Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ireen_ schreef:hestejente schreef:Een hardnekkig misverstand, ik heb het letterlijk vorige week nog in een ander topic uitgelegd:
Daarnaast, beste Quir, heeft de TS een ANATOMISCH GEVORMDE singel, deze heeft geen enkel nut voor paarden waarop het zadel door de verder naar voren liggende singelplek naar voren wordt getrokken. Jij bedoelt een BANAANSINGEL maar dat is de singel in de OP duidelijk niet. Een anatomisch gevormde singel, zoals die TS heeft, moet met de uitsparingen naar voren. Anatomisch betekent: gevormd naar het lichaam. En dus zijn die uitsparingen voor de voorbenen.
Ehh, volgensmij zeggen jullie hetzelfde hoor
De bolle kant naar voren zegt Quir.
Maar er zijn inderdaad verschillende soorten banaansingels. De meesten zijn bedoeld om met de bolle kant naar voren te dragen, zodat de singel het zadel niet naar voren trekt bij paarden die de singelplek ver naar voren hebben liggen.
Er zijn echter ook banaansingels, zoals die van mattes, die uitsparingen hebben en die met de bolle kant naar achteren gedragen moeten worden. Volgens mij zijn die banaansingels vooral voor buikige paarden gemaakt, zodat de singel met de vorm van de buik meevormt. Zou je die singel op een paard gebruiken met de singelplek ver naar voren, dan krijg je denk ik juist een averechts effect.
Kortom, het is nogal verwarrend![]()
Cavaliere, bij jouw singel moet het ringetje naar voren wijzen, het bolle deel moet dus naar voren.

joyforever schreef:Mijn pony is rond ... en het zadel schuift naar voren. Een banaansingel lijkt me dus een goede oplossing. Als ik doorklik op de plaatjes en kijk naar de maten, dan is 70 cm het langste wat ik zie. Betekent dit dat deze singels alleen geschikt zijn voor dressuurzadels? Mijn singel moet 90 cm zijn, de stoten zitten vrij hoog, maar gezien zijn lage schoft is dit een van de weinig zadels die past.
felicity schreef:Bij het elastiek zit er een kreukel bij mij singel. Aan beide kanten. Op de foto's is het een beetje te zien. En daar komt tijdens het lopen haar been steeds tegen aan. Ik gaat het vanmiddag weer proberen misschien moet ik mijn zadel nog verder naar achteren leggen ofzo![]()
Als ik er aan denk maak ik meteen foto's. Dat is wat duidelijker dan dde uitleg.