welk zadel/oplossing voor een moeilijke rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:22

Ik snap hem geloof ik nu.

Dus eigenlijk een brede boom (want ze is toch breed). Dan veel kussens voor vanwege die spierloze schoft. (ben bang dat dat komt door dat veeelste smalle zadel wat ik hiervoor had. Die prestige is al 4 cm breder dan die van daar voor). En dan dunne kussens achter. Gaat ie dan niet achterover liggen?
Weet jij een goede zadelmaker uit de buurt die ideal verkoopt? Dan hou ik die in me achterhoofd als het zaterdag niks word.

Bij ons op stal staat een WoWfitter die ook 2 tweedehands WoW's heeft liggen die ze passend kan maken op mijn paard.
Dat is het probleem niet. Het probleem is wel dat mijn vriend er helemaal niets in ziet in zo'n WoW zadel en liever gewoon een wol gevuld zadel heeft.
Hij betaalt een gedeelte mee. Vandaar dat het lastig word om voor mij een WoW aan te schaffen als mijn vriend het er niet mee eens is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:59

belangrijk is ook dat de kussen dus ook rond mee lopen.
Ik weet niet wat je budget is maar met black country is ook veel mogelijk. Martine Liefstingh verkoopt dit merk naast de wow en nog wat andere merken.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:28

[quote="felicity"]Ik snap hem geloof ik nu.

Dus eigenlijk een brede boom (want ze is toch breed). Dan veel kussens voor vanwege die spierloze schoft. (ben bang dat dat komt door dat veeelste smalle zadel wat ik hiervoor had. Die prestige is al 4 cm breder dan die van daar voor). En dan dunne kussens achter. Gaat ie dan niet achterover liggen?
Weet jij een goede zadelmaker uit de buurt die ideal verkoopt? Dan hou ik die in me achterhoofd als het zaterdag niks word.

Ik zou het zadel niet van voor heel dik opvullen dan heeft je paard nog niet de vrijheid daar de spieren aan te maken bij de schoft.
Ja kan dan beter een Kalvakade vario pad gebruiken waar je de inlages in en uit kan halen zodat wanneer je merkt dat ze daar bespierder word weer een laagje uit de pad kan halen.
Ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn haffie, waar ik onbewust ook te lang mee door gereden heb met een te smalle zadel en ik vind zn vario pad ideaal, mijn zadel is op gemeten zoals ze word te zijn wanneer ze daar bespiering heeft ontwikkeld, wanneer je het zadel dus hier heel dik op vul maak je het zadel dus weer zo dus danig te smal waardoor ze de daar nog geen spieren kan ontwikkelen

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:39

Met veel kussen bedoel ik niet dikke kussens maar veel draagvlak. Zoals ze al aangaf heeft het paard wat omvangverlies van de spieren bij de schoft door een te krap zadel.
Ik kan het zo van de zijkant van een foto niet echt goed beoordelen of er veel omvangverlies is.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:45

Als je een goede zadelpasser zoekt die er ook echt verstand van heeft zoek dan een zadelpasser die een MSFC diploma heeft.
Google maar op MSFC dan vind je er vast wel 1.

Ik vertrouw namelijk geen enkele zadelpasser meer, ze doen maar wat, gooien er een paar zadels op en als het voor het oog redelijk ligt en jij kan er fijn in zitten dan is het al gauw goed.

Iemand met een MSFC diplima gaat veel grondiger en uitgebreider aan het werk!

Succes!

felicity

Re: welk zadel/oplossing voor een moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 04:34

Ik heb niet echt een budget waar ik me aan moet houden.
Vind het nu vele malen belangrijker dat mijn paard een echt goed passend zadel heeft waar ik ook lekker in kan rijden. En waar ik de eerst komende jaren mee vooruit kan.
Maar hoop toch niet veel duurder uit te zijn dan 2000 euro.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:49

felicity schreef:
Ik heb niet echt een budget waar ik me aan moet houden.
Vind het nu vele malen belangrijker dat mijn paard een echt goed passend zadel heeft waar ik ook lekker in kan rijden. En waar ik de eerst komende jaren mee vooruit kan.
Maar hoop toch niet veel duurder uit te zijn dan 2000 euro.

Volgens mij zit een black country onder de 2000 euro. Ik denk dat dit zadelmerk een goede keuze zal zijn omdat je kunt kiezen uit verschillende bomen etc. Het wordt op maat gemaakt. Bij paarden met een moeilijke rug kom je bijna altijd op een op maat gemaakt zadel uit.
Martine is overigens een mfsc-er.

felicity

Re: welk zadel/oplossing voor een moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:46

Ik heb de site van Martine gevonden.
Ziet er inderdaad goed uit. Neemt volgens mij ook echt de tijd voor je.
Alleen jammer dat ze 130 km verderop zit.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:16

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:03

felicity schreef:
Ik heb de site van Martine gevonden.
Ziet er inderdaad goed uit. Neemt volgens mij ook echt de tijd voor je.
Alleen jammer dat ze 130 km verderop zit.

Ik dacht dat ze wel het hele land doorreist.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:33

Schangah schreef:
belangrijk is ook dat de kussen dus ook rond mee lopen.
Ik weet niet wat je budget is maar met black country is ook veel mogelijk. Martine Liefstingh verkoopt dit merk naast de wow en nog wat andere merken.

Hier nog een zeer enthousiaste gebruiker van Black Country (maatwerk).
Ook voor mijn brede KWPNer heb ik een heerlijk zadel die niet schuift en veel schoudervrijheid geeft. Ze loopt er fantastisch mee (en is wol gevuld).

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:51

Skessa_ schreef:
Heb je er al eens aan gedacht om een zadel op maat te laten maken?

Ninon Schutte schijnt een hele goede te zijn.

http://www.zadelatelier.nl

Succes!

Als ik jou was zou ik contact met haar gaan opnemen.........., niet alleen voor een zadel op maat, maar ook voor een zeer goed advies e.d.
Er zal eerst goed gekeken moeten worden wat voor jou paard en voor jou het beste is en dan kijken hoe verder........
Wellicht kan ze jou huidige zadel nog wel aanpassen, maar misschien ook niet, maar dan kan ze zeer zeker advies uitbrengen wat je wel zou moeten hebben e.d..
Succes met je keuze!!