Peesbeschermers in het bos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:07

Ruud_O schreef:
En zoooooo compleet nutteloos en zelfs schadelijk. Eigenlijk zoooo vorige eeuw.

Gebruik geen peesjes oid als het niet noodzakelijk is en hij bij normaal situaties niet aantikt.
Met springen en crossen is het puur ter bescherming indien de hindernis wordt geraakt.

Haha, dit is echt de grootse onzin. Peesbeschermers zijn ter bescherming bij het aanraken van de hindernis? |o

Ja, hier tikken ze de balken ook altijd met de pezen af 8)7

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:07

Medie schreef:
ligt ook wel een beetje aan het bos. (denk aan takken etc)

Ja, bij een bos zonder bomen en takken kun je best zonder rijden... :')

Als je nooit met peesbeschermers rijd, buiten ook gewoon niet doen.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:09

En wat dat aantikken betreft: het gaat er niet om dat ze zichzelf regelmatig aantikt op de voorbenen. Bij één verkeerde beweging kan er gewoon een volle klap op de pees komen van een achterbeen dat het voorbeen raakt, daarvoor zijn ze bedoeld. In het bos is het prima om peesbeschermers te gebruiken (ivm schrikreacties)

biancavos

Re: Peesbeschermers in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:29

eigenlijk zou je voor is een keer op een endurancewedstrijd moeten komen kijken, er is daar echt bijna niemand die met bescherming rijd (zeker in de hogere klasses), omdat het meer kwaad als goed doet.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:47

op buitenrit gebruik ik alrijd peesbeschermers voor iets wat van buitenaf komt en het buiten een grotere risico is. verder gebruik ik ze daarnaast alleen bij springen en voor de rest rijd ik zonder.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:53

Waar rij je normaal mee? en met een flinke rengalop tikt je paard dan aan?
Ik moet op het strand wel peesjes om, in een flinke galop tikt ze zichzelf aan, toen ze nog op ijzers stond raakte ik er standaard 1 kwijt :( Dus hier heeft ze springschoenen en peesjes om naar het strand.. Verder op buitenritten niet. Dressuur ligt het eraan wat we gaan doen (gewoon basis niet, maar als ik met nieuwe/moeilijke dingen bezig ben wel) en springen met peesjes met achterplaat, crossen met crossbeschermers met voor en achter plaat.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:43

ik rijd altijd met peesbeschermers, gewoon voor de zekerheid. toch zou ik ze wel omdoen in het bos. één verkeerde stap en je kunt maanden bezig zijn om het been weer goed te krijgen.
bandages zou ik zeker niet omdoen, ten eerste het word veel te warm. ten tweede als ze losgaan ben je niet blij.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:19

GamblersCup schreef:
Medie schreef:
ligt ook wel een beetje aan het bos. (denk aan takken etc)

Ja, bij een bos zonder bomen en takken kun je best zonder rijden... :')

Als je nooit met peesbeschermers rijd, buiten ook gewoon niet doen.

wil niet vervelend doen maar sommige bossen zijn echt niet fijn om te rijden ivm takken die op de grond liggen e.d..
er zijn ook gewoon nette bossen waar het pas goed te rijden is!

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:23

Tja dat ligt toch een beetje waar je voorkeur naar uit gaat denk ik. Ik heb nooit beschermers om, en dat heeft allerlei redenen maar de grootste reden is de warmte van de pezen. met een bosrit wil ik nog wel eens een springschoentje om doen. Hij kan soms in zn enthousiasme iets te fanatiek worden en de bal van zn voorvoet raken...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:33

biancavos schreef:
eigenlijk zou je voor is een keer op een endurancewedstrijd moeten komen kijken, er is daar echt bijna niemand die met bescherming rijd (zeker in de hogere klasses), omdat het meer kwaad als goed doet.

De meeste mensen hier gaan denk ik ook niet in endurance tempo paar uur buiten rijden :+ ,
althans weinigen, anders wil ik er wel een paar lenen om te trainen.
Heb nog nooit niet endurance rijdende mederuiter gehad, die mijn manier van bosrijden grappig vond.
Die wouden jakkerend galopperen over het zand, daar waar ik keurig draaf.
Stappen waar je lekker kon draven en dan ook nog in een omvallend tempo en ze vonden het te ver }>
En ze hielden er dus een stop of go tempo op na, terwijl ik meer van de constant ben.
(maar dat weet je, aangezien we heel wat km's samen hebben afgelegd)
En dan reed ik nog maar 20 km.. Dus dan ben je binnen 2 uur uitgereden, vinden ze te ver....

En de echte! endurance ruiters (niet zo als ik hobbyend) rijden nog verder, en harder en zijn langer onderweg,
dus denk dat die mede om die reden niets om hebben.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:06

Waarom gebruik je alleen strijklappen met het springen? Als je paard deze nodig heeft heeft hij ze ook bij dressuur nodig. Strijklappen hebben geen extra springfunctie.

Ik zou gewoon peesjes omdoen. Zand ertussen zal wel meevallen, dit gebeurt net zo goed in een modderige bak. Crossruiters gebruiken toch ook gewoon beschermers?

Ruyter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:53

Omdoen! Als ze echt kwaad zouden kunnen zou niemand ze meer willen gebruiken. Beter voorkomen dan genezen

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:52

Ik heb altijd peesjes , sowieso voor.
Achter niet altijd maar meestal wel :P

Dus nee het kan geen kwaad :D Alleen zou ik geen peesjes met bont nemen en daarmee in zand rijden , dat gaat schuren..

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:59

Ik doe ze buiten in het bos niet om. Zeker niet omdat ik niet met een half uurtje weer terug ben. Maar veel langer ga rijden dan wordt het me veel te warm onder die dingen.

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:01

Ik doe altijd peesbeschermers om. Bos of niet.