Welk type singelbontje bij erg gevoelig huid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:07

Ir111 schreef:
Een keer een bontje van Mattes gehad maar die viel na een half jaar gebruiken uit elkaar. Maar als ik de berichten op bokt zo lees ben ik de enige met een slechte ervaring met Mattes dus ik zal wel gewoon pech gehad hebben. :)

Gewoon terug mee naar de winkel, Mattes heeft een hele goeie service na verkoop en vervangt de wol probleemloos als blijkt dat de wol ondanks de kwaliteitscontrole toch niet goed was (het blijft immers een natuurproduct). Je hebt deze toch niet bij mij gekocht of wel?

Ir111

Re: Welk type singelbontje bij erg gevoelig huid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:09

Als jij Kevenaer heet dan heb ik um bij jou gekocht. :D

Ben er niet mee terug gegaan, ik woonde toen niet meer in de buurt van waar ik um gekocht heb. Maakt ook niet meer uit nu. :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:09

Ireen_ schreef:
Bedankt! Benen naar voren strekken doe ik al. Een singel met bont is wel een idee, maar die zijn meestal niet elastisch en mijn paard vindt dat niet prettig.

Maar Mattes singels zijn elastisch!
Alleen niet in de klassieke zin, nl met een elastiek aan het uiteinde, maar met een ingewerkte elasticiteit. Daar voel je niks van bij aansingelen, maar als je paard tijdens het rijden de spieren spant dan geeft de singel mee. Mattes wordt nl niet alleen verkocht als half wondermiddel tegen schuurplekken maar ook tegen singelnijd.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:10

Nee, ik heet niet Kevenaer, nog nooit van gehoord trouwens. Mijn zaak heet Hipponet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:18

Daar heb ik dan weer niet van gehoord. :D

Maar wat ik zeg, t maakt niet meer uit. Heb geen bontjes meer nodig. :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:00

foxy80 schreef:
Ireen_ schreef:
Bedankt! Benen naar voren strekken doe ik al. Een singel met bont is wel een idee, maar die zijn meestal niet elastisch en mijn paard vindt dat niet prettig.

Maar Mattes singels zijn elastisch!
Alleen niet in de klassieke zin, nl met een elastiek aan het uiteinde, maar met een ingewerkte elasticiteit. Daar voel je niks van bij aansingelen, maar als je paard tijdens het rijden de spieren spant dan geeft de singel mee. Mattes wordt nl niet alleen verkocht als half wondermiddel tegen schuurplekken maar ook tegen singelnijd.

Ah, toch wel! Op je website staat wel bij o.a. de uitgelijnde: elastische roestvrije gespen aan beide zijden. Heeft deze singel dan zowel de ingewerkte elasticiteit als elastische gespen?
En hoe dik zijn de mattes singels ongeveer?

Gek genoeg is het wel een hele tijd goed gegaan met de FRA. Ik heb daarna een banaansingel gekocht van kentaur (heel mooi zacht leer en met elastiek) waar ze wel plekken van kreeg, omdat hij waarschijnlijk te dik was en daardoor bij haar elleboog ging knellen.
Mijn paard is ook erg rondgeribt, loopt wat smal toe bij haar schouders en heeft de singelplek ver naar voren liggen. De banaansingel hield het zadel perfect op zijn plek, maar met schuurplekken heb je er niks aan natuurlijk..

Mattes heeft ook een banaansingel zag ik, maar die moet volgensmij andersom, zodat de gespen naar voren wijzen..? Heb je dan niet het effect dat hij het zadel nog harder naar voren trekt?

