bokt en beenbescherming??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Re: bokt en beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:12

Tja, voor de foto doe ik ook wel eens bandages om. Gaat m'n pony ook niet dood van. Maar met gewoon rijden heb ik ze nooit om. Alleen met springen en buitenrijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:13

marjolein_el schreef:
Tja, voor de foto doe ik ook wel eens bandages om. Gaat m'n pony ook niet dood van. Maar met gewoon rijden heb ik ze nooit om. Alleen met springen en buitenrijden.

Spring je met bandages? := vind ik vrij lomp...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:24

ik gebruik altijd beenbescherming...tijdens longeren,buitenrit,transport(hoge transportbeschermers)
Soms zelfs in de wei,als mijn paard even in de wei mag van mijn andere paard....rent dan heuvel op en af.
Mijn ene paard bandageer ik voor vanwege een peesblessure van 18 jaar geleden.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:27

MelanieB schreef:
marjolein_el schreef:

Spring je met bandages? := vind ik vrij lomp...

Haha nee, ik bedoel peesbeschermers. Er bij vergeten te zetten. :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:04

Dat peesbeschermers de pezen verzwakken is de grootste onzin ooit en dus een fabel.
Zelfde geld voor bandages MITS je ze goed om doet, anders maakt een bandage inderdaad meer kapot dan je lief hebt.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:07

Ik ben 100% voor beenbescherming.

Voorkomen is beter dan genezen en in mijn ogen is beenbescherming, mits ze mooi passen en goed gebruikt worden, totaal niet schadelijk of nadelig.
Ik heb mijn paard al bijna 13 jaar en gebruik al die jaren beenbescherming bij hem. Warm of koud weer, modder of stof, altijd!! Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Mijn paard heeft in al die jaren maar 1x een peesblessure gehad. Deze heeft hij opgelopen in het weiland, zonder beenbeschermers om bij koud weer.

Het is gewoon belangrijk dat je investeert in goed passend materiaal, je tuigage en je paard goed schoon houdt en ervoor zorgt dat je goed warm en uitstapt. Als het heel warm weer is stap je tussendoor een paar keer vaker, maar dat moet je altijd, of je nu wel of niet beenbescherming gebruikt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:11

Als ik fotos op bokt wil zetten vind ik het gewoon het leukste als ik mijn paard netjes aangekleed heb :=
Rij normaal echt nóoit met bandages. Heb bij mn ankys pads wel bandages maar heb 1 set 1x gebruikt met fotos maken, en mijn witte bandages ook alleen maar voor fotos en de rest nog nooit omgehad..
Ohja een roze set met pas de deux :+

Vind het gewoon mooi, maar niet handig
Ben verder ook niet tegen bandages, wat warmere benen hoeven zo slecht nog niet te zijn

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:35

Ik gebruik eigenlijk alleen peesbeschermers voor, heb een set zwarte en een set grijze, die staan
bij alle dekjes, lekker makkelijk
Gebruik ze inderdaad in de zin vam voorkomen is beter dan genezen, niet voor de mooi
Bandages gebruik ik echt heel zelden, wel eens keertje voor foto's ofzo, maar verder eigenlijk niet

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:41

Ik gebruik altijd peesbeschermers voor. Mijn paard stap(en draaft e.d. ook als ze zin heeft ;) ) vrij ruim dus anders tikt ze vaak tegen dr eigen benen aan, en ze tikt dr voorbenen wel eens langs elkaar.
Had ook net nieuwe en toen zag je direct aan de binnenkant al krassen van het langs elkaar tikken dus vind het wel veilig. Bandages gebruik ik niet, en heb het puur voor veiligheid, niet voor het mooie, zo mooi zijn ze niet namelijk :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:18

Wat ik nou niet snap... als je zegt dat je paard voor altijd peesbeschermers nodig heeft. Waarom heb je dan dat paard? Er zijn toch ook zat paarden te koop die niet steeds zichzelf lopen te schoppen? Daarnaast: lees hier over strijklappen. En over mensen met paarden die op ijzers staan wat voor wondjes zorgt. Toen mijn paard op ijzers stond streek hij ook. Overlegd met de smid, die heeft toen wat veranderd aan de ijzers en het strijken was over. Bovendien: als een paard nooit zichzelf voor z'n voeten schopt blijft hij ook zo raar lopen natuurlijk. Af en toe een tik van een hoef zorgt er juist voor dat ze uitkijken waar ze hun voeten neerzetten.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:25

hestejente schreef:
Wat ik nou niet snap... als je zegt dat je paard voor altijd peesbeschermers nodig heeft. Waarom heb je dan dat paard? Er zijn toch ook zat paarden te koop die niet steeds zichzelf lopen te schoppen? Daarnaast: lees hier over strijklappen. En over mensen met paarden die op ijzers staan wat voor wondjes zorgt. Toen mijn paard op ijzers stond streek hij ook. Overlegd met de smid, die heeft toen wat veranderd aan de ijzers en het strijken was over. Bovendien: als een paard nooit zichzelf voor z'n voeten schopt blijft hij ook zo raar lopen natuurlijk. Af en toe een tik van een hoef zorgt er juist voor dat ze uitkijken waar ze hun voeten neerzetten.

