Een zadel kopen, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:40

superwoman schreef:
kieffer is wel erg hard, daar moet je van houden....

Ik heb een superzachte kieffer :o

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 09:23

Bedankt voor de vele reacties!
Ik heb nu een mooi rijtje van zadelmakers. En ik ga gewoon verschillende soorten uitproberen, dan kom ik er zelf achter wat ik zelf ook lekker vind zitten. En ik weet nu iig nu al een paar namen van merken!
Maar ik denk dat ik begin bij Sta-Rho, daar kan ik gewoon met mijn pony heen rijden.

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:29

Mirjam_x schreef:
Weten jullie ook hoe duur tweedehands zadels ongeveer zijn?
Ik denk dat een nieuw zadel te duur wordt.. Mijn ouders hebben al een pony gekocht voor 3500 wat ze eigenlijk te duur vonden.
Ja ik vind het ook onzin, ik bedoel, het is super belangrijk om te investeren in een goed zadel. Maarja ik heb het hier niet voor het zeggen.

Dit verschilt heel erg.
Kijk je bijv. meer richting Wintec-zadels (kunststof), kom je rond de 400 euro uit.
Een 2e-hands Kieffer (leer) bijv. (die nog in goede staat is en niet 20 jaar oud ofzo..) komt meestal ook rond die prijs uit.
Moet je wel een zadelmaker hebben die ook in 2ehands zadels handelt, natuurlijk.
Maar het ligt er echt helemaal aan, heeft je pony toevallig een hele lastige rug en passen de zadels niet goed, en kan je echt niets vinden, kan het ook best zijn dat je in het uiterste geval een zadel op maat moet laten maken. Dan zit je wel aan 1.500/2.000 euro..

knollentuin

Re: Een zadel kopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:33

klein tip die ik je mee wil geven is : lees jezelf ook even in hoe een zadel hoort te liggen en waar je naar kijken moet als ruiter of het past . er zijn op internet best veel filmpjes over te vinden. op www.schwung-online.nl staat ook een duidelijke uitleg. ook geef ik je nog mee [ik lees hier niet dat je dat doet hoor] maar pin je niet vast op een merk omdat al je vriendinnen dat hebben of omdat men roept dat dat het helemaal is... en als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat het ws ook.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:15

Mirjam_x schreef:
En ik weet nu iig nu al een paar namen van merken!

Op bokt vind je een hoop zadeltopic's met de zoekfuntie. Zou ik zeker aanraden voor wat meer "merk" info.

Onbekende merken (goedkope nieuwe zadel) kunnen nog wel eens gebruik maken van oude zadels en daar een nieuw jasje omheen doen. Gevolg dat ze erg scheef kunnen zijn (roest in het zadel komt trouwens ook veel voor) - geen aanrader dus

Verder heb ik de fout bij mijn eerste zadel gemaakt, dat deze wat te groot voor mij was. Hij paste goed op mijn paard, had een nette prijs en was het merk dat ik zocht.. (en wou graag snel een "nieuw" zadel) Helaas kwam dit niet ten goede van mijn houding, dus neem je tijd om iets goeds/geschikts te vinden ;)

Oh ja en wet je al welk type zadel je wilt? Dressuur, spring of veelzijdig?
Veel mensen gaan bij hun eerste voor veelzijdig, met als gevolg daar later spijt van te krijgen... Denk daar ook goed over na!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:23

superwoman schreef:
Mirjam_x schreef:
En ik weet nu iig nu al een paar namen van merken!

Op bokt vind je een hoop zadeltopic's met de zoekfuntie. Zou ik zeker aanraden voor wat meer "merk" info.

