halsterhoofdstel, werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:26

Joh de zomer duurt nog even, genoeg tijd om aan bitloos te wennen en te oefenen in de rust :)

Nini_roosje: Kan je je paard aan vastzetten hoor... als je paard het werk zo erg niet leuk vind zou ik mij toch eens achter de oren krabben.

Die marylot is dan wel een mooie optie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:29

Miss_Malfoy schreef:
Dat begrijp ik heel goed hoor, als je je er niet lekker bij voelt moet je het niet doen. ;)
Ik doe het ook alleen als ik een paard vertrouw.
Ochjoh wie weet, ooit...
Goed toch dat je alle opties ophoud. :)

@nini_roosje: Tja dat is ieders eigen mening, voor mij werkte een stalhalsters bij een paardje prima en daar kon ik haar heel mooi aan vast zetten natuurlijk.

Dat is ook zo, Maar een stalhalster met rijden vind ik helemaaaal niks.. Dat schuift en komt vaak in de ogen. (en ik weet waar ik over praat heb 1 jaar lang met stal halster gereden)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:30

DJB schreef:
Anoniem schreef:

Gebruikte je die in de bak of buiten? want in de bak vind ik een sperriem of lage neusriem ook praktischer. Maar buiten maakt het mij en mijn paard
niets uit.

Halster onder een normaal hoofdstel zou ik niet doen! dat schuurt. En een touwhalster zou ik ook niet doen, want daar kan je een paard niet aan vast zetten

Gebruikte ik in de bak, buiten alleen met die lage neusriem gereden.
Wat is voor jou het verschil tussen in de bak en buiten dan qua wel/niet een sperriem/lage neusriem?

In de bak wil ik verzameling, wil ik oefeningen rijden enz. Buiten wil ik lekker recht door en heb ik alleen mijn rem nodig. Dus blijft het bit sowieso al veel stiller liggen. Omdat je er niet aan zit om stelling te vragen ofzo..[/quote]

Daar zit wat in inderdaad!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: halsterhoofdstel, werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:31

Klopt helemaal, ik had het geluk dat er een halster lag wat precies zo strak zat het het niet knelde maar dat het ook niet helemaal los hing. Schoof ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:31

Air schreef:
Joh de zomer duurt nog even, genoeg tijd om aan bitloos te wennen en te oefenen in de rust :)

Nini_roosje: Kan je je paard aan vastzetten hoor... als je paard het werk zo erg niet leuk vind zou ik mij toch eens achter de oren krabben.

Die marylot is dan wel een mooie optie :)

Waar haal jij vandaan dat mijn paard werk niet leuk vind?

Maar nee met een bitloos hoofdstel zou ik mijn paard niet vast zetten.. bijv. met een kruis systeem geeft het hoofdstel geen hulpen. En als je een paard zacht wil houden in de mond/neus. Zou ik geen paard daar aan vast zetten..
Met een side pull gaat het wel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:32

Mischien bedoelde air ook wel een sidepull maar beschreef ze het niet zo exact?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:33

DJB schreef:
Sodeletuut schreef:
Ik heb een Marylot hoofdstel. Als sidepull, crosslink, bithoofdstel en als halster te gebruiken.
Heb hem gekocht omdat hij makkelijk in onderhoud is, mooi is en dus veelzijdig.
Ik rijd er nu alleen met bit mee, en ik moet zeggen dat het bit gewoon goed stil ligt, en paardjelief is tevreden.
Maar mijn doel is wel bitloos rijden, vind het wel fijn dat het gewoon allemaal met deze kan, en ik dus niet 2 verschillende hoofdstellen nodig heb.
Foto :)

Mooi kleurtje :D Als ik een biothane hoofdstel zou kopen zou ik denk ik ook dit model nemen. Als je er dan toch een hebt lijkt het me wel handig om verschillende manieren van bitloos rijden uit te proberen.

