Ligt een boomloos zadel altijd goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:00

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:02

jeniej

Re: Ligt een boomloos zadel altijd goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:06

ik heb gekeken het zijn idd wel mooie zadels maar zijn die ook geschikt voor een korte rug? en kan je dat dan zelf verstellen want hoe weet je dan of die goed ligt?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:19

ja zeker geschikt voor korte rug
ja kan namelijk verschillende maten kussens krijgen
staan fotos op de site waar je kan zien of ie goedligt
en buitenzinnig wil ook wel bij je komen om je zadel goed te leggen zeg maar
maar is heel makkelijk zelf te doen

verder heb ik nog geen ervaring want zadel komt als het goed is morgen binnen
en ik heb de 1 a kortste kussens eronder genomen want ze had ruimte tot 43 cm op haar rug

buitenzinnig zit ook hier op bokt ;)

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:34

okee heel erg bedank voor de informatie ik ga nog maar eens goed na denken over wat voor een zadel ik nu ga nemen. :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:40

ja is maar net wat wil je
wedstrijden?
gewoon recreatief ?

ik rij straks veel buiteritten en wil vooral stevig en lekker zitten
en omdat mijn paardje nog jong is hoop ik hier even 3 jaar mee vooruit te kunnen ;)

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:48

ik wil uiteindelijk wel wedstrijden maar ze is nu nog iets te dik :o ze moet nog een paar kilo's afvallen en ik weet niet hoelang dat gaat duren ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:51

Je kunt ook een testzadel aanvragen bij bijvoorbeeld www.equixantos.com . Of je kan er langs gaan, en dan helpen ze je met passen, dat heb ik ook gedaan.
Met een Barefoot Cheyenne mag je trouwens dresuurwedstrijden rijden, maar niet de hoge klassen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:52

orion_ schreef:
Nee, niet ieder boomloos zadel ligt automatisch goed op ieder paard. Doordat ze zo verstelbaar zijn (andere pommel) is het vaak wel makkelijker om ze passend te maken.
Echter is niet ieder paard geschikt voor een boomloos zadel. Paarden (maar ook ruiters) met een gevoelige rug, zijn beter af met een boomzadel.

Niet mee eens. Ik heb veel gezien dat paarden opmerkelijk opknapten en veel beter te rijden waren met een boomloos zadel.

Oh, en trouwens: met de Barefoot London mag je ook dressuurwedstrijden starten, dat is hét dressuurzadel.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:54

Zoals de anderen al zeggen: het is zeker niet zo dat ieder boomloos zadel op ieder paard past.

Zo liggen de barefootzadels absoluut niet lekker op mijn fjord, maar ik ken ook genoeg hafjes en fjorden waar ze wél prima op liggen.
Ik heb zelf nu een trekker endurance pro waar ik ontzettend tevreden mee ben.
Ik raad je echt aan een aantal verschillende zadels te proberen en bij twijfel te laten controleren.

Probeer een weekje een testzadel en/of laat bijvoorbeeld buitenzinnig eens langskomen met een aantal zadels. De trekker wordt ook verkocht door Green Distance, zij kan ook aan huis komen om te passen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:13

Dit met veel interesse gelezen, zit een beetje met hetzelfde. Heb een trekpaard maatje tank (ze is echt vierkant) en rijd nu eigenlijk altijd zonder zadel. Zit heerlijk, echt als een stoel, maar lange stukken draven houd ik niet vol, mn buik- en rugspieren vinden dat niet prettig ;)

Ik heb nu mn oog laten vallen op een Barefoot Cheyenne (Dry-Tex), maar inderdaad, past dat wel enzo?

Ga de sites eens bekijken die hier als tip gegeven zijn!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:52

Jaan81 schreef:
Dit met veel interesse gelezen, zit een beetje met hetzelfde. Heb een trekpaard maatje tank (ze is echt vierkant) en rijd nu eigenlijk altijd zonder zadel. Zit heerlijk, echt als een stoel, maar lange stukken draven houd ik niet vol, mn buik- en rugspieren vinden dat niet prettig ;)

Ik heb nu mn oog laten vallen op een Barefoot Cheyenne (Dry-Tex), maar inderdaad, past dat wel enzo?

Ga de sites eens bekijken die hier als tip gegeven zijn!

Toevallig gisteren een (mooi bruin :P ) Drytex Cheyenne zadel afgeleverd op een 3 jarig Belgisch trekpaard
Dat lag er heel mooi op (pommel XXL)
De London lag op dit paard wat minder mooi maar dat verschilt natuurlijk per paard

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:24

Juliette86 schreef:
jeniej schreef:
okee dankje wel maar heb je dan in de berefoot ook nog verschillende soorten? want je heb ook richting western en dressuur geloof ik?

Dat verschil is te verwaarlozen. Het gaat om de basis opbouw van het zadel, niet om de looks, kleur of tooling.

Ik vond dat hier wel verschil in zat :j
Heb voor mijn haf eerst de barefoot cheyenne gehad, paste prima maar toch steeds problemen met de plaats van de singelstoten, waardoor het zadel naar voren schoof (ook met banaansingel). Daarna heb ik een barefoot arizona gehad en nergens meer last van, de singel leek daar van nature wat verder naar voren te liggen.

Op mijn arabier was barefoot dan weer geen succes, en ze heeft echt geen vreemde rug. Ze is breed maar niet breder dan mijn haf was, maar op haar schoof het zadel gigantisch opzij naar beide kanten. Heb er 1 keer naast gelegen dankzij het zadel, dat bij een gekke sprong gewoon aan de zijkant van haar buik hing. Niet zo fijn bij een paard dat net onder het zadel is ;) Voor haar heb ik nu dus weer gewoon een boomzadel.