Bitloos met sterk, moeilijk te sturen paard; welk hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos met sterk, moeilijk te sturen paard; welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:28

Dat heb ik al beschreven. :)
Duidelijker dan dat kan ik het niet zeggen.
Zoals ik al eerder zei, dat zit er al zo in dat ik daar niet eens meer bij stil sta.
Voor meer duidelijkheid zul je even moeten wachten tot ik er weer op zit, dan let ik er op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:30

Nou ik kan het nergens echt duidelijk terugvinden eigenlijk. Doe alsof je op je paard zit? En een bochtje naar links wil rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:33

_O-

Ik leg mijn binnenbeen aan, geef een lichte ophouding met mijn binnenhand, teugel tegen de (buiten) hals en de zithulpen gaan dan vanzelf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:35

Wat een onzin lees ik hier over bitloos rijden, sjonge. Net of dat pas door de beugel kan als het met bit goed gaat, daar kan ik persoonlijk niet bij. Als mijn paard oud genoeg is wordt ze bitloos beleerd, voor de wagen en onder het zadel. Bitje zal ze ook leren, maar ik denk dat ik dat zelden tot nooit ga gebruiken, dat is puur een stukje basis wat ze moet kennen van mij.

KoudbloedKim schreef:
Daarna heb ik de teugels van mijn hoofdstel gepakt en die aan de zijkanten van het halster vast gemaakt.
Hier reageerde ze wel op, maar pas als ik erg veel druk had gegeven.
Hierdoor bleef het halster niet mooi zitten en dat kon voor Kim niet comfortabel zijn.
Ik weet dat je met je benen kunt sturen en dat lukt ook gedeeltelijk, maar met een paard van 1000 kilo en soms een eigen willetje is wat meer controle wel fijn.

Ik reed met Lady ook eerder zo, ik reed alleen buiten met haar.
Alleen merkte ik inderdaad dat ik soms echt aan de teugel moest gaan hangen wou ze opzij gaan, en dan zat het halster scheef en moest ik weer raar gaan doen om het recht te krijgen, dat ging gewoon niet lekker. Ik heb dus toen een keer mbv een hoofdstel met aansnoerneusriem een kruislingssysteem gemaakt, resultaat: Paard wou alweer naar huis voor we de straat uit waren. Dus toch maar weer het halster gepakt, toen wou ze gelijk meewerken.Touwhalster snapte ze ook niet. Ik heb toen een side-pull aangeschaft. Daar deed ze het super op, blijft mooi liggen en goed te sturen, perfect. Heb er na die tijd een tweetal andere paarden mee gereden, mijn eigen, ging qua sturen prima, qua rem wat minder, maar dat probleem heb ik met bit ook. Voorlopig rij ik hem wel met bit, dan heb ik het idee op de momenten dat het nodig is net iets meer overwicht te hebben (wel dmv pijn voor hem helaas, maar aan de andere kant, hij weet verdomd goed dat hij dingen doet die niet mogen). De andere is een jonge merrie die niet veel meer dan rem stuur en voorwaarts kende (maar wel o zo braaf is), en die stapte er ook mee weg alsof ze een bit in had.

Eventueel kan ik wel een keer komen en mijn hoofdstel dan meenemen. Het is een Full en hij kan aardig groot, dus wie weet past het. Ik kan hem anders altijd even passen bij een van de Shires hier.

Over het neusbotje breken, je bent heel knap als je dat kan. Dat betekent sowieso al dat het hoofdstel/halster niet goed ligt, aangezien het boven het neusbotje moet liggen. Aan de zijkant van Kims hoofd kan je zelf voelen waar haar neusbotje begint: http://www.bitloospaardrijden.info/neus ... rzijde.jpg, op de middelste afbeelding ligt de neusriem goed, op de tweede ligt hij te laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:41

Lot, dat is ook waar ik een beetje mee zit.
Corrigeren met een bit in noodsituaties gaat vaak gepaard met pijn (vaak ook uit reflex), terwijl (ik dénk dat) als je corrigeert met een bitloos hoofdstel, het alleen een vervelende druk geeft en geen of minder pijn.
Ik ga me n.a.v de reacties hier in verdiepen en ook in die van jou. :j

Ik zal maar eens gaan slapen, dus ik zal morgen verder reageren. :j
Hou het wel een beetje vriendelijk graag (no offence!!), want ik weet ook niet alles en heb dit topic geopend om meningen te vergelijken en daaruit te leren. :)

Fijne nacht toegewenst!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:47

Weltrusten!