Onbekende merken (goedkope nieuwe zadel) kunnen nog wel eens gebruik maken van oude zadels en daar een nieuw jasje omheen doen. Gevolg dat ze erg scheef kunnen zijn (roest in het zadel komt trouwens ook veel voor) - geen aanrader dus

Verder heb ik de fout bij mijn eerste zadel gemaakt, dat deze wat te groot voor mij was. Hij paste goed op mijn paard, had een nette prijs en was het merk dat ik zocht.. (en wou graag snel een "nieuw" zadel) Helaas kwam dit niet ten goede van mijn houding, dus neem je tijd om iets goeds/geschikts te vinden ;)

Oh ja en wet je al welk type zadel je wilt? Dressuur, spring of veelzijdig?
Veel mensen gaan bij hun eerste voor veelzijdig, met als gevolg daar later spijt van te krijgen... Denk daar ook goed over na!

Dank je voor je info!
Oke, dan zal ik voor een echt merk gaan, want wil dat wel voorkomen dat ik terug moet enzo.
Maar het is dus ook heel belangrijk dat je er zelf goed op zit? Is natuurlijk wel logisch..

We hebben besloten om eerst voor een veelzijdigheidszadel te gaan, omdat mijn zusje dressuur wil gaan rijden, maar ik wil gaan springen. Dus hebben we nu nog niks aan een dressuur- of springzadel ;)
Maar waarom kregen die mensen er spijt van? Een vzh is toch ook gewoon een goed zadel? Het verschil is toch alleen dat je er alle kanten mee op kan, maar dat het alleen niet zo'n geschikt zadel is voor de hogere sport?

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:25

Lauren1997 schreef:
Mirjam_x schreef:
Weten jullie ook hoe duur tweedehands zadels ongeveer zijn?
Ik denk dat een nieuw zadel te duur wordt.. Mijn ouders hebben al een pony gekocht voor 3500 wat ze eigenlijk te duur vonden.
Ja ik vind het ook onzin, ik bedoel, het is super belangrijk om te investeren in een goed zadel. Maarja ik heb het hier niet voor het zeggen.

Dit verschilt heel erg.
Kijk je bijv. meer richting Wintec-zadels (kunststof), kom je rond de 400 euro uit.
Een 2e-hands Kieffer (leer) bijv. (die nog in goede staat is en niet 20 jaar oud ofzo..) komt meestal ook rond die prijs uit.
Moet je wel een zadelmaker hebben die ook in 2ehands zadels handelt, natuurlijk.
Maar het ligt er echt helemaal aan, heeft je pony toevallig een hele lastige rug en passen de zadels niet goed, en kan je echt niets vinden, kan het ook best zijn dat je in het uiterste geval een zadel op maat moet laten maken. Dan zit je wel aan 1.500/2.000 euro..

Dan hoop ik niet dat mijn pony een moeilijke rug heeft! Maarja, wat moet dat moet.
Ik kan ook niet zonder zadel gaan rijden, dat snappen mijn ouders gelukkig wel.
Maar ik ga er eerst maar van uit dat het niet een heel groot probleem wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:27

Veel mensen krijgen er spijt van omdat later blijkt dat ze toch alleen maar willen dressuuren. Maar als jij wil springen gewoon lekker een VZH nemen. Heb ik ook en ben nu aan het sparen voor een spring. Maar ik heb mijn paard inmiddels al 3 jaar en nooit geen spijt gehad van een vzh

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:27

knollentuin schreef:
klein tip die ik je mee wil geven is : lees jezelf ook even in hoe een zadel hoort te liggen en waar je naar kijken moet als ruiter of het past . er zijn op internet best veel filmpjes over te vinden. op http://www.schwung-online.nl staat ook een duidelijke uitleg. ook geef ik je nog mee [ik lees hier niet dat je dat doet hoor] maar pin je niet vast op een merk omdat al je vriendinnen dat hebben of omdat men roept dat dat het helemaal is... en als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat het ws ook.

Dank je voor de link! Ik ga me zeker even inlezen. Dit had ik al een beetje gedaan.

