Zoektocht naar het juiste bit..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brendalevita

Re: Zoektocht naar het juiste bit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:47

Idd ik liep ook tegen het feit aan dat ik niet voor een gebroken bit kon kiezen als ik tongvrijheid wilde,heb iniedersgeval nog niet zon bit gevonden.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:09

Hier nog zo'n ervaringsdeskundige! Ik heb het hele K&K scala geprobeerd en ook Myler en ook Trust :oo .

Mijn paard hangt enorm op het bit en is erg sterk en loperig. Weinig ruimte in haar mond en een dikke tong.

Op ongebroken reageert ze op zich goed op, maar daar doet ze weinig meer mee dan hangen. Als ze haar kaak en nek dwars zet kan ik hem zo van links naar rechts door haar mond heen halen... :o

Myler op zich ook goed, maar te dun en te onrustig.

Scholingsbit (vriendelijkere variant van Correctiebit) heel even gebruikt om haar te corrigeren in die zin dat we even iets duidelijk hebben geprobeerd te maken, tegen het hangen en ho is ho. Heeft goed geholpen, maar op een gegeven moment wilde ze hem niet meer in, dus ik denk dat de boodschap wel duidelijk was en het bit gelijk aan de wilgen gehangen.

Toen Trust enkelgebroken Bustrens die op slot is (locked), dus niet kan 'notenkraken' maar waar wel beweging inzit. Is overigens helemaal geen zwaar bit en ik ben er tevreden over.

Omdat ze ook wel gecharmeerd was van de WH Ultra, de KK met het rolletje in het midden heb ik de Dynamic versie daarvan op de kop getikt, die is dunner, in de hoop dat ze het bit nog iets meer wil loslaten en wil gaan rommelen ermee. Ik rijdt daar nu sinds een week weer mee. Ze wordt er wel weer wat zwaarder op dan met het Trust bit, maar ik wil het nog even een kans geven.

Jammer dat je niet in de buurt zit, ik zou de Trust bitten zeker aanraden en je had hem mogen proberen van mij, ik wil hem nog niet verkopen. Ze zijn mooi dun en anatomisch vormgegeven en door het sweet iron laagje wat smakelijker.

Dus als je nog wat wilt weten :)?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:19

Trust zegt mij niks, ik ga googelen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 15:21

Ik zou ook eens contact op nemen met de bittenbank. Ook begreep ik dat mijn TA een bitten-passervice heeft :P

Die correctiebitten, naast dat het me niet echt aan spreekt dat ze uit een geheel zijn, lijken ze mij ook kwa beweging niet prettig in de mond. Als ik me voorstel hoe ze in de mond liggen en wat er gebeurd bij druk, dan denk ik dat ze mijn paard niet zullen bevallen. Maar, nog nooit geprobeerd, dus kan er niet echt een bindend oordeel over geven.
Daarnaast ben ik ze ook nog niet in bustrens tegen gekomen, alleen als watertrens..

Barvrouwke schreef:
Ik vind dit wel interessant, dus lees gezellig mee.
Maar, ik heb gelijk ook een vraag.
De eisen, dubbel gebroken en tongvrijheid in combinatie met weinig ruimte,
volgensmij kan dat helemaal niet. Want wil je tongvrijheid, dan krijg je dus iets wat
op de lagen inwerkt. Dan ga je dus richting enkelgebroken of iets met tongboog.
Maar, dat botst weer met de beperkte ruimte.
Naar mijn inzien kom je dan toch terug op een ongebroken bitje of iets wat licht voorgevormd is....
Of maak ik nou een rare denkkronkel.

In het geval van mijn paard slaat de beperkte ruimte vooral op het punt dat ik geen dik bit zoek. Hiervoor heeft ze duidelijk te weinig ruimte in haar mond, waardoor haar tong aan de zijkant naar buiten gaat.
Niet, althans niets gehoord van de TA, over lagen die te laag zijn oid. Dus een bit met tongvrijheid geeft de tong de ruimte om gewoon in de mond te liggen, en, zo ik hoop, vormt met de ruimte die er in de mond is mee.
Maar jouw redenering begrijp ik zeker ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:39

Correctiebitten zijn er alleen als watertrens, Scholingsbitten zijn er alleen in bustrensvorm.
Correctiebitten zijn ook niet heel dik trouwens, ik kan wel even meten zo hij hangt hier toch.
Dikste punt bij de bitring ongeveer 18 mm dik.
De tongboog in het midden is ongeveer een cm dik.