Maar, als hij zich tegen zijn pees aan tikt, dan ben je wel mooi de klos.
En dat hoeft niet alleen door strijken te komen, maar hij kan zich ook aantikken met zijn achtervoeten.
En een peesblessure is een langdurige en vaak kostbare geschiedenis.
Maar als je alleen maar een pony/paard voor de leuk hebt, en je er toch niet iedere dag mee traint, dan is het natuurlijk een andere zaak.
Veel paarden zijn gewoon te kostbaar om een blessure te laten oplopen. Beter voorkomen, dan genezen.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:39

hestejente schreef:

Pf wat is dit voor domme tekst. Waarom je een paard hebt omdat je peesbeschermers gebruikt? :')
Ik heb een paard omdat ik dat leuk vind, en peesbeschermers omdat ik dat veilig en nodig vind.
Maar ik zou het lekker niet doen als ik jou was, zodra je een schiefel of 1 of andere blessure hebt piep je wel anders. :Y)

hesselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:43

bij onze hengst gebruik ik voor peesbeschermers, omdat hij zich nog wel eens wil tikken met de achterbenen.
bij onze merrie gebruik ik alleen strijklappen, omdat ze die gewoon echt nodig heeft, ze heeft al eens wondjes gehad, doordat ze ze niet om had.
Bij onze nieuwe merrie gebruik ik op het moment (nog) niets, want heb er nog niet vaak opgezeten, en heb dus ook nog niet echt het idee dat ze iets nodig heeft.

Bandages heb ik in de kast liggen en zou ik hooguit eens gebruiken voor foto's (en dan vergeet ik zelfs meestal nog dat ik ze überhaupt nog heb :+ )

Ik gebruik ze dus omdat het nodig is en niet voor het mooie (hooguit eens de bandages dus ) ;)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:45

Ik ben zelf vrij allergisch als mensen geen peesbeschermers gebruiken.

Heb een draver gehad die tot 2x toe een peesblessure op liep, en vanaf die tijd gebruik ik ALTIJD peesjes.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:49

HesteJente, ik weet van te voren niet of mijn pony zou strijken oid.

Asra was 1,5 toen ik hem kocht, met 3,5 zelf ingereden, toen we begonnen met grotere stappen als balkjes lopen/springen, toch besloten om met bescherming bezig te gaan.

Voor buitenrit heb ik ook bescherming natuurlijk maar dan strijklappen die ook van de buitenkant beschermen :j
Bandage;s heb ik wel, maar bandageer niet , hij heeft ze 1 x om gehad met de parade in Ermelo met de haflinger dagen , en inderdaad omdat het mooi staat, en ook voor een beetje bescherming.
Ik heb hem niet zelf gebandageerd, maar laten doen door Emma omdat ik er
A) geen ervaring mee heb.
B) bang ben dat ik ze te los/te strak doe.

Hij is niet het type haflinger wat braaf zijn rondjes hobbelt maar heeft aardig wat fratsen, dus beter voorkomen dan genezen gaat hier zeker op :j .

En qua het passende setjes gebeuren, bij mij past veel inderdaad, ik bedoel waarom zou ik dat niet doen als ik de beschermers toch nodig vind :D
Overigens koop ik er geen rijbroeken enz bij dat gaat me te ver, gewoon dekje met bijpassende pees en strijk.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:27

CleovG schreef:
Je kunt beter voorkomen dan genezen wordt er toch altijd gezegd? Naar mijn mening voorkomen beschermers problemen, zeker peesbeschermers. Ik zie mijn paard het liefst met zo min mogelijk wondjes aan zijn lichaam want zelfs een klein wondje kan al grote gevolgen hebben.

Zeker voor paarden met ijzers vind ik het belangrijk dat ze beschermd zijn, zo'n ijzer komt toch een stuk harder aan dan alleen een hoef.

Hier ga ik in mee.
Zelfs het kleinste wondje kan al veel doen met je paard helaas (ik weet er alles van)

Ik heb dus vrijwel altijd beenbescherming om
Ten 1e loopt mijn paard ruim en wil die zichzelf nog wel eens 'raken' of aantikken.
Ook kan die nogal 'gek' zijn afentoe dus ik neem het zekere voor het onzekere.

Bandages doe ik dan weer niet dat vind ik eig wel een beetje onzin die dingen :o

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:10

Reisbandages voor in de trailer en peesbeschermers en strijklapjes tijdens de training. Ik zweer erbij, ik wacht niet af of paard dit nodig heeft want ik neem het risico niet. Heeft niets met mode te maken maar puur met bescherming van de kwetsbare paardenbenen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:30

Mijn arabiertje reed ik buiten met springschoenen omdat hij weleens in een opwelling net zijn hoefbal wilde aantikken. (n dat is niet prettig).
Voor de rest geen extra bescherming.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 02:31

Ik rijd (en longeer) altijd met springschoenen, omdat ze anders haar ijzers kwijt raakt.

