Zadel blijft naar voren schuiven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:09

Er vanuit gaand dat men je een zadel heeft verkocht wat past bij zijn rug/ bouw.

De zadelmaker en extra, 4e singelstoot aan de voorboom laten bevestigen, wil ook wel eens helpen. Zeker bij pony's die smaller zijn bij de schouder en wat breder bij rug/buik

JC zadels met bredere boom hebben ook deze 4e singelstoot. Sommmige euroriding zadels ook.
Laatst bijgewerkt door barrye op 28-02-11 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Re: Zadel blijft naar voren schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:36

Tsjah, ik heb zo'n wintec cair en die kun je zeker niet opvullen...

Iedereen bedankt :) Jullie zijn echt geweldig!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:45

Cair eruit laten halen en opnieuw vullen met wol naar de rug van je paard,

Ik heb dat al met verschillende wintecs gedaan.

Cair wordt naar verloop van tijd eng, komen scheurtjes in. Materiaal is een plastic achtig soort kunsstof. Door de beweging van de ruiter op het zadel en de paardenrug, slijt het materiaal en komen er vaak gaatjes in. en dus weg lucht. Daarnaast zit er ook een dun laagje foamachtige kunsstof in de kussens.

Geef mij maar gewoon wol gevuld, zeker op de lange termijn

Noa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:48

ik zou het gaan proberen met een voorsingel of een staartriem.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:52

xMERCURY schreef:
Een voorsingel en staartriemen zijn helaas geen optie.. Van beide krijgt ze wonden (en echt hele erge en grote) en van een staartriem wordt ze ook erg heet (bokken, wegrennen, gespannen zijn), heb dit meerdere malen geprobeerd maar het wende echt niet.. Hoezo moeilijke pony? :P

Voor zover ik weet zijn anatomische singels en banaansingels gewoon hetzelfde... Alleen kennen ze bijvoorbeeld de term banaansingel niet in Belgie..

Deze heb ik :)

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =121&ty=18

Iedereen alweer heel erg bedankt! :D

Dat is geen banaansingel. Als je goed kijkt, zie je dat de gespen gewoon 'recht' tegenover elkaar liggen. Deze singel heeft geen enkele nut. Kun je vergelijken met een gewoon rechte singel. Optisch voor jou lijkt ie anatomisch, maar echt, een nutteloos ding. Een echte banaansingel is als een banaan bebouwd. En dan is de voorste korter dan de achterste. Ik ken mensen die idd erg veel baat bij zo'n singel hebben. Ga naar een goede zadelmaker en leg het probleem daar neer. Kan de verkoper van je zadel hier niet goed over adviseren? Ik vind het de taak van die persoon. Een goede zadelmaker zal jou de goede singel meegeven.

Ow en Cair? Ja, idd. Die er uit en goede wol! ;) Helemaal mee eens Evaline! Er gaat niks boven een goede wollen vulling.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:15

idefix4 schreef:
xMERCURY schreef:
Een voorsingel en staartriemen zijn helaas geen optie.. Van beide krijgt ze wonden (en echt hele erge en grote) en van een staartriem wordt ze ook erg heet (bokken, wegrennen, gespannen zijn), heb dit meerdere malen geprobeerd maar het wende echt niet.. Hoezo moeilijke pony? :P

Voor zover ik weet zijn anatomische singels en banaansingels gewoon hetzelfde... Alleen kennen ze bijvoorbeeld de term banaansingel niet in Belgie..

Deze heb ik :)

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =121&ty=18

Iedereen alweer heel erg bedankt! :D

Dat is geen banaansingel. Als je goed kijkt, zie je dat de gespen gewoon 'recht' tegenover elkaar liggen. Deze singel heeft geen enkele nut. Kun je vergelijken met een gewoon rechte singel. Optisch voor jou lijkt ie anatomisch, maar echt, een nutteloos ding. Een echte banaansingel is als een banaan bebouwd. En dan is de voorste korter dan de achterste. Ik ken mensen die idd erg veel baat bij zo'n singel hebben. Ga naar een goede zadelmaker en leg het probleem daar neer. Kan de verkoper van je zadel hier niet goed over adviseren? Ik vind het de taak van die persoon. Een goede zadelmaker zal jou de goede singel meegeven.

Ow en Cair? Ja, idd. Die er uit en goede wol! ;) Helemaal mee eens Evaline! Er gaat niks boven een goede wollen vulling.

Bedankt voor je uitleg! Heb je misschien een plaatje van een echte banaansingel dan? :P

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:18

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:23

Je moet een zadel hebben met een 3 punts V-singel systeem, dan ben je van alle ellende af.
Had dit probleem ook, heb dit op aanraaden van zadelmaker erin laten zetten en inderdaad, schuift niet meer naar voren, succes!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:31

Mercury: Ja, dat is een banaan- of maansingel. Hoe heet die in België? Die werken bij bolle paardjes wel. V-singelsysteem en 3-punts V tja, het zou kunnen, maar ik zou eerst kijken of het met een banaansingel kan. Dat is goedkoper voor de eigenaar. :j
Ik zou idd ook geen elastiek prefereren. Ik vind vooral het singelen dan niks. Onze Bolle Des heeft daar ook altijd problemen mee. Die heeft overigens een erg goed liggend Engels zadel op de rug. Tot nu toe vind ik persoonlijk de Engelse bomen geschikter voor ronde paarden dan de Duitse. De Engelsen hebben naar mijn idee meer ervaring met de rondere paarden. De cob is ook geen rank beestje.

