Scherper bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:17

Je hebt ook al een topic geopend dat je paard een wond in de mond heeft...
Ik wil niet meteen insinueren dat het door je huidige bit komt maar een nog scherper bit is ECHT geen oplossing.

Overleg met je instructrice, als die het antwoord niet weet..... ga dan op zoek naar een andere instructrice.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:17

Martingaal eraan?

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:19

Lies21 schreef:
Ik wil niet meteen insinueren dat het door je huidige bit komt maar een nog scherper bit is ECHT geen oplossing.

Overleg met je instructrice, als die het antwoord niet weet..... ga dan op zoek naar een andere instructrice.....

Jaa dat komt omdat hij dus met dit bit niet te houden is en dan moet ik wel hard trekken. En dit is dus alleen op het strand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:19

Een scherper bit is eigenlijk alleen een oplossing als je voor de veiligheid een noodrem erbij wil hebben, een bit met dubbele teugel dus zoals een pelham. Bij zo'n bit gebruik je het scherpe deel alleen in de echte noodgevallen, en stomp je het paard ook niet af. Maar in een onervaren ruiterhand kan ook zo'n 'veilig' bit flinke schade aanrichten, dus ik zou het zeker rijtechnisch proberen op te lossen ipv met bitten gaan wisselen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:21

lovepalomina schreef:
Lies21 schreef:

Jaa dat komt omdat hij dus met dit bit niet te houden is en dan moet ik wel hard trekken. En dit is dus alleen op het strand.

Maare heb je het al met je instructrice over gehad?

lovepalomina

Re: Scherper bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:22

Ik heb vandaag les dus ik zou het vragen..

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:22

+:)+

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:23

lovepalomina schreef:
Lies21 schreef:

hard trekken is never nooit de oplossing, zoals ik al zei vraag je instructrice, zo te horen ben je niet echt zacht in je handen, dan lijkt het me geen goed id.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:24

oke maar moet ik hem dan maar gewoon 10 minuten laten rennen? hoe moet ik hem anders stoppen? Maar ik de bak enzo is hij heel braaf en juist heel zacht in de mond. Dus het lig echt aan het strand..

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:25

Of jij bent anders op het strand. Maar je moet waar dan ook controle kunnen houden.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:30

Indd, misschien ben jij juist wat meer gespannen @ strand? Anders eerst even longeren voordat je naar het strand gaat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:30

ik ben het met een aantal hier eens dat een scherper bitje het m af en toe net kan doen,wel blijf ik van meneing dat ook al hang jij er een scherper bitje in en je paard wil gaan en jij gaat er met je volle gewicht inhangen dat je paard dan ook door dat scherpe bit heen zal drammen,les ...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:32

lovepalomina schreef:
oke maar moet ik hem dan maar gewoon 10 minuten laten rennen? hoe moet ik hem anders stoppen? Maar ik de bak enzo is hij heel braaf en juist heel zacht in de mond. Dus het lig echt aan het strand..

Gewoon een (scherpe) volte maken. Zorg dat je vooral stuurt met je benen. En niet elke keer dat je op het strand bent hard gaan galopperen, maar ook gewoon stappen en draven zonder te gaan galopperen. :)

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:33

Skygirl schreef:
lovepalomina schreef:

Gewoon een (scherpe) volte maken. Zorg dat je vooral stuurt met je benen. En niet elke keer dat je op het strand bent hard gaan galopperen, maar ook gewoon stappen en draven zonder te gaan galopperen. :)

Ik denk dat jullie denken dat ik zo'n penny kind ben, maar ik weet echt wel wat ik doe, ik ga helemaal niet naar het strand om alleen maar te rennen, natuurlijk stap en draaf ik ook heel veel !

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:34

We willen alleen maar helpen hoor. ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:35

Ze bedoelt denk ik eerder dat je beter naar het strand kunt gaan, zonder te galloperen lijkt me ;)

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:35

Klodder schreef:

Haha fijn

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:35

Klodder schreef:

Indd :P

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:36

lovepalomina schreef:
Klodder schreef:

Haha fijn

Ja he :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:37

lovepalomina schreef:
Skygirl schreef:

Ik denk dat jullie denken dat ik zo'n penny kind ben, maar ik weet echt wel wat ik doe, ik ga helemaal niet naar het strand om alleen maar te rennen, natuurlijk stap en draaf ik ook heel veel !

Nee hoor dat denk ik helemaal niet. Had ditzelfde probleem met mijn pony (maar dan op de zandweg). Bij hem moest ik echt vaker stappen dan galopperen zodat hij niet ging denken'GALOPGALOPHARDHARD'. En ook heel vaak een heel ontspannen galopje. Je moet gewoon zorgen dat je pony het strand niet meer associeert met heel hard gaan. ;) Oh en ook altijd alert op blijven dat je hem niet op het strand niet onder je uit laat lopen (ook niet in stap en draf of een heel klein beetje), want zelf liet ik dat nog weleens een beetje oogluikend toe, maar daar maakte ik het mezelf erg moeilijk mee.

Remmen op het strand kan toch juist prima door een volte in te zetten en dan te verkleinen?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:39

En je kunt ook op verschillende plekken en niet alleen het strand en dan steeds hetzelfde stuk hard gaan, zodat je pony niet 1 plek associeert met HARDINGALOP

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:40

TS, er is helemaal niets mis met wat je tot nu toe hebt gedaan.
Als mijn paard niet te houden was, had ik ook echt een noodstop gemaakt. Alleen, nu verder...

Ga voorlopig niet meer galloperen op het strand. Ga eerst werken ( ook in de bak ) aan controle, controle houd niet alleen in dat je paard goed is in de mond of braaf is. Controle houd ook in reactie! Veel tempowisselingen rijden en reactie willen krijgen enz.

Ga dan rustig aan uitbouwen buiten, dus buiten ook die tempowisselingen rijden, reactie vragen en controle.. controleren.
Geloof me, het verschil ga je merken. Pas als jij weer vertrouwen hebt probeer je een galopJE... Als je paard meteen hard gaat, meteen terugnemen, niet trekken, eerst proberen op de volte te zetten...

Het gaat je wel lukken, maar probeer het eerst met je rijden op te lossen ipv meteen naar andere dingen te grijpen...

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:54

En heb je al met je instructeur gepraat? :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:51

Ik vind een scherper bit helemaal niet 'laf'. TS geeft aan dat hij in de bak heel fijn te rijden is en niet sterk is. De tip van een pelhalm of pessoa met dubbele teugels vind ik erg goed. Gewoon lekker rijden op de 'gewone' teugels en als hij sterk wordt pak je even je andere teugel erbij, opletten vriend ff bij de les blijven paard :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:13

Maar bij 'ik moet constant trekken want hij blijft te sterk' werkt ook een bit met dubbele teugel averechts. Dat is handig als een paard heel af en toe even onhandelbaar wordt, maar niet voor een paard dat in een bepaalde omgeving aan een stuk door niet te houden is. Dan kun je niet anders dan rijtechnisch oplossen.