Zal ik met passoa bit gaan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 23:38

Elin_ schreef:
gizmo_lover schreef:
Dank jullie wel voor de reacties!
Sorry voor het fout spelen van PESSOA!! Ik ben normaal gesproken ook niet zo van de hulp teugels of scherpere bitten dus het zal me eerlijk gezegt een worst wezen hoe het heet, jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik beoefen parelli, heb ook meerdere clinics gehad hiervan en er jaren les in gehad. De One Rein Stop kan gizmo ook.. Dus ik weet dat je geen western paard moet hebben omdit te kunnen... Alleen buiten, wanneer hij schrikt, is er geen contact meer, dus na een aantal 100den meters krijg ik hem inderdaad op deze manier stop, maar ik zou het zo fijn vinden als dit na een paar meter al zou kunnen! En lekker de basis gaan trainen in de bak daar train je geen basis mee voor buiten... Ik weet dat je het niet beledigend bedoelt maar ik voelde het wel even zo. En daarbij kent hij wel iets meer als alleen de basis;)

Luister jongens ik ben niet van plan in zijn mond te gaan trekken, ik ben daar niet van en daar is onze band ook niet op gebasseerd. Ik gebruik dit bit niet voor een quick fix ik zou hem willen gebruiken zodat ik het gevoel heb dat ik iets meer te vertellen heb, ik heb het over GEVOEL! Dus met dit gevoel ga ik in het zadel zitten, zal dit dan al niet een effect geven op zijn gedrag???

Je gaat uit reflex aan de teugels zitten
En kan iedereen nog zo vaak nee nee dat doe ik niet zeggen ,maar dat is een reflex
en nogmaals het ligt aan jou gevoel ipv aan het paard dus werk daar aan :) dan is dat bit helemaal niet nodig ;)
en als je een veilig gevoel wilt hebbendraag dan een bodyprothector dat geeft ook een veilig gevoel ;)

Met een bodyprotector kan ik in noodgevallen mijn paard niet voor een vrachtwagen wegsturen ;) Ik bedoel, ik vind het idee enger dat hij los komt te lopen op een drukke weg..

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:40

als je paard op hol slaat, denk ik niet dat je een zekerder gevoel krijgt van die bodyprotector. dat vind ik een beetje raar. Ben je al wel eens in een groep naar buiten geweest? en doet hij het dan ook? Anders kan je dat een paar keer doen, zodat je zelf weer wat zekerder wordt? Of eventueel iemand anders op hem, en jij op een andere? Misschien dat jij de spanning overbrengt en hij daardoor gaat rennen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:40

ja maar dat ligt dus aan jou ;)

Lees nog is mijn reacties

''Laat ik het andrs zeggen... door jou onzekerheid > reageert je paard op (jij bent immers de leider die veilig en onveilig aangeeft) en daarom moet hij een scherper bit in ? ''

Werk aan jezelf ipv al die troep zoals pessoa , slof etc erin te gooien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:41

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-01-11 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:41

Pessoa zou nooit mijn keuze zijn, ik vind dat een van de smerigste bitten die er in de handel zijn. Door de hefboomwerking zonder kinketting kantelt het bit op zeer oncomfortabele wijze in de mond (en ik ken meerdere paarden die dat (terecht!) niet pikken). Zo wil ik mijn paarden in ieder geval niet rijden.

Een pelhambit (ongebroken versie, mooi rustig in de mond) is vele malen vriendelijker, JUIST door de kinketting waardoor de schaar nooit doorslaat maar het paard ook druk krijgt achter de kin. Gebruik een leren riempje ipv een ketting en je hebt een behoorlijk vriendelijk bit (mits je een nette ruiterhand hebt).

One rein stop is ook niets mis mee, maar vergt een goede voorbereiding.

