Buitenrit/tochten: wel of geen bescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Buitenrit/tochten: wel of geen bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:32

ja die had ik ook al gezien...maar heb bij die beschermers het idee dat er zeer makkelijk vanalles tussen komt(zand).

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:39

Ik gebruik nooit of te nimmer bescherming op buitenrit en ook ik rij op soms heel slechte wegen en ook wel langer dan 4 uurtjes per dag. Wij gaan zelf geregeld off-road om wat afwisseling in de rit te brengen. Niets zo leuk om tussen de bosjes en het kreupelhout je weg te zoeken!
Bescherming is ten eerste veel te warm, er kan vuil onderkruipen, kan gaan schuren. Ook de zogezegde "ademende". Meestal zitten daar "gaatjes" in om te verluchten, daar kan nog veel meer rommel in kruipen.
Ik versta dat je dit vraagt, je ziet veel mensen zo rijden en je gaat je dingen afvragen. Maar ik erger me aan het feit dat mensen denken dat hun paard uit porselein bestaat en daarenboven heel onhandig is (not!).
Je paard kan wel eens een schrammetje hebben door een buitenrit, da's toch het minste? Je moest eens zien wat paarden elkaar aandoen in de weide.

Laat de boel lekker zoals het is. Voor die ene keer dat je paard eens een paar schrammetjes heeft... ga je hem (of haar?) daarvoor altijd van die warme, ongemakkelijke dingen aandoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:30

Begrijp je punt ook wel hoor Dana...
heb zelf jaren terug echter ook een paard gehad die geopereerd is aan zijn hoef*hoefzweer die naar binnen is geslagen is....60 dagen kliniek en stokkreupel.
Dus ik ben wel liefst wat voorzichtig.
Compleet inpakken zou ik nooit doen overigens,ik haat bandages e.d en in de bak komt er niks om...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:41

Ik ben van mening dat je beter gewoon goed kan opletten waar je rijdt (als je door de bosjes moet, rustig aan en misschien ook even afstappen als je niet ziet of het goede bodem is zodat je even aan de hand mee kunt nemen). Als je een paard correct rijdt en het dier loopt ook correct (strijken is iets wat echt vervelend is, om dat eruit te krijgen ben je wel even bezig en tot die tijd moeten de kogels niet open liggen natuurlijk!) heb je als het goed is geen bescherming nodig.. Ik denk zelfs dat je beter behouden zonder beschermers kunt rijden, dan maar voluit over de paden te gaan met beschermers om waar weer lekker zand/modder/nattigheid in kan komen te zitten wat dan gaat schuren.
Maarja, als je paard zichzelf snel verwondt, heb je natuurlijk niet veel keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:43

Nee dat is zeker waar hoor...
Pony strijkt verder gelukkig niet,wil alleen buiten in rare drafstukjes nog weleens wat aantikken.
verder niet...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:26

Dan is het moeilijk, want uit je vorige bericht blijkt dat je hetzelfde idee hebt als ik (niet onnodig verpakken). Ik zou haar lekker zó laten lopen! Dan denk je ook goed na over waar je rijdt en hoe :) Verder helemaal eens met Dana82!

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:02

mijn pony heeft maximaal cob...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:41

Als wij gaan rijden of trekken kijken we heus niet of het allemaal wel mooie paadjes zijn. Het is een hele goede oefening voor een paard om door het kreupelhout, door een rivier of over een boomstam te moeten. Zo leren ze kijken waar ze hun voeten zetten. Een paard is niet van suiker he, en zeker niet gemaakt om alleen over het zand te lopen in een gelijkgetrokken bak. Bovendien vind ik het de verantwoordelijkheid van het paard om te zien waar ze lopen. Dat doe ik echt niet voor hen, en ik loop zeker niet voorop en nog minder stap ik af.
En weet je wat ? We zijn eens de hele Ardennen doorgetrokken, op GPS (offroad dus). Klommen over stenen, waadden door kreupelhout, taluds op en af. Hebben rivieren overgestoken. Ik was met een Quarter, mijn man met zijn volbloed. De langste rit (was een trektocht, dus geen "lussen" gereden) duurde 10 u in het zadel.
De tocht duurde 5 dagen. Geen van de twee paarden had zelfs maar een schrammetje op zijn benen, terwijl we toch soms echt ambitieuze stukken hebben gedaan.
Naar mijn ervaring is het een groter probleem om drukplekken te vermijden van het tuig. (onderkant pad bv, of singelwondes)
Vrienden van ons zijn de Mont Ventoux overgestoken met paarden. (wel met paarden van de plaatselijke begeleider). Hebben echt geklommen met die beesten over rotsen. Geen enkel paard had daar beschermers aan. Geen enkel paard raakte gewond aan zijn benen. Ook meer problemen met druk- en schuifplekken van het tuig.
Ik gebruik wel beschermers : om te springen bv. Of om te crossen. Of om te stoppen en spinnen. Maar NOOIT, echt helemaal NOOIT bij buitenritten.
@Melanie : die crossbeschermers vind ik totaal ongeschikt. Daar is het echt de bedoeling om de benen te beschermen tegen het aantikken van vaste hindernissen. Zijn absoluut ongeschikt om meerdere uren om te doen, en is ook erg overdreven. Een paard gaat niet dood van een krasje van het kreupelhout. Een vaste hindernis tijdens een cross is een ander paar mouwen :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:46

Ik kan alleen maar beaamen wat Sevke daar zegt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:47

leuke ava, Dana !