Dankje! Dit model bevalt inderdaad erg goed! Al moet ik zeggen dat ik de crosslink functie nog nooit heb uitgeprobeerd. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:35

Miss_Malfoy schreef:
Klopt helemaal, ik had het geluk dat er een halster lag wat precies zo strak zat het het niet knelde maar dat het ook niet helemaal los hing. Schoof ook niet.

Dan is het natuurlijk helemaal super! Wat trouwens wel een goed alternatief is als je geen grote investering wil doen TS (de marylot hoofdstellen zijn erg prijzig)

Kun je ook een goed aansluitend stal halster nemen en daar bitklips bij kopen. Die maak je aan de bovenste ring en je hebt een halster hoofdstel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:37

Sodeletuut schreef:
DJB schreef:

Mooi kleurtje :D Als ik een biothane hoofdstel zou kopen zou ik denk ik ook dit model nemen. Als je er dan toch een hebt lijkt het me wel handig om verschillende manieren van bitloos rijden uit te proberen.

Dankje! Dit model bevalt inderdaad erg goed! Al moet ik zeggen dat ik de crosslink functie nog nooit heb uitgeprobeerd. :P

Ik wel! die vond ik minder omdat het biothane erg stroef is en dus niet terug glijd, zegmaar. Maar andere mensen hoor ik er niet over..

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:39

Anoniem schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Dan is het natuurlijk helemaal super! Wat trouwens wel een goed alternatief is als je geen grote investering wil doen TS (de marylot hoofdstellen zijn erg prijzig)

Kun je ook een goed aansluitend stal halster nemen en daar bitklips bij kopen. Die maak je aan de bovenste ring en je hebt een halster hoofdstel!

Dat ze prijzig zijn had ik al gezien ja. Nog iemand een tweedehandse in de aanbieding toevallig?
Halster met bitklips vind ik het ook weer net niet, ik ga vaker buiten rijden dus dan gelijk maar goede spullen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:40

Laatst bijgewerkt door hafjesliefde op 15-02-11 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:41

Het was inderdaad een gelukje waar ik heel blij mee was. :D
Zelf had ik er twee halstertouwtjes aan hangen. Reed toch western met die. Helemaal praktisch met vastzetten is dat.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:43

Anoniem schreef:
Ik wel! die vond ik minder omdat het biothane erg stroef is en dus niet terug glijd, zegmaar. Maar andere mensen hoor ik er niet over..

Oh okee, nouja ik probeer hem gewoon een keertje. Maar de sidepull bevalt mij eigenlijk prima.. :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:41

Citaat:
Dat ze prijzig zijn had ik al gezien ja. Nog iemand een tweedehandse in de aanbieding toevallig?
Halster met bitklips vind ik het ook weer net niet, ik ga vaker buiten rijden dus dan gelijk maar goede spullen.

Ik heb een zwart biothane halsterhoofdstel met messing haken en bevestiging in de verkoop. Gaat weg voor een goed bod... :) evt foto via mail (ben digibeet)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:46

Ik heb een halsterhoofdstel alleen voor buitenritten en rij daar al jaren mee. Deze heb ik gekocht op de Equitana, notabene bij een westernstand en het ding bevalt prima. Het is soepeler materiaal dan een halster maar niet zo stug als een hoofdstel. Teugels zitten met clipjes en ik klik bij een pauze zo zijn bit eruit zodat ie even lekker gras kan eten ofzo. Ideaal!

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:04

voor buitenritten gebruik ik het halster/hoofdstel Cedar van Barefoot, deze is goed sterk om het paard mee vast te zetten, heerlijk als ik wil stoppen en Aiden wil laten grazen (ff gauw het bit eruit) maar ook om naar het bos te gaan met trailer, ik hoef geen halsters/hoofdstellen te verwisselen, hup, bit erin en ik heb een hoofdstel.
Deze gaat lekker mee naar de vierdaagse!

zonder sperriem, zo heb ik haar altijd gereden, ingereden met de contour hoofdstel zonder sperriem en nooit last gehad dat ze haar mond zou open doen.

als je toch wat onzeker ben, kun je heel handig de 'ouderwetse' bitringen om je bit doen, dat houdt de bit ook wat op zijn plaats.