Ik snap dat je me daarvoor waarschuwt, maar dit is niet aan de orde, ik ga echt kijken wat ik zelf een goed zadel vind.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:30

Anoniem schreef:
Veel mensen krijgen er spijt van omdat later blijkt dat ze toch alleen maar willen dressuuren. Maar als jij wil springen gewoon lekker een VZH nemen. Heb ik ook en ben nu aan het sparen voor een spring. Maar ik heb mijn paard inmiddels al 3 jaar en nooit geen spijt gehad van een vzh

Oh oke, dat snap ik. Dan nemen we nu gewoon een VZH en dan ga ik maar sparen voor een spring en mijn zusje voor een dresuur :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:32

Mirjam_x schreef:
Dank je voor je info!
Oke, dan zal ik voor een echt merk gaan, want wil dat wel voorkomen dat ik terug moet enzo.
Maar het is dus ook heel belangrijk dat je er zelf goed op zit? Is natuurlijk wel logisch..

We hebben besloten om eerst voor een veelzijdigheidszadel te gaan, omdat mijn zusje dressuur wil gaan rijden, maar ik wil gaan springen. Dus hebben we nu nog niks aan een dressuur- of springzadel ;)
Maar waarom kregen die mensen er spijt van? Een vzh is toch ook gewoon een goed zadel? Het verschil is toch alleen dat je er alle kanten mee op kan, maar dat het alleen niet zo'n geschikt zadel is voor de hogere sport?

Ik raad je aan om het te gaan voelen. Het verschil van spring,dressuur en veelzijdigheidszadels.
Zeker met dressuur (waar ik ervaring mee heb) vind ik een veelzijdig echt niet fijn omdat hij je gewoon niet helpt met je houding.
Met springen vond ik een springzadel echt fijn en goed steun geven en weet dat een veelzijdig daar weer in tekort schiet.
ipv "allebei een beetje", vind ik het "allebei net niet". Daarbij heb je in veelzijdig ook nog verschil, want sommige gaan toch meer naar een dressuurzadel en andere meer naar een springzadel. Springzadels zijn meestal harder is mijn ervaring, maar ik ben geen echte springer. Ga je lange buitenritten maken, moet je ook goed nadenken of dat wel zo prettig is ;)

Oh ja en een fijn zadel maakt je hobby echt wel veel leuker, zeker wanneer je elke dag gaat rijden én je al veel geld betaald voor het onderhoud etc dan is een prettig zadel echt een must en geen overbodige luxe. (kleding, dekjes in alle kleuren etc, dát is luxe)
Tis lastig om ouders hiervan te overtuigen als ze er zelf geen ervaring mee hebben..
Laatst bijgewerkt door superwoman op 20-03-11 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:34

Mirjam_x schreef:
Anoniem schreef:

Oh oke, dat snap ik. Dan nemen we nu gewoon een VZH en dan ga ik maar sparen voor een spring en mijn zusje voor een dresuur :)

Lijkt mij heel verstandig :j want met een dressuur kun jij echt niet springen, en met een spring kan jou zusje niet lekker dressuuren en om nou gelijk 2 zadels aan te schaffen is misschien wat veel.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:55

Citaat:
Lijkt mij heel verstandig :j want met een dressuur kun jij echt niet springen, en met een spring kan jou zusje niet lekker dressuuren en om nou gelijk 2 zadels aan te schaffen is misschien wat veel.

Ja denk het ook wel :j We gaan gewoon veel sparen!
We zouden bij Azim wel een dressuurzadel er bij kunnen kopen, maarja daar heb ik dan weer niet veel aan.
En dan duurt het weer eindeloos voordat ik genoeg geld heb voor een spring.
En met een vzh krijg ik iig de tijd om te sparen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:49

ga eerst eens voelen voordat je een beslissing maakt. Liefst ook voelen óp je pony.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 08:39

Ja we gaan bij sta-rho uitproberen, daar hebben ze -wist ik ook niks van- een hele grote binnen manege.