Trust bitten zien er ook goed uit moet ik zeggen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:44

Afbeelding
Ik heb dit Billy Allen bit. Beide kanten kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, maar verder is het eigenlijk een ongebroken trens.
Mijn trekpaard liep vroeger met een menbit. Toen ik haar ging rijden ben ik overgestapt op een enkelgebroken watertrens. Dit ging, maar kon beter, had ik het idee en via een dubbelgebroken watertrens ben ik bij dit bit uitgekomen.
Ze loopt er heerlijk op! Ze doet er zelfs haar mond voor open, haha! :')

Succes met je zoektocht!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:46

Correctiebitten werken heel scherp in en zijn ook vrij duur.
Als je toch allerlei bitten moet proberen, kan je beter een tweedehands Myler kopen, dan ben je ervan ag. Maar pas op: Myler heeft ook heel veel soorten, laat je dus goed informeren.
Ik heb zelf wel 10 bitten geproberd voordat ik bij mijn Myler uitkwam, ik ben er heel blij mee! De beste investering geweest voor mijn paard. Tweedehands is het ongeveer de prijs voor een nieuwe deken, of 2 zadeldekken. Dat koop je misschien gemakkelijk en dit is wel een heel goede aankoop.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:54

Maar wat is het verschil dan tussen Billy Allen en een Myler?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:56

Elk paard heeft een andere vorm mond en verhemelte, je kunt dus nooit zeggen dat wat voor de een werkt ook voor jouw paard zal werken. Een paar vuistregels zijn: let op als je het bit inhebt of je paard nog ruimte heeft tussen het bit en zn verhemelte, meestal is een zo dun mogelijk bit het meest comfortabele, omdat een dikker bit gewoon als snel klem zit. Laat je niet verleiden tot 'tongvrijheid', dat betekent in de regel namelijk een bont en blauw verhemelte omdat het daar gewoon inprikt. Ook moet je bij dubbelgebroken goed kijken of de scharnieren niet te dik zijn, en dat zijn ze al snel! Een standaard dubbelgebroken bit heeft altijd te dikke scharnieren, en die liggen vaak op de lagen, zodat ze daar weer beschadigingen aanbrengen. Mijn ervaring is dat alleen de dunne westenbitten en uiteraard dus ook de level 1 Mylers echt anatomisch genoeg zijn om je paard minder last te bezorgen. Stop eens een vinger in de mondhoek van je paard als hij een bit inheeft, dan kun je zn mond ver genoeg openen om zelf te constateren of een bit nog ruimte heeft in de mond of klemzit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 15:57

Ben het helemaal met je eens jamiroquai dat een goed bit een investering mag zijn. Ga ervan uit dat die dan ook de komende 10 jaar (hmm.. dan is het paard 26, misschien tijd voor pensioen) mee zal gaan. De prijs van mylers vallen me nog redelijk mee, zeker de instapmodellen Level 1. Voor 70 euro kan ik die al aanschaffen. Echter wil ik dan wel zeker weten dat het bit bevalt en ik niet weer op nieuw op zoek moet.
De ruitersportzaak hier heeft alleen de standaard bitten liggen en ook nog eens veel duurder dan online kopen.
Mylerbitten.nl heeft wel een probeerservice, dat klinkt wel al heel fijn.
Weten jullie of andere bitmerken dit ook hebben? Dat je een bit kan aanschaffen en mocht die niet bevallen weer terug kan sturen?

De Billy Allen lijkt wel wat op Myler, ook iets voorgevormd of niet? Ziet er ook zeker goed uit, wat was daar ong de prijs van?

