Welke OPTIES: EXTRA KORT zadel met 18" zitting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tineke90

Re: Welke OPTIES: EXTRA KORT zadel met 18" zitting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:59

rossner is ook heel kort ik heb ook een 18inch rossner zadel voor een haflinger namelijk
kan hem wel even opmeten als je dat wilt?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:02

de euroriding titaan is ook kort

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:02

@Tineke, ik heb al eens contact gehad met Divoza en die gaven door dat het niet zou passen, kwa boombreedte, maar als je eens zou willen meten ;)

De Euroriding zadels zij helaas allemaal te lang.

Tja WOW; geweldig maar het zit gewoonweg echt boven mijn budget, als dat de enige oplossing is zal ik ervoor moeten sparen.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:08

de kussens zijn ong. 48cm lang maar het draagvlak is dan geen 48cm toch?
en kwa breedte is die toch ook wel boommaat 42

Weet niet waar je precies woont is het geen optie als je eens zadels gaat proberen? Als je in de buurt woont dan mag je best me zadel eens komen passen

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:06

Alleen vanmorgen heb ik een bericht gehad, klopt dat?

Weet trouwens niet of er IJslanderzadels zijn met boommaat 42... Volgens mij gaan ze zo'n beetje tot 34 :?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:08

boommaat van het ene merk zadel is ook niet hetzelfde als de boommaat van een ander merk zadel, ligt er bijvoorbeeld ook aan hoever de boomtakken doorlopen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 07:29

@Skessa, ja klopt.

Tja dat is ook een probleem, hij is behoorlijk breed en er zijn niet veel zadels die zo breed gaan??

Wellicht is het toch Massimo of anders doorrijden met wat ik nu heb.
Maar die afdrukken van de kussens in de rug na het rijden zitten me niet lekker?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 07:39

ik meen me iets te herrineren van aqua8horse ofzo dat die altijd minder kussen aan het zadel had als zitting :+

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 08:05

@lailapri, ik zal een googlen erop, bedankt!!

EDIT, ik heb even gegoogled en op Bokt gekeken maar word een beetje eng van de verhalen en berichten :o van CaroleKlomp ( Aqua8horse ) ik kan er weinig positiviteit uithalen en ook geen werkende website meer waartoen ik me kan wenden??

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:24

Je kunt bij kent en masters ook kleinere kussens onder het zadel laten plaatsen. Ik heb een 18 inch zadel met 17 inch kussens. Ik heb de cob versie die voor mijn haf is aangepast in de fabriek voordat ik hem kocht.
Er zullen vast nog wel meer zadels zijn waarbij dit mogelijk is.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:23

Ik heb een wow met 18 inch zitting en 17 inch kussens er onder.
Wow is idd een hele uitgave, maar het zadel is op zoveel punten geheel aan te passen op zowel ruiter als paard dat deze uitgave voor mij wel waard was.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:21

Zou toch maar serieus eens kijken naar Ninon Schutte van zadelateier. Vragen stellen kost niets!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 11:43

@Skessa, ik heb een mail gestuurd naar mvr. Schutte, ga informeren hoe en wat de mogelijkheden zijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:48

symbion zadel :) Bij isabelle (superhorse)
is wel opmaat gemaakt, ik heb ook een kort paard, maar ook 18 inch nodig :)
bij mij is het ook gelukt :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:57

Ik citeer de woorden van de wijze man Tamme Hanken:

Koop een nieuw zadel voor je paard en mocht dat niet lukken: Koop dan een nieuw paard voor je zadel :Y)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:02

@Adil, ik zie even de toegevoegde waarde niet.
Dit is mijn poown, die ik al 5 jaar bezit.
Als ik het idee had dat hij moeite had met alles zou ik hem direct weg doen, maar dat heeft hij niet.

Uiteraard speelt de gedachte van het gaat niet goed komen door je hoofd maar ik heb het topic geopend voor goede tips en ideeen en ik weet bijna zeker dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Als er achteraf uitkomt dat het niet mogelijk is dan heb ik in ieder geval alles geprobeerd!

Iemand eraring met de http://www.bijzonderepaarden.nl ?
Zij zeggen ook veel voor dit soort beestjes te kunnen doen?

Ik heb ook Prydi gemaild voor te informeren naar ijslanderzadels.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 31-01-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:03

Loes'sCorner schreef:
@Skessa, ja klopt.

Tja dat is ook een probleem, hij is behoorlijk breed en er zijn niet veel zadels die zo breed gaan??

Wellicht is het toch Massimo of anders doorrijden met wat ik nu heb.
Maar die afdrukken van de kussens in de rug na het rijden zitten me niet lekker?

Doorrijden met zadel waarvan de afdruk kussens in rug staat lijkt mij idd niet verstandig plan.
Daar zal je paard vroeg of laat rugpijn van krijgen. De drukverdeling kan gewoon niet goed zijn als je eigen zitmaat niet overeenstemt met draagvlak van het paard.
40 cm draagvlak is echt heel erg weinig, bijna onmogelijk in combi 18 inch.
Ik heb ook een hele korte tinker, maar die kan nog wel 48 cm hebben. Ik heb zelf 17,5 a 18 inch en ook dit spant erom volgens de zadelmaker.