Maar persoonlijk zou ik liever op andere wijze aan m'n eigen zelfvertrouwen werken. Bv door met meer ervaren combi's op stap te gaan die me ook kunnen aanspreken op spanning en kunnen helpen met goede rijtechnische tips, en zo meer (positieve) ervaringen op te bouwen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:46

Quir schreef:
Is ook absoluut niet mijn keus, heb er meerder lang uit tegen de grond aan zien gaan. Daarnaast trek je zo het bit door de mond. Nee, een pessoa bitje is dan een betere oplossing.

Pelhambit zal ik niet snel pakken, vanwege de kinketting is dit een strenger bit dan de pessoa. Een Pelham riempje zal bij een pessoa bit niet helpen.

Een gebroken bit met hefboom geeft een notenkraker effect en kan helemaal dichtgetrokken worden (volledig gekanteld zeg maar). Een pelham met kinketting heeft dit probleem niet, De kinketting te los doen bij een stangbit geeft een erg naar effect, vraag anders maar eens aan iemand die ment waar een kinketting voor dient. 10x liever een ongebroken stang met ketting dan een gebroken zonder ketting, het zou beide niet nodig moeten zijn onder het zadel trouwens maar als je iets zwaarders gaat proberen zou ik geen pessoa pakken.

Heb je al eens een schriktraining gevolg met je paard, het is erg goed voor je zelfvertrouwen en leert je ook speciefiek om te gaan met sitiuaties waarin je gespannen bent.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 23-01-11 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 23:47

In groepen doet hij het ook.. Met een paar andere erbij ook.. Alleen ook.. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Andere erop heb ik geprobeerd, hetzelfde zoniet erger.. Hoe ga ik mijn zekerheid dan groter maken buiten? Op andere paarden rijden heeft geen zin want daar heb ik dit gevoel niet.. Ook binnen het erf ben ik nergens bang voor, en ook in het bos niet... Het is puur en alleen verkeer en drukte waar ik en dus me kindje zenuwachtig van word.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 23:48

liedje89 schreef:
Quir schreef:
Is ook absoluut niet mijn keus, heb er meerder lang uit tegen de grond aan zien gaan. Daarnaast trek je zo het bit door de mond. Nee, een pessoa bitje is dan een betere oplossing.

Pelhambit zal ik niet snel pakken, vanwege de kinketting is dit een strenger bit dan de pessoa. Een Pelham riempje zal bij een pessoa bit niet helpen.

Een gebroken bit met hefboom geeft een notenkraker effect en kan helemaal dichtgetrokken worden (volledig gekanteld zeg maar). Een pelham met kinketting heeft dit probleem niet, De kinketting te los doen bij een stangbit geeft een erg naar effect, vraag anders maar eens aan iemand die ment waar een kinketting voor dient. 10x liever een ongebroken stang met ketting dan een gebroken zonder ketting, pesoa is een naar bit.

Heb je al eens een schriktraining gevolg met je paard, het is erg goed voor je zelfvertrouwen en leert je ook speciefiek om te gaan met sitiuaties waarin je gespannen bent.

Ja ik heb 2 schriktrainings gehad en die waren inderdaad super spannend en heel leerzaam voor ons! Dit is wel een tip die ik kan gebruiken misschien moet ik zelf wat vaker iets opbouwen om daarmee te oefenen...

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 23:50

Sonja schreef:
Pessoa zou nooit mijn keuze zijn, ik vind dat een van de smerigste bitten die er in de handel zijn. Door de hefboomwerking zonder kinketting kantelt het bit op zeer oncomfortabele wijze in de mond (en ik ken meerdere paarden die dat (terecht!) niet pikken). Zo wil ik mijn paarden in ieder geval niet rijden.

Een pelhambit (ongebroken versie, mooi rustig in de mond) is vele malen vriendelijker, JUIST door de kinketting waardoor de schaar nooit doorslaat maar het paard ook druk krijgt achter de kin. Gebruik een leren riempje ipv een ketting en je hebt een behoorlijk vriendelijk bit (mits je een nette ruiterhand hebt).

