Welk dressuurzadel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Re: Welk dressuurzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:36

Oh, zie net bericht dat het wel te vullen is...
Frasier: die lining waar jij het over hebt, dat is toch alleen bij het prestige D1 zadel of ook bij de top dressage?

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:41

Lieve Pollux, super dat je het zo bekijkt.

Zoek AUB naar een zadel met een verwisselbaar kopijzer, fairfax, thorowgood, wintec, Anky, etc.
Zoek het niet in zadels die lijken te kunnen aan te passen, maar waar toch wel vakmanschap bij nodig is.

Customzadels ook weer zo'n typisch voorbeeld, wordt aangemeten door ene dressuurdame.. dan moeten er toch bellen gaan rinkelen??? Schoenmaker hou je bij je leest?

Godfried verkoopt ook Anky, kijk daar eens naar, die is te veranderen door het kopijzer te wisselen, geen pers, geen infrarood, gewoon, openschroeven en nieuwe voorkant erin. Een assymetrisch zadel geeft je urenlang 'plezier' in de kliniek, en zo te lezen, zit je daar niet op te wachten :D

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:42

Pollux schreef:
Oh, zie net bericht dat het wel te vullen is...
Frasier: die lining waar jij het over hebt, dat is toch alleen bij het prestige D1 zadel of ook bij de top dressage?

Bij elke Prestige, zelfs de Lucky Dressage :D

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:46

Frasier schreef:
supersambo schreef:
Nadeel van de vulling is ook dat je deze slecht kunt laten opvullen. Over het algemeen ben je beter af met een echt wolgevuld zadel.

Beter lezen, Supersambo, de manier waarop ze deze zadels vullen heet: lining, oftewel, eerst een laag schuimrubber, en daarop de wol. Is prima te vullen.
Echter ( DE kanttekkening) voorheen gebruikte Prestige vilt, maar vilt is duur, nu gebruiken ze een schuimrubber... Beetje jammer, maarja Prestige zal ook de paasei naar de nering moeten zetten in tijde van deze..

Fairfax ( Thorowgood) gebruikt prolite, als lining. Dat is mooi spul. Alleen weer erg jammer dat het een stuk van nog geen 1,5 mm is.. Prolite werkt pas bij 7mm...

Mijn excuus, was in de veronderstelling dat Prestige geheel gevuld was met schuimrubber (daccht dat dat vroeger wel zo was, is me ooit wijs gemaakt door een zadelmaker althans).

Dat Fairfax uit de fabriek van Thorowgood komt was ik me van bewust. Ik meende trouwens dat of Fairfax of kent and masters een nieuwe boom kreeg oid. Maar dat heb ik niet precies onthouden.

Ik zal binnenkort eens kijken hoe dik de lining is in de Fairfax, niet dat ik je niet geloof, maar ben zelf ook graag kritisch.
Rij zelfs overigens met een gewone Prolite pad.

Maar TS, heb je al veel geklungeld met je WOW, wellicht nog een idee om voordat je weer geld in een nieuw zadel investeert eerst nog eens een ander deskundig oog naar je WOW te laten kijken ?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:00

Supersambo: nee, niet veel geklungeld met mijn wow. Kopijzer is één keer vervangen, 1 maat groter omdat ze door rust (door blessure) wat vetter was geworden. Wel wat zitten rommelen met de wrongen in de moveable flap: grote wrongen, nog iets grotere wrongen, toch maar weer terug naar de eerste wrongen. Maar zadel ligt volgens mijn fitter perfect. Het schuift ook niet, ligt stabiel en recht. Dus wat kan het dan toch zijn??? Twijfel verder ook niet aan mijn fitter: heb haar al zeer kritische vragen gesteld en mijn eerste twijfels geuit. Zij is nog steeds van mening dat het aan het zadel en de ligging niet kan liggen. Heb mijn paard nu weer een week gelongeerd. Misschien dat ik volgende week weer eens op mijn wow ga zitten om tóch nóg maar weer eens te proberen... Ben ook niet zo van het opgeven, hoor... Maar wil nu gewoon eens lekker rijden, het is zo'n fijn paardje. Daar wil ik van genieten.

