Zadel en stabiliteit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 09:12

Ik heb sowieso een pad met inlage er onder hoor ;), dus dat zit wel goed.

Christah jouw verhaal lijkt dus ook erg op de mijne. Ik heb even naar jouw zadel gekeken en zie dat ze tweedehands ook prima verkrijgbaar zijn voor en redelijke prijs, dus dat zal ook zeker een optie zijn. Ik wil eigenlijk niet al te veel aan het zadel uit gaan geven. Mijn Barefoot is nog geen jaar oud en ik wil sowieso niet hoeven bij te leggen op een zadel.

De London is geen optie voor ons, de Cheyenne maat 2 had ik nog voor deze tinker (lag op de vorige tinker) maar deze was te groot voor mijn smurfentinkertje. Dus ik ben gaan passen bij een Barefoot verkoper en ik paste alleen op een maat 1 Cherokee, vandaar dat ik deze genomen heb.

Ik ga nu dus na het horen van deze verhalen wel steeds meer neigen naar een ander zadel. Nu alleen nog even kijken welke ;).

*edit* zie net jouw post nog Nickyu; Zoals ik al zei, nadeel van de Barefoots is dat ik zelf alleen in een maat 1 Cherokee pas en mijn tinkertje klein is (korte rug) dus dat wordt dan allemaal gewoon te groot. Maar het boomloos concept spreekt mij zeker aan. Ik krijg vrijdag de kraker voor het eerst langs dus ik ben benieuwd wat hij te zeggen heeft ;).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:32

... ? ... er zijn meer zadels met 35cm zit .. lijkt me heel erg sterk dat je alleen in de cherokee mt 1 zou passen .. rij zelf ook met een maat 1

met boomzadels heb ik het probleem dat ik vanwege mijn kont :o en dikke bovenbenen eigenlijk een 18 nodig heb
maar dat past zoiezo niet op mijn pown

moet zeggen dat ik er beter uit zie op de arizona budget dat de western miss. nut
de nut zit breder waardoor ik meer in stoelzit zit , bij zowel de arizona als de lexington zit ik behoorlijk "volgens het plaatje recht"
vond op de budget ook erg stabiel zitten (tegen de verwachting in )

de gohst heb ik ook geprobeerd .. die vond ik eng :o weet het zal vast tussen de oren zitten
maar vond het te weinig zadel om op te durven rekenen (nu bleef die ook niet goed liggen dat scheelt
maar mijn pony is zoiezo een apparte wat zadels betreft.. )

vond de tex zadels ook erg fijn zitten ,zeker in de inrij periode :o
indien je paard weinig ruggegraat heeft (verzonken) kan dat ook nog
zat daar wel wat breder op .. en merkte dat ik stiekum teveel geen supporten op de kniesteunen

ben erg benieuwd naar de western versie van de tex zadels ..

Dakota_75

Re: Zadel en stabiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 09:38

Hmmm tja, ik heb toch echt gepast met de zadels en rekening houdend met mijn smurfje kwamen we dus op de Cherokee uit ;).

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:50

unamie schreef:
Kyno schreef:
Voor lange buitenritten zou ik een boomloos zadel afraden. De drukverdeling is vaak bij boomloze zadels niet optimaal waardoor als je erg veel kilometers achter elkaar maakt, je het risico loopt op drukkingen.

Wat een lariekoek
De drukverdeling bij Boomzadels is zeker wel optimaal :+
Juist bij Boomzadels kom ik veel gevoelige ruggen tegen
Zelfs bij een op maat gemaakt zadel; paard veranderd eens flink en weg is je maatzadel...

@Dakota_75
Een Barefoot London geeft (in mijn geval) veel meer steun door de langere zweetbladen en de kniewrongen
Misschien een idee om dat model eens te proberen
De Bob Marschall geeft ook best veel steun

Het spijt me, maar met een boomloos zadel heb je toch wel degelijk te maken met puntdruk. ;) }:0
Een boomzadel heeft kussens, waardoor de druk meer gelijkmatig over de paardenrug verdeeld wordt.
Ik vraag me af waar je de informatie vandaan haalt dat een boomloos zadel de druk optimaal verdeeld?
In mijn ogen is dat juist lariekoek, maar goed.

Mijn zadelmaker heeft niets tegen boomloze zadels, integendeel, maar die raad het in verband met de puntdruk, toch wel sterk af om lange ritten te maken met het boomloze zadel. Zelfs wanneer je een goede degelijke pad met inlages gebruikt. :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:58

Kyno schreef:
Het spijt me, maar met een boomloos zadel heb je toch wel degelijk te maken met puntdruk. ;) }:0
Een boomzadel heeft kussens, waardoor de druk meer gelijkmatig over de paardenrug verdeeld wordt.
Ik vraag me af waar je de informatie vandaan haalt dat een boomloos zadel de druk optimaal verdeeld?
In mijn ogen is dat juist lariekoek, maar goed.

Punt belasting krijg je juist eerder met een boomzadel (als het niet optimaal past)
en aangezien ik als Happy-Athlete therapeutte werk, zie en voel ik veel verschillende paarden en zadels en kan ik heel goed constateren of een paard last heeft van zijn zadel heeft of niet!

