Verminderd bontje de druk/gevoel op de rug van een paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceSpirit

Re: Verminderd bontje de druk/gevoel op de rug van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:46

@foxy80
Ik ga mijn paardje dus ook inrijden, en hij is nog niet heel bespierd, daarom wil ik dus een bontje gebruiken..
Maar moet het bontje dan onder me zadel, boven me dekje of andersom?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:12

Je hoeft niets te gebruiken voor gebrek aan spieren. Het ligt aan je zadelpasvorm. Als je zadel nu nog iets aan de brede kant is zou je idd tijdelijk een onderlegger kunnen gebruiken. Hoe je die onder je zadel doet is ook weer afhankelijk van de situatie, maar als het puur ter opvulling is leg ik het op het dekje.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:21

Wat mijn zadelpasser zegt, is dat als een zadel helemaal goed past, je daar géén bontje of gelpad of heel dik dekje onder moet leggen, want dan gaat het zadel juist knellen. Net als wanneer jij goed passende schoenen hebt, en je daar 3 paar heel dikke sokken in gaat aantrekken dan gaat het ook knellen. Ook zorgt een bontje ervoor dat je wat achterin je zadel wordt geschoven, terwijl je juist meer voorin moet zitten.
Dus als je zadel gewoon goed past moet je geen dingen eronder gaan leggen, behalve een dun dekje ter bescherming van het zadel.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:40

@foxy80: merinowol is ook gewoon echte wol van een schaap. Al zullen er ongetwijfeld neppers verkocht worden onder die naam, maar dat gebeurt met alle bontjes. Het merinoschaap staat juist bekend om de fijne eigenschappen van z'n wol. Een nepperd gaat inderdaad klitten, en die krijg je ook nooit meer uit de klit, hoe je 'm ook gebruikt of wast.
Ik gebruik een echt merinowollen shabrak (LeMieux) onder m'n (wow)zadel en mijn paard is daar gelukkiger mee dan met gewone dekjes.

@JoyceSpirit: als je een bontje gebruikt hoort het direct op de paardenrug te liggen. De wol kan dan optimaal vormen tussen rug en zadel, en goed zweet opnemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:49

als je het gebruikt om een niet passend zadel passend te maken, of te verdoezelen dat het niet past , niet doen
als je het voor de mooi tussen je sjabrak en je zadel wil stoppen , ook niet doen

maar! als je het gebruikt als gelpad bijvoorbeeld, en dan direct op het paard en niet tussen dekje en zadel gefrommeld
dan is het een optie , maar dan moet je wel zeker zijn dat je de ruimte hebt kwa kamerbreedte want een bontje is wel vrij dik , dus verkleint wel iets

maar de drukverdelende eigenschappen van een echt stukje schaap zijn erg goed en het ademt veel beter dan een gelpad bijvoorbeeld
ik gebruik zelf bij mijn jonge paard een christ halfpad maar verder ook geen dekje , dus puur schaap en zadel puur voor het comfort van haar maar er is ook ruimte kwa kamerbreedte etc , dus geen nadelen wat dat betreft