Wat helpt tegen schuiven van zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:37

dan zou ik geen bontje meer gebruiken, die uitsparing die jij bedoeld is voor de ruggegraadvrijheid, heeft verder niets met het goed passen van het zadel te maken.
als een zadelmaker zegt dat je zadel goed past moet je er zeker geen bontjes of dikke pads onder gaan leggen, dat maakt je zadel een stuk smaller waardoor het dus niet meer past.
ik zou zeggen, een dun dekje met evt een antislippad eronder, en als dat nog niet voldoende is een voorgevormde singel, die is smaller op de plek van de benen waardoor de singel onderandere beter op zijn plek blijft.
en borsttuig zou miss evt toch wel kunnen werken omdat hij aan bijde kanten aan de voorkant van je zadel vast zit en de hals van je paard daar dus tussen zit, dus je zadel kan nooit helemaal aan de zijkant van je paard komen.

emmeley

Re: Wat helpt tegen schuiven van zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:20

bij mijn fries schoven ook alle zadels van links naar rechts.
Heb een goed naar mijn zadel en paard gekeken met de osteopath, masseur en zadelmaker/passer.
Omdat mijn fries zoals de meeste wat minder in het bloed staande paarden een wat ronde rug heeft en de bespiering aan een kant een fraktie meer is als aan de andere kant was mijn huidige zadel dus aan het schuiven geraakt.
Nu heb ik een zadel met veel plattere kussens en aan een kant een fractie meer fulling als aan de andere kant zodat het precies in evenwicht ligt.
Nou het schuiven hoord inmiddels tot een probleem uit het verleden en mijn paard is hier ook veel gelukkiger mee

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:32

loeky_flap schreef:
@Jolliegirl; Als je mijn eerdere berichten leest, zie je dat er al twee goede zadelmakers zijn geweest.En deze hebben allebei gezegd dat het zadel goed past.Ook zijn er verschillende onderzoeken gedaan of horseball nu slecht is voor de rug van je paard, deze hebben allemaal uitgewezen dat er geen schade aan de rug van je paard kan ontstaan!Ook is horseball sinds ongeveer een maand aangesloten bij de KNHS.

Het bontje gaat zoiezo al weg!

Dan weet ik niet welke zadelmaker je hebt. maar zadel hoort niet te schuiven.
Nooit niet.

En die onderzoeken doen mij niet zo veel.
Heb hiervoor helaas al teveel scheve ruggen gezien dmv opstijgen met veel kracht..
Laat staan wat het doet met de rug door half naast je paard te hangen... :)
Maar zoals ik zeg : ieder daar zijn eigen mening over.

Succes met het zoeken naar een oplossing. :)

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:40

Divoza&van de ruitershop hier in de stad ;)
Inderdaad iedereen zijn eigen mening, maar toch wil ik even een ding zeggen:
Met dressuur loopt je aard ook in houdingen die niet natuurlijk zijn voor je paard, met voltige sta je ook met soms wel 4 man op een paard.

Nu graag weer ontopic :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:43

Divoza zadelpas vertrouw ik zowiezo al niet op.
Zou toch maar eens gaan zoeken naar een goed erkende zadelmaker.

Uiteraard zijn er meer dingen niet goed voor je paard. :) Maar bewust aan de zijkant van je paard hangen, nee niets voor mij.
Daarintegen vind ik de sport zelf wel erg gaaf... vind het flink actie hebben. Alleen dat hangen staat me niet zo an.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:15

loeky_flap schreef:
het zadel past wel :)
Is past nog nagekeken door 2 verschillende zadelmakers :)

Waarom dan een bontje eronder dat zorgt er dan juist voor dat het zadel minder past. Dus bontje er onderuit.
Is alleen geschikt om te gebruiken onder een iets te wijd zadel.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 17:37

Okeej , ik wist niet dat een bontje daarvoor bedoeld was :) bedankt voor de tips :)

Met horseball komt er zoiezo een staartriem+borsttuigje aan

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:40

Schangah schreef:
loeky_flap schreef:
het zadel past wel :)
Is past nog nagekeken door 2 verschillende zadelmakers :)

Is alleen geschikt om te gebruiken onder een iets te wijd zadel.

