Is dit zadel te groot voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:09

JSCAA jouw zadelmakers hebben gewoon echt geen gelijk, dan hoef je nog niet eens verstand van zadels en bontjes te hebben, maar enkel logisch verstand. Een schapenvachtje zoals deze is echt wel enkele cm's dik, leg je dat onder je zadel, dan maak je het zadel aan de voorkant krapper omdat de voorboom door de schoft als het ware een driehoek is en je die opvult. Je maakt de driehoek kleiner en dus de kamer aan de voorkant krapper, de ruimte voor de schoft kleiner. Aan de achterkant is de rug nagenoeg plat en heb je dat krapper maken en opvullen dus niet zo. Daar leg je het zadel alleen maar hoger.

Mijn tip voor de TS zou dan ook zijn: haal dat stomme bontje eronderuit tot de zadelmaker komt. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je die allang gebeld hebt. Als je twijfelt over je zadel, dan hoort er namelijk altijd een zadelmaker bij of iemand anders met verstand. Een paard kun je echt compleet kapot rijden met een zadel wat niet goed past.

[edit] Naar mijn idee zit de TS met deze beugels fijner dan met langere doordat het zadel naar achteren helt. Het zadel helt naar achteren toe en dus gaat de zweetbladen en de wrongen naar voren toe. Je krijgt hierdoor een stoelzit. Met de beugels veel langer zit de TS waarschijnlijk niet meer tegen de wrongen aan.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 00:25

Zidore schreef:
je geeft ook aan dat als je stilstaat het niet zo is, dan is het voor mij meer duidelijk dat je beugels echt te kort zijn
je trekt je benen op tijdens het rijden

Correctie: zelfs als ik stilsta zit ik zo. Zie beginpost. :)

Nogmaals: Het betreft hier een verzorgpaard, paard en zadel zijn niet van mij. Ik kan de eigenaresse evt informeren en navragen wat betreft het zadel, ik ben as woensdag weer op stal. Bontje zit er standaard onder, ik ga er vanuit dat dit voor de sier is en geen functie heeft. Ik haal hem er onderuit als ik nieuwe foto's maak en hoop dat het lukt het op de foto te krijgen (beschik namelijk dan niet over iemand die even een foto kan maken).

Annetje

Re: Is dit zadel te groot voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:26

Als jij de enige bent die erop rijdt, dan kun je vragen of je naar het zadel mag laten kijken. Een zadelmaker hoeft niet heel duur te zijn en je hebt er dan weer lang plezier van :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:31

Veel mensen plaatsen het bontje er idd voor hun eigen gevoel onder, niet wetende dat dit onder een goed passend zadel juist niet bevorderlijk is!
Goed dat je navraag gaat doen! Ben benieuwd wat de reden is ;-)!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 00:33

De eigenaresse en haar andere verzorgster rijden er ook op. Vanwege vaste dagen zien we elkaar nooit persoonlijk. De eigenaresse heb ik nooit zien rijden, de andere verzorgster rijdt met erg lange beugels.
Ik zal gewoon even navragen wat betreft het zadel.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:41

Annetje schreef:
JSCAA jouw zadelmakers hebben gewoon echt geen gelijk, dan hoef je nog niet eens verstand van zadels en bontjes te hebben, maar enkel logisch verstand. Een schapenvachtje zoals deze is echt wel enkele cm's dik, leg je dat onder je zadel, dan maak je het zadel aan de voorkant krapper omdat de voorboom door de schoft als het ware een driehoek is en je die opvult. Je maakt de driehoek kleiner en dus de kamer aan de voorkant krapper, de ruimte voor de schoft kleiner. Aan de achterkant is de rug nagenoeg plat en heb je dat krapper maken en opvullen dus niet zo. Daar leg je het zadel alleen maar hoger.

Mijn tip voor de TS zou dan ook zijn: haal dat stomme bontje eronderuit tot de zadelmaker komt. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je die allang gebeld hebt. Als je twijfelt over je zadel, dan hoort er namelijk altijd een zadelmaker bij of iemand anders met verstand. Een paard kun je echt compleet kapot rijden met een zadel wat niet goed past.

[edit] Naar mijn idee zit de TS met deze beugels fijner dan met langere doordat het zadel naar achteren helt. Het zadel helt naar achteren toe en dus gaat de zweetbladen en de wrongen naar voren toe. Je krijgt hierdoor een stoelzit. Met de beugels veel langer zit de TS waarschijnlijk niet meer tegen de wrongen aan.

het zijn niet mijn zadelmakers hoor :D ,
maarja meningen zijn nogal verschillend over bontjes , de één zegt dat het krapper word en de ander zegt van niet .
het zal er heus iets krapper van worden , dat word het zowiezo als je er iets onder legt .
sommige mensen leggen het er idd op voor de ´mooi´ dat is idd een verkeerde reden .
ga er verder geen discussie over voeren , daar gaat het in dit topic niet om :)
2 zadelmakers zeggen het zelfde , en neem aan dat ze er toch wel verstand van hebben alhoewel het nogmaals mijn zadelmakers niet zijn :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:45

JSCAA schreef:
ik bedoel dat het onzin is dat het bontje het zadel niet passend zou maken .
of dat het er krapper van word . :)
maargoed TS verder is het zadel zo wat ik kan zien niet te klein voor je !

