welk bit voor heel gevoelig volbloedje, zonder rem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:09

Joyciej dat klopt hoor, maar ik moet je eerlijk zeggen dat wij ongebroken trenzen ook gewoon stangetjes noemen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:10

Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 07-03-11 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:11

sans6 schreef:
Joyciej dat klopt hoor, maar ik moet je eerlijk zeggen dat wij ongebroken trenzen ook gewoon stangetjes noemen.

en daar krijg je dus heel veel verwarring door :o

Al moet ik zeggen dat veel menners (stef, nouvel en ik mennen ook) het dus wel vaak gewoon over ongebroken trensjes hebben, omdat de meeste menbitten dus wel echt stangen zijn, en ja een ongebroken trens is geen stang, alleen dus een trens met ongebroken mondstuk :+

sans6

Re: welk bit voor heel gevoelig volbloedje, zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:13

jullie hebben dan ook gewoon gelijk :j
Maar ja, daarmee weten we nog niet welk bit Stef nu bedoelt :+

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:14

Afbeelding

bedoel je zo'n bit? Dit is een baucher trens

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:15

stef schreef:
Het is zeg maar een normale bustrens, met een extra oogje eraan. Dit oogje kan je of het bakstuk aan zetten, of het bakstuk gewoon aan de grote ring en een extra teugel aan t kleine ringetje (bit dus omdraaien)...

Bij 't thiedemanbit is dat volgens mij dus niet mogelijk, bakstuk aan oog of bakstuk gewoon aan grote ring?

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:27

stef schreef:
nee, oohh grrr, hier kan ik niet tegen ;)

Het is zeg maar een normale bustrens, met een extra oogje eraan. Dit oogje kan je of het bakstuk aan zetten, of het bakstuk gewoon aan de grote ring en een extra teugel aan t kleine ringetje (bit dus omdraaien)...

Overigens zie ik op de site van divoza dat daar ongebroken trensen ook onder het kopje stangen staan, dus tja, als ze het bij zo'n winkel al niet goed doen....

Geen bustrens maar het lijkt er op?

http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... 29,r:6,s:0

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:37

Abra_ schreef:
stef schreef:
nee, oohh grrr, hier kan ik niet tegen ;)

Overigens zie ik op de site van divoza dat daar ongebroken trensen ook onder het kopje stangen staan, dus tja, als ze het bij zo'n winkel al niet goed doen....

Geen bustrens maar het lijkt er op?

http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... 29,r:6,s:0

Da's dus een pessoa, en lijkt imo totaal niet op een bustrens ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:35

PBA_ schreef:
Afbeelding

bedoel je zo'n bit? Dit is een baucher trens

jaaaaaaa, hehe! Pffff ;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:35

ik heb een paard gehad met ook supergevoelig mond. ik gebruik dus een leren bit met neusriempje over de neus. dus als je trekt wordt mond niet opengetrokken maar geeft dan wat druk op de neus. Dus rustige inwerking in mond. ik vind geen foto op internet. Ik probeer dat wat te beschrijven. een dik leren bit (rechte stuk) en een leren riempje dat 2 bitringen verbindt over de neus met een klein neusflapje erop.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:46

Wel een vraag voor TS, is het een ex renpaard? Zo ja, dan kan je in hangen wat je wilt maar dat is dan een mentaliteit van het paard, in een groep galloperen brengt een bepaalde modhus met zich mee en dat is voor op lopen en heel hard gaan!
Heeft niets met "onstuurbaar" te maken maar puur met het feit dat dat iets is dat het paard vroeger voor getraind is!
Dan zal je kunnen vechten wat je wilt maar je zal die mentaliteit moeten gaan veranderen bij het paard!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 16:15

ik denk niet dat het een exrenpaard is, maar dat ben ik nie zeker
ze heeft alleszins een tijdje op een manege gelopen, daar ging het heel goed, en de laatste twee jaar heeft ze stilgestaan wegens tijdsgebrek, echter toen de huidige eigenaar er mee begon ging ze recht omhoog, de vorige eigenares was een jong meisje, dus we denken dat paardlief na het manegewerk plots veel minder moest werken, en te heftig kwam voor het meisje.
wat ze voorheen gedaan heeft is echter een raadsel
paard heeft ook geen problemen met rustig galoperen, ook niet in een piste met andere paarden die passeren.

