nadelen: veel slecht voorlichting (hoevaak zie je dat er een gewoon dekje onder ligt wanneer er inlages nodig zijn), de beugel ophanging.