Als je zo'n dik schapenvachtje hebt kun je de boom echt wel 2-3cm kleiner maken (en ja dat is heel veel!) want de kamer loopt taps toe dus dat bontje schuift erin.
Als je een goed passend zadel hebt is een bontje nooit nodig en het doet vaak meer kwaad dan goed, alleen als je weet dat de boom (iets) te groot is en je geen alternatief hebt is het een acceptabele tijdelijke oplossing.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 01:05

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:12

Dat zadel ligt wel iets achterover. Met of zonder bontje gaat hier niet het verschil maken denk ik.
De boom lijkt zo gewoon te smal.

Je beugels zijn trouwens ook te kort voor een dressuurzadel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:18

Aan de laatste foto's te zien kan het bontje nog wel verschil maken.
Hij ligt daar vooraan echt te hoog maar je bontje lijkt behoorlijk dik dus dat zou nog best wat kunnen schelen als je hem eraf haalt.
Maak maar eens foto's zonder bontje, of beter; leg je zadel erop zonder dekje/bontje en singel, dan is het het beste te zien.

Maar evengoed blijft het natuurlijk een indicatie vanaf een foto, je kunt niet afgaan op het advies wat je krijgt via internet ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:37

Zou inderdaad mis je beugels gaatje langer doen. Vind zadel niet te groot voor jou.
Wat mij wel opvalt is het bontje. Daar wordt mee gereden als een zadel te groot is. Is een zadel goed op maat gemaakt (zoals het hoort!!), dan maakt een bontje het zadel dus te krap.
Met bontjes rijden voor de show is zeker niet de bedoeling (staat leuk, maar zie bovenstaande).
Is zeker niet tegen jou gericht hoor, t is niet jouw verantwoordelijkheid :o .
Je zou het een keer kunnen vragen aan de eigenaar.

Veel rij-plezier!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 07:34

Je kan op je laatste foto's iig wel heel goed zien dat het diepste punt echt te ver naar achteren ligt (waar jij zit dus).
Als je het zadel zonder bontje en chabrak erop legt kan je zien of de stijgbeugelriemen recht op naar beneden evenwijdig aan de zweetbladen hangen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:34

Eerst het bontje er inderdaad onderuit, want nu moet je wel ver achterin het zadel zitten. Als je in de juiste positie probeert te zitten glij je gewoon weer naar achteren.

Misschien de beugels 1 of 2 gaatjes langer en ik zou sowieso aan je zit (met name de kanteling van het bekken, wellicht via Centered Riding of Akasha rijkunst (zie google)) gaan werken. Je zit nu echt op het zadel terwijl je er graag in wil zitten. Dat kan ook verklaren waarom de beugels met wat meer lengte niet comfortabel voor je zitten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:44

Ik vind het zadel niet té groot voor jouw zitvlakje.Wél heb je de beugels te kort.
Het zadel helt achterover,das zeker te zien op de foto's.

Wat je kunt doen om zelf te testen of het redelijk goed ligt op je pony is het volgende:

Alle dekjes eronder uit,zadel zo op de blote rug van de pony leggen.
Aansingelen op een normale strakte.
Dan probeer je te voelen of je een brug effect hebt onder het zadel.Dus je glijd dan met je hand onder het zadel langs de kussens af.Als je dan in het midden van je zadel je hand makkelijk op de wervels van je paard kan leggen dan sluit het zadel ook niet goed aan op de rug.
Dit zelfde doe je ook aan de voorkant van het zadel,je moet daar makkelijk met je hand vanaf de kamer naar onder kunnen glijden.Kun je dit niet dan is de boom te smal en geeft het drukkingen.
Die bontjes zijn leuk en mooi maar horen niet onder een al perfect zittend zadel.Die zijn naar mijn idee enkel als tijdelijke oplossing maar niet voor permanent gebruik.
En het zadel mag niet naar achteren hellen als het zo op je paard ligt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:56

[quote="anneliesdjmet je schaambeen naar beneden(dus op je muts gaan zitten
hier wil ik toch even op reageren...als je op je muts gaat zitten trek je je rug hol en dat is zeker niet de bedoeling..je hoort op je zitbeenknobbels te zitten en niet op je muts

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:05

Wat voor merk is het zadel?
ik heb namelijk ooit een zadel van zadelmarkt gehad....daar kon ik niet op zitten, wat ik ook veranderde.
Die wrongen zitten namelijk zo geplaatst dat je fijner zit met korte beugels...maar dan ga je achterin zitten.
Dit omdat je dan het gevoel hebt nog enige steun aan het zadel te hebben.
Als ik mijn beugels langer deed....werd je in zo'n rare houding gezet dat je niet meer kon zitten en alle kanten ophobbelde.