Een bitloos hoofdstel kan ook gevoelig zijn, maar ik denk ook minder dan een bit, ik krijg liever een klap op mn neus dan in mn mond denk ik dan maar. Ik geloof ook best dat ik uiteindelijk ook met dit paard bitloos kan rijden, maar hij is nog geen half jaar onder het zadel, en het gaat nu met bit super, nu nog de bevestiging, en dan maar weer eens proberen...

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:10

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:16

_Lot schreef:
Weltrusten!

Een bitloos hoofdstel kan ook gevoelig zijn, maar ik denk ook minder dan een bit, ik krijg liever een klap op mn neus dan in mn mond denk ik dan maar. Ik geloof ook best dat ik uiteindelijk ook met dit paard bitloos kan rijden, maar hij is nog geen half jaar onder het zadel, en het gaat nu met bit super, nu nog de bevestiging, en dan maar weer eens proberen...

Ook op de neus dat is enorm gevoelig omdat er zoveel zenuwtjes liggen bij het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:54

Lot, dat is precies mijn gedachtengang.

Maroesjka: Dat is een hoofdstel waar ik ook vertrouwen in zou hebben.
Hij is stevig, geeft meer druk dan een cross rope bridle en daardoor in Kim's geval ook vriendelijker.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:01

ik kijk net in je profiel een hele poos terug heb ik je filmpje over je haffie gezien en dat is me zo bij gebleven vreselijk zo vreselijk die was dus van jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:04

Ja.. daar kon ik echt alles mee. :)
Ik maak me geen ilusies en weet dat ik veel van die dingen niet met Kim kan bereiken.
En dat wíl ook helemaal niet, want [naam] is [naam] en Kim is Kim.
Hun karakters staan totaal tegenover elkaar.
Maar het lijkt me gewoon zo mooi om er toch een beetje bij in de buurt te komen.
Zolang het maar veilig en prettig is voor ons beide.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:07

nou gaat toch helemaal goed komen rome is ook niet in een dag gebouwd hoor en de foto's in je profiel zien er behoorlijk gezellig uit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:08

KoudbloedKim schreef:
_O-

Ik leg mijn binnenbeen aan, geef een lichte ophouding met mijn binnenhand, teugel tegen de (buiten) hals en de zithulpen gaan dan vanzelf.

Als je paard heeft leren wijken voor druk, probeer je binnenbeen NIET aan te leggen, en duw hem de bocht om met je buitenbeen. Steek je binnenhand een beetje overdreven van de hals af. Buitenteugel niet tegen de hals aan. Werkt dat wel?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:09

Cassidy schreef:
KoudbloedKim schreef:
_O-

Als je paard heeft leren wijken voor druk, probeer je binnenbeen NIET aan te leggen, en duw hem de bocht om met je buitenbeen. Steek je binnenhand een beetje overdreven van de hals af. Buitenteugel niet tegen de hals aan. Werkt dat wel?

