Veiligheids stijgbeugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:51

Ik heb zelf de quick-out en vind dat een fijne beugel, al heb ik nog nooit ze laten uitklappen tijdens het vallen, en dat hoop ik ook nog maar even niet mee te maken.
Ik vind het wel een fijn idee dat zelfs als je met bergschoenen rijdt niet kan blijven hangen.
Daarbij vind ik van de quick-out ook wel fijn dat het vrij zware beugels zijn, op de een of andere manier vind ik dat makkelijker rijden dan met lichtere beugels. :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:52

Ik heb zelf geen veiligheidsbeugels maar "normale" beugels.

Die bb beugels lijken me wel erg fijn voor je gewrichten enzo maar of ze veel veiliger zullen zijn dan normale beugels vraag ik me af. Maar denk dat er maar weinig beugels zijn waar je echt niet in kan blijven hangen..

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:57

Ik heb aan mijn ene zadel de kwik out beugels ( http://www.roekeruitersport.nl/contents ... beugel.jpg ), die voldoen prima. Klappen ook goed open als je eraf valt. Ik ben daar nog nooit mee blijven hangen.

Aan mijn andere zadel heb ik deze( http://www.rospaardensport.nl/ky.jpg , een variant op de kwik out. Als je daar doorheen schiet, eraf valt of wat dan ook, klapt alleen de zijkant open (en niet zoals bij de kwik outs de hele onderkant mee). Er zit een magneetje in in het stuk wat open gaat, dus dat zit opzich netjes vast, maar als je veel druk op zet (als je dus valt bijv.) gaan ze makkelijk open.
Voordeel is dat je er andere beugelblokjes in kan doen. De kwikouts worden vrij snel glad. Ik rij SGW's en met de cross merkte ik dat die beugels glad werden, vooral in combinatie met water. Kwikouts zijn ook een stuk zwaarder.

Biertabje

Re: Veiligheids stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:02

daarom had ik met cross altijd die metalen blokjes erin :j (zoals bij mijn GPG die er vast in zitten)

maar die waarvan de zijkant openschiet lijkt me wel een fijne beugel, mooiste zou zijn als er ook nog een veer in zit voor de enkels/knieen :P

maar moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit in de beugel ben blijven hangen(ook niet met normale of kunststofbeugels)

kun je met die korfdingen wel ver genoeg in de beugel komen? dat vroeg ik me af... ik ben springruiter en heb mijn ene enkel nu(door een val van paard ja :o ) al 2x ernstig verbrijzeld. dus ik moet die voet iets meer in de beugel hebben voor betere steun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:03

pmarena schreef:
Mooi is het ook niet , maar als je veilige beugels zoekt dan zal er toch iets anders uit moeten zien dan het standaard beugeltje :P

Ok, maar de Sprenger BB zijn ook gewoon veilig :) Dan heb ik liever die :P

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:04

Ik heb de eerste versie van sprenger, die bevallen super!! Maar ik ben wel aan het sparen voor de andere, Die lijken me namelijk nog fijner, mede door het brede plateau.

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:12

Biertabje:
Ik heb heel vroeger met gewone beugels gereden. Toen ben ik er ook nog nooit in blijven hangen. Toen ik een apart springzadel kreeg, heeft mijn moeder er veiligheidsbeugels bijgekocht (omdat ik er toen nogal vaak naast lag O:) ). Mijn nieuwere springzadel heeft ze toen ook maar weer meteen een set bijgekocht, wel een ander model dus omdat ik klaagde over de gladheid van die kwik outs.
Dat zou idd nog mooier zijn :D ! Maar lijkt me lastig haalbaar, want als een van die kanten open moet kunnen, kan je het denk ik niet zo krijgen dat ze beweegbaar zijn, zoals die sprengers of bow balance dingen. Dan valt die beugel uit elkaar als je er te hard op steunt :+

De nieuwere van mij, moet je wel bij opletten dat je niet teveel zand bij dat magneetje komt anders gaan ze wat sneller open (maar dat is geen probleem want het 'klapt' zo weer terug). Of als ik mijn tenen iets teveel naar buiten heb .. Dus afentoe zie ik dus dit terug op een foto :P :
Afbeelding

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:14

grappige foto :)

ja idd, maar dan moet je eerder denken aan veren boven de beugel(zoals de GPG) en dan met uitklapbare zijkant...

maja je kunt ook niet alles hebben :D

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:17

Oja dat kan natuurlijk ook nog. Dat zou wel kunnen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:22