Misschien kun je eens van iemand anders een zadel lenen? kijken of je het zeflde probleem hebt.
Anders kan ik je als enige tip geven: ga sparen voor bijv. een winteczadel, deze passen op heel veel verschillende paarden, zijn er 2ehands in een leuke prijsklasse en hebben vaak een verwisselbare boom. Daar ga je dan nooit geen spijt van krijgen!

Voor mij nooit meer een zadel van zadelmarkt. Voor de rest fijne zadels om zadelmak etc. mee te maken...kan namelijk niet zoveel aan kapot.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:11

Nee, liever geen zadel van een ander lenen!
Dat is niet aangepast op de rug van jouw paard!
Bij twijfel over je eigen zadel-> schakel een zadelmaker in! :j (pas 1 gehad, deze heeft voor 35 euro m'n zadel weer pas gemaakt, kosten vallen dus mee, hoewel het aan de aanpassing zal liggen)

Misschien heb je nog iets aan deze link over waarom juist geen onderleggers?
http://www.saddleconsulting.nl/index.php?page=faq

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:27

Waarom gaat ieder paard dood aan een zadel van een ander een keer op zijn rug?
het is niet zomaar het zadel wat een rug vastrijdt/beschadigd, het is de ruiter die erop zit ;)

al ga je alleen maar even zitten....je hoeft niet eens te rijden. Dan kun je een keer VOELEN hoe een ander zadel aanvoelt. Zoals ts al aangeeft...het is niet haar paard, en niet haar zadel.
en als je bij voorbaat al weet dat je een goedkoop zadel hebt, wat gewoon niet lekker zit, hoef je ook geen 35-50 euro uit te geven aan een zadelmaker maar dan kun je dat beter bijleggen aan een ander zadel?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:56

Tuurlijk gaat het paard niet direct stuk.
Maar als TS niet lekker zit door een zadel wat naar achter helt, waarom zou je er dan weer een zadel dat niet past opleggen? Vind er maar is 1 (dres. met wijde boom voor fjord) die je mag lenen..

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:19

hoi het zadel ligt voor erg hoog van voor, , kan zijn dat de boom te smal is /of dat de kussen opgevuld moeten worden, ik denk dat de boom te smal is,
is dit zadel al eens nagekeken door een zadel maker, zo is de druk verdeling niet goed

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:59

Ik zou eerst beginnen het bontje er onderuit te halen en een normaal dekje er onder. De balans ligt helemaal naar achteren.
Dan weer eens kijken of je zadel nu wel in balans ligt.
Een anatomische/banaan singel zou zo te zien ook nodig zijn.

Wat ik mij wel afvraag of het zadel niet te groot is voor de pony. Ik heb het idee dat hij op de lumbaalwervels ligt.

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:07

Probeer het eens zonder bontje. Ik heb het idee dat je zadel daardoor wat naar achter kiept en jij dus automatisch ook verder naar achteren in het zadel zit. Dit geeft vervolgens ook nog eens teveel druk en gewicht op 1 punt in de rug van je paard en is dus voor beide niet fijn! Als het zadel goed ligt is een bondje helemaal niet nodig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:16

Schangah schreef:
Een anatomische/banaan singel zou zo te zien ook nodig zijn.

Puur interesse, geen kritiek: waarom denk je dat? Het lijkt me dat de singel op de juiste plaats ligt? Ik dacht dat zo'n singel ook het schuiven tegen zou gaan maar of het schuift staat nergens?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:20

Ik ga met Annetje mee w.b. de stoelzit. Dankzij de kortere beugels kan de amazone door de hoek die haar knie maakt haar voeten nog enigzins onder haar lichaam krijgen om te voorkomen dat ze naar achteren valt.
Op dit zadel (wat a. achterover ligt en b. het zitpunt al ver naar achter t.o.v. de beugelophanging heeft) zouden langere beugels zorgen voor een ruiter die balans verliest en op de achterboom belandt. En als het inderdaad ook nog op de lendewervels ligt is dat héél oncomfortabel voor het paard.

Ik denk dat dit zadel nooit prettig gaat zitten voor de ts. En dus ook niet voor haar paard...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:20

knollentuin schreef:
[quote="anneliesdjmet je schaambeen naar beneden(dus op je muts gaan zitten
hier wil ik toch even op reageren...als je op je muts gaat zitten trek je je rug hol en dat is zeker niet de bedoeling..je hoort op je zitbeenknobbels te zitten en niet op je muts

En daar moet ik dan maar weer op reageren, als je op je zitbeenknobbels zit kun je nog steeds je bekken helemaal voor of achterover kantelen dus dat is nogal een vage omschrijving.
Als je op je muts zit zit je ook op je zitbeenknobbels maar is het wel meteen duidelijk hoe je je bekken moet kantelen en dat gaat prima zonder je rug te hol te maken. (tenzij jouw muts op een wat vreemde plek zit :+)