Furias

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:21

Kneveltrensje! :o

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:48

Nathe bit.
Dit bit is van flexibel kunststof.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:54

Van een scherp bit gaan de meeste paarden alleen maar harder rennen of ze raken er enorm opgefokt van. Pijn is een signaal om te gaan vluchten. Een sterk in werkend bitloos hoofdstel zoals de hackamore is precies hetzelfde, veel te veel druk.

Ik zou een vriendelijk bitloos hoofdstel proberen en je paard de one rein stop aan leren.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

Al heel wat paarden die 'niet te houden waren' waren bitloos prima te sturen en was het over met het gestress.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:02

Mijn dravertje is ook extreem gevoelig in haar mond, echter bitloos heb ik opgegeven naar meerdere levensgevaarlijke situaties. In noodgevallen heb je toch meer aan een bit.. Discussieren hierover ben ik mee gestopt. Mn fjord gaat mee met een touwhalster en mn draver heeft een bitje in.
Maargoed, ze is ook extreem gevoelig in haar mond, kan weinig druk hebben, gaat niet (meer) steigeren of wat dan ook, maar mond open continu en de hele tijd klapperen als je alleen je teugels oppakt. Ik heb echt zo'n beetje alle bitten geprobeerd (alleen de zogenoemde 'vriendelijke bitten' die stangen en hefbomen die hier genoemd worden zou ik niet eens durven proberen). Leer bitje ging ze wel bijna stijl mee achterover nog voor ik op kon stappen, dus zo vriendelijk werkte het bij de mijne iig niet.
Ze heeft jaren op een k&k dubbel gebroken bit gelopen, dit ging voor zover prima, maar ik vond het niet prettig om te merken dat ze toch nog steeds met dr mond open liep als ik mn teugels erbij pakte, wat toch wel eens ooit gebeurd.
Ik heb er nu een myler inhangen level 1. Dit is een heel dun dubbelgebroken bitje, maar kan niet zover omslaan als een k&k, dus ik vreesde het ergste, maar het tegendeel was waar. Ze loopt hier 100x beter op als de k&k, ik denk omdat het veel stiller in haar mond ligt. daarnaast kan het niet dubbel slaan of wat dan ook, het ligt gewoon stil.
Heb laatst weer een x de k&k erin gehangen, en dat maakt toch echt een heel verschil, dan heb je echt elke keer protest en met de myler is ze zoveel relaxter. Daarbij gaat ze wel klapperen met haar lip als ik de teugels erbij pak, maar niet continu met de mond open.
Ik zeg dus, probeer is een myler :D

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:04

Hackamore ben ik trouwens mee eens dat het echt een enorm scherpe inwerking heeft := Ik ben er van overtuigt zelfs dat dat veel heftiger is als een bit in de mond, maargoed ieder zijn mening.
Als je bitloos wilt gaan ga dan voor een kaakgekruiste of kingekruiste.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:07

ikzelf gebruik de hack bij mijn koudbloed, en ik ben het ermee eens dat het wel heel erg scherp inwerkt, daar mevrouw erop op de pinken te sturen is (echter kan ik ook buitenrijden op een stalhalster, maar ik moet duidelijk meer inwerken als ze een grasje gezien heeft)
waarom ik dan voor de hack kies: ik rij altijd met losse teugel, maar ik wil wel iets in handen hebben, voor ALS ze aan de kletter gaat. ik ben zacht en héél zacht, maar men leven niet beu :D
kaak en kingekruist is allemaal leuk en fijn, heb ik ook nog mee gereden, maar als ze ergens naartoe wil dan heb ik simpelweg niks te vertellen :D

maargoed, terug naar het volbloedje :)
we hebben ze vandaag gereden op een dun enkelgebroken kneveltrensje, in eerste instantie was ze wat onrustiger, maar uiteindelijk begon ze lekker te ontspannen.
ik denk dat ik zal zoeken achter een dubbelgebroken kneveltrensje/bustrensje, of mss een dubbel of ongebroken happy mouth of appelbitje...
maar van de laatste ben ik bang dat ze vlug kapot gaan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:20

En waarom zou een kneveltrens dan scherper inwerken? Je hebt er hooguit wat aan als stuurbekrachting, aangezien je door de knevels wat druk kunt geven aan de zijkant van het hoofd.

