Boomloos zadel kopen of op maat gemaakt dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Boomloos zadel kopen of op maat gemaakt dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:33

@ Lailapri: geldt voor íedere ruiter dat een Barefoot niet goed is? Want zoals ik nu lees, concludeer je dat voornamelijk vanuit je eigen ervaringen met jezelf en lesklant(en). Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen mensen zijn wél goed kunnen rijden met een Barefoot.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:43

Kijk eens naar de Trekker Endurance Pro. Heeft o.a. een verstelbare pommel en verstelbare kussens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:56

Zomaar wat willekeurige foto's via google:
Afbeelding
http://www.boomloosrijden.nl

Ruiter voorover om zo te compenseren dat de benen voor het evenwichtspunt zitten. Ook heeft de ruiter de rug iets weg gedrukt.
Bij het paard zie je het evenwicht nog iets teveel op de voorhand en een niet helemaa doorkomend achterbeen en ook de rug iets weggedrukt.

Afbeelding
http://www.bokt.nl

Ruiter zit op het kruis met de benen erg naar voor. Deze houding zorgt ervoor dat de beweging niet helemaal van achter naar voor kan doorvloeien, maar erger nog, het hele bekken zit geblokkeerd en ipv recht/licht bol is de onderrug hol. Zo ook bij het paard, deze kan immers niet anders omdat hij niet onder de ruiter door naar voor kan bewegen.

Afbeelding
http://www.barefootsaddle.be

Ruiter die aardig zit, maar ook hier zie je dat het paard net niet van achter er helemaal bijkan komen en het de balans op de voorhand heeft.
Ook hier zie je een licht weggedrukte rug bij de ruiter wat net dat beetje extra blokkeerd en dus een vrij grote uitwerking heeft op het paard (in verhouding).

Afbeelding
http://www.bokt.nl

Benen van de ruiter mooi onder het lijf, maar ook hier weer een weggedrukte rug van de ruiter. Ook hier weer een achterbeen dat er niet lekker onderkomt en een paard dat de rug wegdrukt.

en laatste:
Afbeelding
www.boomloosrijden.nl

Ruiter die niet de rug wegdrukt maar ook niet opent in de heupen en daardoor het been te ver naar voor legt waardoor een stoelzit ontstaat, nouja paard spreekt voor zich.

Ik heb dus idd nog geen ruiter gezien die wel goed kon zitten in een barefoot, ook bij de foto's die op internet rondgaan, mensen op stallen waar ik kom die ik zie rijden, en ook mensen die serieus zitlessen volgen, het beperkt je gewoon en dat is zonde.
Ik begrijp gewoon niet, waarom een goed boomloos zadel maken voor het paard maar dan geen rekening houden met de anatomie van de ruiter.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:08

laat ik beginnen met dat ik noch voor noch tegen boom of boomloos ben
en ga hier slechts uit van mijn situatie (kan moeilijk voor anderen spreken
maar ook daar toch wel vrij ruime ervarin in)

ik ben echt alles behalve 70kg :o .. rij barefoot boomlooos en door even natedenken over type dek en inlages
ondervind mijn pony absoluut geen druk op de ruggegraat of op andere plekken punt druk
en heb een breeeede pown ,
lijkt smal maar is type wijnvat zoals eerder zo mooi werd aangehaald in dit topic
en heb meerdere problemen in de rug geloof me . meerdere oorzaken maar die is heeeeel erg slechts

mede doordat ik erg onregelmatig rij ( dan weer eens wel een paar dagen dan rustig maandje niet)
is mijn ponny dus niet echt regelmatig in zijn bouw

maar ook toen die nog erg mooi in bespiering
was een boomzadel een crime om te vinden ..
heb en voornamlijk had hier toch keuzes genoeg :o

ik heb juist gekozen voor een barefoot, western miss.nut , niet alle types zijn voor onze combi geschikt
nadeel is dat je inderdaad met een ronde ponny korte bolle pootjes van ruiter
eerder neigt naar een stoelzit

nu ben ik vrij breed gebouwd in de heupen , als een kennis van mij er op gaat heeft ze een probleem
kan de knieen niet aanhouden dat is als ze denkt aan drijven :D onderbenen komen niet in de buurt van de ponny als
ze de knieen aan houden wil ..

