ervaring leren banaansingel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:40

Dat topic had ik ook gezien, maar daar ging het om een ANATOMISCHE singel, hier gaat het om een BANAAN singel. Het verschil tussen die 2 wordt ook aangegeven;

Citaat:
Daarnaast, beste Quir, heeft de TS een ANATOMISCH GEVORMDE singel, deze heeft geen enkel nut voor paarden waarop het zadel door de verder naar voren liggende singelplek naar voren wordt getrokken. Jij bedoelt een BANAANSINGEL maar dat is de singel in de OP duidelijk niet. Een anatomisch gevormde singel, zoals die TS heeft, moet met de uitsparingen naar voren. Anatomisch betekent: gevormd naar het lichaam. En dus zijn die uitsparingen voor de voorbenen.

Citaat:
Maar er zijn inderdaad verschillende soorten banaansingels. De meesten zijn bedoeld om met de bolle kant naar voren te dragen, zodat de singel het zadel niet naar voren trekt bij paarden die de singelplek ver naar voren hebben liggen.
Er zijn echter ook banaansingels, zoals die van mattes, die uitsparingen hebben en die met de bolle kant naar achteren gedragen moeten worden. Volgens mij zijn die banaansingels vooral voor buikige paarden gemaakt, zodat de singel met de vorm van de buik meevormt. Zou je die singel op een paard gebruiken met de singelplek ver naar voren, dan krijg je denk ik juist een averechts effect.
Kortom, het is nogal verwarrend

Of zie ik het nu verkeerd?

mmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:46

Voor mijn vz paard heb ik sinds bijna een jaar een leren banaansingel. Dit werkt precies zoals bedoeld en naar tevredenheid. De singelplaats ligt bij haar ook verder naar voren dan de stoten uitkomen, waardoor met een gewone singel het zadel naar voren getrokken werd.

Ik heb een leren passier trouwens, in gebruik en onderhoud echt super.

De bolle kant hoort naar voren te liggen, naar de voornemen toe. Dat weet ik zo zeker omdat tussen de gespen een "l" en "r" staat! Op deze manier zorgt de singel ervoor dat je wel op de juiste plaats de singel aan de stoten bevestigt en het zadel achter het schouderblad blijft liggen, maar hetbnaar voren schuiven voorkomen wordt doordat het bolle deel op de natuurlijke singelplaats ligt. Alsbje wilt maak ik graag een foto hoor, volgens de zadelmaker wordt dit heel vaak verkeerd gedaan.

ambre

Re: ervaring leren banaansingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:51

Ik vind dat er in het andere topic veel tegen gestelde berichten geplaatst worden.
Als je de foto van hierboven bekijkt en je houd je singel er naast zul je toch echt zien dat het de rechte kant(dus de bolle)is die naar voren toe wijst.
Anders zou je het zadel toch juist meer naar voren trekken?
De gespen vd singel horen verder naar achteren te liggen dan het stuk singel wat onder de buik zit.
Vind het zo moeilijk vanaf een plaatje,dan zie ik het niet goed!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:51

Goed, de uitdaging :+ ik maak morgen ook foto's (als ik het niet vergeet)
Als ik mijn banaansingel met de bolle kant naar voren doe, komen de gespen wijzend naar achteren terecht. Zou ik 'm andersom doen, dan wijzen de gespen naar voren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:52

Mijn singel zoals op het plaatje hoort toch echt met de holle kant naar de voorbenen toe. Doe ik hem andersom. Dan word het zadel juist naar voren getrokken en belemmert de singel ook de bewegingen van mijn paard.
Mijn paard geeft duidelijk aan dat hij de bolle kant naar voren niet fijn vind. Dus ik hou het gewoon op de holle kant naar voren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:54

Daarom zeg ik:ik snap er van zo'n fot vaak niets van.
Zie je de singel irl en buig je hem,dan zie je zelf wel waar de gespen naar toe wijzen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:09

Nou, ben benieuwd naar de foto's want na dit allemaal gelezen te hebben, snap ik er nog minder van dan in t begin. Sorry. :?