Je kunt ook eens kijken bij specialized saddles (zitten in noord holland volgens mij). Zij hebben mij destijds goed kunnen informeren en er waren wel mogelijkheden. Maar je moet je toch ernstig gaan afvragen of dit paardje niet te kort is voor jou ;)

en dan bedoel ik niet wegdoen van je haf hoor, maar overwegen om bijv te mennen. Maargoed eerst afwachten of er mogelijkheden zijn, als die er zijn ben je gauw tegen de 1500-2000 euro kwijt voor een op maat gemaakt zadel (heb ik mij laten vertellen door de zadelmaker).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:08

Komt er nu niemand op het idee dat een 18" formaat zitvlak teveel druk op het paardoppervlak oplevert wanneer het verdeeld wordt over een kort draagvlak :)*

Over de grenswaarde voor die druk = kracht (gewicht) per vierkante centimeter, is prima wetenschappelijk onderzoek.

´Volgens mij´ is dus niet nodig.
Meetlint en zakjapanner geven de grenswaarde voor het dragende oppervlak bij een gegeven ruiter´formaat´.
Grenswaarde = maximum = meer niet = minder is beter.

Zie mijn site onder het kopje ´zadels´.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:08

Je kan niet onbeperkt kussens korter gaan maken om maar op die 40cm te passen. Als jij 18" billen hebt en je zet die op zo'n zadel krijg je te veel druk op dat gebied. Dan zit je ook met problemen. Als je dan moet kiezen tussen twee kwaden kan je beter een iets te lang zadel nemen dat de druk wel goed verdeelt dan korte kussens die te veel druk geven. 18" met 17" kussens gaat nog wel, 16" kussens er onder doen is niet heel erg slim. Je zou kunnen kijken of je met oplopende kussens het probleem op kunt lossen. Ik heb zelf ook zo'n korte, brede merrie. Heb nu een acceptabel zadel maar ik kijk wel rond of er nog iets anders te vinden zou zijn.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:15

@xcomplientx , Sybelle, ja ik noem nu dus een 40 cm draagvlak op omdat me dat vorig jaar is verteld door de gene die mijn de Trekker heeft verkocht.
Ik ga er dan dus even vanuit dat het klopt, maar ik heb erna geen passer meer eraan gehad.

Ik ben al die tijd tevreden geweest met dit zadel, en heb ook NOG geen problemen maar ben me absoluut bewust geworden van die vreemde plekken.
Het jammere eraan is dat als ik degene in kwestie er niet zo'n probleem in ziet.......en als hij er nu geen last va heeft dan valt het wel mee gewoon in de gaten houden..... ;) ja en dat is dus wat ik niet wil, afwachten tot hij over wellicht 1 jaar wel of 4 ( onintressant hoelang ) wel problemen krijgt.

Ik ben geen zadelmaker, dus ik kan ook niet vertellen hoelang precies, maar het is wel een indicatie.
Ik dacht toen de perfecte oplossing te hebben gevonden en dacht er na alle tegenslagen helemaal niet overna dat het misschien wel erg vreemd was, klein oppervlak en grote zitting.

Maar wat ik me afvraag is zou hij die afdrukken ook hebben bij een boomzadel?
Wellicht verdeeld mijn semi boomloze wel gewoon niet goed genoeg?

Ik heb dergelijk plekken npog nooit eerder gezien/gevoeld bij een ander dier.
Je ziet het ook niet, jevoelt het alleen heel minimaal.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:17

Precies, ga dat van Huertecilla maar eens nameten en berekenen. Op gegeven moment wordt de belasting op het te kleine oppervlakte echt te groot. Maar klopt die 40 cm draagvlak wel?
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 31-01-11 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:19

@xcomplientx , ja ben net even op die site aan het spieken.
Ik neem vanmiddag een het meetlint mee en ga zelf eens even kijken of het me lukt te meten, dan meet ik ook direct even de kussens van mijn zadel op.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:19

Loes'sCorner schreef:
Ik heb dergelijk plekken npog nooit eerder gezien/gevoeld bij een ander dier.
Je ziet het ook niet, jevoelt het alleen heel minimaal.

Wat voor plekken zijn het dan? Ik heb altijd afdrukken van mijn kussens op mijn pony (IJslander) als we hard getraind hebben. Maar dat is dan zweet in de vorm van de kussens.

Ik heb overigens ong. 45 cm ruimte, nu een zadel van 17" met 43 cm kussens. De kussens zijn een maat kleiner dan de zitting. Dat is een Prydi. Dus als jij naar 18" gaat kom je op langere kussens.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 31-01-11 12:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:19

Sybelle schreef:
JAls je dan moet kiezen tussen twee kwaden kan je beter een iets te lang zadel nemen dat de druk wel goed verdeelt dan korte kussens die te veel druk geven.

Dat kan niet. Het oppervlak van de paardenrug dat gewicht kan ondersteunen heeft een beperkte lengte bepaald door de anatomie van dát paard.
Verder naar voren hindert de schouder, verder naar achter ligt niet meer op de ribbenkast.

Er is simpelweg een anatomische beperking aan het oppervlak = belastbaarheid.

De ENIGE correcte volgorde =

1. meet de zadelplek
2. bereken het maximale dragende oppervlak
3. vermenigvuldig met de max. druk
= max. ruiter´formaat´ inclusief kleding, helm én zadelgewicht.
Maximum = niet meer.

Meer hoor je niet te willen, minder is beter.
Meer is een compromis met het welzijn van het dier ten gunste van het ruiterbelang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:23

Hier gratis wetenschappelijk verantwoorde voorlichting zonder énig verstrengeld belang.
Ik geef je gratis kennis en ik verkoop niets.

http://www.homocaballus.eu/NL/zadel.php

Afbeelding

Doe er je paard een voordeel mee. Of niet.