Wat doen jullie met het Harnachement na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie met het haranchement?

Weg hangen
39 (21%)
Bit afspoelen en weghangen
91 (49%)
alles schoonmaken
17 (9%)
af en toe een doekje er over
37 (20%)

Totaal aantal stemmen: 184

Nies_

Re: Wat doen jullie met het Harnachement na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:39

Ik hang het weg :j Bit neem ik meestal mee naar huis om schoon te maken, anders doe ik dat de volgende dag. Als beugels, singel of iets anders onder zand oid zit haal ik dat er altijd af voor ik ga rijden.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:46

Ik spoel mijn bit eigenlijk bijna nooit af.
Eens in de zoveel tijd neem ik hem mee een kook ik hem uit, dan issie helemaal schoon weer :j

hoofdstel vet ik meestal 1x in de 1/2 weken, sowieso voordat ik wedstrijd (1/2x in de maand) heb. Zadel doe ik dan niet het zitvlak, die doe ik alleen als ik geen wedstrijd heb

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:50

Duhelo schreef:
oei oei, dan ben ik erg
na het rijden gaat eerst het bit uit, dat eindigt ergens op de grond, krijgt ze haar bakkie voer, zadel eraf,
en dan varieert het, als ze erg gezweet heeft gaat de pad eronderuit en ondersteboven te drogen op een balk, indien ze niet gezweet heeft blijft het onder het zadel hangen
beugels over het zadel, zadel in mijn kast, en de singel overlangs erachter, maar ik soms los, soms niet.
bit, als het vies is spoel ik het wel eens af, maar eigenlijk zelden, is meestal niet vies.
voor het rijden controleer ik wel het bit, de pad en de singel op vieze of harde stukken, indien nodig haal ik het er dan af (dmv een borstel oid, of desnoods water/vet)

hoofdstel eindigt ergens op de grond, meen je dat? dan mag ik toch wel hopen dat je een niet te duur hoofdstel hebt...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:58

Bit dip ik altijd even in het water snel, (waterbak die buiten staat), en dan hang ik het weg.
En als ik zie dat het bit beetje aangekoekt is oid gaan ze allemaal in een bak met kokend water en daarna zien ze eruit als nieuw :D

Zadels ed vet ik 1x per 1 maand in, afhankelijk hoe of wat.
Bandages als ze nog netjes zijn worden even uitgeklopt en weer opgerold, als ze vies zijn de was in.
Dekjes idem dito. Peesjes maakt ik eens in de zoveel tijd heel grondig schoon, en na elke keer rijden ff ergste eruit/af en dan ophangen.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:14

Na het rijden/longeren maak ik altijd de bitten schoon van mijn 3 hoofdstellen.
Het dekje gaat onder het zadel uit en de singel gaat eraf.
Deze hang ik te drogen aan de staldeur.
Meestal doe ik het shabrakje na 3 keer gebruiken in de wasmachine.
De hoofdstellen maak ik 1 keer in de week helemaal goed schoon(uit elkaar halen,schoonmaken met zadelzeep en invetten)
Het zadel wordt 1 keer in de maand helemaal schoongemaakt of het moet onder de modder zitten dan doe ik het eerder.

Ik heb nu al 11 jaar mijn zadel maar het ziet er nog steeds uit als nieuw.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:31

Meestal hang ik het zo terug in de kast. Als het echt vies is dan spoel ik het bit uiteraard wel af.
Mijn zadel en hoofdstel doe ik eens in de zoveel weken helemaal schoonmaken en invetten.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:36

Na het rijden hang ik het terug, bit spoel ik af, maar verders niets eigenlijk.

Heb een grondige hekel aan schoonmaakwerk aan tuig. Merk wel naarmate ik ouder wordt, ik wel zuiniger wordt. Vroeger gooide ik ook idd het hoofdstel op de grond, het zadel legde ik op de grond enz...

Nu gaat dat hoofdstel over mijn schouder, zadel over de zadelknecht (hoe heet zo n steun) die ik altijd meedraag naar paard toe, en dat raakt de grond niet meer hoor.

Als mijn pad (ik rij boomloos en heb er maar 2) erg nat is, haal ik dat ervanonder, en leg de droge alvast klaar op mijn zadel.

charlyloveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:46

Bit schoonmaken, zadelhoes over zadel en 2 keer per jaar invetten..

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:39

Bitje afspoelen, elke keer beenbeschermers schoonmaken, af en toe het zadel en hoofdstel schoonmaken/invetten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:43

Ik spoel elke keer na het rijden het bit af.
Om de paar keer rijden een schoon dekje onder het zadel.
En af en toe alles invetten.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:44

Ik hang meestal alles gewoon weg, af en toe even snel een zadelbalsem erover heen. Bit is meestal wel schoon op wat schuim na.

Als ik beenbescherming heb gebruikt ligt het eraan hoe vies ze zijn. Of gewoon opbergen, in de wasmachine of met de borstel erover.

Dekje gebruik ik 2 -3 keer (alleen vaak niet achterelkaar)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:45

Een bit heb ik niet en mijn hoofdstel is van kunststof dus daar doe ik niks mee. Haal wel altijd het dekje onder het zadel vandaan zodat het kan drogen en de singel haal ik ook los.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:52

Ik spoel altijd mijn bit af, over mijn zadel gaat de hoes en die hang ik zo weg. Maak mijn hoofstel eens per maand schoon met zeep en vet hem om de twee maanden in. Ik heb een Wintec zadel en daar haal ik heel af en toe een doekje overheen. Dekje en singel haal ik altijd onder mijn zadel/van mijn zadel af en laat ik drogen. Peesbeschermers spoel ik als ze onder de modder zitten helemaal schoon met de tuinslang.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:03

Ik haal de singel, dekje, evt bontje van het zadel af en hangt het weg om te drogen. De dag erna, als het droog is, borstel ik singel en dekje even af met een harde borstel ivm haren die er op blijven hangen (tenzij ze vies zijn, dan gewoon de was in natuurlijk).
Bit was ik helemaal af, hoofdstel maak ik schoon met zo'n all-in-one spuitbus - gewoon omdat Willow zo enorm hard zweet en ik het anders niet fijn voor hem vind. Zelf maakt hij er waarschijnlijk geen probleem van maar goed :+ Zadel doe ik ook met de spuitbus en beugels borstel ik met de harde borstel af. Ik slaag er nl zo goed als altijd in om de halve bak aan mijn laarzen en beugels mee te zeulen ;-)
Daarna zadelhoes over het zadel, hoofdstel aan het haakje en de boel de kast in.
Eens per maand maak ik alles schoon met zeep en vet.
Ja, ik overdrijf misschien wel eens maar ik heb voor mijn eerste zadel (dat van Mush) heel veel uren gewerkt dus daar was ik ongelooflijk zuinig op - en da's een beetje blijven hangen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:01

bit afspoelen, en eventuele andere delen van het hoofdstel die vies zijn gaan ook gelijk mee onder de kraan (heb een hoofdstel van biothane).
een handoek over mijn zadel (zit een vaste bontzitting op) en daarover de beugelriemen en de singel.
onderkant van het zadel maak ik ongeveer eens in de maand schoon met groene zeep (heb een speciaal endurancezadel, zonder leer).