One rein stop is ook niets mis mee, maar vergt een goede voorbereiding.

Maar persoonlijk zou ik liever op andere wijze aan m'n eigen zelfvertrouwen werken. Bv door met meer ervaren combi's op stap te gaan die me ook kunnen aanspreken op spanning en kunnen helpen met goede rijtechnische tips, en zo meer (positieve) ervaringen op te bouwen.

Dankjewel! Ook dit doen we wel vaak maar misschien dus nog vaker doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:50

Zet 'm maar tussen 2 rustige paarden in, en zorg voor 1 'coach' voor jouzelf die jou rustig houdt en je voldoende rijtechnische aanwijzingen kan geven, dan komt het wel goed. Je zult toch je kilometers moeten maken om het op te lossen.
Schriktraining zou jullie ook goed kunnen helpen.
Jammer dat je zo ver weg woont, ik heb 2 bomproof en behoorlijk dominante merries die jou heel goed zouden kunnen helpen.
Mocht je op zoek gaan naar rijgenoten; gebruik paarden die je in de groep als 'koppaard' gebruikt en die anderen achter zich houden. Dat zijn de beste leermeesters.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-11 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Re: Zal ik met passoa bit gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:55

Is er iets specifiek in het verkeer waar hij bang van is? (Of is het iets waar jij bang van bent) want je kan bijv best specifiek op groot verkeer gaan trainen moiet je alleen iemand vinden die een paar rondjes over je erf wil rijden en een instructeur die vaak schriktrainingen doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:00

Wat is er mis met voorbereidend grondwerk?
Een paard heeft twee hersenhelften. Een kant is instinct, de ander is ratio.
Er is maar beperkt ruimte tussen beide oren. Instinct is er door miljoenen jaar evolutie "ingefokt". Als een paard schrikt, gaat hij eerst hollen, dan denken.
Maar de ratio in een paard is te trainen. Door hem heel vaak met bepaalde situaties te confronteren. En daar begin je vanaf de grond mee, later pas vanuit het zadel.
En op het moment dat je ratio gaat trainen door desensibiliseren vanaf de grond, is er minder ruimte voor instinct. Alleen moet je dat wel onderhouden, want ratio wordt kleiner als je er niets mee doet.
Daarom moeten bijv. Politiepaarden ook iedere keer weer even het strand op, voordat ze mee mogen lopen op Prinsjesdag.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 00:06

Cassidy schreef:
Wat is er mis met voorbereidend grondwerk?
Een paard heeft twee hersenhelften. Een kant is instinct, de ander is ratio.
Er is maar beperkt ruimte tussen beide oren. Instinct is er door miljoenen jaar evolutie "ingefokt". Als een paard schrikt, gaat hij eerst hollen, dan denken.
Maar de ratio in een paard is te trainen. Door hem heel vaak met bepaalde situaties te confronteren. En daar begin je vanaf de grond mee, later pas vanuit het zadel.
En op het moment dat je ratio gaat trainen door desensibiliseren vanaf de grond, is er minder ruimte voor instinct. Alleen moet je dat wel onderhouden, want ratio wordt kleiner als je er niets mee doet.
Daarom moeten bijv. Politiepaarden ook iedere keer weer even het strand op, voordat ze mee mogen lopen op Prinsjesdag.

Misschien moet ik inderdaad nu gewoon weer het zovaak herhalen dat het gewoonte word. Dankjewel ik ga iets doen met dit advies..

ps. ik ben al een tijdje in level 4 en dit doet hij goed alleen is nog niet helemaal bevestigt.. maar dat komt helemaal goed. Ja hij kan het ook met een touwhalster.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 00:06

liedje89 schreef:
Is er iets specifiek in het verkeer waar hij bang van is? (Of is het iets waar jij bang van bent) want je kan bijv best specifiek op groot verkeer gaan trainen moiet je alleen iemand vinden die een paar rondjes over je erf wil rijden en een instructeur die vaak schriktrainingen doet.

