Wat is er zo slecht aan een hackamore?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Wat is er zo slecht aan een hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:55

met een snelle release wordt bedoelt dat als je de druk van de teugels haalt, de druk ook meteen bij het paard wegvalt. Bij veel bitloze hoofdstellen zit hier een vertraging in, waardoor er tijd zit tussen het loslaten van de teugels en het wegvallen van de druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:58

secricible schreef:
met een snelle release wordt bedoelt dat als je de druk van de teugels haalt, de druk ook meteen bij het paard wegvalt. Bij veel bitloze hoofdstellen zit hier een vertraging in, waardoor er tijd zit tussen het loslaten van de teugels en het wegvallen van de druk.

Oh okai! Bedankt voor het antwoorden, weet ik dat ook weer. :=

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:00

Met een hackamore moet je kunnen rijden net zoals je met sporen en slof om moet kunnen gaan anders kan je je paard enorm verpesten. Doordat het een enorme druk geeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:27

beauisvancie schreef:
Met een hackamore moet je kunnen rijden net zoals je met sporen en slof om moet kunnen gaan anders kan je je paard enorm verpesten. Doordat het een enorme druk geeft.

Met alles moet je kunnen rijden. Met een bit kun je net zulke enorme druk geven, alleen dan op een kleiner oppervlak op een gevoeliger deel van het paard. Met een zweepje moet je ook om kunnen gaan...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:26

Citaat:
Niet mee eens. De hack met lange scharen is in wezen vriendelijker, bij die met korte scharen treedt er veel meer ruis op.

Blijft wel dat je er met beleid mee moet rijden, maar dat moet met elke optoming

Een hackemore met lange scharen geeft misschien wel minder ruis door zijn tussenstangetje, maar door de lengte van de scharen heb je meer hefboom dan bij korte scharen.
Maar inderdaad (zoals al gezegt) met alle optomingen moet je met beleid en gevoel gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:34

Dat is ook zeker een reden om er heel bewust mee om te gaan. Je moet dan echt met veel beleid rijden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:02

Het is wel zeker waar dat je de neus kan breken (als hij niet goed afgesteld is, en dat is nogal vaak...)
Daarnaast een hackemore is voor sommige paarden DE oplossing, ik had er ook een met bit helemaal dol, hackemore niks aan de hand, los teugeltje. Echter vind ik het zelf helemaal niet fijn rijden als je 'contact' hebt staat hij zo goed als strak, en qua sturen ook niet ideaal.
Soms word het gebruikt icm bit (in hogere springsport) en is het eigenlijk een extra 'rem'.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:02

Vjestagirl schreef:
beauisvancie schreef:

Met alles moet je kunnen rijden. Met een bit kun je net zulke enorme druk geven, alleen dan op een kleiner oppervlak op een gevoeliger deel van het paard. Met een zweepje moet je ook om kunnen gaan...

Daar geef ik je gelijk in.
Maar met het een meer als met het ander ik kan moeilijk alles op gaan noemen.