dit is dus een combinatie tussen SMAL gebouwde ruiter , BREED gebouwde ponny KORT lijf (als in rug / buik lengte dus niet schoft staart , kwpnr heb je iets meer als een tonnetje pony) voor haar is de combi
ONDANKS de voor mijn gewicht etc extra solide inlage dus geen fijne combinatie
met de lexington heeft zij VEEEL minder probleem met HAAR houding op MIJN POWN

zelf vind ik door mijn ! onbelance een boom fijner zitten VOOR MIJ , maar ik hinder mijn pown dan wel meer !

maw kijk naar de combi en doelstelling

boomloos , ook barefoot of juist een boom .. alles heeft te maken met het geheel plaatje ..
niet 1 type zadel is per definitie slecht

kijk altijd naar je eigen lijf , lijf paard en doelstelling
wat wil je .. wat kan je .. je eigen situatie

ps .. misschien ook eens nadenken of het dressuur plaatje een wel voor de menselijke lijf goede houding is ?
benen wijd en recht naar beneden 75% van de been aanleggen tegen paard gaat simpel weg niet op korte ronde pony's , toch de genen die het meeste dit type zadels gebruikt

een goede rughouding zie ik ook zelden op boomzadels .. heeft weinig met type zadel te maken
veel ruiters rijden op doos ipv billen met holle rug ..

Melinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:54

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:59

ik praat ook voor mezelf en over mijn ervaring met Barefoot zadels nl Nevada en Cheyenne
ik kan op geen van beide goed zitten
ik zak in elkaar op deze zadels en mijn paardje een aardige ronde pony kreeg last van mijn zit knobbels en ik ben 70+
mijn bijrijdsters die rond 60 kg waren hadden geen problemen met deze zadels,ik had na 100 meter al last van mijn rug.
ik zat zoals de jongen op de arabier en kon gewoon niet rechtop zitten al had ik langere beugels.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:34

misschien zijn je inlages te dun geweest.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:29

@ lailapri: bedankt voor het fotomateriaal, vind het een interessante discussie zo! Toch denk ik dat je het wel met me eens zal zijn dat er op internet ook genoeg foto's te vinden zijn van mensen die niet correct zitten op een boomzadel. Het materiaal dat je laat zien, bewijst voor mij nog steeds niet dat níemand goed op een Barefoot kan zitten.

De vraag waar ik m.b.t. een boomzadel toch mee blijf zitten is: hoe zorg je ervoor dat zo'n zadel op elk moment correct op je paard past? Naar mijn idee biedt het boomloze zadel daar toch wel de enige oplossing voor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:39

Maar ik heb wel foto's kunnen vinden voor mensen die goed kunnen zitten op een boomzadel, maar ik heb ze nog niet gevonden van mensen op een barefoot. Als je ze hebt graag, want als er een mogelijkheid is om een ruiter er toch goed mee te laten zitten graag, want zoals ik al zei, geen verkeerde zadels kwa pasvorm voor het paard, en zeker met kleine pony's is een passend zadel vinden erg moeilijk en de kiddies zit best goed. Ik heb dat zadel hier ook liggen, maar mijn ruiters rijden zonder beugels, en rijden dus niet licht, maar het beperkt me wel in de lessen. Net als zonder zadel of met barebackpad, maar dat vind ik dan nog beter als met een barefoot met beugels, omdat je uit evenwicht zit en vooral in het lichtrijden erg gaat compenseren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:41

Wat betreft boomzadels, er zijn boomzadels die je op je paard kunt aanpassen (pegaso zadel bijvoorbeeld en de wisselbare en verstelbare bomen), maar er zijn ook zadels zoals die van hulsebos die door een zadelmaker nog best wel aan te passen zijn in vulling en ook wel wat in boombreedte. Je kunt daar zelfs hele nieuwe en dus andere kussens onder laten plaatsen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:52

hier het zelfde probleem.
een zadelpasser had een thorowgood voor me in gedachte omdat deze verwisselbare boom heeft, zou zou hij dus altijd aan te passen zijn als mijn paard veranderd. maar helaas de wijdste boom past niet.
niet vanwege de breedte,maar het zadel brugt in de midden.
lastig dus. nu rij is haar met een zadel dat voor 90% past. niet geweldig dus,maar je moet wat.
als ze straks meer is afgevallen en anders in de spieren zit gaan we weer een poging wagen om iets te vinden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:15