Anthea schreef:
pmarena schreef:
Mooi is het ook niet , maar als je veilige beugels zoekt dan zal er toch iets anders uit moeten zien dan het standaard beugeltje :P

Ok, maar de Sprenger BB zijn ook gewoon veilig :) Dan heb ik liever die :P

Nouja , ik vind ze dus niet veilig , je kunt er alsnog doorheen schieten en in vast komen te zitten....
dus juist als je veiligheids-beugels zoekt om dit te voorkomen , dan voldoen ze daar dus niet voor :P

Het lijken me verder wel hele fijne beugels hoor , maar voor de veiligheid voldoen ze niet vind ik :)

Jetske, geinig joh , die foto :D
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-03-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:23

de quick release van mountain horse vind ik de fijnste in gebruik
(momenteel rij ik met western beugels onder een western zadel staan de mountain horse niet echt :o )

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:21

Ann_moi schreef:
Ik heb zelf de quick-out en vind dat een fijne beugel, al heb ik nog nooit ze laten uitklappen tijdens het vallen, en dat hoop ik ook nog maar even niet mee te maken.
Ik vind het wel een fijn idee dat zelfs als je met bergschoenen rijdt niet kan blijven hangen.
Daarbij vind ik van de quick-out ook wel fijn dat het vrij zware beugels zijn, op de een of andere manier vind ik dat makkelijker rijden dan met lichtere beugels. :)

Vandaag heb ik mn quick-outs na drie jaar weer eens getest, maar nee ze klapten niet open, waarschijnlijk was ik al te snel los xD

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:17

safestyle beugels

Ik raad je niet aan om die te gebruiken. Mijn vriendin is van haar paard afgevallen. Kletste tegen de muur van de bak aan. Dus was een redelijk ernsitge geval. En heeft door die beugel een litteken op der gehele bovenbeen in een U vorm. Al een paar keer aan geopereerd. In een strakke broek zie je het.
Behalve dat het neit mooi is, deed het ook super pijn natuurlijk. Dus ik heb het niet op die beugels.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:19

Anthea schreef:
Ik heb de Sprenger Bow Balance beugels, nu heb ik helemaal geen last meer van mijn enkels :)

die heb ik ook!!!! ik had best wel vaak last van mn knieen met rijden met deze beugels heb ik daar geen last van
10 min mee rijden en je bent verkocht!!
je kunt ook veel makkelijker druk houden op beide beugels, heb ik het gevoel

ik heb ze nog niet heel lang dus echt op veiligheid heb ik zelf nog geen onderzoek gedaan en dat hoop ik voorlopig ook zo te houden
dus ik ga ook niet zeggen dat ik er lang niet ben afgevallen want dan weet ik zeker dat ik morgen mag zandhappen :P

ben overigens nog nooit in een beugel blijven haken tijdens het vallen ook niet in "gewone" beugels

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:52

Voor dressuur heb ik de Kwik-out (waarom vind je dat niks dan?), en voor SGW/Springen de GPG met veiligheidsboog, ideaal voor het ontlasten van mn knieeen die anders erg pijn gaan doen.
En op Zwarte springzadel heb ik nog van mountain horse veiligheidsbeugels, met zwarte zijkant zegmaar.

Die met elastiek vind ik 10x niks, krengen schieten steeds weg. In de cross niet erg handig.

Sprenger beugels vind ik niks, vriendin is er alsnog in blijven hangen keer, dus ik vind dat niet genoeg zekerheid. :n

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:54

Tip voor iedereen die naast de veiligheidsbeugel wel vering wil hebben, ik rij nu met de combinatie veiligheidsbeugels van MH en GPG adapters erbovenop :j

Gaat super goed en ik vind het veiliger als de sprenger beugels(heb beide modellen getest (zowel met vallen als met vering :o ) maar vond het beide weinig uitmaken, ik vind het systeem van GPG of jacobs veel fijner wat vering betreft)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:05

apple01 schreef:
safestyle beugels

Ik raad je niet aan om die te gebruiken. Mijn vriendin is van haar paard afgevallen. Kletste tegen de muur van de bak aan. Dus was een redelijk ernsitge geval. En heeft door die beugel een litteken op der gehele bovenbeen in een U vorm. Al een paar keer aan geopereerd. In een strakke broek zie je het.
Behalve dat het neit mooi is, deed het ook super pijn natuurlijk. Dus ik heb het niet op die beugels.