maar dan valt ze toch giga op de binnenschouder das toch ook nie handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:12

wat mij opvalt in je OP is dat je haar terug kunt rijden op je zit als ze er vandoor gaat, maar je kunt niet sturen met je zit? ga daar eerst eens aan werken, dan heb je geeneens een hoofdstel nodig!
Ikwil van mijn paarden dat als ik naar rechts kijk en mijn buitenbeen iets gebruik (en ik leg dan de buitenteugel tegen de hals zonder dat ik het bit gebruik, dus neckreining) dat ze meteen naar rechts gaan. Niet eerst nog 3 stappen rechtdoor, meteen!
Als ze dat niet doet pak je je binnenteugel en stuur je daarmee naar rechts, en dan weer rechtuit. Dat herhalen en na een tijdje maakt ze de link tussen buitenteugel tegen de hals = wenden.
En dat van die manen, manen kun je invlechten..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:21

Ik zou een Cook-kopie lenen (onder de kaak gekruist), en eens proberen met signaalrijden, daar is het voor gemaakt. Links: lichte snokjes (knijpjes) aan de linkerhand, rechts hetzelfde, alleen geeft dat in de praktijk dus duwtjes tegen de tegenoverliggende kant. In het begin wat overdrijven, echt aandacht vragen en haar hoofd in de juist richting meenemen, en dan goed belonen als ze efectief de bocht in gaat. Goed de buitenteugel aanleggen en ondersteunen met je zit, en voor je het weet gaat ze op halssignalen alleen. Het vraagt even wat oefenen, maar eens bij haar het muntje valt ben je vertrokken. Voordeel is dat ze korte rukjes (+eventueel een stemhulp, links-rechts) niet als wat anders gaat interpreteren, normaal gezien heb je nog geen communicatie die zo over komt nu.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:25

Ha, Tineke, leuk onderwerp!
Mijn idee: het zit niet in het hoofdstel maar in haar reactie op het wijken voor druk. Als je op de grond staat gaat dat al heel goed. Nu moet ze het nog leren als jij op een andere plek dezelfde signalen geeft.
Net als op de grond kun je ook het hoofd van je af "driven" als je op haar zit.
Probeer het maar eens vanuit stilstand. Gebruik je carrotstick als verlengde van je arm.
Geeft eerst een lichte aanwijzing, bv. door je bovenlichaam te draaien in de richting waarheen je wilt dat ze kijkt en breng daarna je hand met de teugel erin in op een wijzende manier naar voren en omoog. Ze zal hoogstwaarschijnlijk niets doen :D . Ga daarna op een ruime afstand van haar hoofd een draaiende beweging maken met je stick.
Ook nu zal ze misschien nog niet reageren. Ga daarna steeds dichter in de richting van haar neus cirkels draaien. Op het moment dat zij haar neus (hoofd/hals) in de juiste richting beweegt, stop je met alles. Belonen.
Zo ga je door totdat ze op een steeds lichtere aanwijzing (het liefst natuurlijk op het draaien van je bovenlichaam) haar hoofd in de juiste richting brengt.
Ik lees dat stoppen geen probleem is. Daarom leg ik maar niets uit over de O.R.S. (one rein stop) hoewel ik die zelf wel heel belangrijk vind.
Voor deze oefeningen kun je heel goed het touwhalster gebruiken. Dat is licht en geeft heel duidelijk de signalen door.
Probeer het probleem dus in hele kleine stukjes te knippen en alles apart goed te oefenen.
Daarna kun je e.e.a. in de juiste volgorde (sturen en snelheid) weer combineren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:30

_Lot schreef:
Over het neusbotje breken, je bent heel knap als je dat kan. Dat betekent sowieso al dat het hoofdstel/halster niet goed ligt, aangezien het boven het neusbotje moet liggen. Aan de zijkant van Kims hoofd kan je zelf voelen waar haar neusbotje begint: http://www.bitloospaardrijden.info/neus ... rzijde.jpg, op de middelste afbeelding ligt de neusriem goed, op de tweede ligt hij te laag.

Inderdaad, geloof het gerust van iemand die al veel dode paardenkoppen in haar handen heeft gehad, je kan zelfs met een lelijke hackamore+ketting een gezond* neusbot van een paard niet breken op mensenspierkracht. Dat is onzin die zich hier blijft herhalen, maar ja..wat doe je er aan. Als ik eens veel tijd heb zal ik eens een onsmakelijk experiment met een paardenkop en een 4x4 aan de teugels op video zetten, maar voorlopig zullen we het met brekingsindexen moeten doen..