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:52

Goed gezegd sevke! Mijn verzorgpaard wat ik alleen maar buiten rij heeft ook sneller last van het zadel/singel dan van plekjes op de benen.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:55

Helemaal mee eens met Sevke.

Wat heb je tot nu toe gedaan met buitenritten?
Volgens mij hebben de meeste enduranceruiters onder ons op lange afstanden nooit peesbeschermers om en die gaat ook niet altijd over perfecte paden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:14

Ik heb ff het topic door gelezen. Nu rij ik graag buiten en zeker van de zomer zal dit vaker gebeuren en da ritten zullen langer zijn.. Nu heb ik helaas een paard wat heel erg strijkt achter. Ze krijgt binnenkort ook weer ijzers ivm het voor de wagen rijden. Zonder ijzers zou ik het nog wel willen doen zonder bescherming om, maar met ijzers zal ze gewoon zichzelf kapot slaan. Heb nu gewone strijklappen van BR.
Wat raden jullie dan aan qua strijklappen?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:04

sevke schreef:
leuke ava, Dana !

Effe helemaal off topic. Haha, leuke foto hé! Het lijkt alsof hij heel liefdevol zijn neus in mijn handen duwt maar eigenlijk moest ik hem de hele tijd tegenhouden want hij wou mijn petje van mijn hoofd plukken :D .

@ GAM: denk dat je het zo gek niet kunnen bedenken of Sevke is er door gegaan met haar paarden ;) . Wij kijken daar ook niet naar. Allé het moet wel veilig blijven, hele diepe modder vind ik vreselijk om door te gaan maar soms kan je niet anders, maar wij zoeken ook wel eens opzettelijk het kreupelhout op. Niets zo leuk om over op, over, tussen en door te kruipen met je paard. Je ziet ze dan echt zoeken hoe en waar ze moeten stappen. Ook hier nog nooit problemen gehad.
Ook nog niet veel problemen gehad met schuur- en drukplekken. Valt er iets voor dan is het meestal aan de oksel door de singel vandaar dat ik altijd de voorbenen eens naar voren trekt vooraleer ik defenitief aansingel.

Linn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:00

Als ik het bos in ga, of de hei op dan maak ik altijd gebruikt van corssbeschermers.
Ademen goed, stooten water af en beschermen goed. Tevens wordt het niet warm onder de beschermers :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:03

Je maakt de benen van je paard onnodig zwakker met al die spullen. Mijn paarden hebben benen van ijzer en staal. Net omdat ik ze nooit inpak als het niet nodig is. Het wordt heus wel warm onder crossbeschermers. Zoals het woord het al zegt zijn ze bedoeld om mee te crossen. Om ze een uurtje om te hebben, zeg maar. Niet om ze een halve of hele dag om te hebben. Ga zelf maar eens een dagtocht maken met hoge laarzen aan, dan begrijp je wat ik bedoel.
Bovendien gaan de benen van een paard, door de doorbloeding, een beetje zwellen na een tijd. Niet dat het voor het oog zichtbaar is, maar de bloedvaten openen zich. Automatisch gaan die dingen dan knellen, en niet zelden zie je paarden met witte vlekjes op hun benen, veroorzaakt door overmatig gebruik van beschermers.
Ik vind bij het gebruik van beschermers bij tochten en buitenritten de remedie erger dan de kwaal. Je zet je paard toch ook niet met beschermers op de wei ? Bovendien is het voor het paard erg ongezond. Kijk maar eens bij enduranceruiters. Daar worden absoluut geen beschermers gebruikt in de hogere klassen. Om de redenen die ik hier vermeld. En die mannen rijden ook niet alleen over vlakke zandpaadjes, hoor ;)
Bij paarden die strijken, en zo had (nu doet ze het niet meer) ik er ook eentje, doe ik wel strijklappen om. Ook om de voorbenen. Het voordeel is dat ze veel kleiner zijn, dus veel minder warmte vasthouden. Soms gaan ze wel draaien, omdat ik ze niet zo hard wil aanspannen, dat is een nadeel, en er komt ook zand en vuil tussen dat kan gaan schuren.
Ik heb verschillende soorten, maar de gewone goedkope voldoen toch het beste.
Dan bedoel ik zulke dingen :

Afbeelding

Maar wel zonder bont. Het bont maakt het erger. Daar komt nog veel meer troep tussen. Die dingen passen ook perfect om de voorbenen, geen probleem.