@Dianaw33, goede tip! Zeker daarom beviel de dubbelgebroken bustrens mij niet. Op de watertrens loopt ze ok, maar nog niet zoals ik het echt wil. Mede daarom spreken de type Myler mij ook erg aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:01

De Billy Allen is 27.50 zag ik op internet. Maar wat ik wel las is dat je ze na een jaar weg kan gooien. :?
Niet positief in mijn ogen.

Hier zou het bit nummer zoveel zijn, en dan vind ik 70 euro toch best veel. :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:05

Hmmm, heb mn Billy Allen nu meer dan een jaar en ziet er nog super uit!!! (en hij wordt toch 3 à 4x per week gebruikt!)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:06

Mag je er mee starten Jaan?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:10

Geen idee eigenlijk....Tis wel een trens, dus zou moeten mogen, toch?!

Om de dikte te laten zien van de Billy Allen, hier ligt ie onder mijn dubbelgebroken watertrens:
Afbeelding

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:30

Wat betreft correctiebit versus scholingsbit vind ik het scholingsbit vele malen scherper in werken vanwege de kantelende werking die het correctie bit niet heeft.

Vele bitmogelijkheden hierboven ,blijf het even volgen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:09

Dus eigenlijk zijn we opzoek naar een buigzaam ongebroken bitje dat niet tedik is...
Onder dat mom reed ik met een happymouth bitje, maar daar moet toch teveel kracht aan
te pas komen om het buigzame effect te hebben, helaas.

Er zijn van die dubbel gebroken bitten die geen scharnierenpunten hebben, maar van die bolletjes.
Daarmee heb ik in mijn handen gestaan, maar kreeg ze na wat spelen op zo een manier dat het
blokkeerde en dus een ongebroken bit vormde.

Een dangerbit, wat denken jullie daarvan? Dubbelgebroken, maar zo gemaakt dat hij niet kan kraken.

@Diana, jij verwoord mijn idee over tongvrijheid exact.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 18:00

Hmm.. als ik zo de Billy Allen zie is die wel heel recht. Dan valt die snel in de catergorie stang, maar door het draaipunt in het midden kan je dan nog wel redelijk onafhankelijke hulpen geven links en rechts.
Maar de prijs is dan wel weer redelijk.
De K&K's die ik snel tegen kwam waren wel erg aan de prijs zeg. Ruim 100 euro voor een bit, dat is me dan net weer een tikje te gek. Op de Equitana over 2 weken maar even kijken wat er allemaal te proberen en te voelen valt, wellicht kom ik met iets thuis.

Moonfish, kan jij opnoemen welke bitten jij al geprobeerd hebt en waar jij tegen aan liep? Zo te horen ben ik nog maar een beginneling in deze zoektocht :P
Brendalevita, heb je zeker gelijk in. Daarom valt het correctiebit/scholingsbit af voor mij, want wil toch graas een bus of d trens..
Barvrouwke, super dat je mee denkt! Happymouth zal ik even opzoeken, maar als het is wat ik in gedachten heb, dan is die denk ik te dik. Wat bedoel je met een buigzaam ongebroken bit? Zit je dan meer te denken aan de BillyAlen en Myler ivm het 'vaste' middenstuk dan de standaard dubbelgebroken met een losser middenstuk? Danger ken ik niet, ga even zoeken :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:34

RianneH schreef:
Barvrouwke, super dat je mee denkt! Happymouth zal ik even opzoeken, maar als het is wat ik in gedachten heb, dan is die denk ik te dik. Wat bedoel je met een buigzaam ongebroken bit? Zit je dan meer te denken aan de BillyAlen en Myler ivm het 'vaste' middenstuk dan de standaard dubbelgebroken met een losser middenstuk? Danger ken ik niet, ga even zoeken :)

Ja, de happymouth is tedik en heeft bobbeltjes/ribbeltjes, niet wat je zoekt dus... Persoonlijk denk ik dat je dan
net zo goed een ongebroken bitje erin kan doen.
Wat ik bedoel met buigzaam maar ongebroken, is dat hij dus meer om de tong heen buigt zonder te knikken,
dan ga je dus richting het voorgevormde zoals myler of correctie/scholingsbit "vrees" ik.

trouwens... stang = bit met hefboomwerking. Ongebroken bit = geen stang, tenzij het scharen heeft.
Om verwarring te voorkomen :+

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:40

Misschien een (dubbel gebroken) aurigan bit? Ook met lichte buiging erin zodat de tong ook meer ruimte heeft, paarden schuimen er (vaak) goed op. Heb er zelf ook goede ervaringen mee, paard is heel licht in de mond en makkelijk mee te sturen.