Even voor het idee, modelletje van mijn pony ;) (in de zomer is ze nog wat ronder)
Afbeelding

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:29

Probleem is duidelijk :D mijne heeft dus een beetje hetzelfde; een foto van 3 winters terug al, maar dus ook rondgeribt, singelplek ver naar voren en dus ook flinke singelwonden hier... (tijdens een buitenrit mét synthetisch bontje onstaan :s )

Afbeelding

Ik heb een mattes uitgelijnde singel sinds donderdag in huis. Hij is het geld dubbel en dwars waard! Oude wondjes blijven mooi dicht en er ontstaan geen nieuwe meer. Hij is wel vrij dik(4 cm?), maar doordat hij uitgelijnd is bij de ellebogen heeft mijn pony daar nu geen last meer van. Met de fra ontstonden er ook plekken echt aan de elleboog zelf..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:48

Wat is een uitgelijnde singel precies? Of bedoel je daar gewoon een anatomisch gevormd?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:55

uitgelijnd is dat het nog meer is uitgesneden bij de ellebogen als een anatomische, deze singels zijn ook niet meer symetrisch. de uitsnijding zit maar aan 1 kant (als je het aan 2 kanten zou uitsnijden dan zou je op die plaatsen geen singel meer overhouden)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:53

bij mattes heb je uitgelijnd en extra uitgelijnd, ik heb de eerste dus gewoon anatomisch.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:26

zie mijn post op de vorige pagina ;) staat een foto en een linkje bij

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:28

Zinn schreef:
zie mijn post op de vorige pagina ;) staat een foto en een linkje bij

Aaah ik zie het en hoe moet die dan om? Het bolle deel richting schouders of juist richting buik. Richting schouders lijkt mij?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:30

de uitsparingen moeten uiteraard bij de oksels zitten, daar is het voor bedoeld..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:18

Bolle deel moet richting schouders zodat de uitsparingen achter de benen komen te liggen. Tegenwoordig hangen er zelf aan de uitgelijnde banaansingels etiketjes met 'voor' kant aan, want mensen gebruiken ze gewoon verkeerd om.

Ireen, dat is een typfout op de site blijkbaar, vroeger had Mattes wel elastiek aan de uiteindes maar omdat dat altijd na een tijd ging uitlubberen hebben ze dat volledig afgeschaft, er zit nu alleen elastiek in verwerkt. Singels zijn daarom ook aan te raden bij singeldwang.

Dik, bedoel je dan de dikte of de breedte? Ze voelen inderdaad dikker aan dan leer of neopreen maar dat komt dus puur door de wollaag. Tijdens het aansingelen pers je een deel lucht eruit, dus laat je niet misleiden en neem gewoon een passende maat (veel mensen redeneren: hij is dikker dus moet ik een grotere maat nemen).

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:24

hmm, ik heb een neopreen singel in dezelfde maat als m'n mattes en die kan ik toch langs elke kant 2 gaten strakker trekken

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:31

??
Dat is bizar, ik hoor altijd het omgekeerde, zeker als klanten vergeten de gespen van hun oude singel mee te meten, dan is hun Mattes singel veel te kort

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:34

ja ik bedoel dat m'n mattes singel korter is hé :D ik dacht ik neem maar gewoon dezelfde maat, want dat zal zo wel kloppen, maar het is lastig om die vast te maken. Ik moet echt eerst wat wringen om de singelstoten door die lusjes te krijgen, 1 keer hij vast is, kan ik wel gemakkelijk aansingelen, maar dat erin krijgen is telkens gefriemel en daarom zou hij toch wel 5 cm langer mogen zijn (dan zou hetzelfde uitkomen als mijn neopreen) dus ik zou dus van mattes wel een maat groter moeten nemen dan mijn andere singel

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:46

Ah, ik dacht al hihihihi.
Dat gefriemel mag echt niet, heb je een foto in opgezadelde toestand? Anders raken de gespen alsnog het been en riskeer je daar weer plekken.
Sommige mensen sturen mij foto' s met hun oude singel en dan zie je net die gespen onder de buik uit komen, geen wonder dat dat dan ongezond gaat drukken en schuren. Maar ik snap het wel, zeker met een dressuurzadel met lange singelstoten is de verleiding groot een korte singel te kopen, tenslotte past hij wel en zit hij dan niet in de weg voor een goed beencontact (dat is de opvatting, maar met een mattes singel heb je ook goed beencontact hoor).