Een bontje hoor je niet te gebruiken als opvulling van je zadel.... :n
Dus ook niet voor een iets te wijd zadel...

Je zadel moet gewoon passen zonder bontje. :)
Hoort niet te schuiven, moet stabiel liggen.

En een staartriem eraan?
Lekker voor je paard dat getrek onder de staartwortel om je zadel recht te houden...
Komophey waar zijn we mee bezig? :roll:

Dat je een voortuig omdoet, oke... maar een staartriem.. onder een gevoelige staartwortel... nee sorry... daar schiet mijn mond van open.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:43

Als het zadel past GEEN bontje er onder doen!!! Daar wordt t zadel krapper van. Is niet voor de show zoals velen doen.
Kan mij niet voorstellen dat zadelmakers t hebben nagekeken met bontje er onder :') .
Dus: allereerst bontje er onderuit..

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:46

Ik ben ook niet zo voor een staartriem eerlijk gezegd. Tijdens het mennen gebruik ik hem natuurlijk ook maar dan komt er niet echt veel druk op, maar met rijden zou ik het niet snel doen.

Even over het bontje... het is mij echt heel erg onduidelijk waar die nou goed voor zijn. Kan iemand mij dat uitleggen? Ik lees overal negatieve dingen over bontjes terwijl de fabrikant aangeeft dat het juist goed is voor het paard en de maat of pasvorm van het zadel niet verandert (uiteraard zeggen ze dat want anders verkopen ze niks). Weet iemand misschien of een bontje ook juist een positieve bijdrage kan leveren? En dan bedoel ik wel in de situatie dat het zadel goed past.

Trouwens, TS heeft al lang aangegeven het bontje al weg te doen dus daar hoeven we haar niet echt meer op te wijzen denk ik...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:02

Amsterdam_30 : Ik heb mijn zadel toendertijd wél aangemeten met bontje eronder..
Ik heb hierbij toen de vulling aangepast zodat het bontje er mooi bij kon.

Dit was een eenmalige periode in de winter. Daarna heb ik de kussen gewoon weer normaal opgevult.
Pony had erg veel last van de rug en was medisch volledig nagekeken.
Er moesten spieren gekweekt worden, en bij haar ging dat rijdend even wat makkelijker dan aan de longe.
Ze wilde ohz niet ontspannen dus heb ik mijn zadel in het bijzijn van mijn zadelmaker aangepast op haar rug incl bontje...
Hiermee is ze gaan ontspannen en spieren gaan kweken...

De reden waarom ze dit met bontje zelf wel deed... tsja.. geen idee?
Blijkbaar vangt het toch wat druk op, verdeeld het wat.

Momenteel heb ik bij mijn huidige pony ook een bontje onder het zadel.
Ook dit zadel heb ik breder gelaten zodat het bontje erbij kan, omdat de pony véél te dik is, en nu erg aan het afvallen is, en ik niet elke 2 weken mijn zadel wil aanpassen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:14

Volgens mij is dit hetzelfde Of zie ik het verkeerd, Je koopt een wijder zadel om er een bontje onder te doen.
Je gebruikt een bontje als je zadel iets te wijd is om het paard de kans te geven om te groeien of als je een paard hebt dat in de zomer dikker is en in de winter smaller.
Liever zie ik dat mensen een prolite hiervoor gebruiken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:23

Dat is zo...
Maar hier kan je beter geen bontje voor gebruiken maar idd een speciale pad met inlages.

Soms kan een bontje handig zijn.... en als je aan je paard merkt, en aan de rug voelt en ziet, dat het geen verschil maakt, maakt het imo ook weinig uit.
Maar pas dan wel je zadel weer aan als je paard weer op gewicht is...
En ga er niet zelf mee kl*ten...

