Keuze bit bij beleren paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Re: Keuze bit bij beleren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:04

Bij ons worden de meeste paarden met een kneveltrens ingereden, ligt fijn stil en ze doen er eigenlijk nooit moeilijk op

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 08:15

Ik zou voor de dubbelgebroken kneveltrens gaan. Hierdoor ligt het bit zelf stil in de mond maar valt er voor de tong nog wel iets te rommelen en is er bij een onverwachte beweging of een iets duidelijkere hulp ook niet direct een man overboord.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:26

brenniie schreef:
dubbelgebroken watertrens

idd ik ga het ook zo doen

Heidss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:34

dubbel gebroken koperen watertrens... lopen ze super op !

Heb zelfs de shire die ik rijd op een dubbel gebroken watertrens lopen en dat gaat helemaal super.

Maar denk dat een bit zo scherp is als de hand van de ruiter ... dus je kan er wel een super zacht bit in hangen maar daar heb je dus niks aan als je eigen hand dat niet is ....

Ruyter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:42

kneveltrens, geweldig bit

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:52

Kneveltrens of een myler comfort snaffle level 1 :j

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 10:00

dank jullie wel voor de reacties.. ik lees dat mensen verschillende bitten roepen maar ik ben juist benieuwd naar de achterliggende gedachte: waarom dan juist dat bit?

en ik ben ik het eens met Heidss: als je zelf je handen niet stil kan houden..... heb je weinig aan een heel zacht of juist stil liggend bit.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:34

een kneveltrens of bustrens ligt een stuk stiller in de mond. dat kunnen jonge paarden vaak ( dus niet altijd) fijner vinden dan een watertrens.
een watertrens ligt eigenlijk nooit stil in de mond, en dat kan voor een jong paard soms als heel vervelend ervaren.

gewoon kijken wat goed past, als je paard een klein/ smal mondje heeft kan je beter voor een iets dunner bit kiezen dan een paard die veel ruimte heeft.

wat voor een bit had je zelf in gedachte?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 10:42

het gaat mij er voornamelijk om dat ik benieuwd ben naar de achterliggende gedachte is om een paard met een bepaald bit in te rijden. Ik heb zelf een 13,5 cm bustrens, dubbelgebroken met een rond tussenstukje. Ik ben hem er nu langzaam aan, aan het laten wennen en hij vind het erg prettig.. doe er verder nog nies mee, maar hij kauwt/ speelt er lustig op los. Ik heb dus (op dit moment) geen reden om voor een ander bit te kiezen maar ik was erg benieuwd naar de mening van overige bokkers en waar zij paarden mee (in)rijden. zodoende..

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:02

Ik maak paarden altijd zadelmak met een dubbelgebroken watertrensje. Als ze dat na een paar weken net fijn accepteren probeer ik een normaal gebroken watertrensje. Eigenlijk is dat altijd prima. Ik hou niet zo van dat gewissel. (Ik heb toevallig watertrensjes maar bustrensen zijn natuurlijk ook prima) Persoonlijk vindt ik een zwaar bit niet fijn voor de jonge dieren, dus een kneveltrens gaat niet mijn voorkeur naar uit.

Vraag: Wat is het verschil qua inwerking met de myler bustrens 02 en 04?

http://www.myler-store.de/Myler-Olivenkopf.html

Ik heb nu namelijk een paard met een kleine gevoelige mond en mij is de Myler 04 geadviseerd. Maar de 02 is toch nog vriendelijker?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:09

Ik ben groot voorstander van een dubbelgebroken kneveltrens. Achterliggende gedachte hiervan is dat als paardlief de stuurhulp niet goed snapt (en sommige jonkies gaan echt als kamelen) of het paard zijn hoofd opzij trekt er door de knevel ook op de wang gestuurd wordt. Door de mond trekken is compleet onmogelijk, de knevel begrenst dit volkomen.
Voor paarden die dit geen prettig bit vinden; een K&K-ultra. Dit omdat het nog steeds een zacht bit is, met name door het materiaal.

De combi bestaat overigens ook: een dubbelgebroken K&K-ultra kneveltrens.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:18

@delerium, vindt je niet dat die kneveltrensen altijd zo zwaar zijn?

