lager hangend gehemelte..welk bit past het beste?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:41

Ik ga de Myler 1 maar uitproberen dan. Ben heel benieuwd of dat wat brengt.

PaysBas

Re: lager hangend gehemelte..welk bit past het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:41

Offtopic @ SantaCruz je link in je onderschrift doet het niet.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:41

Je kunt myler bitten met verschillende soorten bitringen (bus-, water-,eggbut, D trens, western, enz) er zit altijd wel wat geschikts bij.
Het enige nadeel vind ik dat ze zo duur zijn. ;(
Het zijn wel fijne bitjes om mee te rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:45

of een dubbelgebroken onderlegtrensje? dun, door de dubbele breuk prikt t ook niet in t verhemelte

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:42

vandaag ook een mylerbit gehaald. die van mij heeft ook niet zoveel ruimte in de mond. Maar alle mylerbitten zijn toegestaan op de officiele knhs wedstrijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:03

domitjuhh schreef:
vandaag ook een mylerbit gehaald. die van mij heeft ook niet zoveel ruimte in de mond. Maar alle mylerbitten zijn toegestaan op de officiele knhs wedstrijden.

Level 1, de rest niet.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:37

Ik gebruik de K&K Dynamic RS, deze is anatomisch gevormd en heeft daardoor een fijne ligging in de mond.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:17

Wat kan een vitamine C tablet doen aan het hangend rooster?
Dat komt toch niet door vitamine C gebrek? En wat als het paard al volwassen is?

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:24

SantaCruz schreef:
Ik ga de Myler 1 maar uitproberen dan. Ben heel benieuwd of dat wat brengt.

ja ik denk ook aan die.. had eerst een 18 mm dub. gebroken watertrens.. en toen kwam ik erachter van die weinige ruimte in de mond.. toen over gegaan naar een 14 mm, maar deze raakt het gehemelte dus nog.. en ik heb begrepen dat een myler bit 12 mm dik is toch ?

tinewien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:16

Paarden met een laaghangend verhemelte, moet je vitamine C geven, (gewoon die pillen van de drogist) Wordt het echt beter van! heb dat ook gehad met een paardje... Bij hem werd het van de vitamine C wel beter :D

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:32

tinewien schreef:
Paarden met een laaghangend verhemelte, moet je vitamine C geven, (gewoon die pillen van de drogist) Wordt het echt beter van! heb dat ook gehad met een paardje... Bij hem werd het van de vitamine C wel beter :D

goh wat een idee! oke dan ga ik dat ook proberen. dat vinden ze wel lekker toch? ik bedoel het moet niet zo zijn dat ze dan geen water meer drinken.

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:25

ik zou voor een ongebroken trens ,je kan hem tenminste niet prikken in zijn gehemeltje en een hoop paarden vinden een ongebroken trens fijn in de mond

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 09:50

twister: dan bedoel je toch ook de myler? Ik heb m nog niet gekocht, moet ik wel doen. De afgelopen dagen niet aan rijden toegekomen.

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:06

nee santa cruz een ongebroken trens is eigenlijk gewoon een stangetje met een kleine tongboog. maar verder geen scharen , je maakt de teugels net zo vast als een gewone trens
de myler bitten kunnen ook niet knevelen zijn al beter dan een gewone trens , maar ik vind de myler bitten wat dun,

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:03

Voordeel van de myler is juist dat hij zo lekker dun is, het neemt weinig ruimte in, en door de keus in verschillende tongbogen (ook afhankelijk van mate van africhting) sneller een goede pasvorm in de paardenmond. Een ongebroken trens is wel een stuk goedkoper dan een myler, maar moet ook qua dikte en vorm goed in de mond passen, ze zijn vaak wat minder anatomisch gevormd dan je paard prettig vindt.
En een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:47

Dat minder anatomisch gevormde is juist wel prettig voor het paard. Hoe rechter door de mond, hoe meer het op lippen en tong rust (spieren) en minder op de lagen. Licht gebogen is genoeg. Anatomisch gevormde bitten zijn er feitelijk voor meer controle voor de ruiter. Die werken meer op de lagen in dan op andere punten of op alle punten evenveel bv.

Een gewoon ongebroken trensje is niet dik en niet duur. Alleen tegenwoordig moeilijk te krijgen (evenals normale hoge en lage neusriemen), toch wel bizar. Aan poespas verdienen ze meer.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:56

Een ongebroken hh trens? volgens mij zijn die 20 euro.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:01

Maar een myler bit is wel scherp in de hand van ruiter die bv nog geen goed eigen evenwicht heeft. Omdat je in je opening post zei dat het voor je vriend beter was om met bit te rijden ipv bitloos. Ik weet niet waarom dat was maar als het komt door gebrek aan ervaring moet je wel een beetje oppassen met een myler bit, ze zijn echt wel dun en kunnen heel scherp inwerken op de lagen.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:03

Ik heb ook al goede reacties gezien bij paarden met een hangend rooster en een lederen bitje, omdat die lekker naar de mond vormt :)

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:26

Het leren bitje heb ik inderdaad ook goede ervaringen mee. Daar heb ik een tijd mee gereden met een van mijn vorige paarden en dat ging prima. Alleen tijdens een buitenrit zou ik er niet op durven vertrouwen.

Er zijn trouwens toch ook nog rubberen bitten te krijgen, happy mouth heten ze geloof ik. Die buigen ook niet in het midden en zullen dus niet zo snel het gehemelte raken.

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:56

ik heb een keer een zo,n rubber bit ingedaan , het was een jong paard en ik dacht lekker zacht ,maar haar mond hoekjes gingen vervellen, toen toch maar een ijzeren ingedaan en toen ging het goed

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:03

Rubberen bitten zijn vaak ook behoorlijk dik. Niet alle paarden hebben daar de ruimte voor.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:12

hestejente schreef:
PaysBas schreef:
Kun je en mag je wel met level 2 Myler wedstrijden rijden?

Dat ligt eraan hoe die wedstrijden worden gereglementeerd. Ik heb altijd gereden met een myler level 2, dus met een klein tongboogje. Wel heb ik van tevoren de organisatie gemaild, met een foto van het bit erbij, om te vragen of het mocht. Ik heb een bustrensuitvoering, zonder sleuven.

Maar bij de KNHS moet het bit geloof ik minimaal 10 mm dik zijn en de myler komt daar niet aan. Daarom gebruik ik hem ook juist ;)

hihi leuk al die topics die op Myler uitdraaien :)
Een Myler is wel 10mm hoor ;)
En in de reglementen van de KHNS staat het bit vermeld als zijnde toegestaan. Ik heb dat uitgeprint en tussen mijn paardenpaspoort gestoken, mocht de jury eens zijn auto uitkomen of mijn bit te inspecteren ;)
Is me nog nooit gebeurd, maar voor het geval 'dat' :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:28

Maar aan die KNHS heb ik dus totaal geen boodschap dabo ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:15

Oeps... dat had een pb'tje moeten zijn, excuses!! :o :o :o