Ik ben begeleid door mijn toenmalige zadelmaakster, die heeft mij leren aanmeten en opvullen, dus ik red mij prima met zadels momenteel.
Maar ook ik vraag nog om advies als ik het niet vertrouw of twijfel..

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:04

Volgens mij wil TS advies over een schuivend zadel die van links naar rechts schuift, en niet over bontjes :) .

Maar TS, is het niet een idee om je zadelmaker te bellen over dit probleem? Misschien hebben zij nog wel uitstekende tips, zij hebben er toch voor geleerd. Succes hoor!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 20:10

mir_Horses; dankjewel, ik weet nu inderdaad wel zo'n beetje waar bontjes wel en niet goed voor zijn ;)
Ik heb de zadelmaker al laten komen(twee verschillende)maar die zeggen allebei dat het komt doordat de pony(fjord)rond is en weinig schoft heeft.En normaal hebben ik en de pony er geen last van, maar tijdens horseball is het natuurlijk niet zo handig :Y)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:21

Maar hebben ze verder geen tips?? (Dat bedoelde ik ;) ). Misschien ook iets van die antislip dekje ofzo. Vaak weten zij beter wat er allemaal op de markt is.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:23

een zadelmaker? :D

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:09

mylene32 schreef:
een zadelmaker? :D

Lees aljeblieft eerst even mijn andere posts!Ik heb nu al hondert reacties gekregen met bel een zadelmaker.

Er zijn al twee zadelmakers geweest!Divoza&Plaatselijke paardenshop!

Mir_horses: Sorry dan had ik je verkeerd begrepen :) De zadelmaker heeft eigenlijk geen tips gegeven, omdat hij toen niet wist dat ik ging hjorseballen.Maar ik kan hem inderdaad wel even een mailtje sturen of hij wat weet :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:48

Zijn dit erkende zadelmakers?

Divoza passervice is niet erkend.
En een paardenshop klinkt nou niet echt als een erkende zadelpasser.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:40

@loeki_flap: je hoeft niet te schreeuwen - om je gelijk te kijgen

ik bedoel dus geen divoza, dat is prul

maar een echte zadelmaker, zo één die met wol werkt, en met naald en draad :P

met een zadel rijden wat niet past is hetzelfde als jij gaat wandelen met te kleine schoenen
veel plezier!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 14:05

Ja uh sorry, maar als de vraag of er een zadelmaker is geweest al 7 keer is gevraagd, heb ik dus ook al zeven keer antwoord gegeve.Dat is een beetje frustrerend.En ik heb dit topic ook niet geopend om te vragen of mijn zadel wel of niet past, maar om te vragen wat ik kan doen tegen het schuiven van het zadel.Mijn zadel past, maar mijn pony =fjord=rond=weining schoft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:10

Freya schreef:
Ik heb wel van de wandelgangen gehoord, dat een singel in de vorm van een banaan het schuiven ook iets tegen kan houden.

Wandel er dan nog maar eens doorheen want een banaansingel helpt alleen tegen naar voren schuiven en niet tegen van links naar rechts schuiven.

Tegen van links naar rechts (en van rechts naar links :P ) schuiven helpt een antisliponderlegger. Eventueel kun je tussen de onderlegger en het zadel nog een DUN dekje doen. Zo'n antislipding werkt echt, beter dan een leren dekje :j

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 14:13

@hestejente; Zou jij een internetwinkel weten waar je die kunt krijgen?Ik heb even gegoogled maar ik weet dan niet zeker of dit is wat jij bedoeld.Niet dat ik dalijk iets verkeerdss aanschaf :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:21

Er zijn meerdere onlline winkels die ze verkopen. Bij Atorka heet het ding antislip drukverdeler. Het is een zwart rechthoekig ding met gaatjes erin.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:22

als je echt zeker bent dat je zadel goed past, dan zou ik ook voor een antislipmatje gaan...

Alleen het feit dat je zadel zonder bontje minder schuift, doet mij vermoeden dat je zadel toch iets breder mag zijn... paarden/pony's veranderen wel eens van bespiering. En ik spreek uit ervaring.