Dankjewel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:12

gizmo_lover schreef:
ps. ik ben al een tijdje in level 4 en dit doet hij goed alleen is nog niet helemaal bevestigt.. maar dat komt helemaal goed. Ja hij kan het ook met een touwhalster.

Als je in level 4 zit, (en ik ga er van uit dat je echt level 4 bent, en niet game 4), dan heb je kennis van de opposition reflexes, en zou je die zelf ook inmiddels moeten beheersen. Het zou geen probleem moeten zijn om zijn achterhand te disengagen en de ORS zou bevestigd moeten zijn. Als level 3 gepasseerd is, heb je het Finesse niveau bereikt, en zou je er nieteens aan denken om een ander bit te willen gebruiken.
Heb je les? Speel je tussendoor met je paard? Heb je de drukte en het verkeer al eens opgezocht toen je hem aan de hand meehad?
Wat voor Horsenality is je paard?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:25

Als jij je thuis op je gemak voelt moet je de ongemakkelijke situaties naar je erf halen. Laat er maar kinderen met van die enge vlaggetjes rondfietsen naast de bak waar jij aan het rijden bent. Zelfde geldt voor auto's/tractoren enz.
Kleed de bak maar eens aan met enge dingen en ga gewoon rijden. Dus pak de contrainer/ouwe deken/voerzakken/enz. enz. en leg ze in de bak en ga GEWOON rijden. Als je paard reageert compleet negeren; GEWOON rijden.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 00:31

Nee ben bijna klaar met game 4 en zit dan nu in level 2.. Ik ben 7 maanden geleden gestopt met les.. Ja ik speel tussendoor met me paard, ja ik heb de drukte al opgezocht aan de hand.. Dit deed hij goed.. Ik vind je berichtjes erg aanvallend en je zal er gerust meer van af weten als mij maar ik ken me paard, hij doet alles altijd voor me, vandaar dat hij het ook geweldig doet met parelli. En ik wil hem zeker niet kwijt raken doordat ik te dwars ben geweest om een ander bit te gebruiken... Maar misschien heb ik afgelopen maanden inderdaad te veel gekeken naar verkeerde dingen en ben ik een aantal belangrijke punten vergeten die ik misschien maar is zou moeten ophalen bij ons. Dit betekend niet dat ik het met je eens ben want vind dat je erg aanvallend reageerd maar toch bedankt, ga morgen wat ouwe dingen herhalen, misschien werkt het en moeten we vanaf daar verder. Ik wacht nog heel even met het veranderen van bit. En cassidy het is nooit m'n bedoeling geweets om dat bit te misbruiken tegen mijn paard, ik hoop dat je dat wel begrijpt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:50

Dat snap ik, en het is niet mijn bedoeling geweest om je aan te vallen, ik wil alleen begrijpen en de info die je gaf was erg summier.

Parelli level 1 is alles omtrend veiligheid, en Parelli zelf adviseert om niet langer over level 1 te doen dan een maand of 3. Blijf je te lang in level 1 hangen, wordt het saai voor je paard, en het echt interessante werk begint pas met level 2, dan gaan er dingen gebeuren. Ik kan je alleen maar adviseren om alles nog eens goed door te nemen, en redelijk snel door de games heen te gaan, het hoeft niet perfect maar hij moet het wel doen. Bij mijn weten zijn er 7 games in level 1, dus ik snap niet hoe je, als je nu bezig bent met game 4, denkt dat het daarmee gedaan is? Parelli levels hebben een volgorde, en die zit er niet voor niets. Dus begin bij 1 (friendly) en eindig bij 7 (squeezing). En Parelli gaat in je systeem zitten, je kunt op een gegeven moment niet anders dan dingen dagelijks op die manier mee te nemen. Bij Parelli wordt er ook aandacht besteed aan "Controlled Catastrophies", maar dat pas als je de basis compleet hebt doorlopen.