lailapri schreef:
Als je ze hebt graag, want als er een mogelijkheid is om een ruiter er toch goed mee te laten zitten graag, want zoals ik al zei, geen verkeerde zadels kwa pasvorm voor het paard, en zeker met kleine pony's is een passend zadel vinden erg moeilijk en de kiddies zit best goed. Ik heb dat zadel hier ook liggen, maar mijn ruiters rijden zonder beugels, en rijden dus niet licht, maar het beperkt me wel in de lessen. Net als zonder zadel of met barebackpad, maar dat vind ik dan nog beter als met een barefoot met beugels, omdat je uit evenwicht zit en vooral in het lichtrijden erg gaat compenseren.

Helaas niet, zal het eens in de gaten gaan houden, want ik ben nu zelf ook wel erg nieuwsgierig of je stelling waar is. Het is dat ikzelf nog niet rijd op mijn jonkie, anders zou ik mezelf eens op de foto laten zetten met een Barefoot zadel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:42

kvika schreef:
hier het zelfde probleem.
een zadelpasser had een thorowgood voor me in gedachte omdat deze verwisselbare boom heeft, zou zou hij dus altijd aan te passen zijn als mijn paard veranderd. maar helaas de wijdste boom past niet.
niet vanwege de breedte,maar het zadel brugt in de midden.
lastig dus. nu rij is haar met een zadel dat voor 90% past. niet geweldig dus,maar je moet wat.
als ze straks meer is afgevallen en anders in de spieren zit gaan we weer een poging wagen om iets te vinden.

Ik heb ook iemand laten komen met Thorowgood voordat ik de Trekker kocht. Thorogood pastte die van mij ook niet.

Ik heb eens een test gelezen waar ze veel boomloze zadels in hadden getest kwa 'drukverdeling' en de Trekker kwam daar als beste uit.

Over de Barefoot en soortgelijke zadels weet ik weinig. Het enige wat mijn osteopate er eens over zei dat ze veel paarden zag met 'schoft'klachten. En dat zou komen door de pommel die op de schoft ligt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:03

singasong schreef:
Over de Barefoot en soortgelijke zadels weet ik weinig. Het enige wat mijn osteopate er eens over zei dat ze veel paarden zag met 'schoft'klachten. En dat zou komen door de pommel die op de schoft ligt.

Dan doe je toch echt iets fout. Er hoort ruimte tussen schof en zadel te zitten, anders heb je een voorboompje die niet bij je paard past. Je legt toch ook geen boomzadel op je paard die op de schoft drukt? >;)

Oh, en hier overigens iemand die wél netjes zit in een barefoot. :) En niks geen last van knieën die weg gaan of kuiten die niet tegen het paard aan kunnen komen.

Ik denk dat dat dingen zijn waar mensen vooral de eerste tijd last van hebben, wanneer ze eerder gewend waren om op een boomzadel te rijden. Je zit nu eenmaal heel anders dan met zo'n smal hard ding onder je billen dan wanneer je de vorm van je paard als zetel hebt, en daar moet je lijf even aan wennen.
Ik kan absoluut niet meer normaal in een boomzadel zitten. Gevoel dat ik alle kanten op zwier, weet niet waar ik m'n benen moet laten en het voelt alsof je zo alle kanten op kan glijden.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:06

Ik heb een boomloos zadel liggen op mijn welsh , omdat bij haar alle zadels schuiven ,omdat ze geen schoft heeft .
Nu moet ik wel zeggen een boomloos zadel is niet voor elk paard weg gelegd.
Er zijn een hoop paarden die hier niet al te best onder lopen en ook voor de ruiter is het erg wennen .

