Wie rijd er met gelpad/bontje? en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

babslovertje

Re: Wie rijd er met gelpad/bontje? en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:22

bedankt voor jullie reacties!
dus jullie zeggen er niets onderleggen?
mijn paard is 8 jaar dus nog redelijk jong.
wat is dan gezonder voor dit paard met bontje/gelpad rijden of helemaal niets? alleen met dekje.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:27

Mijn leasepaard heeft altijd een gelpad onder het zadel (op verzoek van de eigenaar). Kan je hier ook een zadelbontje onder leggen? En dan de gelpad weg laten?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:13

ambre schreef:
Er zijn wat onderzoeken gewwest en daaruit is gekomen dat een bontonderlegger het beste werkt mbt drukverdeling en schokabsorptie.
Bij een gelpad wijkt de gel vd plaats waar er druk op komt en daardoor zit er daar dus niets meer.

Ik rij zelf bij 2 paarden met een bontje.
Dit komt omdat ik veel verschillende paarden rijd en er niet voor iedereen een volledig passend zadel is.
Ik heb er dus een paar waar de boom ietsje te ruim is en zo maak ik hem dan passend.
Maar liever niets er onder,zit liever direct op de rug dan op een verhoging.

Nee dat klopt niet, het beste kwam rendierbont uit de bus omdat de haren van deze vacht hol zijn en dus als kleine airbags werken.

zie onderzoeksresultaat overgenomen van de website thehorse.com

Saddle Pad Research Shows Variable Changes in Rider Pressure
by: Christa Lesté-Lasserre
August 12 2009, Article # 14711

Saddle pads might help reduce painful pressure on a horse's back caused by ill-fitting saddles, but the ideal pad will vary from horse to horse and from saddle to saddle, according to a new study by Austrian researchers.

Optimum pressure relief will also depend on the discipline and even the gait, said primary study author Anja Kotschwar, DVM, research scientist at the Movement Science Group at the University of Veterinary Medicine in Vienna.

Testing foam, gel, reindeer fur, and leather pads under dressage saddles having trees wider than what would be appropriate for the study horses, Kotschwar's team found that no one saddle pad resolves all problems in all situations. The horses were ridden by a professional rider at the walk and the trot on a treadmill. The researchers measured pressure using a commercially available mat under the pad.

A professional rider walked and trotted horses on a treadmill while researchers measured saddle pressure.
"Horses' backs change shape as they grow or develop back muscles through training, but buying a new saddle every time the horse's back evolves is not an affordable option for most riders," Kotschwar said. "Wider saddles leave 'growing room,' and the gaps are fixed with pads. We wanted to see if pads sold as 'therapeutic' actually decrease maximum forces and prevent pressure points, thereby improving fit."
At the trot, most of the horses (61%) experienced significant pressure relief from the gel and reindeer fur pads. Foam and gel pads were the most frequently helpful at the walk, relieving pressure in 44% of the horses. The leather pad actually increased pressure in 28% of the horses at the walk and in 33% at the trot. However, she said, none of these results can actually be used to draw general conclusions about the benefits of any of these pads. The results should also not be applied to other gaits or movements, such as jumping, nor to different kinds of saddles.

"Fitting problems are prevalent in every kind of equestrian sport, and riders are often not aware that the saddle is the problem," Kotschwar said. "Pressure measurement is the only way of knowing what's happening under the saddle during riding."

Even so, she said that riders and clinicians should not rely on pressure measurements alone. "They're just one piece of the puzzle," she said. "The computer can tell you that there are pressure points, but it can't tell you the reason for them. The hand and eye of a saddle fitting expert are equally important in finding the optimal fitting solution."

