Sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:14

@Sjors kun je wel zo reageren ,maar dat zegt al wat over TS haar weten over sporen ;)

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:17

Ik weet niet veel over sporen maar daarom vraag ik het hier ook!
Ik ga niet meteen met sporen rijden! Zo dom ben ik nou ook niet!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:19

Elin_ schreef:
@Sjors kun je wel zo reageren ,maar dat zegt al wat over TS haar weten over sporen ;)

wat betekend ''TS''

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:24

Topic Starter, plaatser van de beginpost / het onderwerp.

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:31

Als je persé met sporen wilt gaan rijden, begin dan met kleine stompe spoortjes. Je zeg dat je paard nu al niet meer reageert op een zweep, als je meteen met lellen van sporen gaat prikken, wordt ze daar ook vanzelf immuun voor.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:44

ik zou beginnen met de kleinste maat ( heb ik ook gedaan ) mijn pony accepteerd absoluut geen zweep dus een tikje of kriebelen had geen zin want hij bokte zo mega hoog en ging gewoon door totdat je eraf lag

ik rijd met 15mm knopspoortjes ,,, deze gebruik ik bijna niet tenzij hij niet reageerd op een hulp en raak ik hem ietsjes aan met het spoortje ,, dit gaat vele malen beter als een rotschop geven of kriebelen/tik met de zweep

zoals velen hebben gezegt - een spoortje is om je hulp te verfijnen ,, je moet je benen wel echt stil kunnen houden als je met sporen rijd anders prik je je paard continu en kan je paard afgestompt raken en reageerd ie helemaal nergens meer op ;)

mariska1004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:46

Begin met stompesporen.
Dat is het vriendelijkste voor je paard. ;)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:52

GEEN, Je hebt geen sporen nodig om een paard te laten lopen, als dat wel zo is zou je verder moeten kijken. En alles goed moeten controleren of hij nergens last van heeft. Zadel te smal/breed en ga zo maar verder. Is hij aan de longe ook sloom of wel te motiveren, heb je afwisseling in je training. Gaat hij buiten ook sloom of meer voorwaarts, enz.
En ga aan de slag met de tips die je hebt gekregen. Ben benieuwd wat eruit komt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:57

Veel informatie over sporen kun je hier vinden; http://www.bokt.nl/wiki/Sporen
Voor nu is je vraag wel erg algemeen en kun je je beter meer inlezen in het hoe of wat precies.
Daarom hier een slotje.