Aansnoerneusriem.. ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:21

Door gewoon die neusriem losser te doen.
Gewoon maar verder rijden op druk schiet ook niet op.

Amyc

Re: Aansnoerneusriem.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:27

moonfish weet niet of je het tegen mij had? maar ik bedoelde in elk geval dat de ruiter voor mij continue druk gaf in zijn mond, en ik doe dat niet waardoor hij mijn bit vastpakte en het op een rennen zette. nu heb ik mijn neusriem net wat strakker zitten en kan hij dus geen bit meer vastpakken en kunnen we ontspannen onze rondjes rijden.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:29

Beetje raar. Mensen willen dat het paard loslaat in de kaak, maar hoe kan dat in hemelsnaam met een aangesnoerde neusriem?! :?
Zo'n neusriem is een handig tooltje om ruiterfouten te verbergen.[/quote]

Ben ik het volledig mee eens. En vasthouden in de kaak loopt door tot in de rug, waardoor je ook problemen krijgt met ondertreden en lengtebuiging. Echt waar, je neusriem een paar gaatjes losser doen maakt een enorm verschil in de lossigheid van je paard.

Veel (gevorderde) ruiters zouden beter eens zonder neusriem rijden, als het paard z'n mond opendoet, dan weet je tenminste dat je iets fout aan het doen bent.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:31

Amyc schreef:
moonfish weet niet of je het tegen mij had? maar ik bedoelde in elk geval dat de ruiter voor mij continue druk gaf in zijn mond, en ik doe dat niet waardoor hij mijn bit vastpakte en het op een rennen zette. nu heb ik mijn neusriem net wat strakker zitten en kan hij dus geen bit meer vastpakken en kunnen we ontspannen onze rondjes rijden.

Maar hij kan nooit echt loslaten door zijn hele lijf als die neusriem zo strak vastgesnoerd zit. Wat je nu doet is gewoon symptoombestrijding en lost het probleem niet op.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:33

ik heb een aansnoer puur voor de sier :=

voor de rest gebruik ik mn aansnoer niet voor een bepaalde bedoeling

zafira_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:44

M_hartje_M schreef:
ik heb een aansnoer puur voor de sier :=

voor de rest gebruik ik mn aansnoer niet voor een bepaalde bedoeling

Dat is bij mij ook zo :j

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:45

gebruik m ook zeker niet strakker dan een gewone gecombineerde, maar scheelt schuurplekken op mijn paard. Mijn paard opent nooit zijn mond tijdens het rijden, dus waarom zou ik m strak doen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:59

Splendesco schreef:
Jolliegirl schreef:
Mensen hebben niet door dat de tandwortels van een paard heel dicht bij de huid liggen...
En je dus met een AN daar heel veel druk op legt, en dit zeer pijnlijk kan zijn voor het paard.

Lijkt mij dat de wortels nog steeds in het kaakbot liggen net als bij ons?
Dat het niet prettig is als je een neusriem te strak doet lijkt mij logisch.

De wortels liggen zéér oppervlakkig.
Ik sta regelmatig in de slachterij met hoofden te werken, vandaar dat ik dit weet.
De wortels liggen direct onder het stukje huid met een heel dun laagje ''vet''/weefsel eroverheen.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:14

Er wordt gezegd dat, dat neus/snoer-riempje er voor is om het bit op zijn plaats te houden, zodat het niet al te veel gaat schuiven??? Ik rijd zelf met westernhoofdstel zonder neusriem/sperriempjes, maar mijn bijrijdster met een engels hoofdstel. Als ik met het engelse hoodstel reed, haalde ik vaak het riempje er vanaf.... ik houd daar helemaal niet van. Ze heeft nu een nw hoofdstel gekocht ZONDER zo'n extra riempje *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:37

CleovG schreef:
Ja logisch toch, anders doet je paard z'n mond toch open? :+

En hoe wil je dan dat het paard de kaak ontspant en nageeft?

Neusriemen duwen de wangen (binnenkant van de mond) tegen de tanden en dat is pijnlijk. Helemaal als de neusriem ook nog dik onderlegd is.