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:18

Gelpad in zo'n zwarte zak, niet doen. :n ademt totaal niet! :n is me sterk afgeraden door de fysio voor mn paard toen ie rugblessure heeft gehad wou ik gelpad eronder doen, nou die kon ik dus weer gaan ruilen.
Dus haar spring ik met bontje op aanraden van fysio. Dressuurzadel zonder bontje.
Paard dressuurzadel zonder bontje, springzadel met bontje totdat ie aangepast word (zadelmaker komt nog om aan te passen, hij ligt goed maar vind mn van achter niet netjes aansluiten dus vandaar even tijdelijke oplossing.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:27

Op advies van zadelmaker een bontje eronder. Boommaat was aan de ruime kant maar verder lag het zadel prima. Paard is ondertussen 16 en zadelmaker vond dit de beste oplossing.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 14:46

oke bedankt voor jullie reacties!
als je dus geen gelpad of bontje nodig hebt moet je het er ook niet onder leggen?
mijn zadel past goed pas laten aanmeten is het niet beter om dan iets onder je zadel te leggen
om het gehobbel van de ruiter op te vangen? of is dat niet nodig? ps ik hobbel niet veel
wat denken jullie?

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:48

met een bontje. nog een jong paard en ze moest nog spieren krijgen, dus ter opvulling even een bontje eronder :D

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:50

TS, als het niet nodig is / aangeraden wordt door je DA, fysio, zadelmaker enz, NIET doen! Als je een bontje wilt hebben voor de sier, kan je hem beter over je zadel heen doen. Dus tussen het zadel en jouw kont.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:52

Omdat ik meerdere paarden met hetzelfde zadel rijd. De boommaat is voor hen allen goed, maar het is dus niet mogelijk om het exact aan te passen. Dit wordt dan opgevangen door een wat dikker dekje en bontje of gelpad te gebruiken.
Ook bij drachtigheid is het echt een uitkomst vind ik, anders blijf je schuiven of sleutelen!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:52

Of als je een bontje voor de mooi wilt;
Afbeelding

Zit geen bont aan de onderkant, dus alleen echt puur voor de sier :)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:55

mijn zadel ligt goed maar toch gebruik ik een bontje . dit doe ik omdat die van mij nogal rank gebouwd is en ik zijn rug gewoon super wil beschermen. het bontje is niet super dik dus het maakt ook niet uit bij het zadel deze ligt dan nog steeds goed en er knelt niets

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:05

bedankt voor de reacties!
ik wil ook geen bondje voor de sier maar ik dacht dat het mischien beter was..
ik heb een gelpad en die mag ik gebruiken onder mijn zadel van de zadelmaker
en wat is dan het verschil tussen een bondje en een gelpad?

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:06

Reed vroeger altijd alleen met dekje eronder, omdat ik over de gelpad regelmatig slechte ervaringen hoorde/las.
Ben nu bezig met een overstap naar boomloos rijden, waarbij dus een pad wordt gebruikt met een soort gelpads erin.
Schijnt dus toch aardig goed te zijn :+

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:12

Ik heb zelf een bontje! Als bescherming van de rug van me paardje!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:24

Mijn merrie heb ik een tijd met een gelpad gereden. Zadel paste perfect, was aan haar rug aangemeten. Maar om mijn schokken meer op te vangen voor haar al blessuregevoelige rug, heb ik haar een tijd met een gelpad gereden. Voelde ook altijd meteen verschil als ik um er niet onder deed.
Mijn andere 2 paarden rij ik nu met bontjes, 1 dikke met achterophoger (ja ze bestaan! :) ) omdat mijn springzadel naar achteren neigt en een dunne onder mijn dressuurzadel eigenlijk meer voor de sier.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:47

Ik gooi mijn professionele kijk er weer maar eens tegenaan:
Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes:

Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raad ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik). Merino wol is NEPWOL!
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard).
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook. (er stond een mooie foto hierboven)
Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is. Of als je het lelijk vindt, dat wollige schaap erboven op, de bontranden bovenaan weg laten.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:58

foxy80 helemaal niet meer aan toe te voegen _/-\o_ slotje!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:16

ik rij momenteel een merrie met een gelpad onder haar zadel. zij is van de manege dus waarom ze dat precies heeft is niet bekend. volgens mij omdat ze vaak een zere rug heeft.
op zich ligt het zadel hier wel goed door.
de ruin die ik reed had ook een bontje. het had verder geen waarde voor het paard maar het zadel lag er beter door op hem. hij had niet echt een makkelijke bouw.
de merries die ik nu heb hebben dat niet maar die hebben dan ook goed passende zadels.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:21

Shanga, ik post die tekst gemiddeld elke 3 maanden.
Zoveel bontjes topics, er zou een wiki pagina over mogen komen van mij...

