N.v.t.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:26

Slofje schreef:
als de release niet goed is (als je de teugels aangetrokken hebt glijden de touwtjes niet weer terug maar blijven op die stand liggen) blijft er druk op het hoofd bestaan, waardoor je paard verward en geirriteerd raakt, en je dus ook niet goed kunt sturen omdat de hulpen niet duidelijk zijn.

Dat bedoelde ik dus ook ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:30

Sodeletuut schreef:
love_shyboy schreef:
Waarom dan op bitloos over gaan als je toch je handen amper gebruikt? Alleen maar geld uitgeven aan nieuw hoofdstel, en iets nieuws om je paard zn hoofd hangen...
Waarom veranderingen als het eigenlijk weinig bijdrage leverd?

Omdat TS aangeeft dat haar paard het bit niet meer wil aannemen, dus het bit niet fijn vindt. Dan ga je alternatieven zoeken, super toch?

Sorry dat stukje waar dat stond heb ik per ongeluk overheen gelezen, mijn fout! :o

je zou ook een Myler bitje kunnen proberen, daar rijdt mijn moeder ook mee, is een heel licht dun bitje, en paarden vinden het meestal heel lekker in de mond liggen, en reageren dr vaak erg goed op!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 22:33

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:44

0152141488 schreef:
even zeggen

Ik wil met bitloos omdat:

ik hem 3 verschillende bitten heb gereden

1. watertrens

2. D trens

3. Pessoa

en ik rij nu weer met watertrens...

Maar ze pakt het bit niet meer in haar mond....
ook niet met D trens...

Wat voor mondstukken zaten daar aan?
Enkel gebroken vinden veel paarden niet prettig, dubbelgebroken gaat vaak beter, maar kan te onrustig zijn, ongebroken is het meest voorspelbaar en vaak prettigst. Daarnaast zijn veel engelse bitten eigenlijk te dik voor de gemiddelde paardenmond en daar krijg je ook protest van, omdat mond niet meer goed kan sluiten.
Myler is inderdaad duur, maar goed. Er zijn meer goede, betaalbaardere oplossingen die richting uit in westernbitten en sommige onderlegtrenzen.

Qua "pijn doen" : dat ligt aan jouw rijkunst. Je kan een paard correct rijden met je huissleutel in z'n mond of pijn doen zonder optoming, dat is een kwestie van kunde, niet van optoming.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 22:49

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:50

k zou gewoon bitloos proberen, oefenen ermee als ze het wijken voor druk niet zo goed opneemt. Myler vind ik persoonlijk geen fijn bit, gewoon een simpel trensje is meer dan genoeg vind ik. Bitloos is -met zachte hand- fijner voor je paard imo

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:07

Goed, je wilt dus bitloos maar bent er niet helemaal uit welk hoofdstel:
Op onderstaande site diverse hoofdstellen met daarbij een korte uitleg over de drukverdeling met hoofdstel.
Als je paard het bit niet aanneemt, moet je wel iets anders toch.. Ik hoop voor je dat het bitloos wel werkt!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:15

Goed rijden is erg moeilijk. Er wordt altijd gezegd dat een bit niet vervelend is als je maar een goede ruiter hebt. Prima, maar om goed te leren rijden (wat in mij ogen slechts een handvol mensen echt kunnen) kun je in mij ogen dan beter beginnen met een bitloos hoofdstel. Mijn favoriet is een sidepull met een brede zachte neusband (zeker 2 cm en zonder scherpe kantjes/naden etc). Misschien kom je er dan achter dat je een bit gewoon niet nodig hebt. En anders heb je goed leren rijden zonder je paard in zn mond te zitten. Dus kwaad kan het niet.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:00

Ik rijd zelf met een kaakgekruist hoofdstel en heb nergens last van.
Release is goed. Heb laatst zelfs iemand laten voelen onder de riempjes
(had dit zelf ook al gedaan) en er is geen vervelende druk op het hoofd.
Ik zit mijn paardje dus niet in de weg.

Als ik jou was zou ik bitloos gewoon proberen en inderdaad eerst eens goed
alle info lezen. Denk dat je dan zelf wel weet welke optoming het
beste bij je paardje past! :)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:05

Giolli schreef:
Zucht... Gebruik aub even de zoekfunctie! hier zijn al veel te veel topics over.

je hoeft toch helemaal niet te reageren je bent niet verplicht