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:36

ik volg dit even want ik twijfel tussen een western zadel of een boomloos voor een haflinger met weinig schoft

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 06:12

lailapri .. ter eigen interesse ..even een vraagje over de kiddies
op zon zelfde pony (begrijp klein kort rond) met een passend boomzadel
zitten de kinderen (neem aan ook kleine kinderen met korte pootjes) dan wel goed ?
heb nml wel veel kleine kids op kleine zadeltjes gezien maar hadden allemaal
door de breedte toch iets van een stoelhouding en zaten als voorbeeld op een grote kwpnr
met een te groot dressuur zadel wel rechter ..
doe je dan onder het zadl bij de heel brede pony's ook extra inlages juist om meer een a vorm te krijgen ?

nu rijden er meer serieuse drerssuur rijders op een boom dressuur zadel dan met boomloos
het is dus zoiezo makkelijker om foto's te vinden van correcte zitten met boom als boomloze zadels

voor mijzelf kan ik met een gerust hart zeggen dat ik op een boom zadel in een net zo beroerde
houding zit als op een boomloos :+

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NHSC7RHE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YJRV8F3P.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KMQ8PXOY.jpg

heeft geen zin commentaar over paarden te geven
1e foto 1e rit na 3 maanden niks en een jaar nihil doen
2e foto groen paard
3e foto 3e rit na 3 jr niks doen , teugel hangt in boogje en ligt geen bit in en ook nog eens een scheve foto :D
(zeg dit er bij omdat daar eerder commentaar is geweest en geen nut heeft , je ziet 3 foto's met elk 3 paarden
een voor een midden en een achterhand, te weinig achter te weinig tillen en teveel voor en een "oud wijf" ergens op de middenhand
zijn geen foto's van topruiter op getraind paard maar van een af en toe fysio met een oud versleten lijf ..mag je niet veel verwachten ;) )

over de verwisselbare bomen ..leuk maar dat zegt niks over de boomvorm/pasvorm
hebben hier diverse type's gezien en in de zaak , ene type is beter geschikt voor de smallere met schoft een ander weer voor de
rondere en dan zit je nog met de diversy tijd in kamerkanaal breedte , soort kussens etc etc
er komt bij een zadel iets meer kijken dan zelf de vork maat kunnen wissellen ..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 06:37

ik zelf zou voor boomloos gaan,maar dan geen barefoot(of zo een model) want je hebt er geen steun in.ik zelf vind de freemax en de freeform er fijn uit zien dit word ook mijn volgende zadel je hebt hier ook nog een model van die is van norton erg goedkoop

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 06:44

keona schreef:
ik zelf zou voor boomloos gaan,maar dan geen barefoot(of zo een model) want je hebt er geen steun in.

Ik ervaar juist veel steun van een Barefoot (model Cheyenne). Dus dat lijkt me ook een heel persoonlijk iets.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 06:47

keona .. je bedoelt dus type cheyenne ... barefoot heeft meerdere modellen
met weinig of juist veel support/steun/kniewrong

norton heeft 3 modellen .. welke bedoel je ?
als het over het westewrn model gaat zou ik zeker voor de bf kiezen die is vele malen beter
al lijken ze van buiten misschien iets op elkaar ..

kijk zo komen nu de rare verhalen in de wereld

de freemax heb ik zelf ook gehad , ook erg fijn zadel
maar erg dwingend in houding , ook deze heeft trouwens meer modellen maar heb het dan over het basis model , die door meer merken gehanteerd word
ze zeggen enkeld dat deze gebruikt kan worden met alleen een gel dingetje er onder..
daar ben ik het niet zo mee eens

zelf ben ik erg benieuwd naar de nieuwe freeform western boomloos
echter zweeft mijn paard iedere keer tussen qh en qfxh in das erg lastig met een vaste pommel

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:19

julius_juut schreef:
singasong schreef:

Dan doe je toch echt iets fout. Er hoort ruimte tussen schof en zadel te zitten, anders heb je een voorboompje die niet bij je paard past. Je legt toch ook geen boomzadel op je paard die op de schoft drukt? >;)

Er zijn denk ik veel mensen die een boomloos zadel kopen zonder dat er iemand die er verstand van heeft naar heeft gekeken? En dat kun je dus dit soort problemen krijgen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:21

kyraenlisa schreef:
Ik heb een boomloos zadel liggen op mijn welsh , omdat bij haar alle zadels schuiven ,omdat ze geen schoft heeft .
Nu moet ik wel zeggen een boomloos zadel is niet voor elk paard weg gelegd.
Er zijn een hoop paarden die hier niet al te best onder lopen en ook voor de ruiter is het erg wennen .