Frasier: Nee, mijn pleziertjes in de kliniek heb ik wel gehad, daar hoop ik niet meer naar toe te hoeven. Had helemaal niet gezien dat een dressuurdame de zadels ook aanmeet. Dacht ze daar een zadelpasser voor had, maar blijkbaar overheen gelezen, mmmm. Lees over Anky zadels dat de kwaliteit nog wel eens te wensen overlaat. Wat is jouw mening hierover? Ga eens googlen op fairfax, dat ken ik niet. Wintec heb ik gehad om mijn paard in te rijden, vond ik een rotzadel om te zitten.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:09

Oke nog eentje dan onder het motto domme vragen bestaan niet.
Is het WOW niet mogelijk om er gewoon wolgevulde kussens onder te doen ? Bedoel je kunt een wolgevuld zadel ombouwen naar flair, kun je ook flair ombouwen naar wol ?

Bij je wow toch nog andere dressuurbladen proberen ? De nieuwe giant high bv ?

Is toch eeuwig zonde om weer veel geld uit te moeten geven als je een goed passend zadel hebt. En dan ook nog de afschrijving op je WOW.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:27

Supersambo: wow vullen met wol kan niet. Wel met foam, maar dat wil ik niet. Ik zou idd nog eens aan mijn fitter kunnen vragen of ik die nieuwe bladen kan proberen, die waren er toen nog niet. Misschien dat ik daar meer steun aan kan hebben en ik daardoor makkelijker met de grillen van mijn paard om kan gaan.
Maar ja, die moet ik dan waarschijnlijk ook gewoon aanschaffen...

Ik word zo langzamerhand gek van mezelf. Weet gewoon niet wat ik moet doen: Wow ligt goed, maar paard reageert idioot waardoor mijn plezier weggaat. Nieuw wolzadel aanschaffen: paard reageert goed, maar is nog maar de vraag of zadel goed gaat liggen en goed blijft liggen en veeeel minder mogelijkheden om aan te passen. En dat laatste vind ik erg belangrijk omdat ik verwacht dat ze nog gaat veranderen in haar lijf en spieren. ZUCHT met een grote Z!!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:35

Hyposjuhhh schreef:
listiglistje schreef:
Ik heb sinds kort een Prestige Milan :)

Dit zadel wordt eigenlijk alleen gemaakt voor de amerikaanse markt.
is met dubbel overtrokken kalfsleer, dus helemaal antislip en boterzacht met veel wrong....doorzitten is voor mij voortaan echt appeltje eitje :D
De boom is aanpasbaar, dit was de reden voor mij om voor een Prestige te gaan, mijn paard wordt in mei 6 en gaat dus nog de breedte in.

Afbeelding

kaal koste hij 2300 maar met beugelriemen, beugels en singel van Prestige kwam hij op 2540

<3 <3 <3
Die wil ik, NU!
Heb je die bij ruiters voor ruiters gekocht? Vind hem echt prachtig!!

:j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:45

Pollux schreef:
Listiglistje: dat is een prachtig zadel zeg! Prestige staat ook hoog op mijn verlanglijstje... zal eens meer info zoeken over dit zadel. Bij wie heb jij dit zadel aan laten meten?

Ik heb mijn zadel bij Bart van Ruyters voor Ruiters.
Voor Prestige is hij een goede dealer in nl, want Bart heeft jaren bij Passier gewerkt als zadelmaker, echt iemand met vakkennis en ervaring!
Hij doet ook de zadels aanmeten bij Bartels enz. + hij volgt regelmatig cursussen bij Prestige in Italië :)

Ruyters voor Ruiters 1500m2 paardensport
http://www.ruytersvoorruiters.nl info@ruytersvoorruiters.nl
Cockeveld 3, 5672 AE Nuenen. 040- 2952275

Ik ben echt super tevreden over mijn zadel, paard loopt nu echt super, met veel meer swung en schoudervrijheid :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:06

Als ik zo naar jouw wensenlijstje kijk dan denk ik eerder aan een Ainsley. Maar haal er gewoon een goede zadelpasse bij die verstand van zaken heeft.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:36

Listiglistje: ik ga eens onderzoeken.

Scum: ik heb een Ainsley te leen gehad om de tijd te overbruggen tot mijn wow klaar was. Ik vond dit geen fijn zadel.