Ik kan je alleen maar adviseren om les te nemen van een goede Parelli instructeur, en als je door level 2 heen bent, heb je genoeg pijlen in je koker om het probleem dat je hebt op te lossen zonder dat je een ander bit gebruikt.
Succes.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:02

IK heb wel in de praktijk gezien dat zo'n training goed kan helpen als je op een specifiek probleem gaat werken (bij ons was het trekkers). Maar een goede instructeur is was bij ons wel echt van doorslaggevend belang, we merkten toe ook een beetje dat we in een neergaande spiraal zaten van steeds meer spanning op bouwen en door die training is die spiraal doorbroken. Dat kwam echt door goede instructie zonder was het niet beter geworden.

Ik denk dat grondwerken ook een goede basis kan zijn om vanuit te werken, maar soms kan een paard waar mee je kan lezen en schrijven juist lastig zijn. Een vriendin van mij heeft zo'n band met haar paard, wat soms ook ineens betekend dat wanneer zij iets spannend vind het paard ook direct gaat paniekeren, wanneer zij dan even wegloopt en het aan de instructeur overlaat laat paard het vervolgens als een mak schaap alles gebeuren. Paard sloeg echt als een blad om op[ het moment dat zijn baasje een stap terug deed om even te kalmeren, instructeur pakt beest vast en paard staat er vervolgens bij alsof hij ieder moment in kan dutten . Een goede vertrouwensband met je paard kan dus ook juist een oorzaak zijn van problemen ipv een gebrek eraan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:01

Ik rijd een van mijn merries ook op een dubbelgebroken pessoabit met 2 teugels.
1 teugel zit gewoon aan de grote ring en de andere zit op de onderste ring. Die heb ik met een (haar)elastiekje en een kleine karabijnhaak aan het zadel vastzitten (aan 2 kanten) zodat de teugel niet wegzakt en het paard er niet in kan gaan staan. Zo heb ik maar 1 teugel in mijn handen.

Je zegt ook dat je je paard met een losse teugel in het bos rijdt. Zo geef je hem wel meer kans om er tussenuit te knijpen en ben je zelf altijd een fractie te laat met ingrijpen.
Ik zou eens een periode gaan rijden met netjes contact via de teugels en in het bos dressuuroefeningen vragen. Zo zijn jullie beiden bezig, denkt hij er minder aan om hem te smeren en doordat jij ook geconcentreerd bezig bent heb je geen tijd om je onzeker te voelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:32

Ik begrijp uit dit topic dat het rijden in het bos het probleem niet is. Het probleem duikt op als het druk wordt en er veel verkeer is.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:42

Waarom het paard straffen met een scherper bit? Het is duidelijk dat jij niet het vertrouwen op je paard overbrengt.
Je kunt beter dit probleem op een eerlijke manier aanpakken dan het dier te straffen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:55

Cassidy schreef:
Ik begrijp uit dit topic dat het rijden in het bos het probleem niet is. Het probleem duikt op als het druk wordt en er veel verkeer is.

Ben denk ik iets teveel van mijn eigen referentiekader uitgegaan. Buitenrijden staat voor mij namelijk synoniem aan bos, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Uit de beginpost maak ik echter ook niet op dat het alleen gaat om drukte en veel verkeer. Ben wel benieuwd naar een toelichting van de TS hierop. Is het inderdaad echt drukte en veel verkeer, of gebeurd het bijvoorbeeld ook op landweggetjes met minder/weinig verkeer?

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:58

mijn paardje is ook ltijd kei lief maar heb ook het vertrouwen verloren, ben een keer een crossmotor tegengekomen(daar stikt het bos van) toen is hij er uit gepeerd. ik wil van de zomer wel weer naar buiten ik doe dan ook pessoa in en een thiedemann om.