ivonne85 schreef:de gewone zadels met brede voorboom hebben de rest van de boom niet breedt, niet zo breedt dat het bedoeld is voor de rondgeribte brede ruggen, net als de wintec zadels .
wel een brede voorboom , maar de boom loopt verder naar achter alleen maar smaller toe.
dus dat is weer niet goed.
en ja een haflinger is over het algemeen breder dan de medium / wijdt boommaten in gewone zadels.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb het idee dat heel veel haflingers met een slecht passend zadel rondlopen. Mijn haf had eerst een KN met brede boom opliggen, maatje 34 ongeveer. Nu rijd ik met een op maat gemaakte Morris & Nolan met boommaat 44. Die tien centimeter verschil zat allemaal in de spieren. Die waren helemaal afgeknepen en weggedrukt door de smalle zadelboom. Het zadel was ook nog eens veel te lang en drukte in de lendenen. Het arme ding moet er echt heel veel last van hebben gehad. Ze is helemaal van vorm veranderd in de twee jaar dat ik dit zadel heb.
Het ergste is nog dat die Kn was nagekeken en goedgekeurd door een goed bekend staande zadelmaker. Wees dus zeer kritsch, en aarzel niet om een andere zadelmaker te bellen voor een second opinion als je twijfelt.