Zadel voor een (zeer) brede fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:26

hallo ik zit even mee te lezen . ik heb dan wel geen fries ,maar een erge breede tinker.
toen ze uit haar wintec met verwisselaare boom was uitgegroeid , heb ik een massimo zadel gekocht , ze gaan standaard tot boommaat 42, de boom s bij de zadekmaker 2 maten kleiner of groter te maken.
ik heb de massimo trail en dressuur beide zadels zitten super , en bij deze zadels is er ook meer ruimte voor de ruggegraat, sommige paarden hebben een brede ruggegraat, deze zadels zijn speciaal voor de bredere paarden

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:34

hier ook een Ainsley op mijn friese ruin: (fit 3, type vanguard popular - dressuur)
Diepe zit, medium wrongen, zacht, grote schoft-vrijheid
succes!

Viet

Re: Zadel voor een (zeer) brede fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:45

Ik heb zelf ook een fryso zadel (wel niet op een fries) en die kan ik je echt aanraden :j

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:46

Ik dacht ook meteen aan een Fryso zadel.
Gewoon even contact opnemen met Tweespan ruitersport. :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:23

Ik weet toevallig dat Tweespan nog een paar Fit 5's heeft liggen (nieuw & tweedehands). Ik ben vorige week nog bij ze geweest om toevallig te vragen naar een zadel met een brede boom.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 02:24

Ik heb een Zaldi via trekkingsaddles, maar ik heb ook nog een Equestor met verstelbare boom liggen. Misschien wat voor jou?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:31

Ik lees hier heel veel reacties over fryso's :P
In hoeverre zijn deze nog aanpasbaar? Mijn fries is nu drie, geheid dat ze nog een heel stuk groeid. Ik wil nu liever niet heel veel geld uitgeven (fryso's hebben een leuk prijskaartje) terwijl ze nog zo ontzettend groeit. Het zou voor haar, mij en mijn portomonee wel heel erg jammer zijn om nu een fryso te kopen waar ze hoogstwaarschijnlijk met een half jaartje weer uit is gegroeid.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:48

ik heb juist wel een wintec erop liggen. heerlijk zadel en ook fijn dat verwisselbare boom in zit.
Had hiervoor altijd en Kn Symphonie en deze zat geweldig maar de witec is zeker een goed zadel.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:08

Laura1982 schreef:
ik heb juist wel een wintec erop liggen. heerlijk zadel en ook fijn dat verwisselbare boom in zit.
Had hiervoor altijd en Kn Symphonie en deze zat geweldig maar de witec is zeker een goed zadel.

@ Laura: hoe gaat het? ;)

Maar ik vroeg me af, heb jij bij de wintec ook van dat nepsuede? En rij je ermee in de regen? Ik wil nl een thorowgood kopen voor mijn dikkie maar ik heb geen binnenbak en vroeg me af of dat suede goed tegen regen kan en hoelang het duurt voordat het droog is... Als je geen suede hebt is het trouwens ook relevant want er is ook een thorowgood zonder suede...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:12

musinge schreef:
Ik heb een brede ainsley op m'n fries. Bevalt perfect!

ik ook...ainsley is een super zadel.
Past op de arabier van mijn vriendin en ook op mijn fries.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:02

EliseLukas schreef:
Laura1982 schreef:

@ Laura: hoe gaat het? ;)

Maar ik vroeg me af, heb jij bij de wintec ook van dat nepsuede? En rij je ermee in de regen? Ik wil nl een thorowgood kopen voor mijn dikkie maar ik heb geen binnenbak en vroeg me af of dat suede goed tegen regen kan en hoelang het duurt voordat het droog is... Als je geen suede hebt is het trouwens ook relevant want er is ook een thorowgood zonder suede...

hoi,

het gaat goed dank je hahaha

het betreft het nieuwste wintec zadel type dressuur en ja ind met nepsuede. Ik rij er regelmatig mee in de regen en hij droogt prima. je moet het zadel wel af en toe met een natte doek schoonmaken. verder ben ik heel tevreden. vooral die wisselboom vind ik erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:05

Ik weet niet hoe groot je budget is? Maar op mijn brede fries heb ik een david de wispelaere close contact zadel liggen. Ideaal, alleen wel niet de goedkoopste!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:49

@Laura1982: Thnx voor je antwoord. Dan weet ik dat ik gewoon met suede kan kopen, scheelt weer 200,- en ik vind hem eigenlijk net zo mooi.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:39

het een kwalitatief goed zadel en in een fijne prijsklasse, voor ieder wat wils.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:26

massimo ;) gaat tot boommaat 42 volgens mij

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:28

Massimo gaat inderdaad heel breed. Kijk eens op www.greendistance.nl voor meer informatie.
En ze zijn nog te verbreden en te versmallen door de zadelmaker.
Ik vond de dressuur te diep zitten en heb zelf de trail gekocht.
Qua prijs zijn ze redelijk betaalbaar. Kwalitatief zijn ze goed.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:55

Las bladzijde terug net over de Kentaur, hier ook 1. Ga mee in jullie verhaal, echter met 1 ding niet :D , bij die van mij is WEL de boom aangepast. Zadelmaker heeft hem meegenomen en boom breder gemaakt, naar 36 cm! Was prima te doen, omdat gedeelte wat breder gemaakt moet worden niet van kunststof was. Dus prima te doen!
Heb hem te koop! Brede boom voor paarden met en zonder schoft!
http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... 3D%3D&df=1

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:00

nadita schreef:
Ik heb op mijn Fries een Hulsebos liggen, maar hij is dan ook niet extreem breed.

Als je een lichtgewicht zadel wilt met verstelbare/verwisselbare boom, is misschien de Bates Innova iets/
Die heeft ook een diepe zit.