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 00:03

leuk dat er een hele discussie gestart is ;) maar de bolling moet naar voren zodat de singelpunten meer naar achteren komt te liggen, dat is het hele probleem bij mij voor het naar voren schuiven van mijn zadel!!
dus wanneer je de bolling richting de voorbenen doet, zal door de kromming de aansingeling meer naar achteren plaats vinden wat dus ook de bedoeling is ;)

dus mmu en dune hebben gelijk :)

vroeg me alleen af of het ook echt werkt en dus niet hoe ik hem zou moeten vastmaken... ;)

maar hoop dat jullie het nu ook begrijpen :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:09

Ik lees even mee. Volgens mij zijn ze er niet kleiner dan 50cm of wel?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:31

Kijk eens even goed naar de foto die ik geplaats heb.
Daar wijst de holle kant naar de achterbenen en de singelstoten naar de voorkant.

Of

Daar wijst de bolle kant naar de voobenen en trekken de singelstoten naar voren. En de singel ligt weer aardig dicht op de voorbenen.

En ja hij werkt bij mijn paard met de holle kant naar voren. Omdat andersom dus bij mijn paard niet past.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:42

ambre schreef:
De singel moet idd meer naar voren zitten tussen de benen,zodat het zadel wat terug blijft.
Singel zakt dus in het holletje,de nauurlijke singelplaats,dus dan zou het de bolle kant zijn die naar voren wijst.
Hij is dan achter de voorbenen juist weer uitgesneden zodat de benen goed vrij blijven om te bewegen.

Kijk nog eens goed naar de singel op de foto op de eerste pagina. Als je hem zo doet als jij zegt kun je nooit de singel vastmaken omdat de gespen dan in een hoek op de singelstoten staan.

De holle kant moet naar voren, zodat het midden van de singel verder naar voren is dan de gespen.

Overigens zijn er de afgelopen WEEK TWEE topics over banaansingels geopend. Had je de zoekfunctie gebruikt TS?
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-02-11 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 00:46

maar het lijkt mij dat zon singel met rechte uiteinden en alleen een bolling in het midden wel de bolling naar voren moet hebben, omdat de gespen recht staan word het zadel gewoon recht naar beneden getrokken en komt de singelplaats meer naar achteren te liggen omdat de bolling de ruimte van voren al in heeft genomen en dus niet verder naar voren kan schuiven..
pfff lastig te verwoorden...

maar snap wel dat met schuine gespen weer een ander verhaal is... maar ik wil dr 1 met rechte... dus meer zon soort wow singel zegmaar... kon ff geen goed plaatje vinden..

en ja ik had de zoekfunctie gebruikt maar aangezien het voor mij specifiek was en ik er niet voldoende antwoord uit kon halen, heb ik er zelf 1 geopend.. aangezien het nogal verwarrend is allemaal...
en ben blijkbaar niet de enige die nog niet voldoende uit de al bestaande topics heeft kunnen halen ;) (zie de velen mede-niet-begrijpers... ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:56

Een singel "met rechte gespen" is geen banaan en zal je niet helpen tegen het naar voren schuiven van je zadel.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 01:04

Sorrie maar morgen zal ik een plaatje zoeken, nu ga ik dat niet meer doen..
Maar als je toch alleen maar negatief commentaar kan geven waarom reageer je dan op dit topic.
Ik zit gewoon met een probleem waar ik hulp bij vraag, kom dan gewoon met duidelijke voorbeelden..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:09

Dat heb ik de afgelopen week al in twee andere topics gedaan. Als je die nou gewoon gelezen had ipv nóg een topic te openen. Kun je wel zo gepikeerd doen maar mijn zadel schuift niet meer omdat ik de juiste singel op de juiste manier gebruik. Als je niets van mij wil aannemen blijf je toch lekker met zadel en al heen en weer glijden joh. Veel plezier he.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 01:17

Deze heb ik ook gelezen maar kwam er nog niet helemaal uit en dus hoopte ik dat er nog andere mensen waren die mij misschien konden uitleggen hoe en wat..

En ik vind dat ik het allemaal op een normale manier gevraagd heb dus deze reactie vind ik erg overdreven en kinderachtig maargoed..

Want ik zeg al kom dan met duidelijke voorbeelden.. Maar blijkbaar wil ik dan niets aannemen en ja dit topic open ik ook echt omdat ik niet opensta voor informatie..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:04

hestejente schreef:
ambre schreef:
De singel moet idd meer naar voren zitten tussen de benen,zodat het zadel wat terug blijft.
Singel zakt dus in het holletje,de nauurlijke singelplaats,dus dan zou het de bolle kant zijn die naar voren wijst.
Hij is dan achter de voorbenen juist weer uitgesneden zodat de benen goed vrij blijven om te bewegen.

