bonte onderlegger ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:06

De bontjes worden zowieso niet goed gebruikt iedereen doet deze tussen zadel en sjabrak in. Dan heeft het bontje dus totaal geen functie. Een bontje hoort eigenlijk onder het sjabrak dan heeft het pas nut.

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:20

biancavos schreef:
YoshaMonica schreef:
Dus als iemand een zadel heeft die niet echt goed past. bijv. de achter een beetje 'stuiter' op de rug kan je een bontje nemen om het op te lossen?

nee, dan moet je een zadelmaker laten komen.
enige waar een bontje nog een beetje bij kan helpen is als het zadel iets te breed is, en er verwacht word dat het paard breder gaat worden.

Ok dankjewel! Maar ik snap deze zin dan niet. ´ Het absortbeert schokvorming, balanceert temperatuursschommelingen en voorkomt drukkingen en schuurplekken´ Ze zeggen dan eigenlijk de het bontje de schokken opvangt en voorkomt drukkingen en schuurplekken. of niet?
Sorry dat ik zo veel vraag, maar ik wil het graag weten. [;

Dunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:42

Ik krijg er ook geen hoogte van, Omdat myn zadel eerst een beetje verschoof zei iemand tegen mij dat ik er een bondje onder kon leggen dat was dan beter?
( Het verschoof van links naar rechts, niet van voor naar achter haha.)
Is is het zo dat een bontje tussen sjabrak en zadel daar tegen helpt?
Ik heb geen flauw idee..

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:48

Moatsje: dat was ik nog vergeten te zeggen, het effect van bont valt wel doordat het tussen het dekje en zadel wordt gebruikt, daarom een sjabrak van bont beter dan een onderlegger.

Ja, bont (wel van echt wol) voorkomt schuurplekken en drukkingen door het materiaal en doordat het naadloos is geen schuring. Tussen het wol zit lucht, hierdoor heeft het een isolerende werking waardoor de temperatuur beter te reguleren is.

Dunky: Een bontje kan wel iets opvangen bij een zadel dat net niet past, maar corrigeert niet. Om te corrigeren heb je pads van Cavallo, deze werken net als een tempur matras: reageren op warmte en veert mee waar nodig. Dit is echter niet om een niet passend zadel goed te krijgen, maar kan wel helpen bij drachtige merries of een paard dat van veel naar weinig bespiering gaat.
Ook deze pads zijn te vinden op de site, er zijn er meer die ook geschikt zijn voor veelzijdigheids of dressuurzadel, maar deze staan nog niet afgebeeld.

Meer info over het bont is te vinden bij productinformatie.

sjimmyke

Re: bonte onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 23:40

ik hbe dus inmiddels mijn bontje aangeschaft en ze vertelde me dat het goed was voor de drukverdeling
en ventilatie

niet te gebruiken als vervanging van een slecht liggend zadel dat het dan beter ligt dan kun je beter naar de oorzaak zoeken die bij het zadel past opvullen of een passend zadel kope

ik heb hem dus gekocht voor drukverdeling en schokdempend en heb een goed opmaakt gemaakt liggend zadel

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:39

sjimmyke schreef:
ik heb hem dus gekocht voor drukverdeling en schokdempend en heb een goed opmaakt gemaakt liggend zadel

door een bontje onder het zadel word je goed passende zadel minder goed passend, een bontje zorgt ervoor dat het smaller word.