Kyno schreef:
Mijn zadelmaker heeft niets tegen boomloze zadels, integendeel, maar die raad het in verband met de puntdruk, toch wel sterk af om lange ritten te maken met het boomloze zadel. Zelfs wanneer je een goede degelijke pad met inlages gebruikt. :)

Een lange rit met een boomzadel die niet optimaal ligt (en 90 % van de boomzadels ligt niet 100%) geeft nog meer problemen
Althans dat is mijn eigen ervaring!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:00

Ik heb het ook niet over boomzadels die NIET passen. :+

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:01

Kyno schreef:
Ik heb het ook niet over boomzadels die NIET passen. :+

90 % van de boomzadels passen niet goed..

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:05

Naja dit wordt zo een beetje een welles-nietes, dus laten we daar het topic van TS niet mee gaan verzieken. :D

Misschien een leuk nieuw topic voor bij Discussies.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:07

@Kyno
Je hebt gelijk
Sorry voor het offtopic gaan TS

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:05

Kyno heeft wel een beetje gelijk, je hebt met een boomloos zadel eerder laast van puntbelasting.
Maar dan wel als je dus geen inlages onder je dekje gebruikt.
De nieuwe barefoots[die ik ook heb]hebben een vps systheem, dat zijn kussens onder het zadel die zorgen voor een betere druk verdeling en zo heb je ook geen last van de puntbelasting en kun je uren rijden, geen probleem.
Door het vps is het zadel wel iets stugger geworden.
Dakota heb jij er vps in zitten, zo niet dan is dat misschien ook een optie.
Je zadel is dan wat stabieler.
En dan zit misschien ook makkelijker.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:31

zo herkenbaar dit
ik heb ook fibromyalgie en een onstabiel bekken ik ben ook al jaren bezig met een zadelzoektocht
ik ben begonnen met een stockzadel die was perfect maar paste na een tijd niet meer op mijn toen 3,5 jarige tinker toen ben ik over gegaan op een westernzadel nou dat was vreselijk toen heb ik een jaar op een wintec dressuur gereden maar daar kreeg ik onwijs zere knieen en een zere rug op toen ben ik weer terug gegaan naar een australian stockzadel en dat was echt super totaal geen zere rug , knieen of wat dan ook daar heb ik altijd als een huis opgezeten maar het zadel was voor mijn armen echt te zwaar
dus met veel verdriet heb ik hem vorig jaar weg moeten doen
toen heb ik een boomloos zadel gekocht de randoll's (ongeveer het zelfde als de cheyenne)
maar dat was echt drama hoe ik daar vanaf kwam is echt vreselijk mijn hele bekken en rug deden onwijs zeer
toen ben ik gaan uitzoeken wat er voor mij dan wel geschikt zou zijn
heb meerdere testzadels van barefoot geprobeerd maar dat was het allemaal niet
dus ik ben vorig jaar naar country mill gereden met mijn paard en heb daar uiteindelijk de massimo trail aan laten passen (endurance)
eerste instansie dacht ik dit is hem
maar nu na lang wikken en wegen gaat hij toch weer weg ik kan totaal niet wennen aan de niet zo diepe zit
dus ik heb het overlegt met country mill en ruil hem in voor de massimo dressuur ll
die heeft een hele diepe zit en geeft meer steun aan je bekken
dus ik hoop dat dit hem dan eindelijk is wat een ellende het leed dat een geschikt zadel zoeken heet

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:42

@ tinkert_tje: Ik heb dus met soortgelijke klachten ontzettend goed ervaringen met de Trekker pro endurance classic, je hebt daar een zit die wel een beetje te vergelijken is met een australian stock zadel. Ik heb ook enorme zadel zoektocht achter de rug (ik heb alle boomloze A-merk zadels die hier in Nederland te krijgen zijn getest) en nu met de Trekker is het eindelijk perfect, zowel voor Tristan als voor mij.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 14:28

Haha, laten we inderdaad hier maar niet een discussie houden over wel of geen drukpunten van boomloze zadels e.d. dat lijkt me weer een heel ander topic ;).

Tinkert_tje, ook exact dezelfde problemen dus en zoekende naar het juiste zadel. Ik moet zeggen dat die Trekker pro endurance classic me niet verkeerd lijkt. Alleen wel prijzig nog, hij is nieuw duurder dan de Barefoot, maar dan zou ik eens naar een tweedehands moeten kijken. Ik wil, zoals ik al zei, namelijk niet bijleggen op dit zadel omdat ik die al nieuw gekocht heb vorig jaar.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:20

ja wat een toestand he met het juiste zadel vinden
de trekker pro heb ik laatst geleend van een kennisje
ze heeft eerst een nieuwe gekocht omdat ze tweedehands er bijna niet zijn en toen ze de nieuwe binnen had stond er ineens een tweedehandse te koop die heeft ze toen ook gekocht
ze zweert erbij ze heeft er nu dus 2 voor iedere tinker 1
maar ik kon er echt niet goed in zitten heb het een tijd geprobeerd maar het is het niet helaas
ik vond het wel meer echt een zadel en ideaal aan te passen aan je paard heeft ook wel een goede diepe zit
we hebben een tinker met boommaat 37 en een kwpn met boommaat 33 en op beide lag hij super goed
mijn dochter heeft er ook op gereden op haar paardje maar die kon er helemaal niet aan wennen omdat ze ook springt en dat is met de trekker niet ideaal hihi
er staan toevallig een paar foto's van in mijn profiel

