Springen met dressuurzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenni_boy

Re: Springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:50

Als ik jou was zou ik dan toch voor een springzadeltje kijken:) maar aangezien je bijrijder springt miss de kosten delen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:53

ik zou uitkijken naar een vzh of springzadel voor erbij.
Af en toe en klein sprongetje zal wel kunnen, maar een echte springles en sprongen van hoogte, dat lijkt me echt niet fijn met een dressuurzadel en ook niet goed voor je paard. de verdeling van de belasting tijdens de landing is volgens mij verschillend bij een dressuur en springzadel. plus dat je door de diepere zitting nog kans loopt bij de landing tegen de lepel te klappen. erg fijn voor je paard.
Ik vind 2 gaten korter rijden al niet erg fijn bij een dressuurzadel... mijn knieën kunnen dan nergens naartoe en ik heb dan nog geen eens lange benen...

sopje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:29

ik sprong ook met een dressuurzadel :o maar dan heb ik het niet over een meter, maar over 50 cm..,
als je hoger gaat springen vind ik het persoonlijk heel vervelend omdat je je benen niet lekker neer kan leggen..

maar een vzh zadel is altijd handig voor erbij. :D

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:32

nou ben ik toch wel benieuwd, iedereen heeft het er over dat het niet fijn is voor de ruiter. maar het paard zijn rug dan? is het daar niet slecht voor?

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:33

als het zadel goed ligt kan het volgens mij geen kwaad

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:36

je laat de beugels bij een dressuurzadel langer omdat je anders voor het zadel komt,
maar als je ze langer laat gaan je benen tijdens de sprong naar achter.
en als je hoger gaat springt het niet zo fijn.
ik zou een springzadel bij kopen als je vaak springt, anders een vzh zadel zijn ook niet zo duur.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:02

Als ik spring, dan spring ik met mijn dressuurzadel. Het is niet fijn maar heb er wel 1.25 mee gesprongen en als je haast niet spring kan het wel maar ik raad het niet aan om hele parcoursen mee te springen.

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:53

eerder reed ik altijd met een dressuur zadel op mijn fjord en sprong er ook mee ging prima tot 80 cm
dus ytoen besloot ik maar een VZH zadel te halen en ik blijf nu beter zitten we springen nu 1,20 dus als ik jou was zou ik maar VZH zadel doen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:59

met een dressuurzadel met een vlakke zit zou het misschien nog gaan...ik heb er een met een vrij diepe zit,en moest een keer een sprongetje maken in het bos....nou,ik werd gelanceerd.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:53

Ik denk persoonlijk dat het ook een kwestie van wennen is.
Ik spring al jaren met een dressuurzadel. Misschien geen complete parcoursen, maar wel lessen van aan half uur met veel springen.

Vind het zelf helemaal niet vervelend (meer) springen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:57

Ik heb een dressuurzadel met een diepe zit en veel kniewrong. Ik spring er mee, maar moest het wel heel erg gewoon geraken. Nu heb ik pas eens voor het eerst in een jaar of 4 terug op een ander paard gereden met een vzhzadel, en dat ging heel erg ongemakkelijk, ik was het nu immers gewoon met een dressuur.

Denk dat het een beetje van het doel afhangt. Als het de bedoeling is om echt fanatiek wedstrijden te rijden en daar echt verder in te gaan, dat je toch beter voor een ander zadel uitkijkt, dan lijkt het me wel de moeite.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:52

Ik heb een dressuurzadel met redelijk vlakke zit en veel kniewrong. Voor het halve uurtje in de week gaat dat prima. Misschien dat een spring- of vzh zadel beter gaat. Maar aangezien ik geen vergelijking heb kan ik daar niets over zeggen.
Geld groeit hier nog steeds niet aan een boom, dus 'even' een 2e zadel kopen is er niet bij op het moment. Als er financieel wat ruimte is kijk ik daar misschien wel een keer naar.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:54

ik spring niet zo heel vaak. Als ik spring spring ik met mijn dressuurzadel en dat gaat niet echt gemakkelijk maar het kan wel. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:55

Ik heb officiele wedstrijden gesprongen met een dressuurzadel. Het was op dat moment het enige zadel wat paste. Kan gewoon, maar is natuurlijk niet ideaal.
Ik deed dit met een stubben Maestoso.

met een Fryso kon ik tot 80-90 cm prima springen, maar een parcours op B niveau ging eigenlijk niet.