Dat het erg wennen is, ben ik met je eens.
Heb je die van mij wel eens gezien? Echt tonnetje rond maar schuiven tijdens het rijden doet de Trekker echt niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:26

keona schreef:
ik zelf zou voor boomloos gaan,maar dan geen barefoot(of zo een model) want je hebt er geen steun in.ik zelf vind de freemax en de freeform er fijn uit zien dit word ook mijn volgende zadel je hebt hier ook nog een model van die is van norton erg goedkoop

Ik ben van mening dat de Freeform niet geschikt is voor een paard met geen tot weinig schoft. Dit zadel is voorgevormd aan de onderzijde en zeker niet geschikt voor ieder type paard. I.i.g. niet voor die van mij. Hij zat wel errug lekker!
Er is nu ook een Freeform met panelen. Denk dat een stuk beter zal liggen maar heb het zadel nooit in het echt gezien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:27

Mijn oude merrie was ook rond geribt gebouwd en weinig schoft.
Ik had een JC Trekking voor haar wat erg mooi lag en goed zat voor mij. Wellicht is zo'n zadel iets voor jou.
Ik heb mijn zadel nog altijd, is inmiddels een jaar of 10 oud maar ziet er nog zeer goed uit.

http://www.jorgecanaves.com/catalog.html#/secciones=11

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:29

Ik heb de kiddies destijdt gekocht voor 3 meiden die heel fanatiek met de pony's van de buurman bezig gingen met inrijden Een luxe welsh, een bredere welsh en een shet.
Mijn buurman heeft wel zadels, maar die zie ik liever niet op de pony's.
Ik ben blij dat ik dit zadel toen heb aangeschaft en niet 3 passende zadels want ze hebben het 2 weken gebruikt en verder niet meer naar de pony's gekeken. Ik kan dus niet oordelen over hoe de kinderen in de kiddies op de bredere pony's zadel. Ik heb les gegeven met 2 smallere welshjes, daar zaten ze wel goed op. Een had ik een maxam 14 inch dressuur op tot de pony eruit gegroeid was en toen zijn ze zonder zadel gaan rijden omdat hij al bijna weg moest, de andere heeft een medium/brede maxam vzh mee 15 inch kinderen zaten wel netjes op hem, inmiddels is hij mega vet en rijdt er een iemand op maar die heeft wel een redelijke stoelzit al bemoei ik me daar niet zoveel mee.

Als ik ooit weer kleine kinderen les ga geven en ik ga daar een pony voor aanschaffen wordt het geen brede welsh of shet, puur omdat je dan hetzelfde hebt, kinderen moeten zo breed dat si gewrichten geblokkeerd zitten.

Op dit moment 1 meisje en de enige pony waar ik haar los op durf te laten is de fjord, hij zit veel te breed en we wisselen het rijden op hem af (los rijden is natuurlijk heel stoer) met het rijden op mijn lisa, ze rijdt dan met bontje en zit wel iets breed maar heeft nog wel mogelijkheden.
Het leukste aan het hele verhaal is, meisje weegt 20/25 kilo ofzo, beentjes komen ander onder de bbp uit en lisa heeft een slecht bekken en achterbenen.
We rijden buiten en ik zit dan een beetje aan haar te knutselen met de mogelijkheden die ze heeft met haar eigen lijf icm met de breedte van de pony. Maar je ziet lisa's houding mee veranderen, echt heel grappig wat zo'n klein ding bij een vrij hardnekkige/drammerige pony tot stand kan brengen.
Als lisa nog wat kilo's erbij heeft mag ze ook met zadel gaan rijden. Dit wordt dan een dressuurzadel want de kiddies is zonder paard al te breed voor haar.

Ik heb zelf wel eens met de kiddies op mijn hengst gereden, kwa zitting ging het best alleen viel hele tijd op me kruis. Kun met staan heel mooi mijn heupen openen maar zodra ik ging zitten ging dat niet meer, reed wel beter als de cheyenne maat 2 oude model die ik heb liggen.

Wat me verder nog verbaasde is dat de kiddies een pad heeft met een beetje bont maar geen inlages, hier moet ik dus nog eens wat op verzinnen.