Onze PRE heeft een maatgemaakt zadel, net als onze Dartmoor. Komt uit Engeland. Vooral bij onze Dartmoor kan ik het verschil heel goed merken. Hij blaast zich niet meer op bij het zadelen. Bij hem hoeven we nooit meer na te singelen. Ja sinds kort wel, omdat ie tegenwoordig meer moet werken voor zijn kostje. :+

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:39

Toen ik belde naar de ruitershop, klonken ze alsof ze een maanmannetje aan de lijn hadden. Ze begrepen er helemaal niks van :o

Wordt lastig... Een pruts van 16 die werknemers van een ruitershop moet gaan vertellen dat de singel geen enkel nut heeft... Zucht. Bedankt voor je hulp idefix4 :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:43

Divoza? Die leveren volgens mij ook in België. ;) Of kom een keer op de koffie en dan gaan we even langs bij het Drunens Ruiterhuis. Die weten ook heel goed hoe ze dit soort dingen moeten oplossen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:47

Heb net op de site van Divoza gekeken maar kan niks vinden van een banaan/anatomische singel... Balen!

Dat is nog helemaal niet zo ver! :D Ik ga eerst mijn probleem maar eens op zien te lossen met de ruitershop van nu. Kan niet wachten tot morgen! :+

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:48

Je hebt juist een achtertuig/broek nodig (breechen)
http://www.crestridgesaddlery.com/breast_collars.html
Helaas ben ik ook al een tijdje op zoek naar zoiets maar ik ben bang dat het op maat zal moeten laten maken door mijn zadelmaker.
Zal wel weer een aardige duit kosten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:55

Met een goed ontwerp hoeft dat niet moeilijk te zijn. En een maker is natuurlijk zo gevonden. Ik weet wel iemand die dit zou kunnen maken.

Onze Dartmoor Prince kochten we overigens met een 'goed passend' zadel. Een S&K zadeltje. Binnen een maand lag er een andere op, die al iets beter lag: een barefood kids. Maar echt, kind bleef er naast vallen. Had er helemaal geen grip mee. Toen ben ik gaan meelopen met een zadelmaker. Hij bestelt zijn zadels rechtstreeks uit Engeland. Maatgemaakt. Hij neemt de maten en geeft ze door. Prince zijn zadel ligt echt perfect. Schuiven duidt er helaas vaak nog op, dat het toch niet helemaal lekker ligt nog. Het jammere is, dat het beroep zadelmaker niet beschermd is. Iedereen mag zich zo noemen en het staat niet op zijn voorhoofd of zijn ideeën passen bij jouw paard. Als ik het verhaal zo lees, zou ik opperen om er tijdelijk een kavalkadesjabrakkie of een prolite onder te leggen. Naar voren schuiven kan duiden op een iets te brede boom. Sommige makers meten iets breder aan, met de gedachte dat een paard gaat ontwikkelen met een goed passend zadel. Een goed bespierd paard op leeftijd doet dat niet zo snel.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:41

Ze willen het oplossen met een voorsingel.

Jullie ervaringen? (Mij lijkt het absoluut niks : ( )

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:52

Een voorsingel voorkomt juist het naar achter schuiven van een zadel. Totale onzin om dat hier te gebruiken dus.
Bij het naar voor schuiven heb je juist een achtertuig nodig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:01

achtertuig is los bij de meeste zaken te bestellen , gewoon een normale broek van een tuig nemen en klaar
voorsingel ga je niet happier van worden
zeker niet wetend dat ze dan zadel zodanig verbouwd hebben voor je dat ze m niet meer retournemen/inruilen
al denk ik , de pony kennende , dat je probleem veel simpeler op te lossen is

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:08

Oke, maar de voorsingel zijn ze apart komen brengen... Dus die zit dan los, gewoon voorop dat paard. :? Lijkt me echt rot zitten voor dat beessie...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:12

okee een ijslander type voorsingel dus
dus voor je zadel ..
en hoe denken ze dat dan het zadel naar achter blijft ?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:17

Geloof weer een ander type.. Ze hadden het over haken oid? Zal hem morgen zien.. En ze denken dan dat mijn zadel door die singel naar achter blijft...

M_VainqueurJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:32

maar de singel die je nu hebt...die ligt toch echt verkeerd om. Anders bakken mijn zadelmaker instructrices en ruitershop medewerkers er allemaal niks van!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:33

Die passier bedoel je? Die passier moet in ieder geval wel wat de ronding naar voren, want andersom gaat het gewoon niet :P

M_VainqueurJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:35

hoezo gaat het andersom niet?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:40

Ehm ja, lastig. Heb het vandaag toevallig geprobeerd! Met aansingelen zag ik al dat het niet helemaal lekker zat, zeg maar niet even strak aan beiden kanten en toen ik op mijn paard zat voelde ik gewoon bij iedere stap een soort 'knak', ben dus meteen afgestapt en gekeken wat er was. Paardje liep ook erg moeilijk hihi.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:42

listiglistje schreef:
listiglistje schreef:
een voorsingel aanschaffen :)

http://www.horsetopshop.nl/a-10018819/s ... voorsingel

Zeker geen voorsingel aanschaffen zijn ondingen die drukgeven op de schofwervels en veel pijn bij het paard kunnen veroorzaken!!!!!!!
Zou in de paardennota moeten worden opgenomen dat deze ondingen niet meer verkocht zouden moeten worden.
Als niets helpt kun je nog sticky pads proberen of anders een staartriem.