Even een schopje, aardig recent topic en interessant onderwerp.
Maar hoe krijgt je vriendin dat nou voor elkaar? En had het niet net zo goed met andere stijgbeugels kunnen gebeuren?
Ik ben ook aan het zoeken naar goede veiligheidsbeugels, zit te twijfelen tussen de safestyles en de Bow Balances...

Edit, ik vind die van jou ook erg mooi Jetske! Handig ook dat ze snel weer terugklappen, dat gebeurd bij de Quick-Outs niet vanzelf geloof ik, en daar heb ik al wat gruwelverhalen over gehoord, dus die worden het sowieso niet meer.
Welk merk is dat?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:24

Ik heb de Kwik-outs.
Worden inderdaad vrij snel glad (en zand plakt er ook in), maar ze zijn overlaatst eens opengeklapt bij een val, en dat heeft me deugd gedaan! Nuja geen deugd maar anders was ik zeker meegesleurd.

Extra veiligheid kaan ook anders. Waar je stijgbeugelriem aan je zadel hangt, dat metalen staafje?
Meestal kan je dat omhoog klappen en zou dit naar beneden moeten klappen als er druk op komt, zodat je stijgbeugelriem er kan af schuiven.
Maar door stof etc, zit dit vaak stroef, dus ik laat het gewoon naar beneden geklapt. Is ook handig bij het invetten van je stijgbeugelriemen, ze gaan er zo af :P geen gepruts!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:43

Ja inderdaad die metalen dingetjes gaan vaak erg stroef! En vaak kan ik de beugelriemen er ook niet aftrekken via de zijkant := Dus dan moet ik ze openmaken zeg maar

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:43

Die metalen dingetjes gaan bij mij gewoon soepel hoor :)) Geen last van stof ed. Heb ook altijd zadelhoes ed erover.

Kwik outs vind ik idd ook snel glad worden, zat al na te denken of daar niet speciale blokjes voor waren oid... is wel handig.

@Donnadan, ben wel benieuwd eigs wat voor gruwelverhalen? heb er nog nooit iets slechts over gehoord namelijk.

En dat met die safestyle beugels vraag ik me ook ten zeerst af hoe ze dat gedaan heeft... voeten veeeel te ver in de beugels, hakken omhoog en teen omlaag en dan erdoorheen schieten oid?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:54

@ MelanieB: ik heb ook een zadelhoes, maar hou ze voor de zekerheid toch maar naar beneden. Kreeg ooit eens iemand van de opmerking: "maar dan schiet dat los als ik mijn been achteruit doe" Had toen echt moeite om niet te vragen of dat been op paard z'n kont lag!
Voor kwik-outs bestaan er (bij mijn weten) niet andere blokjes, wel andere plakstofjes. Dus dat je dat stofje dat zo snel afslijt kunt vervangen.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:27

Ik heb de Sprenger Bow Balance en ik moet zeggen: DE BESTE stijgbeugels die ik tot nu toe heb gehad!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:09

Ik heb de Sprenger system 4. Maar denk dat je daar nog wel met je voet in kan blijven hangen. Heb ze zelf gekocht omdat ik zwakke knieen&enkels heb. Vind ze veel fijner dan m'n normale beugels.

Veiligheidsbeugels met elastiek heb ik een tijdje gebruikt toen ik m'n paard weer wat op ging pakken. Bijrijdster kreeg het voor elkaar om tijdens het rijden de elastiekjes te verliezen (ze viel niet eens, maar gewoon tijdens het rijden sprongen ze weg :+). Ze zijn lastig vast te maken als ze los geschoten zijn. Heb ze nu alleen nog voor als ik wil gaan springen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:38

Op dat veiligheidspalletje van je stijgbeugelophanghaak zou ik inderdaad niet vertrouwen , maar om hem naar beneden te doen is ook zo wat.... bij het ene zadel komen de riemen dan alsnog niet los bij een val , en bij het andere zadel ben je ineens je beugels kwijt als je een heuveltje op rijdt of je paard omhoog komt op 1 of andere manier , ook niet echt het meest toffe moment om je beugel kwijt te raken :P

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:37

Ik heb dat dingetje ook altijd omlaag zitten, en dan nog krijg ik mijn beugelriemen er met moeite af (en weer aan).
Ik heb even gezocht of ik het verhaal nog kon vinden, maar dat lukte niet. Het kwam er in het kort op neer dat de ruiter samen met paard was gevallen. Quick-Out klapte open, ruiter kwam netjes vrij. Quick-Out bleef open staan, uitstekende 'pin' spiesde het paard, paard moest afgemaakt worden.

Hoe klein die kans ook is, ik wil het risico niet lopen.