Nou, voor een zeer brede fries is de Innova dus niet geschikt! |( Ik heb er 1 te koop. Mijn paard is er binnen no time uit gegroeid.
De witte boom is het breedst en is 34 cm. Niet heel breed dus. Ik zou het liefst voor een wow gaan maar omdat ik nu 3 zadels heb waarvan ik 2 aan de straatstenen niet kwijt raak ben ik wel gedwongen deze in te ruilen en daar doen ze bij wow niet aan omdat hun pal achter hun concept staan (en terecht) Ik weet toevallig dat het tweespan ook massimo`s heeft en heb hun een mailtje gestuurd vanmiddag met advies en de mogelijkheid tot inruil.
Maar ffe afwachten dus. Maar 1 ding weet ik wel....Voor mijn 2,5jarige Noordzweed komt er straks een wow :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 06:19

mijn paard heeft een fit 6, phryso zadel

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:30

Een kennis van mij heeft een speciaal zadel voor friezen, deze stal heeft alleen maar friezen die zadels gaan via hun ook geloof ik. Het zijn MR zadels. Ik kan je bij interesse wel even een link sturen van de website?

Citaat:
De kamer is zodanig geplaatst dat het Friese paard alle schoudervrijheid krijgt en dat de ruiter ondanks de meer verheven gangen van het Friese paard stabiel en in balans paard kan blijven rijden.
De perfecte ligging van dit zadel mag wel uniek genoemd worden aangezien het zadel praktisch altijd standaard op ieder Fries paard past. Indien het zadel bij uw paard aangepast moet worden is dit mogelijk voor dezelfde prijs.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:47

wat ik niet snap is dat mijn paard met zijn brede rug en dus wat ronder lijf met minder omhoogstaande ruggegraat over de lengte met geen mogelijkheid een Ainsley,Rossner of Kentauer zou passen, terwijl ik zo vaak zie dat dat geadviseerd wordt..de boom voorop is uitermate geschikt en kan uiteraard aangepast worden op de rug van mijn paard..maar wat ik vreemd vindt is dat ik niemand hoor over de boom in zijn geheel.

de Ainsley is ontworpen voor de warmbloedpaarden en heeft daarom een hogere en smallere boom over de gehele lengte die dus in een omgekeerde V-vorm de ruggegraat volgt (die dus wel fit 4 of 5 gemaakt kan worden aan de voorkant) maar over de lengte van de rug, de rug wel volgt maar er meer op ligt. de T4 T6 K&M fairfax en Symbion zijn voorbeelden van zadels die dus een bredere minder hoge omgekeerde V-vorm hebben en dus meer om de rug van een breed paard liggen en meer ondersteunen als druk uitoefenen. uiteraard zijn er meer zadels die dit hebben, maar voor mij dus nog steeds de vraag waarom de meeste zadelpassers dit niet weten/zeggen en alsnog een verkeerd zadel aanpassen wat aan de voorkant dus wel goed ligt, maar uiteindelijk toch schadelijker is voor je paard als een zadel met bredere boom..

een wat wazig verhaal maar kan het zonder plaatjes moeilijk uitleggen..

mijn zadelpasser heeft ainsley, rossner en kentauer te koop maar ze weigert die aan mij te verkopen omdat ik een fries x tinker heb met bijbehorende bouw en dat gaat dus niet passen, ja wel voor even maar dan beschadig ik meer op de lange termijn dan dat ik opbouw..

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:46

Wat kr1985 zegt klopt volgens mij. Ik heb gehoord dat dat zelfs bij de massimo het geval is. Ik was aan het sparen voor een massimo maar toen ik dat hoorde hoefde het niet meer. Nu ga ik voor de thorowgood (T4/T6) kent&masters. Zijn geen dure zadels dus dat komt ook nog eens mooi uit.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:07

mij werd zelfs verteld dat ik mij verre moest houden van de duitse merken en het echt moest hebben van de engelse merken.

het is rot om uit te zoeken, want wil meer mogelijkheden hebben. de Kent en Masters heb ik gehad en dat was een fantastisch zadel voor mijn paard..door slechte opvulling van een andere zadelpasser heb ik mn zadel verkocht vanwege knellen en niet passend krijgen (wat achteraf dus blijkbaar nooit had gehoeven) maar ben nu op zoek naar meer zadels die een brede boom hebben ook in de lengte..anders wordt het toch een symbion (vergelijkbaar met WOW) fairfax (luxere versie van kent en masters) of een WOW maar deze opties gaan allemaal over de 1800 euro heen..

heeft iemand daar nog tips voor?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:17

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:56

demo_love schreef:
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn friese merrie van 4. Ze heeft nu een stubben colombo, maar dat is net te smal voor haar. Op lange termijn kan dat zadel haar rug dus verknallen. Nou ben ik best kieskeurig als het om zadels gaat, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn "eisenlijstje"

- diepe, stevige zit
- brede boom ,wegens brede én hoge schoft
- liefst verstelbare boom in verband met leeftijd paard
- liefst lichtgewicht zadel
- dressuurzadel (het liefst) of veelzijdigheidszadel

Ik heb nu een massimo trail voor een week in bruikleen, maar dat bevalt niet zo. Ik heb er voor mijn gevoel helemaal geen steun aan, de kniewrongen 'vallen' verkeerd. Een wintec zadel is ook al uitgesloten, aangezien iedereen me dat afraadt.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes

Je kunt ook een Massimo Dressuur II proberen. Die heeft een diepere zit en dikkere kniewrongen dan de Massimo Trail. En ja ik heb wel aandelen...want ik ben de agent voor Massimo in Nederland.