Kijk alsjeblieft uit met pessoabitten, dat zijn ophaalbitten. Het mondstuk van een pessoabit kan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dat van een kimblewick, bewegen langs de ring, waardoor je het mondstuk in de mond kantelt bij druk. Ook zit er geen kinketting aan om de werking te begrenzen. Ik vind het zulke smerige bitten, vooral als ze gebroken zijn. De paarden die ik ken en die met pessoa gereden worden hebben ook allemaal zonder uitzondering een onderhals.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:31

hestejente schreef:
En waarom zou een kneveltrens dan scherper inwerken? Je hebt er hooguit wat aan als stuurbekrachting, aangezien je door de knevels wat druk kunt geven aan de zijkant van het hoofd.

Kijk alsjeblieft uit met pessoabitten, dat zijn ophaalbitten. Het mondstuk van een pessoabit kan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dat van een kimblewick, bewegen langs de ring, waardoor je het mondstuk in de mond kantelt bij druk. Ook zit er geen kinketting aan om de werking te begrenzen. Ik vind het zulke smerige bitten, vooral als ze gebroken zijn. De paarden die ik ken en die met pessoa gereden worden hebben ook allemaal zonder uitzondering een onderhals.

de scherpere inwerking was enkel nodig tijdens buitenritten, in de piste moet het echter zo zacht mogelijk zijn.
Hij zal eerst met haar gewoon bit proberen op buitenrit, moest het zijn dat er gevaarlijke situaties ontstaan kan hij nog altijd ofwel een Dtrensje met gleuven inhangen, ofwel op hack rijden, ofwel kijken voor een pelhammetje oid
echter aan de progressie te zien denk ik niet dat het zal nodig zijn :)

die stuurbekrachtiging vind ik nog niet zo slecht, daar hij ook wil serieus gaan springen met dit paardje, en lijkt me dat een kneveltrensje dan iets zachter is dan een gewone trens, daar de druk ook wat verdeeld wordt op de zijkant van het hoofd?
echter wil ik dat wel dubbelgebroken, anders wordt het een gewoon trensje

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:49

Duhelo schreef:
waarom ik dan voor de hack kies: ik rij altijd met losse teugel, maar ik wil wel iets in handen hebben, voor ALS ze aan de kletter gaat. ik ben zacht en héél zacht, maar men leven niet beu :D
kaak en kingekruist is allemaal leuk en fijn, heb ik ook nog mee gereden, maar als ze ergens naartoe wil dan heb ik simpelweg niks te vertellen :D

Hihi dat ken ik ja, als ze niet willen moet je bij een tank toch ff wat duidelijker zijn soms. Mijn fjordje is een tank in een fjordenlijf en ik heb daar (vind ik zelf) een hele grappige manier voor bedacht om hem terug te krijgen als hij niet wil. Dan heb je namelijk niks helemaal niks aan een touwhalstertje. Ik rij western en hij kent de stop, vanuit alle gangen. Ik kan nog zo trekken, maar als ie niet wil dan gebeurd het niet. Gek genoeg als ik mn benen naar voren zwaai staat ie stil. Is mss ook wat dommigheid maar ik vind het wel heel grappig. Heb dus altijd een noodrem bij.
Over het volbloedje, bij mn draver werkt in noodsituaties niks meer als een dikke boom opzoeken :+ Beetje lomp misschien, maar als je menes richting een boom stuurt (gaat dus met bitloos niet) staat ze stil. Moet je eerst wat afgeremd zijn hoor anders krijg je ongelukken natuurlijk, maar dat is bij de mijne helaas de enige manier (alleen bij de echte noodsituaties, als een draver gaat, gaat ie hard :+ heel hard...) Gelukkig moet ik zeggen dat het alweer 2 jaar niet gebeurd is, en het hopelijk ook nooit meer gaat gebeuren. Maar je kan het wel proberen, de stop aanleren. De mijne kent het prima, maar als ze gaat kan ik op mn kop gaan staan, dan stopt ze niet meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:04

xtostarlight schreef:
Duhelo schreef:

Hihi dat ken ik ja, als ze niet willen moet je bij een tank toch ff wat duidelijker zijn soms. Mijn fjordje is een tank in een fjordenlijf en ik heb daar (vind ik zelf) een hele grappige manier voor bedacht om hem terug te krijgen als hij niet wil. Dan heb je namelijk niks helemaal niks aan een touwhalstertje. Ik rij western en hij kent de stop, vanuit alle gangen. Ik kan nog zo trekken, maar als ie niet wil dan gebeurd het niet. Gek genoeg als ik mn benen naar voren zwaai staat ie stil. Is mss ook wat dommigheid maar ik vind het wel heel grappig. Heb dus altijd een noodrem bij.
Over het volbloedje, bij mn draver werkt in noodsituaties niks meer als een dikke boom opzoeken :+ Beetje lomp misschien, maar als je menes richting een boom stuurt (gaat dus met bitloos niet) staat ze stil. Moet je eerst wat afgeremd zijn hoor anders krijg je ongelukken natuurlijk, maar dat is bij de mijne helaas de enige manier (alleen bij de echte noodsituaties, als een draver gaat, gaat ie hard :+ heel hard...) Gelukkig moet ik zeggen dat het alweer 2 jaar niet gebeurd is, en het hopelijk ook nooit meer gaat gebeuren. Maar je kan het wel proberen, de stop aanleren. De mijne kent het prima, maar als ze gaat kan ik op mn kop gaan staan, dan stopt ze niet meer.

haha, ik zie je al zitten op je fjordje, SWING :D
bij die tankjes heb je idd meer nodig dan een touwhalstertje
de mijne ook, op buitenrit hebben we op vaste plekken "ruzie" => dus op kruispunten waar ze de ene richting vlugger thuis is, en de andere richting een extra stuk moet lopen
ik moet het al niet proberen om ertegen te vechten, want ik verlies toch, dus ik laat ze dan omdraaien, en draai ze gewoon terug door zodat ze weer in dezelfde richting staat, max 2 maal proberen en ze geeft op :D
maar owee als ik ze probeer tegen te houden van te draaien, dat is niet goed :D
deze winter was ze geschoren, en ze stond nogal fit,
normaal in de piste kan ik er mee lezen en schrijven, is op de pinken te rijden (ja, op een dubbelgebroken trensje of een billy allen bitje :D), links, rechts, stoppen op zit, zijgangen, etc, enkel als het moeilijk wordt komt haar karakter weer effe boven
maar plots deze winter, ik draaf aan, ze pakt het bit vast en sjeesd weg in galop
schakelen in galop, links, rechts, achtjes, voltes, verzamelen, allemaal geen probleem, maar niet meer terug te krijgen in draf, langs géén kanten :D
paar keer aangepakt, ze in de omheining gezet (met als gevolg dat ze me de derde maal zelf al in de omheining zette, ook geen goed plan dus) met als resultaat dat ze enkel harder ging, ja, wat doe je dan? dan zet je ze aan het werk in galop :D
zij blij, ik blij, wij geen ongelukken, en nu is het terug aan het verminderen :D

het friesje neigt eerder naar je draver toe, die mag ik ook iets "harder" rijden, maar als die gaat in galop dan is het enige dat ik kan doen is me vasthouden en hopen dat we niet tegen dek gaan, iedere poging om ze terug te rijden of te sturen zorgt dat we nog harder gaan.
dit paardje rij ik enkel in de piste (verzorgpaard), maar zou ik niet durven mee buiten gaan eerlijk gezegd.

een boom als stop gebruiken zou ik niet durven, maar ik heb dan ook een paard onder men kont die mij in de boom zou plakken (doet ze nu al wel eens) en alleen weg zou zijn, richting stal :D
maar totnutoe (afkloppen) ben ik ze nog niet kwijtgeraakt dat ik echt geen rem meer had, uiteindelijk na een schreeuw en een trek kwam ze altijd terug (klopt heel hard af :D )

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:31

Misschien is een waterford wel iets voor je paardje of iets van Trust http://www.trustequestrian.eu/NL/trust%20bitten
Probleem is dat wij jou paard niet kennen, ieder paard is anders en reageert anders, wij kunnen je wel heel veel advies geven maar je moet gewoon wat bitten uitproberen...
Succes ermee!

xxNiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:25

Ik zou zeggen, probeer eens zonder bit? misschien dat dat wel goed uitpakt. :)