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 17:02

Nee springen lijkt me inderdaad niet ideaal met zo'n trekker pro ;) dat had ik ook al bedacht. Maar ik ben ook totaal geen springer dus dat is voor mij niet belangrijk. Ik vind het echt zo moeilijk.... Mijn man zegt nu, dat ik mijn barefoot gewoon goed in het vet op zolder moet leggen en tijdelijk een goedkoper zadel bij kopen en dan als hij helemaal doorgereden en uitgepuberd is kan ik weer de barefoot gebruiken.... Probleem is natuurlijk dat ook niet alle zadels 'even' makkelijk uit te testen zijn hè. Waarom kon jij niet goed in de trekker pro zitten? Wat zat je tegen?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:14

ja is ook moeilijk zeker als je paard nog in de groei is
daarom hem ik toen een wintec dressuur pro gedaan en daarna pas weer een stockzadel
ik zei vorig jaar nu is d-jee uitgegroeit dus nu doe ik het goed en laat een goed zadel aanmeten de trail ligt super mooi op hem maar ja het moet mij ook voegen
en tja geen idee waarom ik er niet goed op zat ? ik kon er ook totaal niet op doorzitten
mijn tinker gooit vrij hoog op en in combinatie met de trekker was het denk ik niet ideaal
maar op mijn dochters paard vond ik het ook niks en die loopt vlak
ik vond het gewoon op 1 of andere manier niet lekker zitten ?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:19

je mag de startrekk ook nog steeds wel uit proberen
kun je stabiliteit vergelijken met je barefoot (2 boomloze)

misschien word de keuze voor een boom zadel dan misschien makkelijker ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 17:24

Haha, heb je je Startrekk nog steeds? ;) Het probleem is alleen dat een Startrekk gewoon boven mijn budget ligt, dus dan ga ik proberen en misschien zeg ik dan van ja, dat is het.... En dan kan ik hem toch niet kopen.... Dus dat vind ik ook maar zo wat....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:26

kijk ik heb hem nog steeds liggen
je kan ze vergelijken (dan heb je vergelijking materiaal)
je hoeft hem niet te kopen maar dan kun je zien van hoe en wat ;)

je hebt 3 mogelijkheden om wijzer te worden
de startrekk is beter dus de barefoot is ongeschikt voor je
de startrekk licht ook niet dus een boom zadel is dan een uiterste uitwijk optie
de sartrekk ligt nog slechter en is dus je weet dat de barefoot niet een heel erg verschrikkelijk slechte optie is

kijk ik hoef er niets voor te hebben hoor het is puur dat ik toevallig in de buurt woon en dat ik hem anders toch in de kast heb liggen te verstoffen ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:00

Ja maar dan vergelijk ik en kan ik hem toch niet kopen mocht het me wat lijken dus dan heb ik er niets aan toch? Trouwens, ik heb dus ook vooral problemen met de stabiliteit bij mijn benen bij mijn Barefoot, in hoeverre is dat bij jouw zadel beter dan?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:04

het is een compleet ander model ;)

(hij is wat dieper voor zover dat kan)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:39

Maar op jouw zadel 'hangen' de benen toch ook los? Ik denk dat ik juist iets moet hebben met steun voor m'n benen.....

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:27

Ik heb wel eens met een London gereden en die vond ik heerlijk zitten, veel steun en stabiliteit. Ook nog een merkloze boomloos, deze was wat minder maar ging ook nog wel. Nu heb ik de startrekk, ligt prima op mijn paard maar ik heb veel moeite om fatsoenlijk te blijven zitten (voornamelijk bij het bokken/hard rennen). Het zadel geeft mij veeel te weinig steun, helaas voor mij is 't 1 van de weinige zadels die op mijn paard past!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:44

Dat is het ook vooral hè ;). Bij bokken, hard rennen en onverwachtse bewegingen mis je gewoon net even wat extra steun. Op een of andere manier begin ik er steeds meer naar te neigen om dit zadel te houden en even tijdelijk weg te leggen en een tweedehands 'goedkoper' boomzadel o.i.d. erbij te kopen waar ik eerst even mee ga rijden zolang hij nog aan het puberen is.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:50

Ja, en wanneer er andere mensen op mijn paardje mee gaan buitenrijden hoor ik ook áltijd dat mijn zadel zo erg schuift. Daar heb k zelf geen last meer van maar wel als t beest gek gaat doen :+.
Denk dat t slim is om er een boomzadeltje bij te kopen. Ik heb er zelf ook aan zitten denken,