Verstelbare boom.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: Verstelbare boom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:57

De termen worden wel door elkaar gegooid, maar de boom is dat hele harde frame in het zadel en het kopijzer is het V-vormige stuk aan de voorkant.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:01

Fairfax en kent en masters hebben ook wisselbare bomen en verschillende types zadels. Supermooie kwaliteit zadels en netjes geprijsd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:05

En dat zijn dus eigenlijk wisselbare kopijzers. De hele boom verwissel je niet zomaar. :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:09

Dus het kopijzer is de losse [verwisselbare] boom dan?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:12

Het kopijzer is het harde stuk V-vorm wat bij de schoft van het paard ligt.
Het boomloze equivalent is de pommel.

De boom is het hele harde frame, daarbij hoort dus ook de achterboom, voorboom en zitting.

Bij een verstelbaar boom-zadel wordt doorgaans alleen de hoek die het kopijzer maakt veranderd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:16

Oke nu begrijp ik het helemaal.
Thnx.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:34

Myca schreef:
En dat zijn dus eigenlijk wisselbare kopijzers. De hele boom verwissel je niet zomaar. :D

Je mag toch aannemen dat iedereen dat wel begrijpt als je enigszins de anatomie van een zadel kent.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:44

Verschillende verwisselbare kopijzers (Wintec):
Afbeelding

Verstelbaar kopijzer:
Afbeelding

Zadelboom Stubben, ouder model:
Afbeelding

Zadelboom Lemetex, nieuwer model:
Afbeelding

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:58

je zegt WoW lelijk?
wat vind je er lelijk aan als ik vragen mag?

en wat vind je van dit zadel?
Afbeelding

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:06

Het heet inderdaad kopijzer, maar iedereen noemt het voor de duidelijkheid boom. De boom kun je echter niet vervangen, het kopijzer wel.

Ik ga vanmiddag voor mijn jonge paard een Bates Isabell aan laten meten. Hij is uit zijn Euroriding Luxor gegroeid, en om volgend jaar niet weer de portemonnee te hoeven trekken kies ik nu maar voor een zadel die je bij de schoft nog wat breder kan maken op termijn.

En daarnaast, het is een prachtzadel van een goede kwaliteit!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:14

biewie schreef:
Ik ga vanmiddag voor mijn jonge paard een Bates Isabell aan laten meten. Hij is uit zijn Euroriding Luxor gegroeid, en om volgend jaar niet weer de portemonnee te hoeven trekken kies ik nu maar voor een zadel die je bij de schoft nog wat breder kan maken op termijn.

Volgens mij kun je de Luxor laten aanpassen in de boommaat. Ik zou dat eens navragen bij Euroriding voor je een nieuw zadel koopt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:18

Ja maar niet tot in het oneindige want daar wordt je boom ook niet beter van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:24

Vippie schreef:
Ja maar niet tot in het oneindige want daar wordt je boom ook niet beter van.

Dat zeg ik toch ook niet :?
Als zij nu een fijn passend zadel heeft dat nu te krap geworden is heb je het over een eerste verbreding van waarschijnlijk 1 maat. Daar zou ik niet graag mijn zadel voor weg doen. Als hij van volbloed vaar haflinger formaat is gegaan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar de mogenlijkheden navragen kost niets.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:28

Sizzle, bedankt voor de tip maar ik heb al vanaf het begin een hekel aan mijn Luxor. Wel jammer, schijnt een heel goed zadel te zijn, maar ik 'pas' er gewoon niet lekker in.

De Bates heeft een meer open zit en vind ik ook veel mooier. Mijn paard is nu bijna 6 en zal niet meer heel erg veranderen, dus als ik dan volgend jaar de boom nog wat aan kan passen dan kan ik denk ik voorlopig wel weer even vooruit!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:49

Myca schreef:
Massimo heeft ook zadels met een verstelbare boom.

niet zelf verstelbaar en absoluut niet heilig. Ik vraag me af of het ook omkeerbaar is: dus eerst versmallen en later weer verbreden.
Je verbuigt namelijk het kopijzer. Massimo heeft een zeer slechte pasvorm bij paarden met hoge schoft en brede schouders.

Verder verander je de kussens niet bij het veranderen van een kopijzer. Soms moeten de kussens ook meeveranderd worden. Dat kun je (eigenlijk nooit) zelf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:51

ma_rie_tje schreef:
je zegt WoW lelijk?