Sindskort gebruik ik ook strijklappen, omdat ze altijd kleine wondjes krijgt net onder de kogel aan de binnenkant en ik vermoed dat ze dat doet door met haar andere hoef erlangs te strijken. Als na een tijdje blijkt dat het niet werkt dan stop ik er weer mee, maar de strijklappen zien er na een paar keer al flink gehavend uit dus dat vind ik toch wel een goed teken.

Ze heeft ook peesbeschermers, maar die doe ik alleen om voor extra bescherming bij SGW.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:00

Ik heb 2 sets peesbescherming voor de voorbenen.
Daarvan gebruik ik 1 set.

Ik zou het liefste zonder bescherming rijden.

Maar mijn paardje heeft rechtsvoor een schieffel. Die had hij al toen ik hem kocht (ong. 2,5 jaar geleden). Hij heeft zichzelf in het verleden dus waarschijnlijk een keer lelijk geraakt. Toen ik hem kocht liep hij met heel korte pasjes op alle 4 de benen. Ondertussen loopt hij behoorlijk ruim. In het begin hebben we echt moeten zoeken naar wat de beste manier van bekappen en beslaan was. Dat heeft even geduurd.... Ondertussen loopt hij rondom op ijzers, en beslist niet geen krappe ijzers.

Hij is heel zeker op zijn benen, en hij raakt zichzelf nu niet vaak meer. In de periode dat we zochten naar de beste manier van beslaan heeft hij wel eens een periode gestreken, of zichzelf in de ijzers gevangen. Toen reed ik ook met strijkkappen achter. Ondertussen loopt hij goed, en raakt zichzelf eigenlijk nooit meer.

Voor alle zekerheid, en vanwege zijn bestaande schieffe,l rijd ik wel met peesbescherming voor.
De gewone standaard neopreen met klittenband bescherming gebruik ik niet meer. Hij kreeg daarvan een kale plek op zn schieffel...
(dat is dus de ene set die ik heb, worden niet meer gebruikt)

Ik heb nu een vrij dure set peesbeschermers, met een aparte, gel-achtige binnenkant. De buitenkant is flexibel, maar vrij stevig. Ze zitten vast met 3 elastische riempjes.
Sinds ik die gebruik, krijgt hij geen kale plekken meer. (die dingen waren rond de 75 euro, maar hun geld voor mij wel waard)

Bijpassende bandages, setjes en dergelijke doe ik niet aan, heb ik niet zoveel mee. Ik rij vrijwel altijd met hetzelfde shabrak, een zwarte met opgenaaide zakjes. (mes, paardensnoepjes, evt. portemonaie)

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik een paard heb gekocht dat op 4 benen slecht liep, en schieffel had en nog zo wat meer: Soms kom je dat ene paard tegen, dat voor de rest van je leven speciaal is. Dit is er zo een voor mij. En hij is echt ontzettend opgeknapt, het is eigenlijk een "beter" paard dan dat ik ooit dacht toen ik hem kocht. (qua beweging, bespiering etc. karakter wist ik al dat het goed zat)

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:09

IK gebruikt hetniet voor de mooi ;)

Ik gebruik het normaal altijd als extra veiligheidje ofzo. Maar zaterdag had ik wedstrijd en ik was klaar en toen had ze dus een klein wondje op dr been (heel oppervlakkig), dus nu denk ik dat ik ze toch maar om blijf doen ;)

o ja en niet voor de setjes ofzo hoor, ik heb het nooit zo met setjes

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:40

mijn huurpaardje rij ik altijd met peesbeschermers
omdat die een tijd niet meer bereden werd en niet zo'n goede evenwicht meer had
anders kreeg hij wondjes aan zijn benen :-)

en bandages gebruik ik nooit maar ik weet ook niet echt waarom bandages worden gebruikt :-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:46

Ik heb helemaal niets met beenbescherming, vind het mooi verder niet. Ben ook niet bang voor wondjes, die loopt hij in de weide ook op. Transportbeschermers vind ik kul, gewoon een hoes die vaak niet eens goed zit, bandages geloof ik weer wel in, maar 9 van de 10 kan niet op een juiste manier bandages aanbrengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:46

Als het niet nodig is maar voor het mooi,
is het toch niet zo erg? want beter iets overbodigs en geen pijn ofzo,

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:52

_Dotty schreef:
Als het niet nodig is maar voor het mooi,
is het toch niet zo erg? want beter iets overbodigs en geen pijn ofzo,

Je kan er schade mee aanrichten.. dus niet nodig = niet doen.

Ik moet het bij mijn paard achter, ze strijkt zich kapot.. maar doe ze altijd me weemoed om!! Ik zou zo blij zijn als ze af mochten!! Ben tegen maar heb ze dus om... inderdaad lekker tegenstrijdig maar ik moet wel. Of nou ja moet, maar als ze iedere keer wondjes heeft is het ook zielig.