Heb toch nog weer twee keer op mijn wow gereden, en mijn besluit staat nu echt, echt vast: het zadel gaat de deur uit. Paard loopt niet fijn en met dichtgeknepen billen, alsof ze 10 eieren moet leggen. Wolzadel er op, geen probleem meer. Zoektocht gaat verder> houd me nog steeds aanbevolen voor tips en ideëen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:52

Pollux schreef:
Jaguar xkc lijkt erg op de prestige D1 alleen de kussens lopen veel ronder naar boven. Heb je wel genoeg draagkracht achter op het zadel? Heb jijzelf ervaring met dit zadel?

Ik rijd zelf met een Jaguar XKC en heb ook een Prestige gehad. Het zijn beide goede zadels, maar niet echt te vergelijken. Op mijn paard krijg ik een Prestige niet echt goed passend en een Jaguar ligt prima.
Het blijft dus ook goed kijken wat het beste op de rug van je paard ligt en wat jij het lekkerst vindt zitten.

Ik heb een smalle Jaguar over mocht je nog interesse hebben. :D

Ainsleys zijn goed, maar ik vind ze niet lekker zitten.
Albion zadels zijn heerlijk, vergelijkbaar met Jaguar.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:17

Myca: ik heb jouw jaguar zien staan op internet (een tijd geleden had je ook gereageerd op een topic van mij). Een smal zadel is niet goed voor mijn paard, dat is de reden waarom mijn KN niet goed meer ligt, deze is te smal. Ze is een stuk breder geworden. Ik heb wel interesse in een Jaguar zadel, heb een 2e hands zien staan met een medium boom, lijkt me een fijn zadel. Maar eigenlijk wil ik een nieuw zadel zodat het zadel zich nog kan vormen naar mijn paard (weet niet is of ook echt zo werkt, maar dat gevoel heb ik).

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:19

Prestige top dressage heb ik hele goede ervaringen mee!
Mijn paard heeft een hele gevoelige rug door eerdere rugproblemen (al voor dat ik hem had) en dit zadel is ook hiermee echt super! Past perfect! :D

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:22

Ik zit op een Ainsley en die zit echt héérlijk!
Je kunt er ook goed in doorzitten, en volgens mij past dat zadel wel op allerlij paardenruggen. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het type weet ik ook niet :=

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:01

Pollux schreef:
Myca: ik heb jouw jaguar zien staan op internet (een tijd geleden had je ook gereageerd op een topic van mij). Een smal zadel is niet goed voor mijn paard, dat is de reden waarom mijn KN niet goed meer ligt, deze is te smal. Ze is een stuk breder geworden. Ik heb wel interesse in een Jaguar zadel, heb een 2e hands zien staan met een medium boom, lijkt me een fijn zadel. Maar eigenlijk wil ik een nieuw zadel zodat het zadel zich nog kan vormen naar mijn paard (weet niet is of ook echt zo werkt, maar dat gevoel heb ik).

Ik heb die Jag al zo lang, dat ik niet meer weet met wie ik er allemaal over gemaild heb ;-)
Als ik jou was zou ik een kijkje nemen bij de Heuvelhoeve, ik heb daar zelf goede ervaringen, een aanrader!

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:35

Bates Innova! :)
Verstelbare boom en er zit cair en extra zachte kussens die naar de rug van je paard vormen!
Mijn paardje is erg gevoelig op zijn rug en reageerd hier wel goed op!

Groetjes Mandy

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:30

Ha Sas, is Hennig geen optie? Je mag gerust ons zadel een keertje komen uitproberen hoor!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 10:59

Hee Patty, Neeee, Hennig is geen optie... ik heb er al een keer opgezeten op Abiola. Heerlijk zadel, maar veeeeel te duur, haha!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:20

ik heb een JC zadel die voldoet aan jou eisen :).
Hij heeft een breed tussen kanaal, diepe zit, goede kniewrongen, verstelbaar (doorzadelmaker), korte kussens. Zit echt heel zacht. De ophanghaak waar de beugelriemen aanhangen is verstelbaar voor een goede beenligging. Het gaat om de JC kalimera alleen kan je er op internet bijna niets over vinden.