(Ik leer het sturen altijd met bit EN halster dus in principe gebeurt het dan niet dat een bit door de mond getrokken wordt. Tenminste is nog nooit gebeurd maar zeg nooit nooit ;-))

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:24

Om eerlijk te zijn vind ik het juist ook niet fijn als een bit TE licht is. Een kneveltrens weegt eigenlijk niet heel veel meer dan een bustrens of watertrens, en minder dan een KKbit zelfs :)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:28

Kan je maar weer zien, ieder zo zijn voorkeur. Tenminste zijn het allemaal vriendelijke bitjes! Dat is het belangrijkste.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:11

Ik rij altijd met een ongebroken bustrens. Omdat het naar mijn mening beter in de mond ligt. Voor paarden met dikke tong, kies ik meestal voor een dun dubbelgebroken bustrens, omdat het dan makkelijker is om te slikken.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:38

waarom toch altijd ijzeren bitten???
ook geen rubber nemen dat brand in de mond (kunnen brandblaren krijgen)

waarom geen leren bitten zo als ik eerder zei??

btw geen koper nemen, paarden kunnen er allergies voor zijn en bloedvergifteging krijgen.
*Edit typfouten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:41

ongebroken bit, ligt stil in de mond. Paardje wat ik in reed werd echt een beetje panisch van dubbel en enkelgebroken.

wat is er dan zó verkeerd aan metalen bitten? Doe niet zo dramatisch, heb nog geen enkel paard ontmoet dat een probleem had met metaal.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:53

haha ik doe niet dramatisch...hahaha
echt niet ik vraag het me gewoon af...
sorry ik heb een paard dat er moeite mee heeft :P
en ik heb er wel eens meer gezien ;)

sorryhoor ik doe niet dramatisch dat maakt u er van , ik vroeg het me gewoon af.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:57

Shanon schreef:
kneveltrens, geweldig bit

Jep hier ook een kneveltrens.
Daarmee heb je toch een beter stuur! tja en een jong paard heeft helemaal geen stuur!

hierna overgegaan naar een dubbel gebroken argentaan met een bol stukje

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:03

JamieShanin schreef:
haha ik doe niet dramatisch...hahaha
echt niet ik vraag het me gewoon af...
sorry ik heb een paard dat er moeite mee heeft :P
en ik heb er wel eens meer gezien ;)

sorryhoor ik doe niet dramatisch dat maakt u er van , ik vroeg het me gewoon af.

ik vind het dramatisch overkomen. In de meeste gevallen hebben paarden geen enkele moeite met de traditionele bitten dus heeft het geen zin om door te zagen over leren bitten. Men kiest traditionele bitten omdat die goed bevallen en dat was de vraag.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:08

ik zaag er niet overdoor zeker niet...

ik ben alleen benieuwd hoe andere mensen er over denken omdat er eerder geen antwoord opgegeven werd.
sorry maar nu bent u hier de gene die een beetje dramatisch aan het doen is.

idd in de meeste gevallen, niet altijd dus!

en volgens mij was de vraag met welk bit ze het beste een paardje kon inrijden volgens mij vallen leren bitten daar ook onder, die zijn btw ook traditioneel want de vroegere indianen reden er al mee voor dat daar de ijzeren bitten werden geintroduceerd.

zelf zou ik dan voor een dubbelgebroken bustrens kiezen met een bol tussen stuk of een ongebroken bustrens.
dat ligt stabieler en ik zachter voor de paardenmond mits er met een zachte ruiterhand word gereden.

ik zou niet voor koper, of happy mouth bitten gaan.

tja leer kan natuurlijk altijd.
ik ben overgestapt van dubbelgebroken bustrens naar leer omdat mijn paard er veel fijner op loopt en het veel beter aan neemt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:14

Ik gebruik met beleren een K&K dubbelgebroken bustrens, vriendelijk, stabiel

Snap de gedachte van de kneveltrens wel, maar vind ze zo zwaar?, die zijn er dus ook van K&K?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:18

kneveltrensen over het algemeen zijn niet zo zwaar toch? je hebt ze ook lichtgewicht dacht ik.

of ze ze van K&k hebben weet ik niet zeker :P

kneveltrensen zijn wel vriendelijk voor een ruiter met een onrustige hand, dan trekken ze het bit niet door de mond, maarje dan zal het bit ook wel te groot zijn anders hoord dat niet :P

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:21

Dubbelgebroken bustrens, ligt goed in de mond en is zacht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:21

Heb em al gevonden van K&K zal eens gaan kijken, wel erg duur...