Afbeelding

Het rokje. Die vind ik echt lelijk vormgegeven. En ook de overgang naar de zitting vind ik lelijk. Hier mist een naad vind ik.
Een mooi rokje heeft bijvoorbeeld de Wintec 500 nieuwe model.

Maar goed, wat mooi is en wat lelijk is bij iedereen anders. En het heeft niets met kwaliteit te maken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:13

germie schreef:
ma_rie_tje schreef:
je zegt WoW lelijk?

Afbeelding

Het rokje. Die vind ik echt lelijk vormgegeven. En ook de overgang naar de zitting vind ik lelijk. Hier mist een naad vind ik.
Een mooi rokje heeft bijvoorbeeld de Wintec 500 nieuwe model.

Maar goed, wat mooi is en wat lelijk is bij iedereen anders. En het heeft niets met kwaliteit te maken.

Als je erop zit zie je er niets van. :+ Ben het wel met je eens ik heb zelf een wow en vind hem nu niet echt mooi.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:48

ma_rie_tje schreef:
je zegt WoW lelijk?

Afbeelding

Het klein zweetblad/schutblad, dat ziet er toch niet uit, alsof ze erachter kwamen dat ze geen tijd meer hadden en maar ff snel een mes erlangs hebben gehaald :P
En het rokje idd, ziet er maar vaag uit.

En bij deze vind ik het meevallen maar de meesten zien er zó overdreven dik en zacht uit dat ik me afvraag of je daar niet spontaan op in slaap valt, ik vind het een beetje té :+

Dankzij jullie doemverhalen over verstelbare kopijzers ben ik nu een beetje van het idee af.
Heb nu een Stubben scandica op het oog en heb een hele mooie Chamberlain gezien maar heb daar geen ervaring mee, nog weinig van gehoord en wat ik hier op bokt lees is niet heel positief, iemand ervaring mee?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:36

chamberlain zou ik dus nooit doen. Vind het leer echt slecht, ook de pasvorm maar ernstig matig. Maar dat is al wel jaren terug, wellicht dat ze verbeterd zijn.

Maar wat is er zo doem aan verwisselbare kopijzers ? Of bedoel je echt de verstelbare (sleutel, infrarood).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:37

Ik doel nu op de verstelbare, want die kunststofzadels vind ik maar niets.

De Chamberlain die ik gezien heb ziet er wel super uit, leer is soepel en de kussens superzacht. Ik weet niet of er verschil is in type?
Maar de Scandica ben ik mee in onderhandeling, vind dat ook een erg mooi zadel om te zien.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:53

Bates, Fairfax, Kent and masters, WOW etc zijn alle leren zadels En alle kwalitatief gezien vele malen beter dan een chamberlain.
Een Stubben is kwalitatief prima, maar bovenstaanden gaan het op pasvorm denk ik wel winnen. In ieder geval wat mogelijkheden betreft. Zoals een verstelbaar singelsysteem en een k-panel als optie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:03

Ik dacht dat Bates kwalitatief ook nog niet zo super was en ik hoor van Stubben niet anders of ze hebben een heel makkelijke pasvorm.
Maar de merken die je noemt zijn niet tweedehands te krijgen en ik heb niet zo'n enorm budget dat ik er een nieuw kan aanschaffen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:12

De kent and masters is er al voor nog geen 900 euro meen ik, fairfax iets van 1300.

Stubben heeft 1 soort boom, als dat op je paard past is dat prima, maar ben je een breed kussenkanaal nodig of een brede boom dan wordt het al een heel moeilijk verhaal.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:31

En mijn Fairfax staat te koop, kunnen alle bomen van Fairfax in behalve de grijze, past dus op elk paard. Fijne brede kussens, brede kamer, superkwaliteit leer en in nieuwstaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:38

supersambo schreef:
Stubben heeft 1 soort boom, als dat op je paard past is dat prima, maar ben je een breed kussenkanaal nodig of een brede boom dan wordt het al een heel moeilijk verhaal.

Die moet ik juist niet hebben, dat lijkt wel een hype tegenwoordig, elk zadel heeft wel zoiets; extra ruggengraatvrijheid, brede kamer, schoudervrijheid en noem maar op.
Maar dat past dus allemaal niet op mijn smallere paard.