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:49

Ik had het zelfde probleem met mijn paardje en ik heb een schapenvacht singelbontje van BR gekocht! En probleem is over geen plekjes meer ben dus super te vreden

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:00

foxy80 schreef:
Ah, ik dacht al hihihihi.
Dat gefriemel mag echt niet, heb je een foto in opgezadelde toestand? Anders raken de gespen alsnog het been en riskeer je daar weer plekken.
Sommige mensen sturen mij foto' s met hun oude singel en dan zie je net die gespen onder de buik uit komen, geen wonder dat dat dan ongezond gaat drukken en schuren. Maar ik snap het wel, zeker met een dressuurzadel met lange singelstoten is de verleiding groot een korte singel te kopen, tenslotte past hij wel en zit hij dan niet in de weg voor een goed beencontact (dat is de opvatting, maar met een mattes singel heb je ook goed beencontact hoor).

als ik helemaal aangesingeld heb, zit het wel goed :j (volgens mij toch, zoals op je website staat) daarom kan ik denk ik ook geen 10cm langer gaan om dat gefriemel niet te hebben, dan zou hij weer te lang zijn toch? En mijn neopreen singel komt dus iets langer (en daar zit ik vaak te prutsen met dekjes dat hij daar al tegen zit, wat ook niet ideaal is) Mijn merrie krijgt ook plekken omdat ze een heel gevoelige huid heeft hoor, niet omdat de spullen de verkeerde maat zijn ofzo. Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik haar nog niet zo lang had, maar ik heb dus al veel geprobeerd en het ligt echt aan haar velletje :P

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:06

Aangesingeld mag de gesp aan elke kant max 5 cm van je zadelblad af liggen, is dit het geval?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:07

volgens mij wel :j ik ga straks nog eens goed kijken :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:15

foxy80 schreef:
Aangesingeld mag de gesp aan elke kant max 5 cm van je zadelblad af liggen, is dit het geval?

Goed dat je dat hier uitlegt eigenlijk want ik heb wel singels die inderdaad zo vallen, maar had zelf eigenlijk de associatie dat dat niet prettig is, maar de verdeling van de druk is natuurlijk veel prettiger als het merendeel de singel betreft en niet de stoten die strak over het lijf lopen. Zo leer je elke keer wat bij en wordt je je bewuster van hoe het werkt. Lange stoten lokken idd uit dat je eigenlijk makkelijk voor een te korte singel gaat!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 09:03

foxy80 schreef:
Dik, bedoel je dan de dikte of de breedte? Ze voelen inderdaad dikker aan dan leer of neopreen maar dat komt dus puur door de wollaag. Tijdens het aansingelen pers je een deel lucht eruit, dus laat je niet misleiden en neem gewoon een passende maat (veel mensen redeneren: hij is dikker dus moet ik een grotere maat nemen).

Ik bedoelde echt de dikte :)
De leren banaansingel van Yade was echt te dik, hij knelde bij haar elleboog als ze haar been naar achteren bewoog. Lastig uit te leggen, je ziet het hier een beetje; (dit is dus de leren singel, niet de FRA. Zadel had overigens wat verder naar achteren mogen liggen).
Afbeelding

Ik snap dat het bij de extra uitgelijnde singel niet zou moeten uitmaken hoe dik hij is, omdat de uitsparingen de hele ruimte achter de elleboog vrij moeten houden. Maar denk je niet dat de singel in zijn geheel naar voren zou schuiven als je haar buik(je ;) ) ziet?

Ik begrijp het idee volgensmij wel van de Mattes banaansingel, maar volgensmij is hij dan vooral gemaakt voor paarden die alleen buikig zijn, en niet voor paarden die hun singelplek ver naar voren hebben liggen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:50

Als ik jouw pony zie, definitely een extra uitgelijnde dressuur nemen.
Mijn merrie heeft dezelfde bouw (beetje bredere buik van meerdere zwangerschappen en neiging op snel aan te komen, die rijd ik daar ook mee en alles blijft liggen en ik heb nergens last van (en haar singelplek ligt ook naar voren)
Dit zijn fotootjes net na het opzadelen, dus heb door nog niet gereden of aangesingeld maar je zit links al de singelstoten naar voren trekken.
Afbeelding
Afbeelding