Ik lees hier ook wat over happy mouth.. zelf ook wel goede ervaringen mee, alleen het nadeel vind ik, dat ze die vrij snel kapot kauwen en er daardoor natuurlijk scherpe randen ontstaan. Dus dan ben je uiteindelijk nog duur uit als je elke keer een nieuwe moet kopen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:45

Pffff er heeft al zoveel ingehangen, en ook dit is niet perfect..

Ongebroken, dubbel, enkel, happy mouth, rubber, pessoabit..
Water, bustrens, kneveltrens.. Je kan het zo gek niet verzinnen geloof ik.
De problemen ervan weet ik zo niet helemaal, maar het was het telkens net niet.
Daarom wil ik eens een Myler aanschaffen om te kijken wat dat is, maar tot nu toe vind ik geen betaalbare.

Ik heb voor mijn verzorgpaard ook een KK conrad ultra van 90 euro, daar doet ze het goed op.
Nadeel vind ik dat ze wel snel beschadigen doordat Aurigan een stuk zachter is als RVS.
Er heeft op een enkel gebroken watertrens na nooit wat anders ingehangen, dus vergelijkingsmateriaal heb ik dan weer niet.

Ik heb ook nog een enkel gebroken dangerbit, gewoon enkel gebroken maar kan dus nooit een notenkraker effect hebben.
Zelfde als de dubbelgebroken Danger, maar dan enkel.
Een Dangerbit dubbelgebroken vind ik opzich ook interessant maar ook daar heb ik nog geen betaalbare van gevonden.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-03-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 18:46

@Barvrouwke, toen ik op schreef stang, wist ik dat ik verkeerd zat. Maar kon geen andere naam bedenken (krijg je ervan als je eigenlijk hoort te liggen uitzieken) dus dacht, ach laat maar staan :P
Verder helemaal met je eens wat betreft buigzaam en ongebroken hoor :)

@Henrieke, kan je eens een merk of voorbeeld noemen? Schuimen hoeft zeker niet meer dan ze nu al keurig doet op haar normale bitje. Wat is het gewicht van aurigan? Niet zwaarder dan de normale?

@moonfish, er stond laatst op bokt eentje voor 50 euro. Helaas niet de juiste maat voor mij, wellicht voor jou? Of nouja, jouw paard dan :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:50

Rond de 50 euro kosten alle Mylers, maar als expirimentje vind ik dat wat prijzig.
Zeker omdat je niet eens weet of het wat is. :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 18:52

Aan de andere kant, als je hem ook voor die prijs weer kwijt kan :P
Maar dat is idd het grootste nadeel aan de wat specifiekere bitten. Ze zijn hun prijs zeker waard, maar vind eerst maar eens het juiste bit. Blijft lastig..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:54

Hij is niet zwaar, eerder nog lichter volgens mij dan een ijzeren bit. Zoek anders eens via google op aurigan, dan kom je ook wel wat tegen. K&K heeft dat geloof ik, ik kan even kijken of ik een merk kan vinden op het bit. Ze kosten trouwens wel wat, maar dan heb je ook wat :Y).
Heb hier evt. wel een voorbeeldje wat ik zo snel even kon vinden. Alleen bij deze lijkt het net zo of hij niet anatomisch gevormd is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:56

Ja maar dat risico vind ik wat te groot met een bit van 50 euro, plus het is niet mijn paard.
Ik heb wel een ander hoofdstel aangeschaft, ik ben ook wel benieuwd of dat verschil maakt.

Een sprenger conrad ultra is wel een groot verschil met een normaal bit.
Maar ze zijn echt niet licht, of lichter als een normale imo.