*ik wil ternauwernood nog geloven dat je een reeds gekwetst bot kan herbreken of verder breken.. maar ook dat lijkt me zéér zeldzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:29

Libery22: Bedankt. :)

Cassidy: Dat voelt voor mij erg tegenstrijdig, maar ik kan het proberen. :j

VivaLaVida: Ze ging er niet vandoor, maar had erg veel zin om te galopperen.
Dat heb ik toen kunnen voorkomen met mijn zit en stem.
De 'neckreining' doe ik overigens niet in de bak, dat gebruik ik af en toe buiten toen ik erachter kwam dat ze daar best goed op reageerde.
Ik heb niks over de manen gezegd. :)

Bandida: Ik zal eens informatie gaan zoeken over dat hoofdstel.
Bedankt! :j

Eiber, dat is wel leuk dat je het zegt, want Rowan en ik zijn hier laatst nog mee bezig geweest.
Dat ging over het achterwaarts gaan..
We kunnen haar nu op handgebaar achterwaarts laten lopen vanaf de grond.
Laatst heb ik Rowan op Kim gezet en gevraagd of ze lichte druk wilde geven op het bit, terwijl ik het 'teken' gaf vanaf de grond om achterwaarts te gaan.
Dit hoefde ik maar 1 keer te doen, want de tweede keer zette ze op die hele lichte druk al een paar passen naar achteren.
Dus dat moet haast ook wel gaan lukken met wijken, dat is een leuke nieuwe oefening. :j
Misschien kun je het ons eens in het echt laten zien!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:14

Citaat:
Dit hoefde ik maar 1 keer te doen, want de tweede keer zette ze op die hele lichte druk al een paar passen naar achteren.
Dus dat moet haast ook wel gaan lukken met wijken, dat is een leuke nieuwe oefening. :j
Misschien kun je het ons eens in het echt laten zien

Tuurlijk, my pleasure! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:43

nee jij zei niets over de manen, dat was iemand anders..
Maar je wilt weten hoe je makkelijker kunt sturen zonder dat je veel druk hoeft te zetten met je bitloos hoofdstel, daarom leg ik uit hoe je met neckreining kunt werken en aanleren. Het is heerlijk dat je met 1 hand zonder ook maar het bit te gebruiken kunt sturen! En ik heb een haflinger die is ook groot en fors en zou heel sterk kunnen zijn..maar ik heb geen druk nodig, ik weet zeker dat jij dat met kim ook kan :)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:39

Ik gebruik zelf een kaakgekruist bitloos hoofdstel.
Vantevoren heb ik ervoor gezorgd dat pony goed reageert op alles door zo min mogelijk met mijn teugels te doen. Je kunt dit goed oefenen door een zweepje erbij te houden en deze op de nek te liggen als je paard toch de andere kant op besluit te gaan ;). Ook heb je dan nog altijd een noodrem (omdat er dus nog een bit in zit) en uiteindelijk gaat je paard het vanzelf wel snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:26

Bedankt voor de reacties. :j

Met één hand sturen mét bit zal niet echt een probleem zijn, verwacht ik.
Als ze buiten een beetje rustig is of op de terugweg rijden we vaak ook met een lange teugel en dan ook vaak met één hand.
Alleen dan hoef ik niet echt te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:25

Zo, ik heb een beetje gekeken naar alle hoofdstellen die hier genoemd werden. :)
Dit zijn de hoofdstellen die ik tot nu toe wel iets vind.
Deze
De marylot bloem
En de Side Pull

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:57

de bedoeling van rijden op 1 hand is juist dat je niet met het bit stuurt, maar dat je de teugel tegen de hals legt en dat je paard daarvoor wijkt (en dus de andere kant opgaat) je hebt dan geen contact met het bit.