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:31

Er is een verschil tussen een onderlegger van bont en een bontsjabrak.
Een onderlegger wordt vaak tussen het dekje en het zadel gelegd, hierdoor verdwijnt het effect van het bont. Doordat bont een natuurproduct is heeft het ook vele eigenschappen, neemt geen vuil op, isolerende werking, veert in waar nodig.
Hierdoor is een bontsjabrak beter voor onder het zadel boven een onderlegger, het dekje onder de onderlegger blijft vaak ook strak liggen, weg is het effect van de onderlegger...
Zelf rijdt ik met een bontsjabrak, ik was deze 4 keer per jaar, het neemt geen vuil op. Mijn zadel is niet aangepast sinds ik met bontsjabrak rij en past nog prima.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:46

foxy80 schreef:
Shanga, ik post die tekst gemiddeld elke 3 maanden.
Zoveel bontjes topics, er zou een wiki pagina over mogen komen van mij...

:j of een vast topic bovenaan de rubriek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:03

Ik reed met een bontje onder het Pagony haflingerzadel van mijn fjord. Dit zadel was hem bijna twee jaar geleden nieuw aangemeten door de zadelpasservice van Divoza. De man zei dat ik er een bontje onder moest doen (wist ik veel, heb veel geleerd in de afgelopen 2 jaar >;) )
Na een jaar kreeg hij steeds meer witte haren onder de hele lengte en breedte van de kussens. Dit viel niemand goed op want iedereen zei ach...hij is een beetje stekelharig, ik zie er niks aan. Dus doorgereden met dat zadel en bontje. Nu heeft hij echt wel brede plekken met steeds meer wit haar en daarom rijd ik nu tijdelijk met een prolite-pad eronder om de druk weg te halen. Het zadel heeft hem nooit goed gepast, wipte ook, doorzitten kon niet op hem en ik maar denken dat hij zo hobbelig liep.
Ik heb Heleen Klumper erbij gehad en die heeft hem een nieuw op maat gemaakt black coutry zadel aangemeten wat over een week klaar is. Geen lapmiddelen meer straks!!! En ik kan met het nieuwe zadel wel doorzitten, makkelijk zelfs.
(wel 1750 euro voor een paard van 21 jaar maar daarvoor heeft hij straks tenminste een fatsoenlijk zadel die hem geen pijn doet)

Ik ben flink teruggekomen op die goedkope zadels met bontjes/pads eronder.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:08

Inderdaad Lamar, vandaar ook: in samenspraak met een erkende, goed zadelpasser en niet onder een zelf aangeschaft, goedkoop tweedehands pakistaans prul gaan frotten (ik zeg niet dat jij dat deed, maar je snapt de insteek wel).

Een bontje is een steengoed product maar is echt slachtoffer van zijn eigen succes, wordt verkeerd gebruikt en dan krijg je kreten als "nooit geen bontje onder MIJN zadel". Dat werkt ook niet.

Maroesjka doet het dan weer wel netjes by the book, maar je wil niet weten hoeveel klanten ik nog helemaal moet 'opvoeden' omdat ze wel de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt want: "Men zegt dat..." Gelukkig is er bokt nog als vraagbaak _/-\o_

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:55

Ik rij met een bontje van BR en die kan opgevuld worden. Ik gebruik het bontje zodat mn zadel nu perfect ligt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:59

Ik gebruik al een jaar een flexquality pad. Dat is een pad van memory foam, wordt zacht door lichaamswarmte.
De pad vormt zich naar de rug van het paard en maakt het zadel niet smaller of minder goed passend.