[WN] sliding hoefschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:58

Cassidy schreef:
Een paard met plates kun je sowieso niet met anderen in de wei zetten, omdat de takken van een plate uitsteken en hij bij een trap naar een ander paard flinke verwondingen kan toebrengen. Dus paard met plates: altijd alleen op de wei.

Dat houdt mij echt tegen om plates eronder te laten zetten. Het zou echt fantastisch zijn als daar ooit een oplossing voor komt. Maar op hoefschoenen zie ik dat ook niet goedkomen. Maar mss kan je wel iets over de plates doen als je je paard op de wei zet? Kunnen ze daar eens over nadenken... ;)

Maar jullie paarden met slides, komen dus niet meer met soortgenoten op de wei?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:00

Mijn paard komt zelfs met gewone ijzers achter niet in een groep te staan.
Op het moment dat de plates onder hebben, mogen ze een graspaddock op |(alleen), maar niet in de groep.
Ik zou het risico niet willen lopen dat mijn paard een ander paard flink toetakelt met eventuele ijzers of plates.
En ik zou het ook niet fijn vinden als andere paarden dat bij mijn paard zouden doen.
Dat risico loop ik gewoon liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:28

Mijn paard komt ook gewoon buiten met een ander paard. Wij zoeken dan wel een 'klik'.
Met een merrie gaat mijn paard altijd goed en is er niks aan de hand. De ijzers worden wel van mijn paard gehaald als ze aan elkaar geïntroduceerd worden, maar daarna gaan ze er gewoon weer op.

Over het concept hoefschoenen met plates. Zeer gevaarlijk idee en ik zou het nooit doen.
Als je plates slecht vind, dan moet je gewoon geen reining gaan rijden :)
Genoeg westernonderdelen waar je geen plates voor nodig hebt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:51

Bij mij loopt er momenteel een kudde van 7 paarden samen op de wei, waarvan 3 met plates. De hierarchie is reeds lang geleden uitgevochten. Ze spelen wel eens, en halen eens uit naar elkaar, maar nooit echt gemeen. Heb er nog nooit problemen mee gehad. Een nieuwe introducé wordt wel eerst op de weide ernaast gezet, zodat ze, met een veilige heining ertussen, aan elkaar kunnen wennen.

Funnygirl

Re: sliding hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:52

Hier nog iemand die 4 quarters bij elkaar op de wei heeft waarvan er twee met plates. Ook bij deze dames is de rangorde al wat langer bekend. Tevens weten ze hoe ver de achterbenen kunnen en bijven dus ver genoeg weg. Mocht er een nieuwe bij komen dan komt er toch in het begin een afrastering tussen tot ze aan elkaar gewend zijn. Heb die van mij ook al vaker in de wei slidings zien maken. Moet bekennen dat ik mijn hart altijd vast houdt als ik de plates eronder uit heb (door omstandigheden) en ze dan in de wei zet. Ze weten nml dat ze kunnen glijden en dan dus niet. Enne....... paarden zonder plates in een goede wei kunnen ook slidings maken hoor. :o maar dan doen ze het uit zichzelf en niet omdat ik dat vraag.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 14:52

cassidy: die spins zijn zo aangeleerd ;) zelfde idee'tje als vrijheidsdressuur, dus vanuit 'n commando.
niet helemaal zoals ik bedoel dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:07

Het maakt niet uit of het aangeleerd is of niet. En niet terugkrabbelen, we hadden het niet over de context of het een natuurlijke beweging is of niet. Op het moment dat jij een wedstrijdpaard losgooit, maak je kans dat deze de oefeningen die hij geleerd heeft ook in zijn vrije tijd laat zien. En dan maakt het niet uit of het een sliding stop is of een spin. We hadden het over de context dat je een paard dient te behoeden voor blessures, en je hem echt niet aan zijn verstand kunt peuteren dat: wedstijd = voluit gaan en oefeningen uitvoeren, en op de wei moet je voorzichtig zijn omdat je nou net de juiste schoenen niet aan hebt.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 15:12

nou mij maak je niet wijs dat 'n paard voluit gaat spinnen in de wei zoals hij dat op wedstrijd op onze aanwijzingen ook doet, dit is duidelijk 'n aangeleerd kunstje die hij op commando uitvoert en imo niet te vergelijken met wat hij in z'n vrijetijd uit eigen wil doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:16

Verklaar je nader, want ik snap je niet.
Ik begrijp dat jij een oefening zonder ruiter als kunstje ziet en met ruiter als iets anders?
Wat is in jouw ogen dan het verschil?

