Duidelijker dan dat kan ik het niet zeggen.
Zoals ik al eerder zei, dat zit er al zo in dat ik daar niet eens meer bij stil sta.
Voor meer duidelijkheid zul je even moeten wachten tot ik er weer op zit, dan let ik er op.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

KoudbloedKim schreef:Daarna heb ik de teugels van mijn hoofdstel gepakt en die aan de zijkanten van het halster vast gemaakt.
Hier reageerde ze wel op, maar pas als ik erg veel druk had gegeven.
Hierdoor bleef het halster niet mooi zitten en dat kon voor Kim niet comfortabel zijn.
Ik weet dat je met je benen kunt sturen en dat lukt ook gedeeltelijk, maar met een paard van 1000 kilo en soms een eigen willetje is wat meer controle wel fijn.

_Lot schreef:Weltrusten!
Een bitloos hoofdstel kan ook gevoelig zijn, maar ik denk ook minder dan een bit, ik krijg liever een klap op mn neus dan in mn mond denk ik dan maar. Ik geloof ook best dat ik uiteindelijk ook met dit paard bitloos kan rijden, maar hij is nog geen half jaar onder het zadel, en het gaat nu met bit super, nu nog de bevestiging, en dan maar weer eens proberen...

KoudbloedKim schreef:
Ik leg mijn binnenbeen aan, geef een lichte ophouding met mijn binnenhand, teugel tegen de (buiten) hals en de zithulpen gaan dan vanzelf.
Cassidy schreef:KoudbloedKim schreef:
Ik leg mijn binnenbeen aan, geef een lichte ophouding met mijn binnenhand, teugel tegen de (buiten) hals en de zithulpen gaan dan vanzelf.
Als je paard heeft leren wijken voor druk, probeer je binnenbeen NIET aan te leggen, en duw hem de bocht om met je buitenbeen. Steek je binnenhand een beetje overdreven van de hals af. Buitenteugel niet tegen de hals aan. Werkt dat wel?
. Ga daarna op een ruime afstand van haar hoofd een draaiende beweging maken met je stick._Lot schreef:Over het neusbotje breken, je bent heel knap als je dat kan. Dat betekent sowieso al dat het hoofdstel/halster niet goed ligt, aangezien het boven het neusbotje moet liggen. Aan de zijkant van Kims hoofd kan je zelf voelen waar haar neusbotje begint: http://www.bitloospaardrijden.info/neus ... rzijde.jpg, op de middelste afbeelding ligt de neusriem goed, op de tweede ligt hij te laag.

. Ook heb je dan nog altijd een noodrem (omdat er dus nog een bit in zit) en uiteindelijk gaat je paard het vanzelf wel snappen.