Kijk nog eens goed naar de singel op de foto op de eerste pagina. Als je hem zo doet als jij zegt kun je nooit de singel vastmaken omdat de gespen dan in een hoek op de singelstoten staan.

De holle kant moet naar voren, zodat het midden van de singel verder naar voren is dan de gespen.

Overigens zijn er de afgelopen WEEK TWEE topics over banaansingels geopend. Had je de zoekfunctie gebruikt TS?

Wanneer ik hem aan doe,ik heb een iets andere dan op de foto,zitten de gespen verder naar achteren dan het stukje singel onder de buik.
dus dan houd de singel het zadel naar achteren.
Zal straks eens kijken hoe ik de singel dan aan heb.Maar iig moeten die singels vanaf de zijkant gezien,wanneer je ze buigt de gespen verder naar achteren hebben.
Dan hoef je niet meer te denken aan holle/bolle kant,lijkt me makkelijker.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:33

Nou Hestejente, ietsje minder gepikeerd kan ook wel :)
Een banaansingel is zo ontworpen dat het middelste deel van de singel verder naar voren ligt dan de positie van de singelstoten. Om dat te realiseren, moeten de gespen verder naar achteren uitkomen ten opzichte van het middelste deel van de singel. Ik krijg dat alleen voor elkaar bij mijn banaansingel (eerste plaatje in dit topic) als ik de bolle kant naar voren doe. Als je wilt, zal ik vandaag proberen om foto's te plaatsen van beide manieren van bevestigen van dit type banaansingel.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:01

_Dune_ schreef:
Nou Hestejente, ietsje minder gepikeerd kan ook wel :)
Een banaansingel is zo ontworpen dat het middelste deel van de singel verder naar voren ligt dan de positie van de singelstoten. Om dat te realiseren, moeten de gespen verder naar achteren uitkomen ten opzichte van het middelste deel van de singel. Ik krijg dat alleen voor elkaar bij mijn banaansingel (eerste plaatje in dit topic) als ik de bolle kant naar voren doe. Als je wilt, zal ik vandaag proberen om foto's te plaatsen van beide manieren van bevestigen van dit type banaansingel.

Ik ben ook benieuwd naar jouw foto's :j Ben ook op zoek naar zo'n singel omdat ik een soortgelijk probleem heb bij mijn ronde merrie. Ik zou ook denken dat je de bolle kant naar voren moet houden zodat de gespen verder naar achteren komen te liggen.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 09:09

Ja maar kan me ook weer bedenken dat wannr je van die schuine singelpunten heb aan de banaansingel, dat dan de trekkracht anders word dat bij een singel die rechte gespen heeft maar in het midden wel de banaanvorm..

Wannr je naar het verloop van de singelstoten kijkt bij de schuine variant (als je zegmaar een rechte lijn ervan zou inbeelden) dan zie je dat wannr je de singel met de bolling naar achteren, wel het verloop van de singelstoten in een rechtelijn schuin naar achteren is, terwijl wannr je hem met de bolling naar voren het verloop van de singelstoten schuin naar voren is..
Hoop dat t zo duidelijker is..
Dus denk dat je dr dan echt 1 moet hebben met rechte singelstoten en wel die bolling in het midden.. Zal vanmiddag wel ff zoeken naar een foto..

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:13

Jaa, daar zit ook weer iets in.
Jij bedoelt dan meer zo'n Curved WOW singel? (rechte stoten, bolling in het midden)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:15

hestejente schreef:
Een singel "met rechte gespen" is geen banaan en zal je niet helpen tegen het naar voren schuiven van je zadel.

Dat dacht ik op de foto "verkeerd om" dus ook te zien. Is toch geen banaan? Maar een anatomisch gevormde singel. Die idd verkeerd om zit. De uitsparingen voor elleboogvrijheid zitten aan de achterkant.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 09:18

Bedoel indd zon soort wow idee ja, want hierbij komen de singelstoten wel netjes naar beneden en heb je toch dat de singelplaats naar achteren komt te liggen :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:38

ik heb een leren banaansingel pas gekocht een hele fijne zonder elastiek ,, van kieffer
had eerst een neopreen met elastiek maar deze schoof toch naar voren ,

vind de leren fijner - alleen kreeg mijn ruin singelwondjes van de leren singel en heb er een stoffen hoesje omheen gedaan nu nergens last meer van echt een aanrader :D

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 09:48

Heb je daar misschien een foto van? :)

Gaaf paard heb je trouwens :)