Hoeveel bewijs heb je nodig?

http://www.youtube.com/watch?v=EoMmH4-X4KM

Is snelheid of correctheid van een oefening die een paard in zijn vrije tijd laat zien bepalend of dit een kunstje is of op aanwijzing van een ruiter uitgevoerd wordt?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 15:23

dit is inderdaad een geleerd kunstje, net zoals je piafferen ook langs je paard kan trainen zonder dat jij erop zit. dat wil toch nog niet zeggen dat paarden die piafferen aan de hand(op jou aanwijzingen en commando's) ook de hele dag piafferen in de weide als dat niet van ze gevraagd wordt?
het gaat er imo helemaal niet om wat ik nou 'n kunstje vind. dat paard op dat filmpje doet dat op commando, en als hij daar alleen zou staan zonder dat hem 't commando gegeven werdt te gaan spinnen. zou hij dat ook niet doen.
snap je 'n beetje wat ik bedoel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:26

De piaffe is een natuurlijke beweging van een paard die wij mensen het paard in de hogere klasses van de dressuur op commando laten uitvoeren. Dus het feit dat wij er een commando aan verbinden, betekend niet dat ze het op de wei helemaal niet meer (mogen/kunnen) laten zien?

En bij mijn weten kwam de spin van het paard in dat filmpje vanzelf, en niet op commando...
Hij schijnt het trouwens wel vaker te doen...gewoon lol in de oefening denk ik?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 15:28

heb jij wel eens 'n paard 'n piaffe zien lopen in de weide zoals hij dat ook zou doen tijdens 'n grand prix proef? en dan bedoel ik niet 2 tellen 'n er verzameld drafje o.i.d. of 'n deel van een dressuurproef zijn rijden?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:32

er is ook al gezegd ; geen ijzers als het niet nodig is.
prima, ben ik helemaal mee eens !!
alleen als je serieus gaat reinen, en een goede stop wil hebben, heb je (paard ) plates nodig.zo simpel is dat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:35

Illusion schreef:
heb jij wel eens 'n paard 'n piaffe zien lopen in de weide zoals hij dat ook zou doen tijdens 'n grand prix proef? en dan bedoel ik niet 2 tellen 'n er verzameld drafje o.i.d. of 'n deel van een dressuurproef zijn rijden?

Wat maakt het uit hoe lang en hoe correct de oefening komt op het moment dat het paard vrij is?
Hij laat het zien

http://www.youtube.com/watch?v=FkEHWZ7z ... re=related

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:44

waarom hebben we het voer een piaffe in een westerntopic?

ook niet te vergelijken met stop en spin.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 15:47

die ''piaffe'' die de hengst in de weide laat zien, zie ik andere hengsten ook wel eens doen die daarvoor niet getraint zijn. soort van showen denk ik.
overigens denk ik echt wel dat 'n paard ooit zoiets laat zien hoor, maar ik denk dat alle paarden dat doen. en dat je daar echt geen plates voor onder hoeft te hebben.
overigens heeft Clémence Faivre op youtube ook 'n filmpje waarop spinnen(oke, het begin van spinnen) op commando van de grond wordt gevraagd.

Citaat:
Wat maakt het uit hoe lang en hoe correct de oefening komt op het moment dat het paard vrij is?

ik denk 't wel, want imo zit er een heel verschil in 'n nette lange sliding waarbij de kont onderhand op de grond zit of een 10 cm sliding waarbij het paard ''toevallig'' een noodstop moet maken.(wat alle paarden wel eens doen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:53

Zucht.
Ik weet echt niet waar je naartoe wilt. Heb ook geen zin meer om dat uit te gaan vinden.
Mijn mening over de sliding hoefschoenen heb je.
Mijn mening over het uitvoeren van oefeningen als ze vrij zijn ook.
En het boeit me hoegenaamd niet of jij de oefeningen die getoond worden netjes vind of niet.
Dit is dan ook mijn laatste reactie in dit topic.
May the horse be with you....

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 15:55

oke :wave:

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:42

Ik zie mijn paarden langere stops als 10 cm uitvoeren op de wei. En ook rollback en spinmanoeuvres.